KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 611
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

BGN is uit dienst genomen ja
Inkjet wrote: 29 Jan 2021, 10:46 PH-BGN heeft deze maand nog niet gevlogen. Misschien wordt dit toestel vervangen door de eerste E295? Aan de lease lijst te zien is PH-BGG ook snel uit de lease.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Iemand enig idee waarom de PH-BCH als KL9867 uit LIS terugkomt? Is gisteren wel als KL1695 naar LIS gevlogen.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 630
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Biem wrote: 08 Feb 2021, 14:10 Iemand enig idee waarom de PH-BCH als KL9867 uit LIS terugkomt? Is gisteren wel als KL1695 naar LIS gevlogen.
Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:

BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15454
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

patrick@tediek.com wrote: 08 Feb 2021, 14:55
Biem wrote: 08 Feb 2021, 14:10 Iemand enig idee waarom de PH-BCH als KL9867 uit LIS terugkomt? Is gisteren wel als KL1695 naar LIS gevlogen.
Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:

BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
Schiphol was gisteravond dicht (zogenaamde 'zero rate') in verband met de sneeuw. Ook op dit moment zijn er nauwelijks bruikbare opstelplaatsen beschikbaar.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 630
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Bennie wrote: 08 Feb 2021, 15:53
patrick@tediek.com wrote: 08 Feb 2021, 14:55
Biem wrote: 08 Feb 2021, 14:10 Iemand enig idee waarom de PH-BCH als KL9867 uit LIS terugkomt? Is gisteren wel als KL1695 naar LIS gevlogen.
Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:

BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
Schiphol was gisteravond dicht (zogenaamde 'zero rate') in verband met de sneeuw. Ook op dit moment zijn er nauwelijks bruikbare opstelplaatsen beschikbaar.

CDG - AMS (PH-BXR) vlucht was gisteravond geannuleerd en vertrekt nu als KL1228/KLM9878 naar Amsterdam
User avatar
niekkie
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2334
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 11, but see if it will go ahead :roll: :D
On Feb 8th 2021 The Aviation Herald learned, that the left hand engine of PH-BVA was replaced, engine runs of both engines on Feb 4th 2021 were successful. On Feb 7th 2021 a crew was flown in to Beijing via Seoul (South Korea) with B772 PH-BQA on flight KL-855, that continued to Beijing as flight KL-892 arriving in Beijing in the wee hours of Feb 8th 2021. PH-BVA was scheduled to return to Amsterdam as flight KL-898 on Feb 7th 2021 and was delayed to Feb 8th 2021. During push back of PH-BVA the crew received a fault indication on the right hand engine, the aircraft was returned back on stand, the crew boarded PH-BQA again and returned to Amsterdam with PH-BQA as flight KL-892. Flight KL-898 was subsequently cancelled. PH-BVA still remains on the ground in Beijing as per Feb 8th 2021.
Last edited by niekkie on 09 Feb 2021, 11:03, edited 1 time in total.
Gr Niek
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

patrick@tediek.com wrote: 08 Feb 2021, 16:14
Bennie wrote: 08 Feb 2021, 15:53
patrick@tediek.com wrote: 08 Feb 2021, 14:55

Ik denk wegens het weer, Er zijn meerdere vluchten van oa de KLM die eigenlijk gisteren hadden moeten vertrekken voor hun vlucht naar EHAM, maar vandaag pas zijn vertrokken:

BCN-AMS KL9871
OTP-AMS KL9865
DUB-AMS KL9866
KBP-AMS KL9877
MAD-AMS KL9879
Schiphol was gisteravond dicht (zogenaamde 'zero rate') in verband met de sneeuw. Ook op dit moment zijn er nauwelijks bruikbare opstelplaatsen beschikbaar.

