Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Je vraag is beantwoord in mijn eerste alinea. Opmerkelijk dat je daar overheen leest. Extra uitleg dan voor je:
De vrachtmarkt is sterk veranderd en verandert de komende jaren nog meer door de toename van belly capaciteit in de nieuwe generatie vliegtuigen en de verbetering van andere modaliteiten. Op die verandering kan je op verschillende manieren reageren, maar als geheel zal er overcapaciteit uit de markt moeten verdwijnen. Als er genoeg verdwijnt zal er door de overblijvende partijen weer geld verdient kunnen worden. KLM/AF heeft besloten het gevecht niet aan te gaan en kiest voor een andere strategie. Puur freighter partijen kunnen dat niet en zullen moeten inzetten op nieuwe routes, nieuwe manieren, etc.
B767-300ER wrote:Niet alleen de vliegbewegingen.
Bron: ergens op luchtvaartnieuws.

En volgens mij is dat waarom het draait toch?
Nee, het gaat erom hoeveel knikkers je ermee verdient. Zie mijn barman voorbeeld....

Grappig overigens dat je LH eruit pikt. Je weet ook dat dat nu juist de uitzondering is? Nagenoeg alle grotere maatschappijen die zowel pax als vracht doen stoppen met full freighters, of beperken de vloot. Behalve LH. Dus dat je LH als voorbeeld neemt voor KLM is nogal vreemd.

En verder jammer dat je gewoon over de rest van mijn betoog heen leest. Want laten we wel wezen, daar begon het namelijk mee.

Erwin
Image
The Dude
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 20 Apr 2011, 23:31

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by The Dude »

Ik sluit me volledig aan bij Erwin.

De vorige 2 posts van Ehusmann komen het dichtste bij de werkelijkheid dan wat ik ervoor gelezen heb.

Exacte cijfers zijn alleen bekend bij de top AF/KL/MP en de financieele controllers, ik heb ze niet.
Wel is de vrachtmarkt met de jaren mee (zeg 20 jaar) steeds concurrerender, minder winstgevend tot zelfs verliesgevend geworden.

Dat er ergens 'winst' gemaakt wordt is een misvatting.
LH cargo maakt zwaar verlies, en alle andere ook (in mindere mate)
Vracht is al jaren een vechtmarkt met spelers die koste wat het kost mee willen blijven spelen .

Carriers die vracht met een reguliere pax-vlucht vervoeren hebben het voordeel dat operationele kosten door de passage-divisie zijn betaald.
Full freight moet die kosten zelf ophoesten. Met de huidige vrachttarieven is het alleen maar verliesgevend.

Daarbij kun je verder aangeven dat de operationele kosten van AF/KL/MP bovengemiddeld hoog liggen, en vooral KL/MP totaal gebrek aan steun van EU/staat (en evt. bedrijfsleven) krijgt.
LH heeft een enorme industrieele thuismarkt, die toch voor LH kiest. (geldt ook voor AZ, Noord Italie)
KL/MP (en in mindere mate AF) hebben dat absoluut niet.

Bij ABC , de Gulfcarriers en in mindere mate aziatische & amerikaanse carriers, kunnen de operationeele kosten links of rechtsom wel lager gehouden worden (fuel, arbeidskosten, rights & permits).

Zonder thuismarkt en concurrerende operationeele kosten is het gevecht aangaan met deze andere carriers kansloos.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Guys, guys, relax.

Alle statistieken vwb vliegbewegingen en tonnage zijn keurig terug te vinden op schiphol.nl en die geven sinds een jaar dikke plussen aan.

Nieuwsblad Transport spendeerde vrij kort geleden een uitgebreid artikel aan het feit dat AMS momenteel de snelst groeiende vrachtluchthaven is onder de Grote Jongens.

Dit zegt zoals terecht is opgemerkt niets over de eventuele winstgevendheid van deze vluchten, de overcapaciteit in de markt is er nog steeds.

De conversiemarkt ligt inderdaad al jaren op z'n gat en het ziet er niet naar uit dat daar de komende tijd veel verandering in zal komen. Ik weet uit ervaring dat een ERF qua brandstofverbruik gehakt maakt van een BCF en dat een ERF op zijn beurt weer dikke klop krijgt van een T7F en een nieuwe -8 (als je 'm vol krijgt).

