Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

Met de eerste 76en al richten de 'scrapman' gegaan, wat zijn de kansen dat de MP pax operatie wordt beëindigd?
En dat de KLM/Air France vracht operatie bij Martinair wordt ondergebracht? Ik zie het wel zitten die KLM B744ERFs en AF B777Fs in MP kleuren.
Ik verwacht niet dat ze op termijn zowel pax als vracht vluchten blijven uitvoeren, het wordt het een of het ander. Wat krijgt bij jullie het voorkeur?

Gr.
Yorden
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1798
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

Die combinatie van Vracht en Pax is wel de insteek van het MP management momenteel.
Ze hebben nu wel gemerkt dat op een business gokken een groot risico is.
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble Magazine: Nee
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mipo72 »

flying_kiwi wrote:Met de eerste 76en al richten de 'scrapman' gegaan, wat zijn de kansen dat de MP pax operatie wordt beëindigd?
En dat de KLM/Air France vracht operatie bij Martinair wordt ondergebracht? Ik zie het wel zitten die KLM B744ERFs en AF B777Fs in MP kleuren.
Ik verwacht niet dat ze op termijn zowel pax als vracht vluchten blijven uitvoeren, het wordt het een of het ander. Wat krijgt bij jullie het voorkeur?

Gr.
Yorden
Hoi,

Sinds 1 juni dit jaar cateren wij ( KLM Catering ) de Martinair vloot, zowel de pax als de vrachtkisten.
Echter, bij ons is er nog niks bekend over het wel/dan niet stoppen van de pax vluchten van Martinair.
Ook de TD van Martinair weet nog niet veel meer dan er nu gaande is.

Laten we het goede ervan hopen en dat Martinair dus gewoon met de paxvluchten blijft vliegen en er wellicht andere toestellen komen ter vervanging van de 767's.

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5844
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Als je kijkt naar de AF/KL groep dan zijn er aantal zaken duidelijk, een aantal niet.
Duidelijk:
Lijndiensten vanuit Frankrijk: AF
Lijndiensten vanuit Amsterdam: KL
Chartervluchten korte/middellange afstanden: Transavia

Niet zo duidelijk:
Cargo: AF, KL en Martinair
Chartervluchten lange afstanden: Martinair, een beetje

Als Martinair de lange afstands chartervluchten weer rendabel kan krijgen en met meer dan een handjevol vliegtuigen, dan zou Martinair dat kunnen gaan doen. Ik verwacht dit echter niet. De markt in Nederland is nooit erg groot geweest en in Frankrijk zit een zware concurrent (CorsairFly).
De andere mogelijkheid voor Martinair is om de vrachttak van de AF/KL groep te worden. Ik heb als eens eerder gezegd dat ik verwacht dat Martinair juist wordt opgenomen in de AF/KL groep voor vracht, maar niet onder eigen naam. Daar kwam echter de reactie op dat juist de Martinair naam in vrachtland erg goed bekend is. In dat geval zou dit de beste kansen bieden voor Martinair.
streep wrote:Die combinatie van Vracht en Pax is wel de insteek van het MP management momenteel. Ze hebben nu wel gemerkt dat op een business gokken een groot risico is.
Hier ben ik het niet mee eens. Als kleine maatschappij kan je je beter richten op één ding en dat goed doen, dan twee dingen half doen. Maar je hebt wel gelijk dat het erop lijkt dat dit de huidige strategie van Martinair is.

Erwin
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1798
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

Een kleine vracht maatrschappij met een aantal erg goede routes (Cargo B) is in korte tijd toch door de grote jongens de nek omgedraaid.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Martinair gaat zowel verder met passage als met vracht, daar het gokken op 1 paard vrij riskant is. (zo blijkt nu op dit moment, nu vracht erger ingestort is als pax)

Vracht:
KLM stopt in ieder geval met het full cargo vliegen.
Zowel de PH-CKB als de PH-CKD gaan het einde van dit jaar (nadat de CKA en CKC eerder dit jaar al gingen) ook naar MP.
Daarbij de 7xMD11. met 11 kisten mooie vrachtvloot, met Martinair die daar een enorm goede naam in heeft.

Verklaart wellicht ook waarom de bouw van de nieuwe vrachtterminal van KLM op de oude spottersplaats voor onbepaalde tijd is uitgesteld.

4x 744 BCF in Arizona blijven daar voorlopig.

Passage:
In Juni en Juli werd er winst gemaakt op passage bij MP. Onder "druk" van KLM/AF zal MP haar routenetwerk uitbreiden en de "Transavia van de lange afstand" worden. Naam MP blijft bestaan. Het wachten is op de A330's....(en die komen NIET van de AF/KLM groep)

Deze worden allicht geruild voor de leasemaatschappij met de 4BCF's
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble Magazine: Nee
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mipo72 »

B767-300ER wrote: Het wachten is op de A330's....(en die komen NIET van de AF/KLM groep)
Deze worden allicht geruild voor de leasemaatschappij met de 4BCF's
En waar heb jij deze info vandaan over die A330's dan???....

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

mipo72 wrote:
B767-300ER wrote: Het wachten is op de A330's....(en die komen NIET van de AF/KLM groep)
Deze worden allicht geruild voor de leasemaatschappij met de 4BCF's
En waar heb jij deze info vandaan over die A330's dan???....

Grt,
Michel
Is dat erg belangrijk waar de info vandaan komt?

Feit is dat MP zowel Cargo als Pax blijft vliegen,om de risico's te spreiden...
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5510
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble Magazine: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

B767-300ER wrote:Feit is dat MP zowel Cargo als Pax blijft vliegen,om de risico's te spreiden...
Op een beaald moment gaat alles vanuit de moedermaatschappij aangestuurd worden.
Dan kan Martinair zoveel willen, maar uiteindelijk gaan anderen het beleid ook daar bepalen.

