Apaches is bekend dat een gedeelte "stored" stond, maar Chinook en Cougar is broodje aap. Deze heli's hebben zoveel gevlogen in missiegebied, dat er voor de trainingsuren in Nederland minder uren beschikbaar waren. Als ze aan de grond stonden was dit voornamelijk groot onderhoud voor of na de missie in het uitzendgebied. Een voorbeeld is de installatie van een ander filtersysteem en aanbrengen van armor.wamovements wrote:Dit is wat mij betreft geen nieuws.
Zelfde is al jaren aan de hand met de Apache, Chinook en Cougar.
De toestellen die de lucht ingaan worden allemaal onderhouden in afstemming met hun handboeken en volgens de qualtity procedures als beschreven in de MME/MOE, dus aan kwaliteit en veiligheid zal niet afgedaan worden. Beetje simpele conclusie voor als er minder geld over is die hier getrokken word.CoHaBa wrote:Je kan er op wachten todat er een Nederlandse F-16 uit de lucht valt... Dit is echt een schaamfactor van jewelste. Geen geld om je materieel in de lucht te houden. En dan praten ze er ook alweer over om een missie in Afghanistan te beginnen.
Laten de kolonelletjes en generaaltjes van defensie eerst de zaken en financieën op orde krijgen voor ze weer over missies gaan praten.
Helaas geen broodje aap:mwpeters wrote: ]Apaches is bekend dat een gedeelte "stored" stond, maar Chinook en Cougar is broodje aap.
Jaja. dat geloof jij zelf..... de Chilenen krijgen de eerste keer de betere toestellen, en bij de tweede fase de "kneusjes". Gelukkig weet ik wel beter, want ook de tweede batch is door Chilenen geïnspecteerd en hadden hier ook een keuze in.....roberto wrote:De Chilenen hadden alleen de eerste keer vrije keus.
De 18 kisten die momenteel verkocht worden zijn gelukkig de "kneusjes" van de KLu volgens ingewijden, waaronder veel vlieguren.
Je slaat de spijker op de kop, binnen de militaire luchtvaart is het zeer normaal dat men totale vliegtuigen koopt om deze te gebruiken voor onderdelen, dit wordt in luchtvaarttermen een spare/kanibaal genoemd. Dit word zeker gedaan met binnen landen met een kleiner budget (lees Nederland/Belgie enz).wamovements wrote:Helaas geen broodje aap:mwpeters wrote: ]Apaches is bekend dat een gedeelte "stored" stond, maar Chinook en Cougar is broodje aap.
Ik kan mij herinneren dat de D-104 vrijwel direct naar aflevering de schuur in is ggaan om er pas 2,0 jaar later weer uitgetrokken te worden. Oorzaak, nodig voor onderdelen. Al sinds de aflevering van de Chinook en de Cougar staan er kisten in de hangaar tbv onderdelen. Dit komt omdar de KLU veel onderdelen zelf niet kan/mag repareren. Ze mogen het er alleen uitslopen en opnieuw inbouwen. Onderdelen worden geleverd door de fabrikant en als deze niet betrouwbaar levert (of de KLU niet betrouwbaar betaald), heeft dit tot gevolg dat men andere kisten aan de grond zet om hier de onderdelen uit te slopen.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more