Verkeerde take-off op Amsterdam

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by aviodromefriend »

Voor degenen die werkelijk geïnteresseerd zijn, je kunt je abonneren op de publicaties over dit incident op http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/ ... n-2010011/
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Millman
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 260
Joined: 26 Dec 2007, 20:46

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Millman »

Thanks!
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 900
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Delta12 »

Ik verbaas me toch wel erg over het feit dat er geen belletje is gaan rinkelen door de verlichting. Een rijbaan heeft groene centerline verlichting en blauwe edge markers. (Niet eens lampen maar reflectie paaltjes. /Alleen op de rechte stukken) Ik bedoel als ik s'nachts op een landingsbaan rijd dat is toch wel een fiks verschil met rijbaan verlichting. Ondanks dat het toch echt een ernstig zaak is, mogen we echt blij zijn dat er geen kist/operationeel grond verkeer op de rijbaan was dan het het zaakje heel fout kunnen aflopen.
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Hopla »

Als het inderdaad de 1369 is dan is deze eerst gedeiced op de Juliet apron. Dus dan lijkt me een vertrek van de taxibaan aan de oostkant niet heel logisch. Kan het niet aan de west kant geweest zijn. Er zijn 2 banen in operation waarvan de andere de 36L is.

Er waren diverse kisten onderweg naar de 36C en ook vertrekken er continue kisten. Tevens werd er behoorlijk gedeiced. Was dus waarschijnlijk best wel druk bij de oost taxibaan.

Op de scanner echt niets te horen. De kist gaat ook normaal over naar Eurocontrol. Tussen deicen en Maastricht heb ik geen radio log van de kist dus dan kan er natuurlijk veel gebeuren.
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4193
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by XYZ »

Zie hier de reactie op dit incident in het buitenland.

http://www.pprune.org/rumours-news/4053 ... -eham.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15521
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by T7 »

Hopla wrote:Als het inderdaad de 1369 is dan is deze eerst gedeiced op de Juliet apron. Dus dan lijkt me een vertrek van de taxibaan aan de oostkant niet heel logisch. Kan het niet aan de west kant geweest zijn. Er zijn 2 banen in operation waarvan de andere de 36L is.
Deicing vond plaats op P10, meest noordelijke positie.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

T7 wrote:opla wrote:
Als het inderdaad de 1369 is dan is deze eerst gedeiced op de Juliet apron. Dus dan lijkt me een vertrek van de taxibaan aan de oostkant niet heel logisch. Kan het niet aan de west kant geweest zijn. Er zijn 2 banen in operation waarvan de andere de 36L is.

Deicing vond plaats op P10, meest noordelijke positie.
Even de voorstelling maken dan;

Normaal taxi je je volgens standaard procedure van Noord naar Zuid over taxibaan B richting 36C.
Nu is er de-icing geweest, en om J-apron (P10) te verlaten kom je op taxibaan A.

Indien er weinig verkeer was, kan ATC de 1369 toestemming hebben gegeven om te taxien via taxibaan A richting 36C.

Misschien -ik veronderstel- is de crew in de war geweest en heeft bij het naar rechts draaien voor 36C, taxibaan B (die eerst overgestoken moest worden om bij 36C te komen) voor de startbaan aangezien.

Grt,
Eric
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by js51672 »

Gewoon de nieuwe spitsstrook aan het uitproberen ?
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

Nog even om mijn denkwijze te verbeelden met een kaartje;

Image

KL1369 taxied via taxibaan B of A richting J-apron (P10) voor de-icing. Entry via -A20-.

Na de-icing krijgt de KL1369 toestemming via A te taxien (rode lijn). Via B is standaard maar daar kan altijd flexibel mee worden omgegaan, ATC zal de klaringen geven.

Nogmaals, ik weet het niet zeker, het is slechts mijn eigen visie en gedachte naar wat er gebeurd zou kunnen zijn.

Misschien kreeg KL1369 take-off klaring via W8 intersectie, en is met rechtsaf gedraaid via A25.
In plaats van richting W8 te taxien, is men doorgedraaid naar B en is daar begonnen aan de takeoff.

Of, men is door gegaan richting het begin (W10) van 36C. Echter is men in de fout gegaan door via A27 door te draaien naar B.
En is men daar de takeoff begonnen.

De groene lijnen moeten in principe een beetje de standaard aangeven, hoewel daar natuurlijk altijd van kan worden afgeweken.

Hecht verder overigens geen waarde aan mijn voorstelling...

Grt,
Eric
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Ik denk dat dit zeer reëel is Eric, ik kan het me ook best voorstellen.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Hopla »

En ik maar puzzelen en puzzelen. Er liggen tegenwoordig natuurlijk 2 taxibanen.... Ik kon het gewoon niet geloven maar nu wel. Vandaar ook dat er niemand op de taxitrack was. Die reden natuurlijk allemaal op de binnenste taxitrack. Er moeten meer kisten bij het Deicen geweest zijn verwacht ik. Rond die tijd gingen een hoop andere kisten ook weg van de 36C. Deze kwamen denk ik (terug denkend aan wat ik gehoord heb) bijna allemaal vanuit het zuiden over de A4 met vertrek naar het zuiden.

Mogelijk dat de kist dus in de sequence geplaatst is (Via de intersectie) tussen de kisten naar het zuiden. Helaas is de kist niet zichtbaar op SBS anders kon je dit beter vaststellen.

Ik ga dus helemaal mee in de visie van skycruiser.
User avatar
Weasel21
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 21 Dec 2007, 07:42
Type of spotter: F3
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Weasel21 »

Toch vreemd dat men de treshold of runwaystripping niet heeft gezien evenals de kleuren verlichting.
Echter aangezien er toch echt 2 crew in de cockpit zit met 4 ogen en oren is het toch een zeer ernstige zaak.
Bij zeer slecht zicht geef je aan dat je even afwacht.
Dat heet verantwoordelijkheid en die draag je ten aller tijden.

Ook vreemd dat men niets heeft meegekregen bij ATC wat ook vragen oproept.
Des te meer om de mode-S ook aan zetten zonder verdere discussie over het gebruik hiervan.
Dit had veel doden kunnen kosten en kan met de huidige middelen gewoon worden vermeden.

Het zal mijn benieuwen wat er in het incident rapport komt te staan.
User avatar
Rob van R
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 313
Joined: 24 Dec 2008, 19:23
Subscriber Scramble: Rob van R
Location: Hoofddorp

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Rob van R »

Bij dit incident is echter wel een dode te betreuren................


In ruim 3 lag het stoffelijk overschot van een Poolse meneer beladen

groet Rob
Groet Greetings Rob van Ringelesteijn

Gevlogen met:B717/B727/B737/B747/B757/B767/B777/DC3/DC4/DC6/DC9/DC10/MD11/MD80/MD90/ L1011/A300/A310/A320/A330/A340/TU134/TU154/IL18/IL62/IL76/AN2/AN24/AN30/MIL2/MIL8/L188/EMB110/EMB120/EMB190/F27/F28/F50/F70/F100/CRJ200/ATR42/DHC6/BAC1-11/BAE146/CV580/CE172/CE206/CE208/SF340/R44C130[/b
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Weasel21 wrote:Het zal mijn benieuwen
Key wrote:weinig kennis is gevaarlijker dan geen kennis.
User avatar
Weasel21
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 21 Dec 2007, 07:42
Type of spotter: F3
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Weasel21 »

Voordeel is als je veel kennis hebt Key.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”