Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 83
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

patrick@tediek.com wrote: 10 Nov 2023, 13:38
Stratofreighter wrote: 10 Nov 2023, 09:36 https://www.nt.nl/luchtvracht/2023/11/0 ... -schiphol/
De VS beraden zich op het aan banden leggen van het aantal vluchten van onder meer KLM en vrachtdochter Martinair
op en van Amerikaanse luchthavens.

Die maatregel is een direct gevolg van het beperken van het aantal slots van 500.000 naar 460.000 vanaf de zomer van 2024
op Schiphol
door de Nederlandse overheid via de zogeheten experimenteer-regel.

Dat treft ook een groot aantal Amerikaanse carriers.

Het ministerie van Transport (DOT) in Washington noemt die experimenteer-regel, die de Nederlandse regering hanteert,
‘onrechtmatig’ en stelt verder dat het beperken van het aantal vluchten
‘onrechtvaardig en onredelijk’ is.

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zouden daardoor een groot aantal historische landingsrechten op Schiphol verliezen,
terwijl de budget-airline JetBlue de toegang tot Schiphol geheel wordt ontzegd
vanaf het zomerseizoen van 2024.

In strijd met luchtvaartverdragen

De DOT wijst er verder op dat de Nederlandse krimpmaatregelen in strijd zijn met de EU-slotregels,
maar ook met de International Air Transportation Fair Competitive Practices Act en het VS-EU luchtvaartverdrag.

Het Amerikaanse ministerie heeft derhalve KLM, Martinair
en vakantieoperator TUI gevraagd om nog deze week hun roosters op te sturen voor vluchten van en naar de VS.

Dat daarbij ook Martinair Cargo wordt genoemd is opvallend
en laat zien dat Washington ook vreest dat de Nederlandse krimpmaatregel de vrachtbelangen van de VS-carriers zal treffen.

Overleg op 13 november

De DOT wijst er verder op dat nog niet tot concrete tegenmaatregelen is besloten,
maar dat die zullen afhangen van de uitkomsten van een komend overleg op 13 november 2023 met de Nederlandse regering
en de Europese Commissie over de slotbeperking op Schiphol.

Washington waarschuwt er daarbij wel voor dat ‘zonder betekenisvolle vooruitgang’ er ‘verdere gepaste maatregelen’ zullen volgen

Intussen heeft Delta Air, partner van KLM,
aangekondigd juridische stappen te ondernemen tegen het krimpbesluit,
dat in Nederland wordt uitgevoerd door de slotcoordinator ACNL.
Het blijft toch ongelofelijk en triest hoe de politiek de nek omdraait van de luchtvaart. Heel makkelijk Den-Haag, we nemen het risico wel. Uiteindelijk gaat Harbers toch weg, het zal hem een rotzorg zijn hoe dit gaat aflopen. De staat is notabene aandeelhouder. Ik begrijp het werkelijk niet. Het gevaar wat ik hier zie is wanneer de US vluchten gaat strepen van KLM, MP en TUI dat de volgende landen dit ook gaan doen..

Toch jammer dat politici niet hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor hun domme beslissingen en daden...

Hopelijk loopt het af met een sisser.
Ja, klopt inderdaad. Minister Harbers heeft veel problemen veroorzaakt met de krimpplannen van Schiphol, waarbij KLM, Martinair en andere luchtvaartmaatschappijen dupe van worden. Op zich kan dit ook gevolgen hebben voor ad-interim CEO van Schiphol, hij stond ook voor de krimpplannen van het kabinet. Ik denk dat het beste is voor ons allemaal om te kijken naar welke mogelijkheden moeten benutten om het luchtvaart verder te verduurzamen, zeker KLM-AF is ook bezig om hun vloten vernieuwen met stillere vliegtuigen. Maar we moeten op 22 november wel verstandig gaan stemmen op welke partij die het beste voor heeft met het luchtvaart.

