Wel dus. (Misschien ben je in de war met het feit dat ze geen NAVO zijn?)Hurricane wrote:ja Zweden is geen EU
Ok, je kunt je oog laten vallen op een nieuwe fighter omdat ie sneller, wendbaarder, onzichtbaarder, goedkoper, etc. is, maar toch zeker niet omdat we daarmee "uit ons hokje treden"?!ehusmann wrote:Kost gaat voor de baat uit. Als je altijd maar voor eigen belang kiest vanuit het standpunt dat de lange termijn niet interessant is, dan kom je nooit uit je hokje.
Ik bedoelde eigenlijk EU als zijnde geen Euro-land (net als Engeland overigens) maar thanks voor de ophelderingaviodromefriend wrote:Wel dus. (Misschien ben je in de war met het feit dat ze geen NAVO zijn?)Hurricane wrote:ja Zweden is geen EU
Ik doelde op defensieproducten en in dit specifieke geval Dassault (Defensie tak), aangezien we het hier over de vervanging F-16 hebben. En samenwerking tussen twee, drie of vier landen zie ik nog steeds niet als een Europees product. Niets raars aan, lijkt mij.ehusmann wrote:Met Franse producten, bedoel je daarmee producten uit Parijs, uit Marseille, of uit Toulouse?Coati wrote:"Europese" producten bestaan (helaas) niet, wel Franse, Zweedse, Engelse producten. Een aanschaf baseren op een ideologie is ongeveer het slechtste wat je kan doen.
Begrijp je daarmee hoe raar die opmerking is?
Erwin
Is dat zo? Volgens de SAAB website is BAE Systems nog altijd voor ruim 20 procent aandeelhouder.Hurricane wrote: De Gripen is een Zweeds-Engelse combi (al is BAe er inmiddels recent uitgestapt, en ja Zweden is geen EU)
Je krijgt er alleen maar van die rare compromistoestellen van die van alles een beetje kunnen omdat iedereen wat anders wil met zijn duurbetaalde speeltje (zie Tornado, misschien ook wel Typhoon, gezien de uitspraken van een RAF-piloot van de OEU een tijd geleden dat de F-16 superieur is aan de Eurofighter, en keep the fingers crossed dat dit ook niet gebeurd met de F-35. Blijft over: Rafale die niet meer met de KLu door een deur wil, Gripen en anders nog Russisch spul, als we tenminste inderdaad wat anders willen dan een F-16 van wat voor Block dan ook).Coati wrote:samenwerking tussen twee, drie of vier landen zie ik nog steeds niet als een Europees product. Niets raars aan, lijkt mij.
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=48&t=61211Richard from Rotterdam wrote:Is dat zo? Volgens de SAAB website is BAE Systems nog altijd voor ruim 20 procent aandeelhouder.Hurricane wrote: De Gripen is een Zweeds-Engelse combi (al is BAe er inmiddels recent uitgestapt, en ja Zweden is geen EU)
Vraag 1: wat is dan wel een Europees product, of vind je dat er per definitie geen Europese producten zijn?Coati wrote:Ik doelde op defensieproducten en in dit specifieke geval Dassault (Defensie tak), aangezien we het hier over de vervanging F-16 hebben. En samenwerking tussen twee, drie of vier landen zie ik nog steeds niet als een Europees product. Niets raars aan, lijkt mij.
Antwoord 1: qua defensie hardware vind ik dat er geen echte Europese producten bestaan, slechts nationale producten (en in enkele gevallen een samenwerkingsproduct van een paar landen)ehusmann wrote:Vraag 1: wat is dan wel een Europees product, of vind je dat er per definitie geen Europese producten zijn?
Vraag 2: wat is hiermee je punt?
Erwin
Daar verschillen we dan toch wel van mening. Economisch gezien zijn er wel degelijk producten die in Europa zijn ontwikkeld en gebouwd en daarmee in mijn ogen dus Europese producten.Coati wrote:Antwoord 1: qua defensie hardware vind ik dat er geen echte Europese producten bestaan, slechts nationale producten (en in enkele gevallen een samenwerkingsproduct van een paar landen)
Antwoord 2: Mijn punt is daarmee dat het argument dat defensie moet kiezen voor een Europees product (VS versus Europa) daarmee niet valide is, als je met antwoord 1 akkoord bent. Het is niet zo dat als een Frans toestel wordt gekocht, het eigenlijk is alsof je de eigen nationale defensie industrie en de eigen landskas aan het spekken bent.
