Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Derice »

SCHIPHOL - Verkeersvliegers op en boven Schiphol worden de laatste paar weken steeds vaker lastiggevallen door vandalen die hen vanaf de grond beschijnen met laserstralen.
De Koninklijke Marechaussee heeft zaterdag een bericht daarover in De Telegraaf bevestigd. Het gaat om zeker enkele tientallen meldingen die binnengekomen zijn bij de Marechaussee, de politie Kennemerland, de Luchtverkeersleiding Nederland en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Het beschijnen van de cockpit van een vliegtuig kan de piloot tijdelijk verblinden en dus mogelijk een ongeluk veroorzaken. Tot nu toe hebben de beschijningen echter nog niet tot concrete ongevallen geleid.

Daders

De politie en Marechaussee tasten nog in het duister over de dader of daders, maar het toenemende aantal gevallen heeft hun nadrukkelijke aandacht, aldus een zegsman.

De betrokken instanties surveilleren sinds kort ook meer rond de luchthaven om te kijken of zij mensen zien die met laserguns in de weer zijn. De politie roept het publiek op alert te zijn en verdachte gevallen in de buurt van Schiphol te melden.


Voorlichting

Pilotenvereniging VNV geeft inmiddels extra voorlichting aan piloten over de werking van een laserstraal en hoe ze moeten reageren als zij bij het landen in het gezicht worden geschenen.

Een krachtige laserstraal is vanaf 1200 meter hoogte waar te nemen in de cockpit. Vanaf zo'n 300 meter kan de straal het zicht van een piloot echt verstoren.
Deze gasten geef ik graag aan bij de KMAR. Hoop echter voor die debielen dat de KMAR ze snel te pakken heeft.
Vast en zeker schooljeugd dat vakantie heeft en zich verveeld.

Aan de ene kant vind ik het goed dat dit naar buiten wordt gebracht, wellicht dat meer mensen alert zijn zodat ze gepakt kunnen worden.
Maar, dit zou ook weer mensen op ideeen kunnen brengen...

Maar ja, er staat niet echt bij waar dit plaats vind, vlabij de banen, ergens tijdens de nadering, gebied rondom schiphol is groot...
User avatar
Pancake
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 460
Joined: 30 Jan 2008, 16:51
Type of spotter: F 1
Location: Near to HSD

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Pancake »

Oproep aan alle forumleden : Allemaal goed opletten , en dat soort lui aangeven bij de KMAR. Maken we gelijk duidelijk dat WIJ als spotters goede bedoelingen hebben.
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11187
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Key »

Helaas is het echt heel wijd verbreid. Meest nabije geval dat ik ken is van vlakbij een baan, meest verre boven de Zeeuwse eilanden. Het gebeurt uiteraard voornamelijk 's avonds, meerdere uren na zonsondergang.
Die effecten per afstand zijn voor zover ik weet zwaar conservatief. Als je op 1200m afstand recht in zo'n laser kijkt bij een landing in het donker ben je gewoon je zicht kwijt. Op 300m hou je er vermoedelijk langdurig last aan over.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by bramos »

Ik heb ook even de reacties op dit verhaal (op Telegraaf.nl) gelezen, en daar zaten volgens mij wel 'n paar goeie tussen. Met name: hoe kan iemand vanaf de grond recht in de ogen van een piloot schijnen? Volgens mij zit er dan nog altijd 'n paar meter neus voor, of denk ik nu te makkelijk (of: te dom)? Zeker als ze al op 1200 meter hoogte zitten heb je dan volgens mij 'n laser nodig die 'om 'n hoekje gaat' :S.

Hoe dan ook: sluit me aan bij alle KMAR-posts van hieronder. Stelletje malloten die hiermee bezig is :S.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11187
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Key »

De mogelijkheden om recht in de ogen van een vlieger te schijnen zijn gelijk aan haar/zijn mogelijkheden om naar de grond te kijken. En die zijn best goed...

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Herbertvh
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 385
Joined: 06 Sep 2002, 00:02
Contact:

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Herbertvh »

Nou, bij een aantal uitgaansgelegenheden gebruiken ze ook van die felle lampen en lasers om op te vallen en publiek te trekken. Die zijn er niet om de luchtvaart te storen, maar ik kan me indenken dat veel piloten hier wel last van hebben. Zou het niet zo kunnen zijn dat piloten hiervan niet op de hoogte zijn en die lampen en lasers aanzien als een "aanval met (laser)licht" op hun toestel? Het is maar net hoe je daar tegenaan kijkt (vanaf de grond of uit de lucht) . . .
Enjoy!
User avatar
PH-ULP
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 29 Mar 2008, 19:03

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by PH-ULP »

