Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Wanneer komt tweede Airbus A321NEO bij HV?
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 511
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

NL1972 wrote: 20 Dec 2023, 19:14 Wanneer komt tweede Airbus A321NEO bij HV?
Ergens in Februari
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

robin27198 wrote: 21 Dec 2023, 08:54
NL1972 wrote: 20 Dec 2023, 19:14 Wanneer komt tweede Airbus A321NEO bij HV?
Ergens in Februari
Ok, ik neem aan dat ze bezig aan het bouwen zijn in Hamburg.

Weten jullie ook welke Boeing 737 uit de vloot gaat nadat de PH-YHZ afgeleverd is?
User avatar
Starbucks
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 493
Joined: 10 Mar 2008, 20:27
Type of spotter: Female (Cabin) Crew
Subscriber Scramble: Starbucks
Location: Hillegom, Netherlands
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Starbucks »

NL1972 wrote: 21 Dec 2023, 10:53
robin27198 wrote: 21 Dec 2023, 08:54
NL1972 wrote: 20 Dec 2023, 19:14 Wanneer komt tweede Airbus A321NEO bij HV?
Ergens in Februari
Ok, ik neem aan dat ze bezig aan het bouwen zijn in Hamburg.

Weten jullie ook welke Boeing 737 uit de vloot gaat nadat de PH-YHZ afgeleverd is?
Klopt, 13 dec. gespot in primer en nog zonder motoren:
ImageA321neo Transavia PH- by Tobias Gudat, on Flickr

Nog een vraagje van mijn kant, weet iemand of Transavia nog iets van crew training vluchten gaat doen of blijft het nieuwe speeltje tot 5-1-2024 in de schuur staan?
flyer11_
Posts: 17
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

De A320neo van Transavia France en de A321neo van KLM hebben dus allebei de -252 spec motoren, maar de A321neo van Transavia Nederland heeft de iets krachtigere -251 motoren. Is er een reden voor dit verschil, en wat voor voordeel heeft het voor Transavia om krachtigere motoren te kiezen, terwijl Transavia France dat niet heeft?
Starbucks wrote: 21 Dec 2023, 11:01
Klopt, 13 dec. gespot in primer en nog zonder motoren:
Dit wordt trouwens PH-YHY
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 511
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

NL1972 wrote: 21 Dec 2023, 10:53
robin27198 wrote: 21 Dec 2023, 08:54
NL1972 wrote: 20 Dec 2023, 19:14 Wanneer komt tweede Airbus A321NEO bij HV?
Ergens in Februari
Ok, ik neem aan dat ze bezig aan het bouwen zijn in Hamburg.

Weten jullie ook welke Boeing 737 uit de vloot gaat nadat de PH-YHZ afgeleverd is?
Wat ik weet zal winter 2024/2025 de eerste paar de vloot uit gaan (bind met er niet op vast) maar zou gaan om de oudste 2 -800 en de volledige -700 vloot
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

NL1972 wrote: 21 Dec 2023, 10:53 Weten jullie ook welke Boeing 737 uit de vloot gaat nadat de PH-YHZ afgeleverd is?
HV huurt regelmatig toestellen in. Een paar toestellen meer lijkt me welkom.
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2930
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

Inkjet wrote: 27 Dec 2023, 10:31
NL1972 wrote: 21 Dec 2023, 10:53 Weten jullie ook welke Boeing 737 uit de vloot gaat nadat de PH-YHZ afgeleverd is?
HV huurt regelmatig toestellen in. Een paar toestellen meer lijkt me welkom.
Het gaat meer om aantallen stoelen. Eind 2024 gaan er 4 737-700s en 2 737-800s uit en zijn er 6 A321s bijgekomen. Een verschil, als ik het goed berekend heb, van 418 stoelen meer aan capaciteit .
flyer11_
Posts: 17
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

Morgen is dan eindelijk de dag dat de A321neo in dienst gaat. PH-YHZ zal morgen zijn allereerste vluchten uitvoeren naar Pisa, Ljubljana, en Bari.
FredvZ
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 98
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

Zo te zien doet die Airbus niet onder voor een Boeing van Transavia: de vertraging op de eerste dag is geheel in lijn met de gemiddelde prestatie van Transavia...

Ik vind het in elk geval absurd en onverantwoord om te verwachten dat vliegend- en grondpersoneel op de eerste operationele dag direct in staat is om zo'n kist in 3 kwartier veilig te keren.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Wat is er onverantwoord aan? Het kan sneller dan 45 mins. De beperkende factor is die ellendige handbagage.
FredvZ
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 98
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

patrick@tediek.com wrote: 06 Jan 2024, 00:04 Wat is er onverantwoord aan? Het kan sneller dan 45 mins. De beperkende factor is die ellendige handbagage.
Er zitten in de A321 vooralsnog net zoveel passagiers als de B738, met die lagere bezettingsgraad zou het in het uitstappen juist sneller moeten gaan aangezien de pax meer ruimte heeft om te manoeuvreren met hun bagage.

