Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
jeroenvn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 774
Joined: 20 Feb 2007, 22:32
Type of spotter: Civil spotter
Subscriber Scramble: Nee
Location: Papendrecht (EHPD/PPD)
Contact:

Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by jeroenvn »

Goedemorgen,

Het is vandaag 21 jaar geleden dat deze ramp gebeurd is.
mij vraag is heeft iemand nog zelfgemaakte foto?
Ik kan het zelf niet echt herinneren (te jong toen).
Het enige wat ik mij herinner is dat ik een paar dagen er na bij het gek stond en de rook zag.
Wat was de eerste reactie die bij jullie naar boven kwam?

Alvast bedankt.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3361
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by pjotrtje »

De eerste reactie? "J***s. Dus dát was het gerommel dat ik hoorde..." De dag erná, de kerosinevlekken op de zaterdag ervoor net gewassen witte auto... En vooral het ongeloof. En de weken, maanden erna: de bizarre publieke speculaties en reacties over de mannen in witte pakken, de samenzweringstheorieën, etc.etc.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by jfaltena »

Mijn eerste reactie toen Studio Sport onderbroken werd: "J***s..." Mijn 2e reactie, ongeveer 10 minuten later; "Dat scheelde dus 5 minuten..."
Ik woonde toendertijd op Uilenstede en de piloot had de bedoeling om via de 27 terug te komen op Schiphol; Uilenstede lag (en ligt nog steeds) min of meer onder de aanvliegroute van de Bulderbaan...

Hoewel ik weet dat er nooit een antwoord op zal komen, vraag ik me af en toe nog steeds af waarom die piloot de kist niet in het IJsselmeer geditcht heeft...

Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
User avatar
Basman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 948
Joined: 03 Jun 2007, 00:23
Subscriber Scramble: Yes
Contact:

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by Basman »

Ik liep destijds stage in Frankrijk en woonde samen met een studiegenoot op kamers in een villa in een klein dorpje, 60km ten noorden van Parijs. Onze hospita kwam met een lijkbleek gezicht binnen en vroeg bijna buiten adem of we familie hadden in Amsterdam....Dat was in beide gevallen niet zo. Toen vertelde ze over de ramp en mochten we bij hun op de tv (hadden we zelf niet) naar het journaal komen kijken.

Als je de beelden terugkijkt, is toch bijna een wonder dat er 'maar' 43 doden zijn gevallen....
User avatar
Nilson
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4424
Joined: 06 Sep 2002, 13:08
Type of spotter: gooseproof
Subscriber Scramble: Nilson

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by Nilson »

43 officieel, onofficieel ? Sowieso iedere was er een teveel!

[ Post made via Mobile Device ]
life is good, but a good life is better
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by aviodromefriend »

Nilson wrote:onofficieel ?
Ehrmm. Geen overblijfselen geborgen van mensen die niet als vermist waren gemeld, van alle opgegeven vermisten in ieder geval iets teruggevonden (levend of overleden)... Lijkt mij dat we dat aantal dan wel als redelijk betrouwbaar kunnen beschouwen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16455
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by Bennie »

jfaltena wrote:Hoewel ik weet dat er nooit een antwoord op zal komen, vraag ik me af en toe nog steeds af waarom die piloot de kist niet in het IJsselmeer geditcht heeft...

Grtz, John
Ik vermoed dat de cockpitcrew (meer dan alleen 'die piloot') vertrouwen (of zelfs overtuiging) heeft gehad in een goede afloop.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
michel N
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2568
Joined: 06 Oct 2002, 14:31
Subscriber Scramble: MN

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by michel N »

Voor zover ik het me herinner kreeg de bemanning de melding dat 2 motoren waren uitgevallen. Daarmee zou het mogelijk kunnen zijn geweest terug te keren naar Schiphol. Ze wisten niet dat beide motoren eraf waren gedonderd, en de kans op een veilige landing dus nihil is geweest. Wat er was gebeurd als de piloten hadden geweten hoe ernstig de situatie werkelijk was is dus slechts gissen.
flown in: Things with wings
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by Flyboy »

Destijds zat ik op mijn kamertje een bouwpakket te maken en naar schiphol toren te luisteren op mijn scanner. Ik heb dus delen live gehoord. Het duurde nog een half uur voor het doorkwam op tv (idd studio sport, eerst in de ondertiteling).

