Procedure uitleg experimenteel baangebruik

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
altenae
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 172
Joined: 15 Apr 2008, 21:15
Type of spotter: Civil
Contact:

Post by altenae »

adz wrote:
Lars wrote: voor deze proef werd er onefficient parallel gestart.
namelijk: één baan kreeg vectors (levert extra workload op voor de verkeersleiding) de andere baan vloog een sid.

groet,
Lars
vlieger vanaf EHAM.
Dank je voor je heldere formulering, klein puntje van verbetering:
Bij de huidige parallele operaties starten beide banen op heading, ook de 36L. Alleen is dit bijna altijd runway-heading, en wordt er nauwelijks van de SID afgeweken.

Groeten,
Ard
verkeersleider op EHAM.
Hallo allemaal. Heb speciaal een account aangemaakt om te reageren. Ard denkt laat ik maar bij mijn laatste reply erbij zetten dat ik verkeersleider ben op EHAM dan geloven ze mij wel.

Laten we over een jaar nog eens kijken wat de siuatie is. De kans dat de Polderbaan main blijft is aanwezig, maar de kans dat dat anders gaat worden (denk aan 50-50 tussen de 18c en 18r /36c en 36l) is ook een mogelijkheid. Vergeet niet dingen veranderen. OOOOOKKKK baan gebruik. Inderdaad als de test afgelopen is zal de Polder weer main worden. Maar niemand heeft een glazenbol. Ook geen verkeersleider van EHAM. We zullen moeten zien en afwachten.
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Edward, welkom op dit forum en bij deze discussie.

Het heeft niet iets te maken met of je mij gelooft of niet, dat is aan jezelf. Alleen krijg ik de indruk dat er nogal gespeculeerd word over wat er na deze proef gaat gebeuren. Lars als vlieger en ik als verkeersleider zullen wat dichter bij 'het vuur' zitten dan de meeste en proberen hier wat uitleg te verschaffen. Als vervolgens je woorden in twijfel getrokken worden, is dat jammer. Tuurlijk; een beetje gezonde argwaan is goed, maar de dingen worden soms, mijns inziens, iets te somber ingezien. Als de uitleg niet duidelijk genoeg is, vraag dan om verduidelijking.

Wat er ook uit de proefperiode komt, ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat na deze proef er minder van 36C gestart zal worden.
Tuurlijk veranderen er dingen. En inderdaad ook baangebruik. Ik hoop dat het duidelijk is dat de situaties die ik hier beschreven heb, over de korte termijn gaan, namelijk wat er na deze proefperiode gaat gebeuren. In de toekomst zullen we waarschijnlijk wel een keer richting definitief 2+2 baangebruik gaan, waar afgelopen jaar al een beperkte proefperiode van was.

Groeten,
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
altenae
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 172
Joined: 15 Apr 2008, 21:15
Type of spotter: Civil
Contact:

Post by altenae »

:cry:
Last edited by altenae on 16 Apr 2008, 08:03, edited 1 time in total.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Niet teveel aannames doen op basis van losse gegevens mensen, als iemand die voor zijn werk de exacte achtergronden van dit verhaal kent de moeite neemt om ze uit te leggen. Hem ervan betichten zijn functie te misbruiken om 'gelijk te krijgen' is helemaal van de ratten.

>>> Ard heeft gelijk <<<

Als er in de toekomst toch weer anders beslist wordt staat dat compleet los van wat er nu loopt. En afwijkingen, ook structurele, zijn nog steeds wat anders dan het concept zelf.


Erik
Engines Turning Or People Swimming
altenae
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 172
Joined: 15 Apr 2008, 21:15
Type of spotter: Civil
Contact:

Post by altenae »

Key wrote:Niet teveel aannames doen op basis van losse gegevens mensen, als iemand die voor zijn werk de exacte achtergronden van dit verhaal kent de moeite neemt om ze uit te leggen. Hem ervan betichten zijn functie te misbruiken om 'gelijk te krijgen' is helemaal van de ratten.

