EHAM -> noise regulations et cetera

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Marco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 618
Joined: 21 Feb 2006, 15:45

EHAM -> noise regulations et cetera

Post by Marco »

remco spotter wrote:
The Solar Cargo Agent announces a special charter flight AMS to MIA, equipment and airline unknown:

- dep. AMS 09:00 LT - arr. MIA 11:00 LT
heren,
de flyers zijn wel heel leuk van solar cargo maar komt de dc-10 dan ook morgen of vliegt atlas de vluchten??

vr gr remco
Beste heren,

SPL heeft de DC-10 jaren geleden in de ban gedaan. Er mogen van SPL helemaal geen DC-10en meer landen, met uitzondering van militaire varianten, voorzorgslandingen en mogelijk hele dure uitzonderingen. Dit is toch al weer zo'n 6-7 jaar zo. Met het vertrek van de DC-10 bij NW en het faillisement van DAS is dit in gang gezet.

Marco
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2109
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: EHAM 25-02-2014

Post by ErwinS »

Marco wrote:Beste heren,

SPL heeft de DC-10 jaren geleden in de ban gedaan. Er mogen van SPL helemaal geen DC-10en meer landen, met uitzondering van militaire varianten, voorzorgslandingen en mogelijk hele dure uitzonderingen. Dit is toch al weer zo'n 6-7 jaar zo. Met het vertrek van de DC-10 bij NW en het faillisement van DAS is dit in gang gezet.

Marco
Hoe kom je daar bij? DC-10 is gewoon stage 3 en in 2011 vloog Omni nog een 10 voor SLM.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11198
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: EHAM 25-02-2014

Post by Key »

DC-10 staat inderdaad in deze tarievenlijst en moet inderdaad extra dokken. Overigens staan daar ook nog bv. BAC 1-11, DC-8 en 707 in (en Sukhoi Superjet :mrgreen: ).

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2109
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

EHAM 25-02-2014

Post by ErwinS »

Key wrote:DC-10 staat inderdaad in deze tarievenlijst en moet inderdaad extra dokken.

Erik
Dus het wordt ontmoedigd; -). Bedankt voor de link.
Off topic: bizar dat enkele stille types ook extra moeten dokken!!

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 23727
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: EHAM 25-02-2014

Post by YS11 »

Key wrote:DC-10 staat inderdaad in deze tarievenlijst en moet inderdaad extra dokken. Overigens staan daar ook nog bv. BAC 1-11, DC-8 en 707 in (en Sukhoi Superjet :mrgreen: ).

Erik
:(
Rgds,Martin.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11198
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: EHAM 25-02-2014

Post by Key »

ErwinS wrote:Off topic: bizar dat enkele stille types ook extra moeten dokken!!
Is inmiddels on-topic. :wink:
Korte blik op het web leert dat de SSJ stiller is dan de strengste Westerse geluidsnormen. Misschien nog niet officieel gecertificeerd?

Er staat meer in wat ik niet begrijp, zelfs als ik er vanuit ga dat klimprestaties (-> noise footprint) meetellen en het geheel 'in verhouding' geldt, waardoor de A380 bv. in de allerstilste categorie zit.
Maar hoe komen alle A340-varianten in de stilste categorie, en de MD-11 stiller dan de L-1011? Zou emissie misschien ook nog meetellen of zo?

Best benieuwd hoe dit werkt.

Edit: OK, even verder lezen dan de neus lang is. :clown:
"If the noise certification values of an aircraft are not available for the Company, the charges according to noise will be based on the most unfavourable configuration of that aircraft type based on the so called ‘Conservative Classification of Noise Categories’ (see Attachment II for an overview per aircraft type)."
En de lijst die ik aanhaalde is dat aanhangsel, alleen een soort 'worst case reference' dus.

Verder zie ik alleen concreet staan dat Stage 2-vliegtuigen niet meer mogen komen (noodgevallen daargelaten, ongeveer wat Marco beschrijft) maar de DC-10 is bij mijn weten Stage 3 (vandaar ook die fijne Omni!).


Erik
Engines Turning Or People Swimming
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”