Wat het onverantwoord maakt om dezelfde turn around tijden als voorheen te hanteren is een verandering in het lijdend voorwerp: een Airbus is geen Boeing. Ja, het zijn allebei vliegentuigen en ja er is veel gestandaardiseerd. Toch zijn er kleine verschillen en juist die kleine verschillen zorgen er voor dat mensen meer tijd nodig hebben om dezelfde taak met dezelfde kwaliteit te doen.

Denk maar eens terug toen je na het lessen in een dieselauto ging rijden in een benzineauto: klein verschil, maar het kost wel even tijd om de bediening onder de knie te krijgen.

Hoe goed je mensen ook traint, hoe veel ervaring ze ook hebben: bij veranderingen in processen die jaren hetzelfde zijn geweest neemt de kans op fouten toe. Geef je te weinig aandacht aan die verandering dan kunnen de gevolgen groot zijn. Zoals bij Gimli Glider, mede het gevolg van de verandering van het imperial naar metric systeem.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

FredvZ wrote: 06 Jan 2024, 13:31
patrick@tediek.com wrote: 06 Jan 2024, 00:04 Wat is er onverantwoord aan? Het kan sneller dan 45 mins. De beperkende factor is die ellendige handbagage.
Er zitten in de A321 vooralsnog net zoveel passagiers als de B738, met die lagere bezettingsgraad zou het in het uitstappen juist sneller moeten gaan aangezien de pax meer ruimte heeft om te manoeuvreren met hun bagage.

Wat het onverantwoord maakt om dezelfde turn around tijden als voorheen te hanteren is een verandering in het lijdend voorwerp: een Airbus is geen Boeing. Ja, het zijn allebei vliegentuigen en ja er is veel gestandaardiseerd. Toch zijn er kleine verschillen en juist die kleine verschillen zorgen er voor dat mensen meer tijd nodig hebben om dezelfde taak met dezelfde kwaliteit te doen.

Denk maar eens terug toen je na het lessen in een dieselauto ging rijden in een benzineauto: klein verschil, maar het kost wel even tijd om de bediening onder de knie te krijgen.

Hoe goed je mensen ook traint, hoe veel ervaring ze ook hebben: bij veranderingen in processen die jaren hetzelfde zijn geweest neemt de kans op fouten toe. Geef je te weinig aandacht aan die verandering dan kunnen de gevolgen groot zijn. Zoals bij Gimli Glider, mede het gevolg van de verandering van het imperial naar metric systeem.
Volgens mij was vroeger ook zo met een Boeing 757 van Transavia waar ook 45 minuten omdraaitijd was zowel meer tijd nodig was om mensen laten instappen en uitstappen. Vroeger was turn around tijden 1 uur bij alle typen vliegtuigen die bij Martinair, Air Holland, DutchBird, Holland Exel, V-bird, KLM en Transavia. Dus een Airbus A321NEO is betrekkelijk een nieuwe type vliegtuig die bij Transavia kort in dienst is getreden, waar ook ze er aan moeten wennen.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Ik denk dat de afhandeling op buitenstations minder moet wennen dan op Amsterdam. De buitenstations zien dagelijks al Airbussen. Die boeit het niet welke kleur er op de romp staat. Voor het personeel op Amsterdam is het een grotere verandering. Overigens weet ik niet of Transavia tijdelijk weer personeel inzet op de Neo vluchten en afhandeling om het tijdsverlies op te vangen.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

FredvZ wrote: 06 Jan 2024, 13:31
patrick@tediek.com wrote: 06 Jan 2024, 00:04 Wat is er onverantwoord aan? Het kan sneller dan 45 mins. De beperkende factor is die ellendige handbagage.
Er zitten in de A321 vooralsnog net zoveel passagiers als de B738, met die lagere bezettingsgraad zou het in het uitstappen juist sneller moeten gaan aangezien de pax meer ruimte heeft om te manoeuvreren met hun bagage.

Wat het onverantwoord maakt om dezelfde turn around tijden als voorheen te hanteren is een verandering in het lijdend voorwerp: een Airbus is geen Boeing. Ja, het zijn allebei vliegentuigen en ja er is veel gestandaardiseerd. Toch zijn er kleine verschillen en juist die kleine verschillen zorgen er voor dat mensen meer tijd nodig hebben om dezelfde taak met dezelfde kwaliteit te doen.

Denk maar eens terug toen je na het lessen in een dieselauto ging rijden in een benzineauto: klein verschil, maar het kost wel even tijd om de bediening onder de knie te krijgen.

Hoe goed je mensen ook traint, hoe veel ervaring ze ook hebben: bij veranderingen in processen die jaren hetzelfde zijn geweest neemt de kans op fouten toe. Geef je te weinig aandacht aan die verandering dan kunnen de gevolgen groot zijn. Zoals bij Gimli Glider, mede het gevolg van de verandering van het imperial naar metric systeem.
Ik snap het probleem echt niet. Het is gewoon vliegen , de vliegers hebben training gehad en hebben volgens mij bij Finnair of Lufthansa op de lijn gezeten. De stations waar ze op vliegen is een Airbus business as usual.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”