>>> Ard heeft gelijk <<<

Als er in de toekomst toch weer anders beslist wordt staat dat compleet los van wat er nu loopt. En afwijkingen, ook structurele, zijn nog steeds wat anders dan het concept zelf.


Erik
:cry:
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Post by Lars »

Ard,

bedankt voor de correctie.. als ik op de eene baan een heading krijg.. weet ik natuurlijk niet precies wat op de andere baan naast mij gebeurd ;)
ik dacht dat zij de sid volgden.

Thanks!
User avatar
Optimus
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 982
Joined: 12 Feb 2004, 10:16
Subscriber Scramble: Optimus

re:

Post by Optimus »

Sorry dat ik hier nu nog over moet beginnen, maar wat mij opvalt in de discussies van de laatste maanden over de uitbreiding van SPL en daarbij horende ongemakken voor (fotograferende) spotters, wen daar eindelijk eens aan als spotter!

Op SPL is het al sinds het meerbanenstelsel zo dat je met je camera (overigens ben ik zelf geen fotograaf) mogelijk bij de verkeerde baan staat. Op SPL is het nooit zo geweest dat je met zekerheid wist waar je 'goed' zou staan vanwege het baangebruik. Het is van de zotte dat men deze discussie nu weer aanhaalt om recht te hebben op specifiek baangebruik, omdat je simpelweg een spotter bent!?

Hoewel er tegenwoordig (gevoelsmatig) minder exotische en bijzondere kisten tussen zitten is het voordeel voor de spotter, dat het tegenwoordig vele malen drukker is met meer diversiteit dan voorheen het geval was.

Op LAX, Frankfurt, CDG en veel andere luchthavens zul je ook nooit alles kunnen fotograferen vanwege baangebruik. De luchtvaart blijft in de lift zitten en luchthavens daarop moeten anticiperen middels uitbreidingen en veranderd baangebruik. Luchtvaartmaatschappijen wijken mogelijkerwijs uit naar een andere luchthaven, omdat er daar simpelweg wel tijd en ruimte voor ze is. Dat de spotter daar de dupe van is... So be it. Dan maar hopen dat die ene speciale kist mogelijk nog een keer langs komt.

Vroeger was er het ongemak dat niet altijd bekend was of er iets leuks in de planning zat op SPL, omdat spotters afhankelijk waren van de blauwe en gele lijsten van de luchthaven of wat men op de monitor kon aflezen. Tegenwoordig beschikken we over mobiele telefoons en internet. We zien daardoor al zoveel meer dan vroeger het geval was. Ik ben bang dat we daarin af en toe een beetje te ver doorschieten. Zo ook in het ventileren van onze meningen! :wink:

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als SPL eindelijk entree gaat vragen voor toegang tot het terras. Het zal waarschijnlijk weer ontaarden in ellenlange discussies daarover, terwijl we al jaren weten dat het er aan zit te komen...

Ik kan niet wachten 8)
Image
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

.

Net als met alle andere discussies, is niemand het met elkaar eens en heeft iedereen een eigen mening...
Key wrote:Niet teveel aannames doen op basis van losse gegevens mensen, als iemand die voor zijn werk de exacte achtergronden van dit verhaal kent de moeite neemt om ze uit te leggen. Hem ervan betichten zijn functie te misbruiken om 'gelijk te krijgen' is helemaal van de ratten.

>>> Ard heeft gelijk <<<
Een reactie als dit is bijna hetzelfde als zeggen dat een discussie geen zin meer heeft, want 'Ard heeft gelijk'...

Ik denk dat het juist gezond is om te discusseren, als dat maar op een respectvolle manier gaat.

Dus ook al heeft Ard gelijk (;) ), laat dat jullie niet weerhouden een zinvolle discussie te houden (die wellicht thuishoort in het praethuis...)

Bovendien denk ik dat de zin van Ard over zijn 'functie' een knipoog is naar aanleiding van de zin van Lars.

