Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by LJ »

B767-300ER wrote: Ik zie voorlopig echt geen uitbreiding komen. Als er in de noordtak uitgebried wordt, dan moet dat ook in de zuidtak. Ook al is er geen werk. Dat is de mening van de Franse vliegers vertegenwoordigd door Syndicaux. Als hun er niet waren, vlogen de MPS, MPP en MPQ gewoon in MP kleurtjes bloemen naar Amsterdam, wat nu bijvoorbeeld gedaan wordt door SQ en andere concurrenten van MP.
AF vind Cargo maar bijzaak en zolang Parijs de touwtjes in handen heeft ziet mijn glazen bol de toekomst van MP Cargo somber in.
Mede getuige het feit dat 2 nieuw 77F door AF bestelde toestellen rechtstreeks geleverd zijn aan TNT. Ze hadden ze ook door kunnen schuiven naar het Noorden ;)
Dat je geen uitbereiding zal zien heeft meer te maken met het beleid van AF/KL om niet ten koste van alles Cargo rond te vliegen. AF/KL heeft duidelijk aangegeven dat cargo capaciteit wordt beperkt om yields te beschermen. Daarnaast, SQC en EK zijn ook niet zo vaak in AMS te vinden als dat ze origineel van plan waren. Neem daarbij het feit dat de cargo markt uit Azië ook niet meer zo sterk is en je begrijpt dat het beter is een vliegtuig aan de grond te zetten dan daarmee verliesgevend rond te vliegen (waardoor MP Cargo nog winstgevend is).

Overigens, AF/KL is juist van plan om alleen nog met MP Cargo full cargo rond te vliegen. MP Cargo zou dan ook de cargo vluchten ex CDG overnemen (want het heeft geen zin om cargo voor CDG eerst naar AMS te laten vliegen). Uiteindelijk is heft voor AF/KL goedkoper om MP Cargo de vracht te laten vliegen dan AF of KL.

Tenslotte, op dit moment wordt er binnen AF/KL een mooi spel (in ieder geval voor de buitenstaanders) gespeeld. Jammer is alleen dat vaak mensen niet realiseren dat dit spel positief in voor Nederland en dat het de franse mederwerkers zijn die genaaid worden.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

LJ wrote:
B767-300ER wrote: Ik zie voorlopig echt geen uitbreiding komen. Als er in de noordtak uitgebried wordt, dan moet dat ook in de zuidtak. Ook al is er geen werk. Dat is de mening van de Franse vliegers vertegenwoordigd door Syndicaux. Als hun er niet waren, vlogen de MPS, MPP en MPQ gewoon in MP kleurtjes bloemen naar Amsterdam, wat nu bijvoorbeeld gedaan wordt door SQ en andere concurrenten van MP.
AF vind Cargo maar bijzaak en zolang Parijs de touwtjes in handen heeft ziet mijn glazen bol de toekomst van MP Cargo somber in.
Mede getuige het feit dat 2 nieuw 77F door AF bestelde toestellen rechtstreeks geleverd zijn aan TNT. Ze hadden ze ook door kunnen schuiven naar het Noorden ;)
Dat je geen uitbereiding zal zien heeft meer te maken met het beleid van AF/KL om niet ten koste van alles Cargo rond te vliegen. AF/KL heeft duidelijk aangegeven dat cargo capaciteit wordt beperkt om yields te beschermen. Daarnaast, SQC en EK zijn ook niet zo vaak in AMS te vinden als dat ze origineel van plan waren.
Elke kist uit welk land dan ook met bloemen etc naar Amsterdam met een ander als MP is er een teveel.
Natuurlijk weet ik dat er productieafspraken tussen Noord en Zuid zijn. Logisch ook.
Maar door die beperking lachen de concurenten zich wel rot. Saudi Arabian Airlines, Lufthansa Cargo en Centurion waren kisten die je voorheen nooit zag op AMS, nu zie ik ze vaker wel dan niet op de Sierra's .