Het is uiteindelijk een van de best gedocumenteerde rampen geworden... De vliegers wisten niet wat de fysieke toestand van hun toestel was (flapmechanisme) dus fout zou het toch zijn gegaan, maar dan niet boven de Bijlmer.

Ook vraag ik me af wat de kansen zouden zijn bij flapless ditchen op twee motoren op het ijsselmeer...

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by B767-300ER »

In het IJselmeer in ieder geval minder slachtoffers.

Ook ik keek studio sport. Schrok me het lazarus want een Israelische vriend van me ging die dag naar Israel. Wist niet waarmee en hoe en hoe laat. En het duurde even voordat het een bekend was dat het "slechts" een vrachtmachine was....

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by wingview »

Ik woonde toen in Amsterdam West en zag 'm overkomen na de start. Later hoorde ik een kist op vol vermogen weer overkomen maar toen alsof die van de 09 kwam en ging richting het noorden. Toen zag ik dat het "nog" een ELAL kist was maar één die geen hoogte kon maken en heb 'm gevolgd tot die een rechterbocht maakte richting het oosten en kon niets meer zien door de huizen. Dat die 2 motoren eraf lagen heb ik niet opgemerkt (was al behoorlijk schemerig). Een kwartier later was er Studio Sport...
User avatar
Rene Klok
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 04 May 2006, 10:49
Subscriber Scramble: Ja
Location: In a galaxy far far away

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by Rene Klok »

Ik woonde destijds in Weesp (recht onder de aanvliegroute van 27) en was die avond bij een concert van Toto in Rotterdam. Op de weg terug vroegen we ons al af waarom we toch de A9 niet op konden. Waarschijnlijk een uitbraak uit de Bijlmer bajes dachten we nog. Totdat we de autoradio aanzetten.
Groeten, Regards,
René

Image
User avatar
jeroenvn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 774
Joined: 20 Feb 2007, 22:32
Type of spotter: Civil spotter
Subscriber Scramble: Nee
Location: Papendrecht (EHPD/PPD)
Contact:

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by jeroenvn »

Dank jullie wel voor de reacties
Er mogen er zeker meer bij!
Zijn ook bedoelt om herindelingen uit te wisselen, ondanks dat het al 21 jaar geleden is.

Heeft iemand ook meer informatie over het monument van deze ramp?
Kan je er makkelijk bij, aan gezien het in de Bijlmer is? (staat of stond niet goed bekent kwa criminaliteit) :stick: :police:
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by cHabu »

Bennie wrote:
jfaltena wrote:Hoewel ik weet dat er nooit een antwoord op zal komen, vraag ik me af en toe nog steeds af waarom die piloot de kist niet in het IJsselmeer geditcht heeft...

Grtz, John
Ik vermoed dat de cockpitcrew (meer dan alleen 'die piloot') vertrouwen (of zelfs overtuiging) heeft gehad in een goede afloop.

Laten we het er op houden dat het voor de crew van belang was om weer op schiphol te landen.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Bijlmerramp 04-10-1992 - 04-10-2013

Post by streep »

jfaltena wrote: Hoewel ik weet dat er nooit een antwoord op zal komen, vraag ik me af en toe nog steeds af waarom die piloot de kist niet in het IJsselmeer geditcht heeft...
Grtz, John
Heel simpel, als jij naar huis fietst, en je ketting breekt, wat doe je ?
Spring je met je fiest in de sloot of step je naar huis ?

Heel simpel, als jij naar huis rijdt in je auto, en je krijgt een lampje op je dashboard.
Stuur je je auto met volle snelheid de berm of de sloot in, of rijdt je de vluchtstrook op ??


De boeing is niet verongelukt omdat de motoren waren afgebroken, dit was volledig volgens ontwerp van de 747.
Het ongeluk gebeurde omdat de afgebroken motoren de vleugelvoorrand hebben beschadigd.

Het toestel kwam redelijk gecontroleerd voor de final op de 27 aan.
Toen aan 1 vleugel de vleugel voorrand en vleugel achter rand in de landing stand werd geplaatst, werd aan de andere, beschadigde, vleugel slechts de vleugel-achterrand geconfigureerd in de landings positie. Het (enorme) verschil tussen de linker en rechter vleugel resulteerde in het dramatische einde zoals we die ons kunnen herinneren van die avond.

Ik zat in 1992 op de MTS, richting luchtvaart techniek.
21 jaar geleden, tering wat word ik oud.


Streep
Post Reply

Return to “'t Praethuys”