Verder ben ik met jou eens over politici, maar dat moet in de toekomst wel veranderen zowel ze wel aansprakelijk worden gesteld vanwege wanbeleid. Harbers geeft echt niet om luchtvaart, maar zeker moest hij verplicht milieuplannen van D'66 uitvoeren wat ook gevolgen heeft voor Schiphol. Misschien moet Nederland eens kijken of in verre toekomst toch wel een geheel nieuw megaluchthaven op een groot eiland in Noordzee kunnen bouwen als ter vervanging van Schiphol, dat zou veel problemen oplossen, echter heeft dit ook een grote nadeel dat het erg duur kan worden. Ik denk dat mooie tijden van traditionele politieke partijen echt voorbij zijn want het volk vertrouwt deze partijen vele jaren al niet meer.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Ook de niet-traditionele partijen zullen niet vertrouwd gaan worden als ze gaan regeren. Veel van hun plannen zullen niet door kunnen gaan, waardoor die kiezers ook weer vertrouwen kwijtraken.
== All is well, as long as we keep spinning ==
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 83
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

pjotrtje wrote: 12 Nov 2023, 17:13 Ook de niet-traditionele partijen zullen niet vertrouwd gaan worden als ze gaan regeren. Veel van hun plannen zullen niet door kunnen gaan, waardoor die kiezers ook weer vertrouwen kwijtraken.
Klopt, de politiek wordt helaas wel onstabiel in Nederland, zowel ook we vaak moeten stemmen voor de Tweede Kamer.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

US Air Force completes first commercial air-to-air refueling of fighter aircraft
Uitgevoerd door voormalig Martinair PH-MBT / RNAF T-264.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 83
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Iemand91 wrote: 20 Nov 2023, 22:23 US Air Force completes first commercial air-to-air refueling of fighter aircraft
Uitgevoerd door voormalig Martinair PH-MBT / RNAF T-264.
Ja, dat maakt zo uniek dat hij zo lang vliegt en gelukkig niet gesloopt! Zeker ook dat DC-10 een mooi toestel is waar we meegevlogen hebben bij Martinair brengt mij zo ver in het verleden, waar passagiers en vracht mee vervoerd heeft.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21831
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... op-klm-cao
11 januari 2024

Voormalige vrachtvliegers van Martinair hebben van de rechter ongelijk gekregen
in een zaak die ze hadden aangespannen
om volgens de cao van moederbedrijf KLM te worden betaald.

Zij werden in 2014 ontslagen toen Martinair opging in KLM,
maar ruim twee jaar geleden oordeelde het Haagse gerechtshof
dat dit onterecht was en KLM ze weer in dienst moest nemen.

Daarop eisten zo'n 250 vrachtvliegers van Martinair
onder andere achterstallig loon en salaris- en pensioenregelingen volgens de gunstigere KLM-cao.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 351
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

Stratofreighter wrote: 14 Jan 2024, 17:46 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... op-klm-cao
11 januari 2024

Voormalige vrachtvliegers van Martinair hebben van de rechter ongelijk gekregen
in een zaak die ze hadden aangespannen
om volgens de cao van moederbedrijf KLM te worden betaald.

Zij werden in 2014 ontslagen toen Martinair opging in KLM,
maar ruim twee jaar geleden oordeelde het Haagse gerechtshof
dat dit onterecht was en KLM ze weer in dienst moest nemen.

Daarop eisten zo'n 250 vrachtvliegers van Martinair
onder andere achterstallig loon en salaris- en pensioenregelingen volgens de gunstigere KLM-cao.

Vliegen er nu Martinair piloten bij KLM(niet de vrachtvliegtuigen) in dienst, en als coco of co-piloot dan?
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

nick777 wrote: 15 Jan 2024, 21:03
Stratofreighter wrote: 14 Jan 2024, 17:46 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... op-klm-cao
11 januari 2024

Voormalige vrachtvliegers van Martinair hebben van de rechter ongelijk gekregen
in een zaak die ze hadden aangespannen
om volgens de cao van moederbedrijf KLM te worden betaald.

Zij werden in 2014 ontslagen toen Martinair opging in KLM,
maar ruim twee jaar geleden oordeelde het Haagse gerechtshof
dat dit onterecht was en KLM ze weer in dienst moest nemen.

Daarop eisten zo'n 250 vrachtvliegers van Martinair
onder andere achterstallig loon en salaris- en pensioenregelingen volgens de gunstigere KLM-cao.

Vliegen er nu Martinair piloten bij KLM(niet de vrachtvliegtuigen) in dienst, en als coco of co-piloot dan?