Prettige discussie verder... :D

Ikkuh.
'Platformmedewerker op EHAM'.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Post by Lars »

Laten we het er dan op houden dat Ard de feiten uitlegt
vanuit zijn perspectief als verkeersleider.
In de toren hebben ze qua baangebruik het beste overzicht daarover, zo werd ik zelf ook weer gecorrigeerd omdat ik maar een beperkt perspectief heb.
maar laten we, feiten, gelijk en meningen even scheiden.
trouwens, probeert hier niemand z'n gelijk te halen, maar proberen we met z'n allen te genieten van de vliegtuigen op SPL
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Wederom mooi gesproken. Ik kan me hier wel bij aansluiten.

En Chris, een lichte :wink: was misschien inderdaad op zijn plaats geweest in mijn eerdere post. Jij begreep hem iig.

Groeten,
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

cHabu wrote:Ik denk dat het juist gezond is om te discusseren, als dat maar op een respectvolle manier gaat.
Juist, daar ging het mij om. Er is een verschil tussen feiten melden en een mening hebben. Ard meldt de feiten en wordt er vervolgens van beticht een mening door te willen drukken.
Begrijp me niet verkeerd. Als iemand die bv. in afhandeling werkt vanuit zijn expertise de moeite neemt om - ondanks reacties deels gebaseerd op sentiment - uit te leggen hoe een operatie opgezet is, en een verkeersleider brengt dat in discrediet, dan krijgt die laatste van mij net zo hard de wind van voren. Sterker nog: ik verwacht van anderen dat ze dat bij mij ook doen als ik me er schuldig aan zou maken.

Verdere discussie kan beslist interessant zijn, inclusief bijvoorbeeld het reeds een jaar bekende streven om naar '2+2'-baangebruik te gaan. Een search hierop moet nog e.e.a. opleveren op dit forum. Maar feit blijft dat de huidige operatie aangaande 36C zo opgezet is als Ard meldde. Misschien nogmaals voor de duidelijkheid: de proef betreft niet het starten van 36C op zich, maar het 10000 keer laten vliegen van de nieuwe SID's zonder dat er tegelijk verkeer op 36L start. Ik heb zelf nogal wat bedenkingen bij de gang van zaken, maar dit is wat er gedaan wordt.


Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

Key wrote:Misschien nogmaals voor de duidelijkheid: de proef betreft niet het starten van 36C op zich, maar het 10000 keer laten vliegen van de nieuwe SID's zonder dat er tegelijk verkeer op 36L start.
En als ik het goed begrijp, dan gaat fase II in na die 10000 nieuwe SID's.

Iemand enig idee op hoeveel de teller staat ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Klopt, dan zal dus 36L hoofdstartbaan zijn en in de outboundpieken 36C als tweede baan. In plaats van op headingen zal er op de SID gestart gaan worden.

Laatste getal wat ik een aantal dagen geleden gehoord heb, was dat we geloof ik de 3000 starts al naderden. We liepen geloof ik ietsje voor op schema. Dit weet ik echter absoluut niet zeker.

Gr.
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

adz wrote:Laatste getal wat ik een aantal dagen geleden gehoord heb, was dat we geloof ik de 3000 starts al naderden. We liepen geloof ik ietsje voor op schema. Dit weet ik echter absoluut niet zeker.
Laten we voor het gemak 3000 nemen, in een periode van vier weken.

Dan zitten we over 3.3 maanden in fase twee. Kunnen we in de 'zomer' periode gewoon leuke plaatjes maken als de kisten naar 36L rijden... ;)

Best wel fijn, een positieve noot in dit topic... :lol:
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Zekers, maar nogmaals; dit getal is wat ik dacht waar we zaten. Maar misschien is het wel 2000 en heb ik dat verkeerd verstaan/onthouden. 8)

Maar laten we het inderdaad positief houden, en dan zien we wel wanneer het klaar is. :wink:

Gr.
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”