Twente blijft open?

ImageImageLogs and news for those airports and airfields in The Netherlands not covered in the subforums.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
phantom

Toekomst Twente

Post by phantom »

Van de luchthavensite geplukt:

Luchthaven blijft open voor klein luchtverkeer
Het Rijk heeft op 16 november 2007 als eigenaar besloten dat de Luchthaven Twente de komende jaren open blijft in de vorm van een kleine hoogwaardige zakelijke luchthaven.

De keuze voor een kleine hoogwaardige zakelijke luchthaven houdt zowel zakelijk als recreatief vliegverkeer in: van zweefvliegvliegtuigen tot geavanceerde businessjets, zowel vaste vleugel- als hefschroefvliegtuigen. Het betekent dat er per 1 januari 2008 niet meer gevlogen kan worden met charters.

Het Rijk zorgt dat zo spoedig mogelijk na 1 januari 2008 het vliegveld operationeel is voor klein vliegverkeer. Dat betekent dat er snel begonnen wordt met het verwerven van het benodigde personeel en het regelen van voorzieningen. De huidige verwachting is daarom dat het vliegveld vanaf 1 januari tijdelijk dicht zal zijn.

Gesprekken met de markt voor exploitatie in de interim-periode, hebben niet geleid tot een tijdig en aanvaardbaar financieel aanbod.
Mocht er een aantrekkelijk aanbod komen, dan is het mogelijk om weer op te schalen naar commercieel luchtverkeer.
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Post by Otto »

With effect from December 31 16:45LT Aerodrome mil closed :(
Notam M2105/07
Brian
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 937
Joined: 23 Sep 2002, 00:02
Type of spotter: Een die naar vliegtuigen kiekt
Location: EHTW

Post by Brian »

From today weather will also be automated. (Is still done by militairy personel at the moment).
phantom

Twente

Post by phantom »

Update Twente:

Brief Minister Eurlings en amendement
Minister Eurlings heeft 18 december 2007 een brief aan de Kamer gestuurd waarin hij aangeeft 3 miljoen euro te zoeken als uit een betrouwbare businesscase blijkt dat de ontwikkelingswaarde van het vliegveld gebaat is bij opschaling tot chartervluchten in de interimfase.
Verder is op 18 december 2007 een amendement ingediend door dhr. Koopmans c.s. en vervolgens aangenomen. Het amendement handelt over het beschikbaar stellen van de 3 miljoen euro.
Kort gezegd zijn hiermee de kansen vergroot dat in de interimperiode opschaling kan plaatsvinden van klein zakelijk luchtverkeer naar commercieel luchtverkeer.
Er wordt verder gewerkt aan de financiële haalbaarheid van opschaling van klein zakelijk luchtverkeer naar commercieel luchtverkeer in de interimperiode.
In deze interimperiode van 3 jaar wordt zoals bekend gewerkt aan een businesscase voor de definitieve gebiedsontwikkeling van Luchthaven Twente e.o. Daarbij worden verschillende varianten onderzocht (met en zonder luchthaven).
Op 1 januari 2008 gaat de luchtmacht weg en is er minimaal een half jaar nodig – ook voor klein zakelijk luchtverkeer – om het benodigde personeel te werven en voorzieningen en vergunningen te regelen. Verder wordt in 2008 de Luchthavennota behandeld. Daarin geeft de regering haar visie op de positie en het gebruik van regionale luchthavens.

Bron: luchthaventwente.nl
phantom

vliegveld Twente open of dicht ??

Post by phantom »

Wat vinden de lezers: vliegveld Twente sluiten of toch open laten ?????

Mijn mening: sluiten.

Als je kijkt naar de omgeving en ziet dat er op een paar kilometer luchthaven Munster-Osnabruck ligt en tevens heb je ook nog Dusseldorf en Niederhein. Als Twente open blijf voor misschien 1 of 2 charter maatschappijen weet ik niet of dit wel financieel gezond is.

Meer meningen graag welkom.
MikeyLowPass
Posts: 18
Joined: 20 Mar 2006, 15:40
Location: Lochem, NL

Post by MikeyLowPass »

Mijn mening: Niet sluiten.

Het dichtsbijzijnde genoemde regionale vliegveld (Muenster-Osnabrueck) ligt altijd al op een uur en een kwartier rijden gerekend vanaf vliegveld Twente. Voor een groot deel van het potentiële achterland voor een commercieel vliegveld Twente ligt M-O nog verder weg. Om maar niet te spreken van Dusseldorf (1,5 uur) en Weeze (2 uur), vergeleken met die laatste is Schiphol niet eens ongunstig qua reistijd.

