Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Fogg
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 497
Joined: 10 Jan 2006, 23:59
Subscriber Scramble: Fogg
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Fogg »

Xanadu_A343 wrote:Klachten via internet worden gelukkig wel serieus genomen. Naar aanleiding van mijn aanvaringen met de KMAR bij de Reykjavikweg (zie http://forum.scramble.nl/viewtopic.php? ... start=1410) heb ik een klacht ingediend via diezelfde website. Na enige maanden ( :roll: ) heeft iemand van de KMAR contact met mij opgenomen en om verdere details gevraagd. Er is toen een intern onderzoek gestart, helaas zonder resultaat. Ik heb de datum, tijd en het voertuig van de KMAR doorgegeven, maar niemand wist er meer iets vanaf natuurlijk :? . Wellicht dat herhaalde klachten door spotters de houding van de KMAR kunnen doen veranderen.
Onlangs ben ik door twee marechuaussees weggestuurd bij het gemaal/de nieuwe tunnelingang aan de kop van de 36R. Ze zeiden dat ik me op openbaar terrein bevond, dus dat mocht, maar ik mocht daar niet doen wat ik aan het doen was, spotten (fotograferen, neem ik aan). Dit was beleid voor onder meer deze plek. Over de jurididische basis waren ze duidelijk onzeker, als ik het er niet mee eens was moest ik maar een klacht indienen.

Het lijkt er toch wel sterk op dat ze bij de KMar hun eigen wetten maken. Ik heb nog geen klacht ingediend. Hebben jullie ervaringen met deze plek? Ik zou me wel kunnen voorstellen dat ze vinden dat je op deze plek het (toekomstige) verkeer afleidt. Maar dat was niet hun argument.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Key »

Die klacht zou ik zeker indienen, ze gaven zelf kennelijk al aan dat het zeer arbitrair was. Het is niet de bedoeling dat politiediensten burgers verbieden legale hobby-acitviteiten uit te voeren. Sterker nog: als dit buiten het luchthaventerrein was, zoals gesuggereerd, dan is de kans groot dat de KMar daar helemaal niets te zeggen heeft over burgers.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by polderbaan »

Over de jurididische basis waren ze duidelijk onzeker, als ik het er niet mee eens was moest ik maar een klacht indienen.

Waarom heb je het niet op een proces-verbaal laten aankomen? Ik zou wel willen weten op welke grond ze dat zouden opmaken want dan heb je zekerheid en de mogelijkheid om gefundeerd een klacht in te dienen.
User avatar
Fogg
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 497
Joined: 10 Jan 2006, 23:59
Subscriber Scramble: Fogg
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Fogg »

polderbaan wrote:Waarom heb je het niet op een proces-verbaal laten aankomen? Ik zou wel willen weten op welke grond ze dat zouden opmaken want dan heb je zekerheid en de mogelijkheid om gefundeerd een klacht in te dienen.
Daar heb ik niet aan gedacht. Daar moet je ook maar zin in hebben, al zou het wel goed zijn. Maar een klacht indienen kan nu ook. Bedankt voor de aanmoediging, Erik. De tekst volgt hierna. Suggesties zijn nog welkom.

---

Staf Commandant Koninklijke Marechaussee
Afdeling Veiligheid & Integriteit
Klachtencoördinator
Postbus 90615
2509 LP Den Haag

Klacht: marechaussee Schiphol

Mevrouw, meneer,

Op maandag 26 november 2012 om 15.30 uur ben ik door twee marchechaussees weggestuurd van een openbare plaats in de buurt van Schiphol, buiten het luchthaventerrein. Het ging om de hooggelegen plek tussen de Aalsmeerderdijk en de Schipholweg, boven het gemaal Schipholdijk en op de nieuwe tunnel van de N201. Ik was daar opstijgende vliegtuigen aan het fotograferen. Ik was per fiets, het betrof uitdrukkelijk geen parkeerkwestie.

De marechaussees zeiden dat ik mij op openbaar terrein bevond, dus dit was toegestaan, maar volgens hen mocht ik daar niet doen wat ik aan het doen was, namelijk ‘spotten’. Ze zeiden ook duidelijk dat dit beleid van de Koninklijke Marechaussee was voor deze en soortgelijke plekken, collega’s zouden dus hetzelfde doen. Ze konden mij echter niet vertellen op welke wet of regelgeving dit beleid was gebaseerd.

Dit is dan ook waar ik bezwaar tegen maak. Waarom mag ik op een openbare plaats geen foto’s maken of ‘spotten’ – kijken naar vliegtuigen? De juridische basis hiervoor lijkt mij volkomen te ontbreken. Dit raakt aan de vrijheiden van de burger in een vrij land en daar til ik zwaar aan.