CDG - AMS (PH-BXR) vlucht was gisteravond geannuleerd en vertrekt nu als KL1228/KLM9878 naar Amsterdam
Bedankt allen, ik zie nu ook meerdere vluchten onder een KL98xx/99xx vluchtnummer zoals de ARN-AMS KL9959
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

niekkie wrote: 08 Feb 2021, 16:31 http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 10, but see if it will go ahead :roll: :D
On Feb 8th 2021 The Aviation Herald learned, that the left hand engine of PH-BVA was replaced, engine runs of both engines on Feb 4th 2021 were successful. On Feb 7th 2021 a crew was flown in to Beijing via Seoul (South Korea) with B772 PH-BQA on flight KL-855, that continued to Beijing as flight KL-892 arriving in Beijing in the wee hours of Feb 8th 2021. PH-BVA was scheduled to return to Amsterdam as flight KL-898 on Feb 7th 2021 and was delayed to Feb 8th 2021. During push back of PH-BVA the crew received a fault indication on the right hand engine, the aircraft was returned back on stand, the crew boarded PH-BQA again and returned to Amsterdam with PH-BQA as flight KL-892. Flight KL-898 was subsequently cancelled. PH-BVA still remains on the ground in Beijing as per Feb 8th 2021.
Na het avherald report te hebben gelezen, komt bij mij toch de volgende vraag op : meer dan 3 uur doorvliegen met een onbetrouwbare motor, welke na een tijdje is afgezet.
Is de SOP voor een tweemotorig vliegtuig niet, : land at nearest suitable airport" en niet "land at most convient airport" ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15454
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

747classic wrote: 08 Feb 2021, 17:47
niekkie wrote: 08 Feb 2021, 16:31 http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 10, but see if it will go ahead :roll: :D
On Feb 8th 2021 The Aviation Herald learned, that the left hand engine of PH-BVA was replaced, engine runs of both engines on Feb 4th 2021 were successful. On Feb 7th 2021 a crew was flown in to Beijing via Seoul (South Korea) with B772 PH-BQA on flight KL-855, that continued to Beijing as flight KL-892 arriving in Beijing in the wee hours of Feb 8th 2021. PH-BVA was scheduled to return to Amsterdam as flight KL-898 on Feb 7th 2021 and was delayed to Feb 8th 2021. During push back of PH-BVA the crew received a fault indication on the right hand engine, the aircraft was returned back on stand, the crew boarded PH-BQA again and returned to Amsterdam with PH-BQA as flight KL-892. Flight KL-898 was subsequently cancelled. PH-BVA still remains on the ground in Beijing as per Feb 8th 2021.
Na het avherald report te hebben gelezen, komt bij mij toch de volgende vraag op : meer dan 3 uur doorvliegen met een onbetrouwbare motor, welke na een tijdje is afgezet.
Is de SOP voor een tweemotorig vliegtuig niet, : land at nearest suitable airport" en niet "land at most convient airport" ?
Ja, maar die SOP geldt uitsluitend in geval van een IFSD....
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 210
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Na een vraag elders eens gekeken hoe de stand is van de 'nieuwe'' Dolphin livery.

KLM Cityhopper:
ERJ-175: alle 17 dolphin
ERJ-190: alle 32 dolphin

Oude livery:
737-700: -BGQ, -BGR, -BGT, -BGW, -BGX
737-800: -BXG, -BXH, -BXK, -BXL, -BXM, -BXN, -BXV, -BXY, -BCD, -BCE
737-900: geen
A330-200: -AOB, -AOC, -AOD, -AOE, -AOF, -AON
A330-300: -AKD, -AKE, -AKF
777-200: -BQA, -BQB, -BQC, -BQO, -BQP
777-300: -BVI, -BVK

