Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46
Subscriber Scramble: Berry Veneberg

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

Stratofreighter wrote:http://www.telegraaf.nl/dft/27519686/__ ... oek__.html
De KLM-directie schitterde vrijdag door afwezigheid bij de uitreiking van een gedenkboek aan Martinair-oprichter Martin Schröder.
Er is nog altijd woede bij het personeel om de ingrijpende sanering.

Op een bijeenkomst op Schiphol-Oost ontving oprichter Schröder een boek over het zogeheten MD-11 toestel.
De laatste MD-11 ging afgelopen zomer uit de vaart.

De laatste MD-11, met de karakteristieke motor bovenop, vertrok afgelopen zomer. Er vliegt op dit moment nog één Boeing 747 in Martinair-kleuren rond, de drie andere hebben de blauwe KLM-kleuren.
Dit speelt veel langer vermoed ik, zowel dat KLM Martinair kapot heeft gemaakt zoals KLM-Air France graag willen hebben. En maar ook is het een grote strategisch fout dat Martinair besloot om passagiersactiviteiten stop te zetten om vooral volledig op vracht toeleggen... Dat komt door vele prijsvechters goedkope verre vluchten gaan uitvoeren.

Het is maar één overlevingskans als KLM Martinair kan gaan verkopen aan een andere partij, die ook naast vracht mogelijk weer passagiersvluchten gaat opstarten, naar verre en Europese vakantiebestemmingenm zoals ze in het verleden deden. Wat het ook voor vele personeelsleden van Martianir nog heel pijnlijk is dat het met Martinair nu heel erg afgeslankt is tot één Boeing 747 Freighter in de vlot en verder voeren ze uit in een KLM Boeing 747-400ERF.
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by nuckleuz »

Berven1 wrote:Het is maar één overlevingskans als KLM Martinair kan gaan verkopen aan een andere partij, die ook naast vracht mogelijk weer passagiersvluchten gaat opstarten, naar verre en Europese vakantiebestemmingenm zoals ze in het verleden deden.
Waar heb je die analyse op gebaseerd?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3360
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

De KLM-directie schitterde vrijdag door afwezigheid bij de uitreiking van een gedenkboek aan Martinair-oprichter Martin Schröder.
Er is nog altijd woede bij het personeel om de ingrijpende sanering.
En terecht is de KLM directie daar niet bij. Het was een uitreiking van een boek, over Martinair MD-11'en. Martin was er, en die hoorde er. Als de KLM directie er wel was geweest was hetzelfde stukje verschenen, maar dan met "aanwezigheid KLM directie versjteert uitreiking gedenkboek"
Berven1 wrote:Het is maar één overlevingskans als KLM Martinair kan gaan verkopen aan een andere partij, die ook naast vracht mogelijk weer passagiersvluchten gaat opstarten, naar verre en Europese vakantiebestemmingenm zoals ze in het verleden deden. Wat het ook voor vele personeelsleden van Martianir nog heel pijnlijk is dat het met Martinair nu heel erg afgeslankt is tot één Boeing 747 Freighter in de vlot en verder voeren ze uit in een KLM Boeing 747-400ERF.
Goh, da's apart... Vrijwel elke organistie in de grootte van het oude Martinair die zich primair toelegde op vakantievluchten bestaat niet meer. Dus óf veel groter worden (en dat willen er veel meer, dus dunne spoeling) offeh... Gewoon niet meer aan beginnen. En dat combineren met een vrachtdivisie met Nederlandse salarissen... Ik ben dus benieuwd waar je je nalyse op baseert?
== All is well, as long as we keep spinning ==
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46
Subscriber Scramble: Berry Veneberg

