Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21831
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by Stratofreighter »

Na "staanplaatsen" nu dit weer: :roll:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/def ... l&id=36219" onclick="window.open(this.href);return false;
O'Leary wil cabinepersoneel inzetten als co-piloot

05-09-2010

DRIEBERGEN - Ryanair baas Michael O'Leary heeft in een interview met Bloomberg Businessweek magazine één van zijn vele proefballonnen opgelaten.

De baas van de Europese lowcost maatschappij stelt voor om de co-piloot te vervangen door een cabinepersoneelslid die even bijspringt in de cockpit als het nodig is.

Dit alles in de strijd om kosten nog verder te verlagen.
Een woordvoerder van de internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft O'Leary niet goed wijs en gevaarlijk genoemd.

Volgens de O'Leary kan een cabinepersoneelslid getraind worden om de rol van co-piloot op zich te nemen op het moment dat het nodig is.
"De computer bedient het toestel dus waarom is er een tweede piloot nodig", zegt O’Leary.

"Als de piloot problemen heeft of bijvoorbeeld een hartaanval krijgt, drukt hij op de bel en een cabinepersoneelslid landt het toestel".
De topman haalt zich niet alleen de woede van de IATA op de hals, maar ook van de Britse pilotenvakbond BALPA.

De bekendmaking is er één in de rij van vele provocerende uitlatingen waarmee de topman van de prijsvechter de publiciteit wil halen.
Gezien het aantal media dat aandacht besteedt aan deze nieuwe uitspraak, is het hem weer gelukt. :oops:
Who shuts him up? :evil:
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by hmv »

Misschien kan een van de stewardessen meneer O'Leary vervangen...scheelt ook weer loonkosten toch? :mrgreen:
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 861
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by Gonzo »

Nog even en ze vragen ervaren FSX freaks om de plaats te nemen op de co-pilot seat bij Ryanair.
Kunnen ze het een keer in het echt ervaren. :mrgreen:
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
Wildpicture
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 797
Joined: 06 Apr 2008, 13:57
Type of spotter: F5 Military
Location: Flevoland
Contact:

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by Wildpicture »

Als een baas van een luchtvaart maatschappij zich zo uitlaat over zijn personeel, laat dat niet alleen een enorme minachting voor dat personeel zien maar ook hoe hij denkt over veiligheid. Je vraagt je dan wel af hoe er op andere terreinen op die veiligheid beknibbeld wordt by Ryanair.....
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by pjotrtje »

Intern zal O'Leary geen problemen krijgen: de medewerkers worden ongetwijfeld via interne e-mail of wat dan ook op de hoogte gebracht van weer een publiciteitsstunt van hun baas. Want één ding is zeker: of ze hun revolutionaire dingen nou in de praktijk brengen of niet, op deze wijze verzekert Ryanair zich van het "ultra lowest cost"-beeld dat de klant van hen heeft. Oftewel: bingo in de omzet.
== All is well, as long as we keep spinning ==
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by aviodromefriend »

Volgens UKAR zou de hulp van een cabinepersoneelslid niet in zijn plannen staan, alleen maar een (1) vlieger in de cockpit
De baas van de Europese lowcost maatschappij stelt voor om de co-piloot te vervangen door een cabinepersoneelslid die even bijspringt in de cockpit als het nodig is.
En hoe zat dat ook alweer met tijdens de vlucht verplicht gesloten terrorismebestendige cockpitdeuren? Hoe moet de hulp dan binnenkomen? Over het dak lopen en dan door het raampje naar binnen klimmen?
"De computer bedient het toestel dus waarom is er een tweede piloot nodig", zegt O’Leary.
Waarom zou er dan ook een eerste piloot nodig zijn? (Eind jaren 80 adverteerde Boeing al met het gegeven dat het feitelijk mogelijk zou zijn in een van hun toestellen een vlucht uit te voeren door iemand een vluchtnummer in te laten tikken, die vervolgens het toestel nog voor vertrek kon verlaten. De 747-400 vliegt nog steeds (hoewel niet bij Ryanair), maar nog steeds met twee vliegers.)
"Als de piloot problemen heeft of bijvoorbeeld een hartaanval krijgt, drukt hij op de bel en een cabinepersoneelslid landt het toestel".
Maar heel hard bidden dat dit nog lukt als iemand ooit werkelijk in de cockpit een hartaanval krijgt.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2653
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by Richard from Rotterdam »

Ach, O'Leary zoekt alleen maar naar excuses om straks per koffer weer 5 euro extra te kunnen rekenen... "... maar de toiletten blijven gratis en de co-piloot is ook echt piloot!"
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by Silvester »

Het is allemaal te doen om wat Pjotrtje zegt ..

Meneer O 'Leary weet zelf ook wel dat het de grootste onzin is wat ie zegt, maar het is om publiciteit ( reclame ) te doen.
Publiciteit .. met minimale kosten .. maximale aandacht .

Er is een ander fenomeen dat diezelfde lijn volgt en dat noemen we 'terrorisme'.

Ryanair personeel mag deze grove 'insult' wel naast zich neer leggen, dat geldt niet voor luchtvaartpersoneel van andere maatschappijen .
Managers van andere maatschappijen nemen de ideeën van O'Leary gewoon over en zo wordt minachting van personeel gemeengoed.

I declare war on O'Leary en alle andere 'managers', maar helaas ben ik eenzaam en alleen in mijn strijd.

