Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image

Welke Airline eerste met homebase Schiphol?

Easyjet
9
60%
Thomas Cook
1
7%
Air Berlin
0
No votes
Malaysia Airliners
2
13%
Geheel nieuwe Nederlandse Airline
3
20%
 
Total votes: 15

Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by Bank_angle »

Wat denken jullie dat de eerste nieuwe Nederlandse/Buitenlandse airline is met (een) Homebase Schiphol.

Wat ik hoorde is dat Easyjet hier een homebase ging beginnen .. En toch mischien nog een charterairline (thomas Cook?)

Ik hoor het graag meningen en verwachtingen!
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by ehusmann »

Geen van alle... hoewel een nieuwe Nederlandse maatschappij natuurlijk niet uit te sluiten is, denk ik dat dat voorlopig ook wishful thinking is.

Erwin
Image
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by Hurricane »

- Easyjet heeft op AMS een 'hubje' vanwege het aantal routes wat zij opereerd vanaf AMS maar dit is/zijn geen homebase/based kisten.
- Thomas Cook zal niets gaan beginnen op AMS ivm aanwezigheid van Trans en Arke, Air Berlin heeft alleen de PMI-route, 's zomers nog eentje en thats it
Qua nieuwe airlines gaat het rustig worden want Corendon NL was de meest recente en blijft het stil voor nieuwe plannen maar alles kan veranderen :wink:
Groeten,
Ron
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by Bank_angle »

Klopt, toch hoor je niet echt veel meer van corendon welke kant ze op willen enz enz. Toch denk ik niet dat KLM naar PUJ blijft vliegen en Air france naar CUN. De charter markt (long haul) in duitsland is ook erg klein Air berlin/Thomas cook mischien kun je er een combi van maken ;-). Oh en natuurlijk Veuling hebben we ook nog ! Maar het is idd wishfull thinking haha.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by B767-300ER »

Uhm, de chartermarkt in duitsland naar de caribbean erg klein??
AB opereert vanaf DUS, TXL, MUN en FRA en dan bijna alleen maar single bestemmingen. Dus geeneens 3 hoeksvluchten zoals bij bv Martinair en ArkeFly vanaf Amsterdam. Dus een kleine markt valt dan ook wel weer mee.
Thomas Cook heeft aangegeven geen Airline te starten in Nederland. Simpelweg omdat ze daar (zeker voor de long-haul) te klein voor zijn. Als de KLM en AF niet meer naar PUJ en CUN zouden gaan, dan houdt Neckermann (=Thomas Cook) het voor die bestemmingen waarschijnlijk voor gezien. Zo zijn Jamaica, Puerto Plata, Puerto Vallarte en Holguin eerder al van de Neckermann NL kaart verdwenen, maar kan je als Nederlander nog wel via Brussel. Daarover gesproken, in Belgie stapt (Neckermann) Thomas Cook (Neckermann) gewoon aan boord van de grooste concurrent TUI (JetairFly). In Nederland is zon constructie ook mogelijk (Dia hadden ze al met HXL, maar dat was toen een zgn derde partij) en ik sluit die constructie ook zeker niet (meer) uit. Zeker niet gezien de expansiedriften van TFL..Meer en meer bestemmingen en ook nog eens frequenter/Meer stoelen per bestaande bestemming. Maar als Cook genoeg blijft betalen zal PUJ in het routenetwerk van de KLM blijven. Volgens mij waren er van KLM ook plannen voor CUN, maar hoe dat zit weet ik niet.

Dus als ik het moet zeggen:
Short-Haul: Groei van Corendon NL, ArkeFly, Air Berlin.
Groei of wellicht hub/station voor Easyjet en Vueling
Afname: Transavia
Verandering van bestemmingen etc en krimp op sommige en groei op andere: KLM
Nieuwe Carriers: Geen.

Long-Haul: Groei van KLM en ArkeFly en enkele buitenlandse carriers.
Geen nieuwe carriers.
Afname: Martinair.
Corendon NL zie ik geen long-haul opstarten.

Ik mis dan ook de optie "geen" in je poll.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 861
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by Gonzo »

De situatie bij Air France/KLM is niet echt geweldig op dit moment, echter de bestemming CUN staat wel hoog op de verlanglijst. Dat is ten tijde dat ze MP overnamen al ter sprake geweest. Echter de glaze bol waar ik zo vaak even in kon kijken is uitgewerkt.

Wat B767-300ER zegt aan het einde is iets wat ik ook denk, echter de afname van HV dat weet ik nog niet zo. Dat hangt allemaal af van wat er binnen de AF/KL groep gaat gebeuren. Ik zeg maar zo, met een beetje geduld weten we het snel genoeg. :wink:
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by B767-300ER »

Bij Transavia wellicht een verplaatsing van bestemmingen ipv afname.
Maatschappijen als TFL en CND plukken toch echt wel klanten weg bij HV.