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

"
Berven1 wrote:Het is maar één overlevingskans als KLM Martinair kan gaan verkopen aan een andere partij, die ook naast vracht mogelijk weer passagiersvluchten gaat opstarten, naar verre en Europese vakantiebestemmingenm zoals ze in het verleden deden. Wat het ook voor vele personeelsleden van Martianir nog heel pijnlijk is dat het met Martinair nu heel erg afgeslankt is tot één Boeing 747 Freighter in de vlot en verder voeren ze uit in een KLM Boeing 747-400ERF.
Goh, da's apart... Vrijwel elke organistie in de grootte van het oude Martinair die zich primair toelegde op vakantievluchten bestaat niet meer. Dus óf veel groter worden (en dat willen er veel meer, dus dunne spoeling) offeh... Gewoon niet meer aan beginnen. En dat combineren met een vrachtdivisie met Nederlandse salarissen... Ik ben dus benieuwd waar je je nalyse op baseert?[/quote]

Min analyse baseert op dat in Nederland nog wel een kleine markt is voor vakantievluchten die in opdracht van touroperators, maar wat je ook zegt klopt ook wel. Wat ik hiermee bedoel is dat Martinair ook een low-cost longhaulcarrier kon worden omgevormd van gewone traditionele vakantievlieger. Maar in de grootte van het oude Martinair kan in deze tijd niet meer, is niet fiancieel interessant om alsnog opnieuw te proberen. Wat ook een markt om zich vraagt hangt ook veel van factoren af waarom Martinair nu volledig vrachtcarrier is geworden, is voor MP zelf een heel sterke bedrijfsonderdeel gebleven die zonder verlies draaide.

Nu moeten we het nu doen met Transavia, die in jaren geleden fors uitgebreid had van naar Frankrijk en Duitsland is heel andere verhaal dan Martinair zelf. Misschien was het beter geweest dat Transavia en Martinair zouden kunnen fuseren tot één grote dochtermaatschappij van de KLM, terwijl de vrachtdivisie van MP door de KLM zelf overgenomen worden.
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Zucht
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21875
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

http://www.vnconline.nl/nieuws/2017/mar ... nebelangen
Zoals waarschijnlijk iedereen wel weet loopt er al een jarenlang slepende kwestie opgebracht door een groep oud-Martinair cabinecollega’s die nu in dienst zijn bij KLM.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21875
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

http://avherald.com/h?article=4a75124a&opt=0
Incident: Martinair B744 near Frankfurt on Apr 7th 2017, engine problem

A Martinair Boeing 747-400, registration PH-CKB performing freight flight MP-8142 from Nairobi (Kenya) to Amsterdam (Netherlands),
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Stratofreighter wrote:http://avherald.com/h?article=4a75124a&opt=0
Incident: Martinair B744 near Frankfurt on Apr 7th 2017, engine problem

A Martinair Boeing 747-400, registration PH-CKB performing freight flight MP-8142 from Nairobi (Kenya) to Amsterdam (Netherlands),

Het verhaal van AVHerald klopt niet. Het betrof een false main deck fire warning. Vandaar ook de FL250, zoals voorgeschreven door de QRH van de -400F.
vrieswj
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 29 Apr 2011, 19:50

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by vrieswj »

Gedurende groot onderhoud van de MPS in mei, komt er vervanging 747F van Atlas, registratie voor als nog onbekend
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 81
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Is er toevallig al meer bekend wat er met de PH-MPS gaat gebeuren? Wanneer verloopt deze lease? Gaat er een ERF ter vervanging van deze BCF komen? Of gaat Martinair wellicht van een 3+1 vloot naar enkel de 3 ERF's?

Alvast bedankt! :)
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

28-02-2018
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Mag ik dit als redelijk positief nieuws zien? Als er een vervangingskist komt, dat er dus voldoende werk is voor 4 kisten en niet tijdelijk met 3 gevlogen kan worden
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Gaat er vervanger komen dan voor de MPS Mac? (Als de lease is afgelopen?)
vrieswj
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 29 Apr 2011, 19:50

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by vrieswj »

787-8 wrote:Gaat er vervanger komen dan voor de MPS Mac? (Als de lease is afgelopen?)
In de wandelgangen word er gesproken dat ze bezig zijn met extra B747 ERF. Indien het leasecontract van de MPS niet verlengt word, zijn ze opzoek naar 2 747 ERF
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Succes met zoeken. Zijn er maar 40 van en de markt trekt aan.

Maarrr, mocht het zo ver komen, mooi. Kunnen de ontslagen mannen weer terugkomen, als ze tenminste nog willen.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”