Daarbij doet de Franse tak van Cargo het natuurlijk niet best, getuige het 2 stuks nieuw af fabriek afgeleverde 77F's direct door te verkopen. En het is ook geen geheim dat de zwaarste verliezen van de gehele groep in Frankrijk worden geleden, mede door de enorm hoge personeelskosten aldaar.
Voor de groep zou het ebter zijn als die beperking voor Cargo eraf ging, dan waren die zwarte cijfers voor Cargo nog zwarter.
LJ wrote: Neem daarbij het feit dat de cargo markt uit Azië ook niet meer zo sterk is en je begrijpt dat het beter is een vliegtuig aan de grond te zetten dan daarmee verliesgevend rond te vliegen (waardoor MP Cargo nog winstgevend is).
Werk genoeg hoor, je schets een verkeerd beeld van de situatie, zie mijn opmerking hierboven..
LJ wrote:[
Overigens, AF/KL is juist van plan om alleen nog met MP Cargo full cargo rond te vliegen. MP Cargo zou dan ook de cargo vluchten ex CDG overnemen (want het heeft geen zin om cargo voor CDG eerst naar AMS te laten vliegen). Uiteindelijk is heft voor AF/KL goedkoper om MP Cargo de vracht te laten vliegen dan AF of KL.
Vertel dat ze in Parijs even, inclusief de Franse bonden.
LJ wrote:[
Tenslotte, op dit moment wordt er binnen AF/KL een mooi spel (in ieder geval voor de buitenstaanders) gespeeld. Jammer is alleen dat vaak mensen niet realiseren dat dit spel positief in voor Nederland en dat het de franse mederwerkers zijn die genaaid worden.
Beetje zure opmerking nu er 350 MP vliegers genaaid worden door beslissingen vanuit Parijs.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
angel77
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 217
Joined: 27 Mar 2008, 18:48
Location: zoetermeer
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by angel77 »

TNCB wrote:Hmm kan iemand in dit geval de low pass definieren? Moet ik dan denken aan een low pass a la KLM tijdens testvluchten (ietsjes hoger dan) of een 'low pass' op x-honderd voet?

(voor bijv. Groningen)

[ Post made via Mobile Device ]
= = =
Volgens mij is jouw laatste definitie de juiste.... een passage beneden de normaal "voorgeschreven" vlieghoogte. 1000 ft = ongeveer 300 meter toch ?
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Key »

angel77 wrote:de normaal "voorgeschreven" vlieghoogte. 1000 ft
Dat is in dit geval niet echt een waarde met specifieke betekenis. Ik denk dat men de hoogtes nu open laat, om het ter plaatse aan vliegers en evt. verkeersleiding over te laten om te zien wat kan. Ik zou zelf uitgaan van iets tussen 500 en 50ft. :mrgreen:
Alleen voor Rotterdam is dus beschreven dat het blijft bij 1000ft (zal wel van iemand niet lager mogen).

Erik
Engines Turning Or People Swimming
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Je kunt natuurlijk gewoon een standaard nadering vliegen tot een voetje of 50 en dan een doorstart maken. Deed MP vroegah ook met de MD80 rondvluchten voor de KIJK. Lijkt me wel wat, een go-aroundje op Lelystad met een 76. :wink: Yihaaaaa!!!!
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 142
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by LJ »

