Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Iemand een idee waarom de MCR morgen in volle glorie (lees: full cs) naar de woestijn toe gaat? Elke KLM MD11 was helemaal schoon (ook naar VCV) en ook met de MCT het geval. Geld op?! :)
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46
Subscriber Scramble: Berry Veneberg

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

wingview wrote:Iemand een idee waarom de MCR morgen in volle glorie (lees: full cs) naar de woestijn toe gaat? Elke KLM MD11 was helemaal schoon (ook naar VCV) en ook met de MCT het geval. Geld op?! :)
Elke maatschappij wil liefst geen tweedehands MD-11 kopen terwijl het toestel te duur is in onderhoud. En MD-11 gebruikt meer kerosine dan huidige nieuwe vliegtuigen zoals Airbus A350 of Boeing 787 Dreamliner. Dus alle MD-11's gaan er aan bij de sloperhamer zoals in VCV het geval is.

In deze tijd is heel weinig vraag naar een tweedehands vliegtuig die zo veel kerosine opslurpt, maar ook brengt het veel onderhoudskosten zich mee. Bedenk je ook wel dat er bij elke MD-11 nu wel echt bijna geen onderdelen meer te verkrijgen bij Boeing (voorheen was het geval bij Mc Donnel Douglas zelf). En het zelfde zal het ook gelden voor Boeing 767's in nabije toekomst.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Sorry Berven maar jouw reactie weet iedereen al en is geen antwoord op mijn vraag.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

wingview wrote:Iemand een idee waarom de MCR morgen in volle glorie (lees: full cs) naar de woestijn toe gaat? Elke KLM MD11 was helemaal schoon (ook naar VCV) en ook met de MCT het geval. Geld op?! :)
Eerlijk gezegd geen idee waarom het exact zo is. vaak liggen er reden aan ten grondslag waarom een kist in wit of juist niet de woestijn ingaat. Enkele voorbeelden:
-het voor de betreffende leasemaatschappij die eigenaar is van de betreffende kist niet uitmaakt in tegenstelling tot de leasemaatschappijen die de KLM had.
-het voor Martinair niet uitmaakt in tegenstelling tot dat het voor de KLM wel uitmaakt als ze zelf eigenaar zijn van betreffende machine (weet het voor deze kist even niet uit mijn hoofd of het een leasebak of eigenaarsbak was)
-er op de laatste vlucht nog volop vracht wordt meegenomen. Op de laatste KLM vlucht van de 11-jes zaten geen passagiers.

Zomaar wat ideetjes. Ik heb geen idee welke hier op van toepassing is.

@Berven.
Ik merk aan de stukken die je schrijft dat je een enorme passie hebt voor luchtvaart en dat je je enthousiasme erg graag deelt hier met anderen en met jezelf.
Zoals je wellicht hebt opgemerkt roepen sommige van jouw verhalen , antwoorden, etc echter een wat geirriteerd gevoel op bij anderen. Dit komt met name doordat je bijvoorbeeld geen antwoord geeft op de vraag die gesteld wordt terwijl je de betreffende vraag wel quote waarmee je doet vermoeden op de vraag te reageren, of je begint te antwoorden op een vraag en dwaalt halverwege zo enorm af dat het niet meer te lezen is, of een onsamenhangend verhaal neerschrijft wat vaak deels niet is gebaseerd op de werkelijkheid maar hoe jij het zelf beleeft en ook nog eens geheel uit het niets komt.

Neem het voorbeeld hierboven. Iemand vraagt waarom de kist in full Martinair kleuren de woestijn ingaat en jij komt met een antwoord wat gaat over de markt van 2e hands toestellen en dat die voor de 11 erg klein is door nieuwe en moderne toestellen die er nu op de markt zijn. Afgezien van het feit dat je verhaal met de huidige brandstofprijzen wellicht helemaal geen hout snijdt De lage brandstofkosten op dit moment maken het op dit moment zelfs zo machines die goedkoop in aanschaf/lease zijn maar duur in brandstof soms nog goedkoper uitvallen onderaan de streep dan een machine met dure aanschaf/leasekosten maar wel zuinig vliegt. Kijk bijvoorbeeld naar Arke. De 767 in de vloot is in de totale kosten (lease+brandstof) een stuk goedkoper dan de 787 in de vloot, die wel zuiniger vliegt, maar daar de dure aanschaf/leasekosten maken het toch zo dat het opereren van deze kisten duurder is als met de 767) en je hebt het over 767 onderdelen die niet meer te krijgen zouden zijn. Er zijn meer dan voldoende 767 onderdelen op de markt en als ik me niet vergis zijn er dit jaar zelfs nog enkele nieuwe machines van dit type geproduceerd. (Heb even geen gegevens bij de hand). Het antwoord op de gestelde vraag die jij hier geeft is geen antwoord op die vraag en staan ook nog wat onjuistheden in.