Glzen bol gebroken?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 861
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by Gonzo »

B767-300ER wrote:Bij Transavia wellicht een verplaatsing van bestemmingen ipv afname.
Maatschappijen als TFL en CND plukken toch echt wel klanten weg bij HV.

Glzen bol gebroken?
Nee bolletje zijn levensduur houdt op met bestaan vanaf 1-11-11.
Wat betreft dat TFL klanten weg haalt bij HV kan ik begrijpen, over CND kan ik niet oordelen heb ik nooit mee gevlogen.
Ik moet zeggen dat HV niet meer HV is zoals ik het vroeger kende.
Mijn laatste HV vlucht was echt mijn laatste HV vlucht, ik kies nu voortaan, indien mogelijk natuurlijk, voor TFL.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by B767-300ER »

CND opereert in dezelfde markt als HV.
Elke passagier die met CND naar zijn vakantie bestemming in Europa, gaat niet met HV, waar hij dat voorheen wellicht wel ging.
Voor TFL geldt dit natuurlijk ook, maar er zitten nog heel wat TUI passagiers bij HV. Dus per saldo slaat die balans positief uit.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by B767-300ER »

Gonzo wrote:
B767-300ER wrote:Bij Transavia wellicht een verplaatsing van bestemmingen ipv afname.
Maatschappijen als TFL en CND plukken toch echt wel klanten weg bij HV.

Glzen bol gebroken?

Ik moet zeggen dat HV niet meer HV is zoals ik het vroeger kende.
Mijn laatste HV vlucht was echt mijn laatste HV vlucht, ik kies nu voortaan, indien mogelijk natuurlijk, voor TFL.
Dat herken ik niet bij HV. Wat is de reden daarvan bij jou?
All times are local times!

Regards, N.
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by Bank_angle »

HV is naar mijn mening nog steeds prima! Nu Amsterdam Airlines Falliet er zal toch wel iemand die markt overnemen ? Zou mooi zijn als een aantal luchtvaartpioniers een nieuwe airline gaat beginnen in NL. Geweldig trouwens de afleveringen van Dutchbird op youtube, wat een verfrissende airline was dat in Nederland. Zelf eenmaal met Dutchbird gevlogen in die tijd wat een service op een Malaga gewoon een heerlijke maaltijd vlucht van 2,5 uur.
User avatar
PH-BRAD
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2704
Joined: 03 Feb 2010, 15:46
Type of spotter: S3
Location: RTM

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by PH-BRAD »

Is HV zich niet meer aan het richten op RTM, EIN en GRQ? Ook vind ik HV veelste veel de kant van Ryanair opgaan met betalen voor koffers ect. op vluchten naar Egypte (was mijn laatste vlucht met HV) kreeg je een "waterservice", die je wel zelf moest betalen. Ik snap dat ze dat doen op vluchten van een uurtje, maar op vluchten naar Egypte, Cran canaria? :roll:
Mvg,

:wink:
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by ehusmann »

Bank_angle wrote:Nu Amsterdam Airlines Falliet er zal toch wel iemand die markt overnemen ?
Welke markt? Amsterdam Airlines had grootse plannen, maar er is niets van terecht gekomen. In mijn bescheiden mening omdat er duidelijk geen markt was. Ze moesten Scandinavische soldaten naar Afghanistan gaan vliegen om het hoofd boven water te houden.
Bank_angle wrote:Zou mooi zijn als een aantal luchtvaartpioniers een nieuwe airline gaat beginnen in NL
En dan zouden er zelfs nog "een aantal" voor in de plaats moeten komen ook, om een niet bestaande markt over te nemen....

Hmm, wishful thinking op zijn best. Maar de komende jaren zal je eerder een verschraling van het aanbod zien dan een toename. Over de langere termijn zelfs nog meer. Niet op wereldwijd niveau, maar wel in Europa. Over de komende 30 jaar zal de welvaart afnemen en ook de bevolking afnemen in Europa. Dat betekent dat de markt krimpt, niet groeit.

Erwin
Image
SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Mar 2005, 19:34

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by SpotterNL »

Erwin,

Heb je een bron voor het 2e deel van je argument?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3359
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Nieuwe Airlines met homebase EHAM/SPL

Post by pjotrtje »

Bron is niet zo moeilijk: gisteren was all over the news dat "Europa" niet meer verantwoordelijk is voor enige groei in inwoners op deez' aardkloot. Oftewel: gelijk blijven dan wel krimp. En krimp is met onze leeftijdsopbouw, voortplantingssucces ;-) het te verwachten sceanrio. Verder neemt de druk op de natuurlijk hulpbronnen toe wat tot prijsstijgingen gaat leiden. Dat betekent dat minder van het bruto inkomen gebruikt kan worden voor plezier, immers: gas water en licht worden duurder. Om maar te zwijgen van de gezondheidszorg die qua lastendruk 50% zal stijgen binnen afzienbare tijd.
Al met al is het tweede deel van Erwin's argument geen verrassing!
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”