Het aantal geparkeerde full freighters zal in de nabije toekomst langzaam gaan afnemen, of dat ook voor stofhappende converted freighters zal gelden zal voor een groot gedeelte afhangen van wat de olieprijs de komende tijd gaat doen. Met olie in vrije val zou een BCF zomaar ineens weer wat rendabeler kunnen worden.

Feit blijft dat La Groupe in recordtempo marktaandeel aan het verliezen is.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Nog een maatschappij die denkt geld te kunnen verdienen:

Van Luchtvaartnieuws.nl


SF Airlines laat Boeing 767's ombouwen tot vrachttoestel

Foto (c) Boeing
onze redactie
SEATTLE - De Chinese vrachtmaatschappij SF Airlines heeft bij Boeing een order geplaatst om een onbekend aantal toestellen van het type Boeing 767-300ER te laten ombouwen tot vrachttoestel. Dat heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer bekendgemaakt. Het eerste omgebouwde toestel ofwel Boeing Converted Freighter is in de tweede helft van 2015 klaar.

SF Airlines is een dochteronderneming van SF Express, een grote Chinese koeriersdienst. Volgens Li Sheng, president van SF Airlines, “draagt de combinatie van narrowbody en widebody toestellen bij aan de uitbreiding van het huidige netwerk van de luchtvaartmaatschappij.” Momenteel bestaat de vloot van SF Airlines uit vijftien Boeing 737- en Boeing 757-toestellen.

In het door Boeing recent gepresenteerde World Air Cargo Forecast deed de vliegtuigbouwer de voorspelling dat Azië de grootste markt blijft op het gebied van vrachtvervoer. Binnen China verwacht Boeing een toename van 6,7 procent per jaar. Binnen Azië wordt een groei van 6,5 procent per jaar verwacht.

Boeing verwacht dat het vrachtverkeer wereldwijd de komende twintig jaar groeit met 4,7 procent. Naar verwachting is dat getal in 2033 verdubbeld. Om aan de groeiende vraag naar vrachttoestellen te kunnen voldoen, bouwt Boeing de komende jaren 840 nieuwe vrachttoestellen. Nog eens 1330 passagierstoestellen worden omgebouwd tot vrachttoestel.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

B767-300ER wrote:Nog een maatschappij die denkt geld te kunnen verdienen
Tja, ik neem aan dat het kosten/baten verhaal anders is in die regio van de wereld.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Dat weet ik wel zeker

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Dutchbird »

SF Airlines zit voornamelijk in de pakketjesbranche, niet echt te vergelijken met 'reguliere' luchtvracht. :wink:
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

"Dutch Airfreight Managers Slam KLM's Handling of Martinair Integration"



The Dutch national carrier has been much in the news of late, especially with regards to its relationship with Air France and its decision to drastically reduce its freighter operations.
The freighter reductions have been mainly aimed at getting rid of the Martinair fleet of MD-11Fs and possibly also their four Boeing 747 freighters. As a second step, the phasing out of the “Combi-fleet” is planned.

Now, the Dutch airfreight managers have come out with heavy criticism of KLM’s so called restructuring of Martinair and the cargo product in general.
This was clearly stated by top managers in an article published last week in the Dutch transport magazine, “Nieuwsblad Transport.”
They claim that the plan to restructure Martinair has little substance and therefore does not lead to giving them confidence in KLM Cargo for the future.
One manager who requested to remain anonymous stated that “we have not yet issued a certificate of incompetence for the (KLM) management, but we are not far from it.”

Management invisibility

The Dutch airfreight community is stating that they have in no way been consulted by the Dutch national carrier as to the future of the country’s air cargo market after the decision to cut back its freighter capacity.
Camiel Eurlings, who until last week was CEO of KLM, comes under particular fire from the air freight managers at Schiphol airport.
It is claimed that when he was on seat as CEO, that he was almost invisible. In the eyes of the air freight managers this was already apparent to the to the trade and this was when he was also head of cargo at the airline back in 2011.
Many agents, including a former manager of market leader DHL, say that they have not seen the heads of KLM Cargo during the past few years and that things were much different in the past.
They further claim that before 2011 that KLM Cargo managers made a point of regular visits to the agents in order to discuss opportunities, ideas and the problems facing the air freight community.
“Those managers knew exactly what was going on. Today, that is not so anymore,” states the ex-DHL manager.


Strategic mistakes?