Zei hij dromend van de tijd dat er nog lijndiensten waren naar Schiphol...
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Denk dat als je het bedieningsgebied bekijkt er best veel mensen wonen. Zelfs voor steden als Deventer (goed halfuur) en Apeldoorn(ook dik binnen het uur) is TWN altijd nog handiger dan Schiphol...
Het enige dat moet gebeuren is meerjarig committen,m zodat mensen durven te investeren. Nu hangt er constant een zwaard van Damocles boven en dat schrikt iedere investeerder af.
phantom

Twente

Post by phantom »

Het hoeft ook weer niet zo te zijn dat op elke hoek van de straat een vliegveld moet zijn. Een uur rijden ( autobahn snelheden ) en je zit op Munster Osnabruck. Voor een vliegtuig is dit 15 minuten vliegtijd met approach snelheid.
Voor het kleine verkeer heb je altijd nog vliegveld Stadlohn wat ook geschikt is voor Citations.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Okee, ik ben een Europees denkend figuur, maar waarom zou je niet proberen wat graantjes mee te pikken van de bloeiende luchtvaartbranche? Aardige lui die Duitsers, maar alsje er zelf wat mee kunt doen, waarom niet?
Als ik zie dat Eindhoven en Groningen Eelde toch gerealiseerd hebbe het afgelopen decennium denk ik dat er in het oosten best ruimte is voor zo'n luchthaven ( al was het alleen al omdat Spl erg moeilijk te bereiken is voor vroege vluchten vanuit deze regio)
Ik denk echt dat het behoorlijk rendabel zou zijn, als het maar niet steeds zo onzeker was.
Maar het zal er uiteindelijk wel op uit draaien dat overijssel als enige provincie geen vliegveld heeft... Niet dat het een must is, maar het is wel een groeiende provincie met toch een aantal redelijke steden alsmede een flinke regionale functie (naar alle richtingen, inclusief het oosten)
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3311
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yazz
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Post by FISHER01 »

dat niet alleen denk eens aan de werkgelegenheid en als wij al het geld naar duitsland brengen, tja dat is ook niet goed voor onze economie
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
User avatar
mwpeters
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1642
Joined: 07 Dec 2002, 15:39
Location: Holland
Contact:

Post by mwpeters »

Polecat wrote: Ik denk echt dat het behoorlijk rendabel zou zijn, als het maar niet steeds zo onzeker was.
Lekker tegenstrijdig. Je pakt de koe gelijk goed bij de horens het is namelijk het punt dat het inderdaad erg onzeker is. Daarnaast, een uurtje rijden is toch geen grote moeite. Het gaat bij de charters toch echt maar om een klein aantal bestemmingen vooral rondom de Middelandse Zee.

Daarnaast, is het opstellen voor zulk verkeer dus voornamelijk in de zomervakantie een optie. Er zal naar mijn mening geen investeerder gevonden worden die wil investeren naar een vliegveld die het gehele jaar kosten heeft (de inrichting en de diensten die geboden worden) en maar in een kleine periode geld kan verdienen aan de charters.

Heb zelf ooit wel eens een extensief onderzoek verricht of zoiets mogelijk was met MVK Valkenburg en VLB Soesterberg. Daar zaten enkele factoren in die je met Twente niet zal hebben, maar naast het feit dat de markt klein is en er genoeg alternatieven in de omgeving zijn zullen de investeringen in zo'n project niet rendabel genoeg zijn in Nederland.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Zit wat in. Daarom hou ik ook niet van dat pappen en nathouden zoals al jaren gebeurt.

Ofwel, je investeert flink, gaat langjarige contracten aan, en hoopt op een flinke groei van zowel charters, recreatie en zakenverkeer (waarbij ik wel even wil opmerken dat het charterseizoen steeds langer wordt natuurlijk).
Ofwel je acepteert dat we de slag -al 15 jaar geleden- gemist hebben en sluit de tent.
Het is nu al een paar decennia doormodderen zonder -in mijn beleving althans-enige concrete lange-termijn viesie, en zo die al wel bestaat worden er geen daden ondernomen om het in die visie beogde doel te realiseren.
Post Reply

Return to “Spotting Netherlands”