De namen van de marechaussees weet ik niet en ook niet het kenteken van hun voertuig, dus het heeft geen zin me daarnaar te vragen. Het gaat me ook niet om zozeer om deze individuele actie, hoewel marechaussees uiteraard de wet dienen te kennen. Het gaat me erom dat dit een beleid zonder wettige basis lijkt te zijn van de marechaussee op Schiphol.

Behalve dat de juridische basis lijkt te ontbreken begrijp ik vanuit het oogpunt van de beveiliging van de luchthaven ook niet waar dit goed voor is. Zouden terroristen van dezelfde plaatsen rond de luchthaven gebruik willen maken, dan is de aanwezigheid van burgers die de autoriteiten kunnen waarschuwen juist van onschatbare waarde. In andere landen wordt dit erkend en lopen zelfs formele ‘airport watch’-programma’s. Ik zou u willen verzoeken om ook vanuit dit oogpunt het beleid tegen het licht te houden.
User avatar
Nozem
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 800
Joined: 21 May 2005, 11:43
Type of spotter: F1
Location: Alkmaar

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Nozem »

ik zou het woord terroristen niet gebruiken.... maak daar iets van als mensen met verkeerde bedoelingen....

vraag me niet specifiek waarom maar het staat anders.terroristen is zo'n gevoelig woord....

verder heel netjes zo.

groet Ton
Image
flown in cr9 md-82 f-70 f-100 737-3 737-4 737-8 320 321 757 767 747 md-11
Roel Air
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2010, 17:43
Type of spotter: zowel civiel als militair
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Roel Air »

ziet er goed uit :respect:

ben benieuwd hoe dit afloopt, en hopen dat dit in de toekomst niet meer voorkomt
User avatar
Fogg
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 497
Joined: 10 Jan 2006, 23:59
Subscriber Scramble: Fogg
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Fogg »

Dank, beiden.
Hoewel je niet meteen ambtelijk hoeft te gaan schrijven, zal ik het t-woord veranderen.
Ik denk eigenlijk niet dat het meteen zal helpen, daar zullen wel meer van dit soort brieven voor nodig zijn...
Nog dringender vragen op grond waarvan je wordt weggestuurd en je desnoods op de bon laten slingeren is natuurlijk ook heel goed.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Key »

Goede brief!
Suggestie van Ab nu hier, anders gaan we wel vrij ver van het eigenlijke topic af (= situatie-updates).


Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Fogg
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 497
Joined: 10 Jan 2006, 23:59
Subscriber Scramble: Fogg
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Fogg »

Ik vervolg toch maar even hier, verplaats het maar als je het niet goed vindt Erik.

De 'klachtbehandelaar' van de marechaussee heeft mij gebeld en een tijdje later heb een brief gekregen over de behandeling van de zaak. Dat is al een maand geleden, dus het is dus vrij rap behandeld en ik heb ook wel het idee dat er serieus naar gekeken is. Er staat in:

'Na het door mij ingestelde onderzoek kan ik u het volgende mededelen. Het spotten van vliegtuigen mag zolang u geen gevaar oplevert voor het verkeer of anderen en men zich aan de aldaar geldende verkeersregels houdt. De luchthaven Schiphol heeft voor het spotten twee zogenaamde spottersplaatsen aangelegd, maar daarbuiten mag ook gespot worden.
Mijn excuses voor de verkeerde interpretatie van het beleid door de twee ambtenaren. Wij zullen het geldende beleid aangande het vliegtuigspotten opnieuw onder de aandacht brengen bij de collega's.'

De twee marechaussees verwezen mij naar de spottersplaatsen, maar ik geloof niet dat ik dat tegen de klachthandelaar heb gezegd, dus het lijkt erop dat hij zelf heeft geconstateerd dat sommige marechaussees dachten dat je alleen op de twee spottersplaatsen mag spotten, en dat dit nu gecorrigeerd is. Dat is dus best wel positief.

Het valt me ook op dat er niets wordt gezegd over spotten binnen of buiten het luchthaventerrein. De KMar stelt zich toch altijd op het standpunt dat je van binnen het luchthaventerrein wel mag worden weggestuurd omdat het geen openbaar terrein is? Bijvoorbeeld op het 'landje' nabij de S-apron gebeurde dit vroeger nogal eens.

Peter:)
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2258
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by phkza »

polderbaan wrote:
Over de jurididische basis waren ze duidelijk onzeker, als ik het er niet mee eens was moest ik maar een klacht indienen.