Ciao,
Sil
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by streep »

Silvester wrote:I declare war on O'Leary en alle andere 'managers', maar helaas ben ik eenzaam en alleen in mijn strijd.
I will join you on that one !!
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by pjotrtje »

Silvester wrote:Het is allemaal te doen om wat Pjotrtje zegt ..
Thanks ;-)
Silvester wrote:I declare war on O'Leary en alle andere 'managers', maar helaas ben ik eenzaam en alleen in mijn strijd.
I'm with you! Lage prijzen is één, maar veiligheid, comfort is ook wat waard. [Snob mode On] Je wil toch PVD niet eerst anderhalf uur in de rij staan, gefouilleerd worden, afgesnauwd worden om daarna in een veewagen met je knieën in je nek naar de bestemming te worden gebracht? Dan betaal ik met alle liefde meer. [Snob mode Off]
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5443
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by Stefan »

Tsjonge... wat een behoudend stel zijn we toch ;-)

Zonder een beetje vooruitstrevend denken verleggen we de grenzen nooit. Ik voorspel pilootloze passagiersvluchten over een aantal decennia.

Groeten,
Stefan
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1390
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn
Contact:

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by nilsko »

Why declare war when you have a choice? No one forces you to fly Ryanair, yet a lot of people do because its cheap. You get what you pay for, as with everything..
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by pjotrtje »

Stefan wrote:Zonder een beetje vooruitstrevend denken verleggen we de grenzen nooit. Ik voorspel pilootloze passagiersvluchten over een aantal decennia.
Ehm... Pas als het aantal drones dat omlaagklettert niet significant daalt of gewoon op nul staat stap ik niet in een kist zonder piloot. Immers, als de piloot een zwakke schakel is, wáárom crashen dan toch die drones?
Enniewee... Ik ben behoudend, ik stem behoudend, ik kan er niets aan doen. O'Leary wil alleen een béétje teveel van het goede. Vooruitgang is leuk, maar dan denk ik toch eerder aan een Concorde (een ontwerp dat ook al 45 jaar oud is) dan aan een A380 met 1200 mensen er in.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1924
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by Glidepath »

even mijn duit in het zakje doen.
Alles verandert... het enige dat constant is, is de verandering.

O'L. heeft wellicht gelijk, fun mode on, co-piloten zitten de hele taxi-track alleen maar vriendeljk te zwaaien naar de foto-spotters en wat doen ze verder, beetje zitten zitten. :lol: fun-mode off

maar laten we wel wezen.
O'L. heeft het allemaal niet zelf verzonnen, (zie ook schrijver hierboven over pilootloos luchtreizen).
A. "cattle class" bestond al ruim voor zijn tijd in de luchtvaart.
B. De boordmecano, dat was ook een hele dure man. Is wegbezuinigd. (O jee, waren jullie die derde cockpitman vergeten?)
C. en de marconist....? ook geloosd.
D. hele buslandingen met grondstewardessen eruit, dankzij inchecken via internet.
>Allemaal bezuinigingen cq. winstmaximalisaties.< Maar ja, 'niemand' weet meer de namen van die 'quasi anonieme' bedenkers van dit soort initiatieven.... :!: (foei).
O'L heeft dus 'een beetje makkelijk naam'.... (hoge bomen vangen veel wind, eigen schuld, maar toch.)
noot: maar ook voor wat OV betreft bestaat het bestuurderloze vervoersmiddel al geruime tijd. >denk aan de bestuurderloze trams (e.d.) Kijk bv. eens naar KLIA en Dusseldorf <
En dat trucje wordt verder uitgebouwd naar meer OV en zelfs indivueel personenvervoer! "ter voorkoming van files". Diverse modellen zijn en worden ontwikkeld en enkele tests lopen al, ook in NL.


en even heel serieus nu:
Wat het nut van de 2e (en 3e!!) man aan boord was van de Turkish toen die eenmaal in problemen kwam bij de landing op de polderbaan, dat weten we allemaal. De apparatuur faalde, de mensen ook. Helaas.

O'L is gewoon een hele clevere zakenman, met soms bizarre ideeën.
Hij haalt er wel de krant mee, en ook wij hebben het er nu over.
Of hij zijn personeel informeert, zoals pietertje suggereert, dat mag je betwijfelen.
Hoe je het draait, went of keert; er willen nog steeds mensen graag voor hem (komen) werken.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
rené
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2178
Joined: 26 Dec 2004, 09:49
Subscriber Scramble: yes
Location: Amsterdam

Re: Michael O'Leary: "cabinepersoneel als co-piloot"...

Post by rené »

Glidepath wrote:even mijn duit in het zakje doen.
noot: maar ook voor wat OV betreft bestaat het bestuurderloze vervoersmiddel al geruime tijd. >denk aan de bestuurderloze trams (e.d.) Kijk bv. eens naar KLIA en Dusseldorf <
En dat trucje wordt verder uitgebouwd naar meer OV en zelfs indivueel personenvervoer! "ter voorkoming van files". Diverse modellen zijn en worden ontwikkeld en enkele tests lopen al, ook in NL.


.
even of topic: de KLIA-Ekspres en de Skytrain van Düsseldorf kun je toch echt geen trams noemen! bestuurderloze trams moeten nog uitgevonden worden.
er zijn wel enkele metrolijnen met zonder bestuurder .....

René
Post Reply

Return to “'t Praethuys”