B767-300ER wrote:Elke kist uit welk land dan ook met bloemen etc naar Amsterdam met een ander als MP is er een teveel.
Natuurlijk weet ik dat er productieafspraken tussen Noord en Zuid zijn. Logisch ook.
Maar door die beperking lachen de concurenten zich wel rot. Saudi Arabian Airlines, Lufthansa Cargo en Centurion waren kisten die je voorheen nooit zag op AMS, nu zie ik ze vaker wel dan niet op de Sierra's .
Alsof MP het alleenrecht op de bloemen heeft...
B767-300ER wrote:Daarbij doet de Franse tak van Cargo het natuurlijk niet best, getuige het 2 stuks nieuw af fabriek afgeleverde 77F's direct door te verkopen. En het is ook geen geheim dat de zwaarste verliezen van de gehele groep in Frankrijk worden geleden, mede door de enorm hoge personeelskosten aldaar. Voor de groep zou het ebter zijn als die beperking voor Cargo eraf ging, dan waren die zwarte cijfers voor Cargo nog zwarter.
En zoals bekend moet MP cargo dit gaan opvangen. Het is alleen wachten totdat ze bij AF/KL dit erdoor krijgen (nog een paar verliesgevende jaren en dan kan je het "probleem" oplossen. Waarom denk je dat ervoor gezorgt wordt dat AF de verliesgevende airline van de groep is? Puur als doel om de kosten bij AF naar beneden te krijgen en te stoppen met AF cargo. Je kan immers geen reorganisaries doorvoeren bij winstgevende bedrijfsonderdelen (en zeker niet in frankrijk).
B767-300ER wrote:
LJ wrote: Neem daarbij het feit dat de cargo markt uit Azië ook niet meer zo sterk is en je begrijpt dat het beter is een vliegtuig aan de grond te zetten dan daarmee verliesgevend rond te vliegen (waardoor MP Cargo nog winstgevend is).
Werk genoeg hoor, je schets een verkeerd beeld van de situatie, zie mijn opmerking hierboven..
Als dat zo is waarom geeft zelfs Lufthansa Cargo en SQC aan dat de markt aan het verslechteren is? Kijk alleen maar naar de vervoerscijfers van alle grote luchthavens in Europa en je ziet dat cargo tussen Europa en Azië aan het dalen is. Blijkbaar is er dus aardig wat minder (winstgevende) cargo is. Overigens, voor Latijns Amerika (en andere belangrijkere markt voor MP Cargo) is hetzelfde te zien (maar dan in mindere mate). Gezien het economisch klimaat is het dan ook niet vreemd dat je vliegtuigen aan de grond houdt (en zeker in de cargo markt die al erg gevoelig is voor het economische klimaat)
B767-300ER wrote:
LJ wrote: Overigens, AF/KL is juist van plan om alleen nog met MP Cargo full cargo rond te vliegen. MP Cargo zou dan ook de cargo vluchten ex CDG overnemen (want het heeft geen zin om cargo voor CDG eerst naar AMS te laten vliegen). Uiteindelijk is heft voor AF/KL goedkoper om MP Cargo de vracht te laten vliegen dan AF of KL.
Vertel dat ze in Parijs even, inclusief de Franse bonden.
Niet noodzakelijk AF/KL heeft ze dit al duidelijk gemaakt (en daarom zijn de Fransen zo anti-MP)
B767-300ER wrote:
LJ wrote:[
Tenslotte, op dit moment wordt er binnen AF/KL een mooi spel (in ieder geval voor de buitenstaanders) gespeeld. Jammer is alleen dat vaak mensen niet realiseren dat dit spel positief in voor Nederland en dat het de franse mederwerkers zijn die genaaid worden.
Beetje zure opmerking nu er 350 MP vliegers genaaid worden door beslissingen vanuit Parijs.
Misschien zuur, maar die zouden hoe dan ook genaaid worden. Het is altijd duidelijk geweest dat een toekomstige koper van MP alleen de vrachttak in leven zou houden. Of denk je echt dat SQC (welke zeer geïnteresseerd wad in MP) nog door zou zijn gegaan met pax vluchten? Niemand was geïnteresseerd in de pax divisie en dat was al jaren bekend (zelfs toenmalig mede-eigenaar Nedlloyd was het ook alleen maar om cargo te doen).
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by aviodromefriend »

LJ wrote:(zelfs toenmalig mede-eigenaar Nedlloyd was het ook alleen maar om cargo te doen).
Zelfs? :roll: :shocked!: Nedlloyd is altijd een concern geweest dat zich uitsluitend met vrachtvervoer bezig heeft gehouden. Heeft niets met Martinair te maken maar met wat hun core-business is, gewoon qua strategisch beleidsplan bij Nedlloyd.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

En in diezelfde categorie
Fotoreportage van de aankomst van de laatste MP passagevlucht ooit
Klikkerdeklik

Voor eventueel hier aanwezige MP Crew: Fotos zijn in hoge resolutie bij mij op te vragen via een PM.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

En deze kwam ik ook tegen

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m6VhU8Qq_4o[/youtube]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3427
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 330/340 »

Brengt de luchtmacht ze nog een "groet" onderweg door even langszij te vliegen ?
Grtz, Jan
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Rockville »

User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4565
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by frank kramer »

Volgens de KLu op Eindhoven doet de MCL daar een touch & go...
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Polecat »

Rockville wrote:Flightschedule in this link: http://www.nu.nl/economie/2655227/marti ... rland.html
kennelijk nooit klanten uit het oosten en zuiden gehad :?
I have never drunk milk, and I never will . . . .
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Polecat wrote: kennelijk nooit klanten uit het oosten en zuiden gehad :?
Die zijn al jaren geleden overgelopen naar LTU/Air Berlin. :twisted:

By the way, start en landing te AMS zijn gepland op baan 22.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”