Waarom heb je het niet op een proces-verbaal laten aankomen? Ik zou wel willen weten op welke grond ze dat zouden opmaken want dan heb je zekerheid en de mogelijkheid om gefundeerd een klacht in te dienen.
Exact mijn vraag: wat wil de KMar doen dan? Als je niet in overtreding bent kunnen ze je toch nergens voor bekeuren? Zelfs een vordering om een bepaalde plaats te verlaten, zoals de reguliere politie mag uiten, moet onderbouwd zijn, in geval van proces verbaal...
danledan
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 195
Joined: 06 Apr 2007, 09:20
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by danledan »

Hoi mensen,

Ik zie dat er nog wat negatief uitgelaten wordt over bepaald gedrag van Kmar ambtenaren... Even mbt de bevoegdheden van de Kmar,
Die staan gelijk aan de van de politie en men is ook bevoegd buiten het luchthaven terrein te handhaven... dit even ter info

Klachten, meldingen die vaak binnen komen, worden gedaan van mensen van de luchthaven. De Kmar moet daar op acteren, hoe dat gebeurt is een ander verhaal. Het verhaal wat de klachtenbehandelaar stelt lijkt me vrij duidelijk... je mag inderdaad overal gaan staan mits het geen gevaar oplevert en je houdt aan de geldende verkeersregels, lees verbodsborden. Ik zeg gewoon, gebruik je gezonde verstand.... en doe dit dan ook gewoon.

De marechaussee is een groeiend bedrijf met veel instroom van nieuw personeel. Het kan idd zo zijn dat sommige ambtenaren de regelgeving niet geheel kennen omtrent het spotten. Maak hier niet zon issue van en volg de instructies van de gegeven ambtenaren gewoon op, ook al ben je het er niet mee eens. Een brief schrijven omtrent een klacht is altijd dan de beste optie. Dan wordt het bij de Kmar weer onder de aandacht gebracht. Als je het alsnog een proces verbaal wil aan laten komen dan wordt dat niet op volgen bevel of vordering. Hiervoor kun je aangehouden worden en dan mag je mee naar Schiphol Centrum, dus ook einde spotten...

Denk niet dat dat hetgeen is waar menig spotter op zit te wachten.

Ervaren marechaussees weten echt wel wat de spotters op de luchthaven doen, hou er wel rekening mee dat het niet altijd ervaren mensen zijn.

Als er opdracht wordt gegeven van de OVDP Kmar/Chef van Dienst, om een bepaalde plek vrij te maken van mensen, dan gebeurt dat ook. Ga hier niet tegenin want dan zit je gewoon vast. Dit lijkt me allemaal wat overdreven en zal niet snel gebeuren maar dan is dat in ieder geval bekent.

Doe hier je voordeel mee....

Greetz
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Key »

Fogg wrote:Ik vervolg toch maar even hier, verplaats het maar als je het niet goed vindt Erik.
Integendeel Peter. Bedankt voor het terugkoppelen, goeie actie van jou en (dus?) keurige reactie. Weer een stukje duidelijkheid erbij, hoera!

Dandelan, ook dank voor jouw info. Maar...
danledan wrote:Klachten, meldingen die vaak binnen komen, worden gedaan van mensen van de luchthaven.
... dat is lang niet altijd zo, en de rest is eigenlijk al wel gezegd hier. 8)
Het verhaal van Peter geeft helemaal aan hoe het hoort te gaan allemaal.

Groet!
Erik

edit: voor de rest verwijs ik naar het Praethuys-topic over dit onderwerp!
Engines Turning Or People Swimming
Royaljordanian
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 12214
Joined: 04 Nov 2006, 20:29
Location: At any airport

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Royaljordanian »

Hello

Ik heb een korte vraag.

Voor foto's te maken van de vliegtuigen op short final van de 06. Zijn de parkeerplaatsen daar nog steeds? Ik bedoel de parkeerplaatsen op de Aalsmeerderweg.

Alvast bedankt
Mvg
All my posted timings are local !
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3428
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by 330/340 »

Royaljordanian wrote:Hello

Ik heb een korte vraag.

Voor foto's te maken van de vliegtuigen op short final van de 06. Zijn de parkeerplaatsen daar nog steeds? Ik bedoel de parkeerplaatsen op de Aalsmeerderweg.

Alvast bedankt
Mvg
Jawel, je moet alleen een stukje lopen door het gras richting de landingslichten.
Grtz, Jan
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekom

Post by Key »

Key wrote:voor de rest verwijs ik naar het Praethuys-topic over dit onderwerp!
Engines Turning Or People Swimming
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”