Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21829
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... uwe-acties
14 februari 2024 - 11:18

De ex-Martinair-vrachtvliegers die strijden voor een betere cao broeden op nieuwe acties nu KLM niet over de brug komt.

"We voelen ons gedwongen om de acties op te schalen",
aldus Martin Pikaart van vakbond AVV tegen mediapartner NH Nieuws.
Sinds donderdag 1 februari houden de piloten werkonderbrekingen.

KLM laat weten de vakbond meerdere malen te hebben uitgenodigd om om de tafel te gaan,
maar daar is de vakbond niet op ingegaan.

"Klopt", reageert Martin Pikaart van vakbond AVV.
"We hebben al lang genoeg gepraat, we zijn klaar met de vage beloftes.
We willen eerst een toezegging van KLM om de lonen te verhogen,
dan komen we langs om te praten."

Valentijnsboeketten

Vorige week oordeelde de rechter dat de stakingen toegestaan zijn.

KLM Cargo had de rechter gevraagd de werkonderbreking te verbieden, maar die ziet daar geen reden voor.

De rechter oordeelde wel dat Valentijnsboeketten niet de dupe mochten worden van de stakingen.

"Nee, die Valentijnsroos is inderdaad gewoon op tijd", laat Pikaart van de vakbond (AVV) weten over de keuze van de rechter.
"Blijkbaar is dat van groot maatschappelijk belang."
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Ik ben even benieuwd hoe dit werkt. Je hebt dus vliegers die bij deze kleine vakbond zijn aangesloten en de grotere vakbond VNV. Als deze groep gaat staken, staken de andere dan ook mee (VNV)? Hoe zit het met de vliegers die wel een andere CAO hebben en voor MP vliegen? Staken zij ook?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

AVV en VNV hebben in deze situatie heel andere belangen. Dus nee, als de AVV leden staken staken de VNV leden zéér waarschijnlijk niet.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21829
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... rd-met-klm
24 februari 2024 - 21:00 | Door: ANP

Vakbond AVV en KLM hebben vrijdag een principe-akkoord gesloten voor een nieuwe cao voor de voormalige Martinair-piloten,
meldt AVV zaterdagavond.
De ongeveer 150 vrachtvliegers zien hun salaris dit jaar met 33 procent stijgen
en krijgen een werkgelegenheidsbescherming tot april 2026.
De stakingen die sinds 1 februari werden gehouden, zijn beëindigd.

Het akkoord moet nog voorgelegd worden aan de leden.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Voor de oudgedienden (indien aanwezig hier); gisteren heeft Kalitta Air 747-400 N703CK naar hun thuisbasis Oscoda gevlogen.
Dit was waarschijnlijk haar laatste vlucht.
Tussen 2007 en 2012 vloog deze ex-Singapore Airlines 747 als PH-MPR voor Martinair.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Iemand91 wrote: 12 Apr 2024, 20:48 Voor de oudgedienden (indien aanwezig hier); gisteren heeft Kalitta Air 747-400 N703CK naar hun thuisbasis Oscoda gevlogen.
Dit was waarschijnlijk haar laatste vlucht.
Tussen 2007 en 2012 vloog deze ex-Singapore Airlines 747 als PH-MPR voor Martinair.
De voormalige Martinair 747-200's PH-MCF en PH-MCN, beide met neusdeur, zijn nog steeds actief bij Iran Air (EP-ICD) en Aerostan - Kyrgyzstan (EX-47004)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”