Doe jezelf een plezier, lees de vraag die gesteld wordt goed door en probeer daar dan gericht op te antwoorden met een ter zake doendend antwoord, dat kan ook een antwoord zijn waar jij persoonlijk bijvoorbeeld helemaal niet achter staat.
Dit zou bij anderen alhier een hoop ergernis wegnemen en het topic een stuk leesbaarder houden. Neem het eens in overweging en laat het rustig op je inwerken. Ik waardeer je inzet en je passie enorm, maar je reacties slaan soms echt als een spreekwoordelijke "tang op een varken" en daarmee doe je jezelf wellicht wat tekort.

Just an advice!
All times are local times!

Regards, N.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Het enige wat er verandert is dat de registratie nu op tape staat. Wat mij het idee geeft dat het een Amerikaanse regio krijgt zodra het in de zandbak staat en uitgeschreven gaat worden uit het PH-register.

Waarom Martinair Cargo er nog steeds op? De MCT en de 767-en gingen zonder titels weg. Ik heb geen idee. Is het belangrijk? Ik vind het vooral zonde dat de vrachtkisten massaal Schiphol weten te vinden en 'wij' geen manier weten te vinden om zelf de vracht te blijven vliegen en winstgevend te maken.

Berven1, hou het simpel. Geen moeilijke verhalen waar niet doorheen te komen is. En als je iets roept, doe het op persoonlijke titel of check your facts en blijf bij het onderwerp.
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by SPL »

Wat ik hoorde omdat hij vracht bij zich had (1 vd suggesties van Niels ook) en dus als het ware gewoon 'nog een dienst vloog'.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

MCR is op weg naar ORD, morgen door naar MHV.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Thx voor het meedenken.

Kist is een leasebak dus optie 1 en 2 zou kunnen. Kan me niet voorstellen dat deze vracht mee heeft want klom in 1x naar 40000 voet :) Zat later ook nog aan een andere mogelijkheid te denken en dat is dat die kist direct ontmanteld word en scrap. Dat is binnen 2 weken gepiept denk ik.

@mac
Belangrijk, nee maar het viel gewoon op. Eens wat betreft het verdwijnen van NL vracht.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Het verbaasd mij altijd weer dat er verschillende velden worden gekozen om kisten in te klaren voordat deze naar Vcv gaan. Wellicht heeft het te maken dat er crew al in Ord zit.

In 1 keer door naar de 41000 ft voor een 11 is rap maar misschien zit er geen 80 ton maar 10 ton vracht aan boord. Martinair old style zal zeker geprobeerd hebben geld te verdienen aan deze vlucht.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Kist had wel deglijk vracht aan boord. Of het veel is geweest geen idee. 76-er?
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Heeeel weinig.

Grondtijd in ORD is 22 uur, dezelfde crew vliegt 'm door naar Mohave.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Ah, we hebben er weer een nieuwe bij. Niets toe te voegen behalve zeiken en met de bekende vinger naar de bekende "schuldigen" te wijzen. Wees welkom!
User avatar
rené
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2179
Joined: 26 Dec 2004, 09:49
Subscriber Scramble: yes
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by rené »

mac wrote:Ah, we hebben er weer een nieuwe bij. Niets toe te voegen behalve zeiken en met de bekende vinger naar de bekende "schuldigen" te wijzen. Wees welkom!
moet af en toe ook gebeuren anders wordt het hier misschien wat saai voor sommigen! :-))
User avatar
JohanvRossum
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 181
Joined: 25 Feb 2012, 15:55
Type of spotter: Civil
Subscriber Scramble: JohanvRossum
Location: Rijnsburg

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by JohanvRossum »

Hij heeft nog een half uur te vliegen ongeveer, zit nu op 43050 ft
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21869
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Wat om te lezen...
http://www.upinthesky.nl/2015/09/hans-d ... s-bedrijf/
Hans de Jong: de teloorgang van een trots bedrijf
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
Post Reply

Return to “'t Praethuys”