Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

787-8 wrote:De PHMPP heeft nadat ie opgeslagen heeft gestaan ook nog een tijd gevlogen voordat deze terugging naar de lessor

De MPR en de MPQ zijn gekocht ondat kopen goedkoper bleek dan opknappen en terugleveren.
Zijn het niet MPP en -Q die in Teruel staan en is MPR niet bij Air Atlanta terecht gekomen?
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Zowel de MPP als de MPQ hebben beide voor ACG gevlogen in de vorm van een dry lease. (En inderdaad als sublease). ACG betaalde minder per maand als dat MP aan AirCastle betaalde, maar het was kostendekkend voor de variabele kosten en deels de vaste kosten. Het verlies op deze kisten had groter geweest als men ze gewoon had geparkeerd. In dat opzicht een goede zet.

Maar Over het geheel genomen waren de 4 BCF's een veel te dure oplossing met veels te lange contracten. Men heeft uiteindelijk veel te veel betaald en Air Castle bleek onvermurmbaar. Eerder afkopen was geen optie voor AC.

76-er. You are correct. Maar het feit blijft hetzelfde.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 81
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Ik kan me zo voorstellen dat MPH er niet op zit te wachten om wederom met Aircastle in zee te gaan voor de vervanging van de MPS. Of heeft de voorgaande situatie rond de 4 BCF leases geen invloed op deze beslissing?
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Ik weet niet wat AerCap in huis heeft
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Dat is toch ook de reden (stugge leasemij) geweest dat de MCT ipv de MCY als eerste de vloot verliet. De MCY kwam bij dezelfde leasemaatschappij vandaan als de BCF-en. Alleen was het goedkoper om de MCT weg te doen dan de MCY. Ondanks dat de MCY ouder was en ook nog eens de vreemde eend in de bijt.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 376
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

737freak wrote:Ik kan me zo voorstellen dat MPH er niet op zit te wachten om wederom met Aircastle in zee te gaan voor de vervanging van de MPS. Of heeft de voorgaande situatie rond de 4 BCF leases geen invloed op deze beslissing?

Bij de onderhandelingen in 2005 heeft Martinair eerst geopteerd voor 5 747-400BCF vliegtuigen bij Guggenheim Aviation Partners. In een erg laat stadium is de overeenkomst teruggebracht naar 4 eenheden. (geen uitbreiding maar één op één vervanging van 4 x 747-2/300F)

Bij deze heronderhandeling met Guggenheim Aviation Partners zijn de condities wat aangescherpt (in het voordeel van de lessor), zodat een relatief hoge lease rate met scherpe ontbindende voorwaarden werd overeengekomen (en ondertekend !)

In een later stadium (ingestorte vrachtmarkt in 2008) heeft de lessor (inmiddels: AirCastle) zich stipt gehouden aan de voorwaarden. Omgekeerd zou MPH en/of KLM hetzelfde hebben gedaan.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3359
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Precies! Bedenk dat een leaseconstructie die makkelijk op te zeggen is of een korte looptijd heeft, duurder is (want meer risico voor de lessor) dan een lange looptijd en een vaste termijn met dure ontbindende voorwaarden. Het is net het echte leven... Flexibiliteit kost nou eenmaal geld.
== All is well, as long as we keep spinning ==
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 787-8 »

Ik zou de leaseconstructie van de MPS niet goedkoop willen noemen..........
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3359
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Kun je nagaan hoe duur die was geweest als er meer flexibiliteit in het contract geschreven was!
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 376
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

787-8 wrote:Ik zou de leaseconstructie van de MPS niet goedkoop willen noemen..........
Precies, de lease is afgesloten op de top van de vrachtmarkt, de eerste passagiers 747-400's kwamen beschikbaar voor vrachtombouw en waren relatief duur.
Ook werd geaccepteerd dat geen neusdeur aanwezig was in de BCF variant, de inzetbaarheid werd daardoor beperkt.
Bovendien werden 2 van de 4 747 classics vervangen door 2 nog oudere 744's. Een hoog boekverlies (25 miljoen) werd geaccepteerd op de laatste 747-200F (PH-MCN- bouwjaar oktober 1991)
Nadat de vrachtmarkt was ingestort hebben deze 4 744BCF machines jarenlang (tot nu toe) als een molensteen de MP (en later AF/KL/MP) vrachtopbrengst negatief beinvloed.
Met 1,2,3 of 4 744BCF's in de woestijn of "sub-leased " tegen een (veel)lagere lease rate is het immers moeilijk om enige winst te behalen op de gehele vrachtoperatie.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Nostalgie uit 1991, de Golfoorlog...

https://metroairportnews-com.cdn.amppro ... sible/amp/
A Healthy Disregard for the Impossible
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

...ze zijn ook niks gewend daar in de Hoeksche Waard.... :twisted:

http://www.ad.nl/hoeksche-waard/herrie- ... ~a79c59ce/
14-07-17, 10:15

Herrie in de Hoeksche Waard: Boeing 747 keert boven Mookhoek

Na de recente onweersbuien boven de regio zaten enkele inwoners van de Hoeksche Waard gisteravond opnieuw rechtop in bed.

Rond middernacht keerde er boven Mookhoek een Boeing 747, een vrachtvlucht van Martinair Cargo die vanaf Schiphol onderweg was naar Johannesburg in Zuid-Afrika.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Wie heeft de Martinair-pax-vluchten overgenomen?
https://www.upinthesky.nl/2017/08/06/wi ... ergenomen/
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Mooi om bepaalde bestemmingen van Martinair te belichten maar blijkbaar is het komkommertijd. Als je toch wilt nagaan wie de bestemmingen heeft "overgenomen" dan moet je kijken wie voor het einde van MP-Pax niet op die bestemming vloog of in een lagere frequentie. Nu is het echt een artikel om maar iets geschreven te hebben.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”