One owner of a Dutch freight company is quoted as saying that “getting rid of Martinair’s sales department after its acquisition by KLM, is seen by most as a major strategic mistake” by the national carrier.
That decision in his eyes has led to KLM to lose flexibility as well as a valuable outpost in the air freight market.
He becomes even more blunt by claiming that the present sales department at KLM is one which is “clumsy” and staffed by “career guys.” He goes on to say that “in those days one could read and write with the KLM guys. Now they barely speak our language.”

Strong criticism came from Sjoerd van Loon, CEO of IJS Global and who for years also held positions at leading agents such as AEI, Exel and DHL. He regrets that KLM has not consulted the Schiphol freight agents in their thoughts and plans for the cargo reorganization. “We must pull along together,” he states and adds that the decision to reduce to only three cargo aircraft “affects the position of our national airport.” He himself cannot see the rational thinking in these plans and adds further “I think the market will not accept these half-hearted measures.”


Does the Dutch pilots union maybe have better plans?

The Association of Dutch pilots have apparently put up a plan which includes KLM operating at least six B747-400Fs in the future.
The overall feeling, be it from the freight agents or the pilots, seems to be that someone has now finally to come up with a firm plan which will keep KLM in the air freight market and that this be put into motion and guided by “experienced cargo managers who know what the market needs.”
Either that - or just offering the market belly capacity.
The latter would in many agents eyes lead to a serious demise of Schiphol as an international air cargo hub.

Peter Mulder, Managing Director of Reibel Holding is following the (lack of) developments with mixed feelings. He is wondering why KLM has not made timely investments in new freighters, knowing well that the Martinair MD-11Fs should have been replaced some time back as they are too expensive to operate.
He sadly states that in the meantime there are plenty of “foreign rivals” operating out of Schiphol to fill the legacy left by Martinair.


Martinair pioneered the routes that others now fly

The above is sad, but true.
Martinair was a market leader in developing the flower traffic out of South America through Amsterdam. Peter Mulder for one, would dearly like to continue the business with MP, but in the meantime he needs to carry on and has up to four jumbo freighters per week on this sector with Atlas Air. He claims that KLM has priced themselves out of the market in the meantime and that there is no other alternative but to look elsewhere.

Some also feel that the transfer of Bram Graber and Matthijs ten Brink to Transavia was a big mistake and to the detriment of the cargo product. “That was a conscious choice by KLM, but it was not good for the freight arm of the company,” says Mulder.


Is it too late?

Maybe not - some think so at least.
However, two disturbing aspects are also apparent in all of this.
The Dutch government had always advocated a long term strategy of Holland as a distribution country. Has that strategy been put onto the sidelines? We don‘t recognize any reactions, protests on this situation from within these circles.
The second point is the Schiphol airport management who were allegedly quoted as saying that “cargo will fly anyway.” If this quote is fact, then it’s a very shortsighted reaction. Of course the cargo will fly, but at what cost for the Dutch airport. Will much of it shift to other airports?
Any home carrier brings a list of valuable infrastructure influence with it and that ranges from operational, handling, trucking, customs etc. etc.
There, jobs are at stake.
If AF/KL Cargo have a willingness to invest in some form of modern freighter fleet and be competitive on the market, then there would be support from the Dutch freight community for the carrier.
However - it does not seem likely that will happen as the cards have been already mixed in Paris as far as the cargo product is concerned.

John Mc Donagh


Gevonden op Cargoforwarder.eu

http://www.cargoforwarder.eu/2014/10/27 ... tegration/
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3359
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

then there would be support from the Dutch freight community for the carrier
ik hoor dat er ruimte is voor salarisverlagingen? Of is de support voor kostenbesparingen om de kosten per mile te verlagen nu ook weer niet zó groot...
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21854
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Kan iemand de tekst in dit topic posten ?

Het is een premium link :roll:
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Rockville »

cHabu wrote:
Kan iemand de tekst in dit topic posten ?Het is een premium link :roll:
Zelfde artikel, maar andere bron: http://fd.nl/ondernemen/1012354/klm-hee ... -martinair :wink:
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Bedankt voor de links. Ik heb de tekst al via een PM gehad.
Scheelt registreren op de zoveelste website ;)

De inhoud van die tekst is voor mij niet echt een verassing.
Integratie van MPH personeel binnen KLM is vanaf het begin niet goed / soepel gegaan (en dat zal ook nooit zo worden).
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Post Reply

Return to “'t Praethuys”