User avatar
Maurice
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 749
Joined: 13 Apr 2004, 23:07
Subscriber Scramble: yes
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Maurice »

bramos wrote:Volgens mij zit er dan nog altijd 'n paar meter neus voor, of denk ik nu te makkelijk (of: te dom)? Zeker als ze al op 1200 meter hoogte zitten heb je dan volgens mij 'n laser nodig die 'om 'n hoekje gaat' :S.
Het hoeft niet persé recht van voren hè. Het hoofd van een piloot is vrij beweegbaar, kan naar links, rechts, omhoog en omlaag... Wanneer een vlieger van opzij bestraald wordt, kan je hem zo in z'n gezicht schijnen. En licht trekt aandacht, vaak is een eerste reactie dat je er toch heen kijkt. Overigens gebeurt het niet alleen op Schiphol. Ook de vliegers van de Hercules en KDC-10 klagen hierover rondom Eindhoven en ook de helivliegers op Gilze is het boven Tilburg en Breda al vaker overkomen. Het is inderdaad een zeer vervelend verschijnsel. Als het je al niet verblind, kan het toch door de irritatie ervan de aandacht van het naderen verstoren met alle mogelijke gevolgen...
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11187
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Key »

Herbertvh wrote:Zou het niet zo kunnen zijn dat piloten hiervan niet op de hoogte zijn en die lampen en lasers aanzien als een "aanval met (laser)licht" op hun toestel?
Dat kan wel gebeuren, maar 1) die bundels zijn iha. niet zo geconcentreerd als die van de guns, en 2) dan is het wel heeeeeel toevallig als in de gevallen die gemeld worden exact de cockpit van één vliegend vliegtuig drie of vier keer geraakt wordt, cq. meerdere vliegtuigen op short final exact op de cockpit geraakt worden. M.a.w.: er is wel degelijk boos opzet in het spel.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Maurice
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 749
Joined: 13 Apr 2004, 23:07
Subscriber Scramble: yes
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Maurice »

Ik denk dat dat soort lampen ook wel een voorspel gedrag vertonen en dat de gemiddelde vlieger dergelijk lampen wel zal herkennen, en kunnen onderscheiden van de 'foute' lampen. Bovendien, als ik het goed heb, moet je een vergunning aanvragen voor het gebruik van dergelijke lampen. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je in de approach zone van een vliegveld een vergunning krijgt voor zo'n lamp.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11187
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Key »

Ter info:
Een krachtige laserstraal is vanaf 1200 meter hoogte waar te nemen in de cockpit. Vanaf zo'n 300 meter kan de straal het zicht van een piloot echt verstoren.
Dit ging dus, zo blijkt, over een laserpen. Met een lasergun wordt het zoals gezegd een ander verhaal.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
planespotters.nl
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1048
Joined: 22 Jan 2007, 19:30
Type of spotter: Military and F5+
Location: Near EHVB
Contact:

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by planespotters.nl »

Derice wrote:Vast en zeker schooljeugd dat vakantie heeft en zich verveeld.
Beetje jammer dat gelijk deze conclusie moet worden getrokken.
Op rhodos was met lasers op vliegtuigen schijnen echt een hype..
Vaders die samen met hun kinderen gezellig samen op een vliegtuig schijnen dus niet gelijk wijzen naar schooljeugd die zich verveeld..
Zelfs een oom van een vriend van me had zo een ding gekocht om er mee op vliegtuigen te schijnen vanaf zijn balkon op Rhodos
Canon EOS 30D
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 70-200 F4.0 L IS USM (New!)
Canon EF 50mm F1.8 II

Image
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Spine24 »

planespotters.nl wrote:Zelfs een oom van een vriend van me had zo een ding gekocht om er mee op vliegtuigen te schijnen vanaf zijn balkon op Rhodos
En die oom van een vriend van je is nu de tante van een vriend van je? :mrgreen:
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Janos »

Gisteren werd er op TV gesproken over een laserstraal uit de richting van Aalsmeer
dus waarschijnlijk was het betreffende vliegtuig in de landing of take-off.
Ik gebruik zelf een paar verschillende laser-pennen voor robot besturing.
Er zijn type's bij met een zo'n krachtige straal dat ze bij direct contact op
kilometers afstand nog te zien zijn.
Als je zelf zo'n ding hebt, richt hem dan 's avonds eens op een verkeersbord
of de koplampen van een auto op een paar honderd meter afstand.
Je ziet dan een veel grotere lichtvlek dan het kleine lichtpuntje dat je verstuurd.
Ik kan me dan voorstellen dat het kleine lichtpuntje, gericht op een cockpit raam
ook zodanig verspreid wordt dat er in de cockpit een levensgevaarlijke situatie kan ontstaan.
Afschieten die lui met een dergelijke idiote ,,hobby,, (ook op Rhodos, als ik zo'n oom had gaf ik hem aan
of ik liet hem zelf vliegen van zijn balkon).
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11187
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Piloten Schiphol lastiggevallen met laser

Post by Key »

Janos wrote:of de koplampen van een auto op een paar honderd meter afstand.
... van een geparkeerde auto ...

:wink:
Post Reply

Return to “'t Praethuys”