Zeker. In 2011 zijn er meer dan 100 ( ik weet het exacte cijfer niet meer) in de functie van Coco gestart bij de KLM ongeacht wat je functie bij MP was. Sommige zijn nog steeds coco.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 83
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Ik neem aan dat voormalige Boeing 767-vliegers bij Martinair op Boeing 747 vliegen en daarna moeten ze omgeschoold worden voor besturen en vliegen met Airbus A350-1000F.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Als je in 2011 gestart bent bij KLM en nog steeds coco bent dan is dat waarschijnlijk je eigen keuze. De meesten zijn nu co iCA en sommigen hebben gekozen om bijvoorbeeld via co de functie van gezagvoerder bij KLC te doen.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

mac wrote: 16 Jan 2024, 07:20 Als je in 2011 gestart bent bij KLM en nog steeds coco bent dan is dat waarschijnlijk je eigen keuze. De meesten zijn nu co iCA en sommigen hebben gekozen om bijvoorbeeld via co de functie van gezagvoerder bij KLC te doen.
Het is zeker een eigen keuze. De vlieger kan twee keer per jaar bieden op een functie. Als je dit niet doet, dan blijf je de jongste bediende in de cockpit. Ik weet van een paar vliegers dat ze geen zin hebben in KLC en de B737 in Europa en daarom als CoCo op de ICA vluchten blijven zitten todat ze van Coco naar FO kunnen op de B777/787. Eigen keuze.
FredvZ
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 98
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

En als ze je je zin ook niet krijgt bij de rechter dan ga je maar staken: https://www.nu.nl/economie/6298472/voor ... taken.html

Zijn de voormalig piloten van Martinair nu echt zo inflexibel (misschien zelfs een stukje wereldvreemd)?
De luchtvaart (en de wereld als geheel) zijn enorm veranderd, dus wat denk je te kunnen bereiken als je vast blijft houden aan de wereld van toen?

Of staat deze groep piloten onder invloed van iets of iemand die er een groot belang bij heeft om deze zaak maar voort te laten slepen?
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

FredvZ wrote: 20 Jan 2024, 11:19 En als ze je je zin ook niet krijgt bij de rechter dan ga je maar staken: https://www.nu.nl/economie/6298472/voor ... taken.html

Zijn de voormalig piloten van Martinair nu echt zo inflexibel (misschien zelfs een stukje wereldvreemd)?
De luchtvaart (en de wereld als geheel) zijn enorm veranderd, dus wat denk je te kunnen bereiken als je vast blijft houden aan de wereld van toen?

Of staat deze groep piloten onder invloed van iets of iemand die er een groot belang bij heeft om deze zaak maar voort te laten slepen?
Dit is een zeer interessante casus. Ik heb me er vroeger wel eens uit interesse in verdiept. KLM heeft MP overgenomen naar mijn mening. Overgang van onderneming moet je het personeel meenemen. Wat de KLM toen heeft gedaan was niet echt zuiver. Goed je kan stellen je hebt nog een goed betaalde baan, wat is je probleem? Volgens deze vliegers is ze wel iets afgenomen en dat is ook zo. volgens mij doen niet alle ex MP vliegers mee. Lees het ringvaart akkoord maar eens door.

Stel deze vraag eens aan een KLM vlieger en je krijgt een "blauw" antwoord. :-)

De gerechtelijke uitspraken zijn ook alle kanten opgegaan. De AVV ondersteund de actie, ik vraag me af hoeverre de VNV het ondersteunt, en daar zitten ook mensen die juridisch onderlegt zijn. Wie het weet mag het zeggen.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21831
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... -klm-cargo
1 februari 2024 - 7:31

Voormalige Martinair-piloten die tegenwoordig in dienst zijn bij KLM,
beginnen donderdag met staken.

Vakbond AVV, die de circa 150 vliegers vertegenwoordigt,
zegt dat vrachtvluchten van KLM daardoor ernstige vertraging kunnen oplopen of zelfs kunnen uitvallen.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21831
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... n-geleverd
De voormalige Martinair-piloten die in dienst zijn bij KLM mogen doorgaan met hun staking bij KLM Cargo.

De luchtvaartmaatschappij had de rechter gevraagd de donderdag begonnen werkonderbreking te verbieden,
maar die ziet daar geen reden voor.

Wel moet initiatiefnemer vakbond AVV de stakingen minstens acht uur voor het vertrek van de betreffende vlucht aankondigen
en mogen deze tot Valentijnsdag geen vluchten met bloemen verstoren.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
Post Reply

Return to “'t Praethuys”