Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Herbertvh
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 385
Joined: 06 Sep 2002, 00:02
Contact:

Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by Herbertvh »

Enjoy!
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by topgun1984 »

30 militairen in in zo'n a330... hmzzz... ik zeg maar een ding wat ze vroeger ook zeiden


Gekken Jongens.... Die Belgen ;)
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4440
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by Alpha Kilo One »

Een van de onderstaande teksten bij het originele artikel zegt het al, toch ?

"Aankopen bij het leger. Nooit wordt de gedachtengang en rekening mee gehouden, van de gebruikers van materialen van het leger bij nieuwe aankopen. Er is een testgroep, allee vroeger toch, maar iemand die daar werktte, vertelde me ooit, maanden testen en oefenen! Maar bij de eindbeslissing werd daar nooit rekening bij gehouden. Dus verloren moeite! Zoals in alle overheids-, gemeente-, provinciediensten en noem maar op, allemaal dezelfde koek en ei! Politiekers kijken naar hun voordeel ! Compensaties enz. Vul maar in!"

Misschien niet helemaal zonder spelfouten, maar het zegt veel ......

Ronald
"Nix bliev wie it es"
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3734
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by SquAdmin »

In "Piloot en vliegtuig" van oktober 2009 stond het volgende artikel:
De Belgische Koninklijke familie zal zich wellicht in
de toekomst met een in Portugal gehuurde A330
verplaatsen. Het Portugese bedrijf Hi Fly won hiervoor
de aanbesteding van twee Belgische kandidaten.
De Flemisch Aerospace Group spreekt van een
onbegrijpelijke keuze, vooral omdat het Portugese
bedrijf nooit is doorgelicht. De keuze voor het Portugese
bedrijf werd gemaakt door twee ex-militairen
van de aankoopdienst van het leger. Zij staan
tegenwoordig op de loonlijst van Avico, een dochterbedrijf
van Hi Fly. Defensie wil vooralsnog geen
commentaar op dit nieuws geven omdat Sabena
Technics tegen de beslissing in beroep is gegaan.
Met het oog op de vereiste capaciteit hadden de
Belgische kandidaten bij de aanbesteding voorgesteld
een Boeing 767 te gebruiken, maar uiteindelijk
viel de keuze dus op een (te) grote A330. Tot
op heden vliegt het Belgische koningshuis met een
A310 die gekocht werd van Singapore Airlines. Het
toestel is dringend aan vervanging toe.
Belgie betaalt 12 miljoen euro per jaar aan huur voor deze kist. Weet iemand hoe lang ze aan dat contract vastzitten?
Greetz,

Patrick
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by ehusmann »

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik heb ergens gelezen dat de lease voor 5 jaar is. Tenminste, als HiFly zolang bestaat... In Portugal staat het bedrijf niet echt goed bekend en het is al een keer eerder failliet gegaan....

Erwin
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1391
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn
Contact:

Re: Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by nilsko »

Ook wel bijzonder zijn de "Belgian Air Force" titels op de kist. Ik dacht altijd dat de Luchtmacht als zodanig niet meer bestond maar dat het Air Component heet?
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4440
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by Alpha Kilo One »

De keuze voor het Portugese
bedrijf werd gemaakt door twee ex-militairen
van de aankoopdienst van het leger. Zij staan
tegenwoordig op de loonlijst van Avico, een dochterbedrijf
van Hi Fly.
Vriendjespolitiek? Zal toch niet waar zijn? :lol:

Ronald
"Nix bliev wie it es"
User avatar
Robert
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 915
Joined: 02 Jun 2003, 20:54
Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
Subscriber Scramble: Robert
Location: EHSB

Re: Airbus 330 te groot voor Melsbroek . . .

Post by Robert »

Painting the leased aircraft in the colours of the Belgian Defence was the only element of the tender that was optional. SC-TMT was partially repainted when it underwent its C-check with KLM. When the aircraft arrived for the first time at Brussels Airport/Melsbroek Airbase, it only sported Belgian Air Force titles on the lower front fuselage. When asked for the reason of the change of titles from Belgian Defence into Belgian Air Force, Minister of Defence Pieter De Crem replied that “The Belgian Air Force has always been a real Air Force, not a Component. If it were not so expensive to change the names of the Components into Forces again, it would already have been done.”

Aldus een artikel op baha.be
Robert
Post Reply

Return to “'t Praethuys”