En jij weet ook dat een echte Europese defensie industrie nooit zal ontstaan als landen blijven roepen dat ze pas iets af zouden nemen als het er zou zijn. Wederom, kost gaat voor de baat uit.Coati wrote:Ik zou graag zien dat er wel degelijk een echt Europese (defensie) industrie zou ontstaan, alleen ben ik van mening dat dit momenteel absoluut niet het geval is. Doen alsof dit wel het geval is en dit als argument gebruiken voor de aanschaf van een Frans of Zweeds vliegtuig, is m.i. niet valide. Nogmaals, ik doel op de Defensie industrie.
Alsof we met een Yanken kist wel precies krijgen wat we willen? Ook dat is een compromis toestel, misschien nog wel meer zelfs (STOVL en CTOL in hetzelfde frame proberen te proppen bijvoorbeeld).aviodromefriend wrote:Je krijgt er alleen maar van die rare compromistoestellen van die van alles een beetje kunnen omdat iedereen wat anders wil met zijn duurbetaalde speeltje
Nou ja, de Amerikanen hebben ook een Fokker telg en zij vliegen er overigens nog wel mee rond! Daarnaast kan je zeker de Coast Guard niet verwijten dat zij enkel binnen Amerika shoppen. Aan de andere kant, omdat de Amerikanen niet buiten de deur shoppen moeten wij het ook niet doen. Ik begrijp het idee best wel dat mensen willen dat wij ons belastinggeld liever in een Europees land steken, maar ik krijg niet de indruk dat wij met welke keuze dan ook, een andere belastingbetaler er erg veel plezier mee zullen doen. Het enige wat het oplevert is wat tijdelijke werkgelegenheid her en der, maar in het geval van Saab is dat meer uitstel dan afstel ben ik bang. Alsof die 80 toestellen die wij kopen zo een enorme impact gaan maken. Stel dat wij morgen Eurofighter opbellen en 80 van die dingen kopen, dan is enkel de RAF opgelucht. Dan worden onze toestellen uit een tranche van hun gehaald, waardoor zij met wat uitstel over hun vervolg aankopen kunnen nadenken. Als die al komen!ehusmann wrote:Ja, dat doet Amerika helemaal nooit....Arjan wrote:Maar dan gaan wij dus voor Europese belangen en kopen wij bij een land dat altijd eerst zijn eigen producten verkiest!
Erwin
Als je nog even verder had gelezen in plaats van de rest van die post gedelete, had je kunnen lezen dat ik ook de F-35 noemde. Nu die ontwikkeling niet meer volledig door de Yanks worden gedaan maar een aantal andere landen ook (al dan niet fake-)participeren is dat toestel ook eigenlijk een internationaal project wat dezelfde problemen heeft als alle andere die ik daar noemde. Als we echt precies willen hebben wat wij nodig denken te hebben moeten we zelf een toestel gaan (laten) ontwikkelen (Rekkof of hoe het ook heten mag) en bidden dat er misschien nog een ander land is dat het wil kopen. Dat de kosten dan de pan kunnen/zullen uitrijzen moet je dan wel weer voor lief nemen natuurlijk.ehusmann wrote:Alsof we met een Yanken kist wel precies krijgen wat we willen? Ook dat is een compromis toestel, misschien nog wel meer zelfs (STOVL en CTOL in hetzelfde frame proberen te proppen bijvoorbeeld).aviodromefriend wrote:Je krijgt er alleen maar van die rare compromistoestellen van die van alles een beetje kunnen omdat iedereen wat anders wil met zijn duurbetaalde speeltje
Nee hoor, we verschillen hier niet van mening, er zijn wel degelijk EU producten, alleen niet op het gebied van fighters (en een hoop andere defensie rommel). (tenzij je vindt dat er wel echte EU fighters op de markt zijn)ehusmann wrote: Daar verschillen we dan toch wel van mening. Erwin
Is dat zo? Of hoop je dat?ehusmann wrote:Wederom, kost gaat voor de baat uit.Erwin
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more