Dan zorgt KLM voor AMS, Air France voor Parijs, Travia voor het charterverkeer (en het zou mij niet verbazen als daar de long Haul ook bij daar komt zowel vanaf AMS als vanaf ORY) en Martinair gaan het vrachtvervoer doen vanaf Parijs en Schphol.

"Doe wat je het beste doet" en doe dat errug goed...

Men wacht nu alleen op her-stabilisatie van de economie.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Chris,

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik bedoel niet zozeer dat enkelt MP dat wil. De KLM (of Kl/AF) wil dat....
MP heeft niet veel meer te vertellen nu...

Als HV al het charterverkeer zou gaan doen, betekend dat dat de long-haul charter ook low cost moet worden. En dat zie ik niet gebeuren
KLM voor AMS, AF voor CDG, HV voor charters kan ik mee inkomen. MP voor alle vracht ook (gezien de naam), maar HV voor long-haul,nee
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5510
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble Magazine: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

B767-300ER wrote:Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Errug duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat ik het daar mee eens ben... ;)
B767-300ER wrote:Ik bedoel niet zozeer dat enkelt MP dat wil. De KLM (of Kl/AF) wil dat....
MP heeft niet veel meer te vertellen nu...
Een belangrijke regel in iedere business is, dat je nooit meteen het achterste van je tong laat zien.

De hele structuur binnen AFR/KLM wordt nu herzien. Alle poppetjes worden opnieuw op het bord gezet.
De econmische situatie heeft er voor gezorgt dat e.e.a. aan plannen is uitgesteld en voorlopig op een andere manier wordt ingevuld.

Zodra het moment daar is, zal je zien dat ik er niet ver naast zal zitten. Het is gewoon logisch nadenken, wat men ook doet bij AFR/KLM.
Ook daar weet men wat de sterke en zwakke punten zijn van elk onderdeel van de units.
B767-300ER wrote:Als HV al het charterverkeer zou gaan doen, betekend dat dat de long-haul charter ook low cost moet worden. En dat zie ik niet gebeuren
Lo-Cost is alleen maar een marketing kreet. Het princiepe kan ook op langere afstanden worden toegepast. Ik bedoel, wat is de basis voor de kreet Lo-Cost eigenlijk ?

"Alles wat niet standaard is, moet exta betaald worden." en ook "Wie het eerst boekt, betaald het minste."
B767-300ER wrote:KLM voor AMS, AF voor CDG, HV voor charters kan ik mee inkomen. MP voor alle vracht ook (gezien de naam), maar HV voor long-haul,nee
Vroeger, toen ik nog jong en aantrekkelijk was, vloog Travia ook de lange afstanden met de 757.

Zoveel verschil zal er niet zijn, alleen een ander type vliegtuig. Er hoeft niet eens Transavia op te staan.... ;)

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1798
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

cHabu wrote: Vroeger, toen ik nog jong en aantrekkelijk was, vloog Travia ook de lange afstanden met de 757.
Chris... Toen jij jong was ....
vloog Trans met een A300... :lol:
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Chris...

Toen jij nog jong en aantrekkelijk was? Deze is door Streep al redelijk ingekopt... :wink:

Trans heeft inderdaad wel verdere afstanden gevlogen in de tijdmet de 752, maar in ieder geval niet de plas over

Low cost is meer dan alleen alles wat extra is moet je voor betalen en wie het eerst boekt betaalt het minst.
Ook de hele organisatie erachter moet daarvoor low-cost ingericht worden. Het is een geheel andere manier van werken. En zoals ik al zei, dat zie ik niet gebeuren.

Ik kan voor een heel eind mee gaan met je gedachten.
AF voor CDG, KL voor AMS, alle vracht voor MP (niet voor niets is de bouw van de KLMvrachterminal voor onbepaalde tid uitgesteld en gaan de CKB en de CKD aan het einde van dit jaar ook voor MP vliegen), Low-cost-shorthaul voor HV. Enkelt voor de long haul-tourist bestemmingen zie ik niet in waarom HV dat zoumoeten gaan doen ipv MP. Just my 2 cents, let''s wait and see :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5844
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Is dat erg belangrijk waar de info vandaan komt?
B767-300ER wrote:Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik bedoel niet zozeer dat enkelt MP dat wil. De KLM (of Kl/AF) wil dat....
MP heeft niet veel meer te vertellen nu...
Als je zo stellig dit soort beweringen maakt wel ja. Het maakt nogal verschil uit of je info bij een baliemedewerker, of de grote baas vandaan komt. Of is het gewoon jouw mening?
Hiermee wil ik overigens niets in twijfel trekken, wat je zegt klinkt op zich best logisch en zou zomaar het geval kunnen zijn. Alleen ben ik het niet eens met je mening over de long haul pax ;-)

Erwin
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble Magazine: Nee
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mipo72 »

En hoe zit dan met onze oosterburen om maar even af te wijken van dit topic.
Air Berlin had ook geen long haul vluchten maar nu LTU erbij zit hebben ze dat ineens wel.

Dit heeft natuurlijk niks met onze maatschappijen te maken maar het kan dus wel zomaar ineens lange afstanden gaan vliegen.

Echter ik hoop dat Martinair zowel pax als cargo blijft vliegen want dat is voor mijn werkgever en dus indirect ook voor mij best wel belangrijk.
zodra ik intern nieuws heb over dan al niet stoppen met pax of vlootveranderingen dan zal ik dit asap posten hier op het forum.
Immers de maaltijden die aan boord gaan moeten al 2 weken van te voren door ons ingekocht worden.


Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
Post Reply