Nieuwe livery:
737-700: -BGF, -BGG, -BGH, -BGI, -BGK, -BGL, -BGN, -BGO, -BGM, -BGP, -BGU
737-800: -BXA, -BXB, BXC, -BXD, -BXE, -BXF, -BXI, -BXU, -BXW, -BXZ, -BGA, -BGB, -BGC, -BCA, -BCB, -HSD, -HSE, -BCG, -BCH, -BCK, -BCL
737-900: -BXP, -BXR, -BXS, BXT
A330-200: -AOA, -AOM,
A330-300: -AKA, -AKB
777-200:-BQD, -BQE, -BQF, -BQG, BQH, -BQI, -BQK, -BQL, -BQN
777-300: -BVB, -BVC, -BVF, -BVG, -BVN, -BVO, -BVP -BVR, -BVS, -BVU
787-9: alle 13
787-10: alle 5
747-400ERF: all (-CKA, -CKB, -CKC)

Speciale liveries:
E190 PH-EZX Skyteam
737-900 PH-BXO Skyteam
777-300 PH-BVA OrangePride
777-300 PH-BVD Skyteam
787-10 PH-BKA KLM 100 years

777-200 PH-BQM staat momenteel op Luqa, Malta, lijkt me voor repaint.
En de laatste pax 747-400 op Schiphol (PH-BFV) heeft de Dolphin livery, en -BFN, -BFT, -BFW en -BFY droegen die ook.
Last edited by Iemand91 on 09 Feb 2021, 13:40, edited 1 time in total.
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 210
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

En heeft PH-CKA zaterdagavond nou op de kop van de Kaagbaan zitten draaien?
Dat zie je niet zo vaak geloof ik.
https://www.flightradar24.com/data/airc ... a#26c39d9f

Heb wat ATC proberen terug te luisteren, werd me nog niet altijd heel duidelijk (zowel letterlijk niet zo duidelijk en het is natuurlijk een apart taaltje :wink: én ik ben nog niet zo heel bedreven in welke frequenties ik wanneer het beste kan beluisteren), maar ik hoor wat terug vanuit MP7761 over onduidelijkheid over de sneeuw.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Iemand91 wrote: 08 Feb 2021, 20:34 Na een vraag elders eens gekeken hoe de stand is van de 'nieuwe'' Dolphin livery.


Oude livery:
737-800: -BXG, -BXH, -BXK, -BXL, -BXM, -BXN, -BXV, -BXY, -BCD, -BCE
Ik dacht ergens gezien te hebben dat de BXM na een bezoekje Norwich de nieuwe livery had, mogelijk de BXG ook na het bezoekje Norwich vorige week. BGQ staat op dit moment in NWI, geen idee of dit voor repaint is.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Iemand91 wrote: 08 Feb 2021, 20:34 Na een vraag elders eens gekeken hoe de stand is van de 'nieuwe'' Dolphin livery.


Oude livery:
737-800: -BXG, -BXH, -BXK, -BXL, -BXM, -BXN, -BXV, -BXY, -BCD, -BCE
Ik dacht ergens gezien te hebben dat de BXM na een bezoekje Norwich de nieuwe livery had, mogelijk de BXG ook na het bezoekje Norwich vorige week. BGQ staat op dit moment in NWI, geen idee of dit voor repaint is.

Verder is zover ik weet de BGW nog in de oude livery. Begin dit jaar gespot langs de Polderbaan en sindsdien amper een dag stilgestaan voor een deco.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Bennie wrote: 08 Feb 2021, 19:20
747classic wrote: 08 Feb 2021, 17:47
niekkie wrote: 08 Feb 2021, 16:31 http://avherald.com/h?article=4e1382b3&opt=0
now rescheduled for February 10, but see if it will go ahead :roll: :D
Na het avherald report te hebben gelezen, komt bij mij toch de volgende vraag op : meer dan 3 uur doorvliegen met een onbetrouwbare motor, welke na een tijdje is afgezet.
Is de SOP voor een tweemotorig vliegtuig niet, : land at nearest suitable airport" en niet "land at most convient airport" ?
Ja, maar die SOP geldt uitsluitend in geval van een IFSD....
Typisch geval van "Bending the rules", lijkt mij iets voor een nader onderzoek door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILENT)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 479
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.
Post Reply