KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Miguel van der Loos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 987
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Miguel van der Loos »

In het Eelde topic wordt bijgehouden welke er op Eelde staan en nog moeten komen.

zie:
https://scramble.nl/community/messagebo ... 7?start=60
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 379
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Er zijn drie registraties bekend voor de eerste E195-E2s van KLM: PH-NXA, NXB en NXC. Ik zie verder in het register geen NX* registraties staan dus ik verwacht dat de hele serie gebruikt gaat worden.
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 236
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

KLM heeft nog steeds twee 787-10 vliegtuigen, klaar voor aflevering, op Charleston :
PH-BKH. F/F 22-5 -2020, customer acceptance flight 08-10-2020
PH-BKI, F/F 26-8-2020, tweede customer acceptance flight 28-10-2020

Echter vanaf vandaag( 10 November) worden de EU-invoerrechten op Boeing vliegtuigen met 15% verhoogd.
Zie : https://www.flightglobal.com/air-transp ... 45.article
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 257
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Biem wrote: 09 Nov 2020, 13:50 Er zijn drie registraties bekend voor de eerste E195-E2s van KLM: PH-NXA, NXB en NXC. Ik zie verder in het register geen NX* registraties staan dus ik verwacht dat de hele serie gebruikt gaat worden.
Eerder is in deze draad een lijst gepubliceerd met 21 registraties: NXA t/m NXV compleet behalve de NXQ. Spannender wordt welke toestellen er uit gaan. In tegenstelling tot de eerder gepubliceerde lijst van alleen E190's lijkt het er op dat er ook 737-700's bij zullen zijn.
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 557
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by RudiMD11 »

Alle drie de 747-400 combi’s zijn inmiddels ontdaan van de KLM logo’s.
RVG
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 379
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Op Facebook gelezen dat de BFT op 7 december naar Kansas City (MCI) gaat for part out and scrapping. Dit zou dan via Chicago (ORD) zijn.
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 271
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble Magazine: No!
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

Biem wrote: 09 Nov 2020, 13:50 Er zijn drie registraties bekend voor de eerste E195-E2s van KLM: PH-NXA, NXB en NXC. Ik zie verder in het register geen NX* registraties staan dus ik verwacht dat de hele serie gebruikt gaat worden.
Current planning
EMBRAER ERJ 195-E2
delivery registration c/n
feb 2021 PH-NXA 19020045
feb 2021 PH-NXB 19020048
mar 2021 PH-NXC 19020051
apr 2021 PH-NXD 19020054
okt 2021 PH-NXE
nov2021 PH-NXF
nov 2021 PH-NXG
jan 2022 PH-NXH
feb 2022 PH-NXI
mar 2022 PH-NXJ
mar 2022 PH-NXK
apr 2022 PH-NXL
sep 2022 PH-NXM
oct 2022 PH-NXN
oct 2022 PH-NXO
jan 2023 PH-NXP
feb 2023 PH-NXR
mar 2023 PH-NXS
feb 2024 PH-NXT
sep 2023 PH-NXU
jan 2024 PH-NXV
feb 2024 PH-NXW
feb 2024 PH-NXX
mar 2024 PH-NXY
jan 2024 PH-NXZ

25 on order so far. Long term planning, beware of changes!
Rgds/Henk
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14458
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Biem wrote: 14 Nov 2020, 21:57 Op Facebook gelezen dat de BFT op 7 december naar Kansas City (MCI) gaat for part out and scrapping. Dit zou dan via Chicago (ORD) zijn.
KMCI is een mogelijkheid (van meerdere). En 7.12 is nog niet bevestigd!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14458
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Fiets wrote: 16 Nov 2020, 16:32
Biem wrote: 09 Nov 2020, 13:50 Er zijn drie registraties bekend voor de eerste E195-E2s van KLM: PH-NXA, NXB en NXC. Ik zie verder in het register geen NX* registraties staan dus ik verwacht dat de hele serie gebruikt gaat worden.
Current planning
EMBRAER ERJ 195-E2
delivery registration c/n
feb 2021 PH-NXA 19020045
feb 2021 PH-NXB 19020048
mar 2021 PH-NXC 19020051
apr 2021 PH-NXD 19020054

25 on order so far. Long term planning, beware of changes!
PH-NXA komt waarschijnlijk eind januari i.p.v. februari.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
HV-EIN
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 25
Joined: 14 Aug 2013, 20:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by HV-EIN »

Wellicht is het hier al eerder genoemd, maar ik heb het niet kunnen vinden. Waarom is er met de E2 wel al een vervanger voor de relatief jongere E190's (de oudste is 12 jaar oud), terwijl maar liefst 13 737's al 20 jaar of ouder zijn?

En ja, het is mij bekend dat ze hiermee ook de B737 willen uitfaseren. Maar die zijn betrekkelijk jong vergeleken met de B738 en B739.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14458
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

HV-EIN wrote: 16 Nov 2020, 16:57 Wellicht is het hier al eerder genoemd, maar ik heb het niet kunnen vinden. Waarom is er met de E2 wel al een vervanger voor de relatief jongere E190's (de oudste is 12 jaar oud), terwijl maar liefst 13 737's al 20 jaar of ouder zijn?

En ja, het is mij bekend dat ze hiermee ook de B737 willen uitfaseren. Maar die zijn betrekkelijk jong vergeleken met de B738 en B739.
B737 is KLM vloot, E190 is KLC vloot. Klinkt misschien gek, maar dit zijn 2 verschillende clubs met o.a. een eigen Air Operator Certificate en een eigen CAO.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3343
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nustyR »

https://twitter.com/MicHighClub/status/ ... kx0ae97VCs

AOM raakt met wingtip de neus van de BFV.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8741
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Vwb de vlootvervanging van de 737:

Ik meen mij te herinneren dat er dit jaar een tender uitgeschreven zou worden ter vervanging van oa de 737 vloot van KLM.
(En de 737 vloot van Transavia en van AF (32x))
Denk zomaar dat dit door Corona op de lange(re) baan is geschoven. In een periode van staatsteun miljardendeals sluiten lijkt mij ook niet echt gepast. Daarbij kunnen de machines nog wel even door.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14458
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

B767-300ER wrote: 16 Nov 2020, 17:22 Vwb de vlootvervanging van de 737:

Ik meen mij te herinneren dat er dit jaar een tender uitgeschreven zou worden ter vervanging van oa de 737 vloot van KLM.
(En de 737 vloot van Transavia en van AF (32x))
Denk zomaar dat dit door Corona op de lange(re) baan is geschoven. In een periode van staatsteun miljardendeals sluiten lijkt mij ook niet echt gepast. Daarbij kunnen de machines nog wel even door.
Vlak hierbij ook de issues met de 737 MAX niet uit....
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 467
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

HV-EIN wrote: 16 Nov 2020, 16:57 Wellicht is het hier al eerder genoemd, maar ik heb het niet kunnen vinden. Waarom is er met de E2 wel al een vervanger voor de relatief jongere E190's (de oudste is 12 jaar oud), terwijl maar liefst 13 737's al 20 jaar of ouder zijn?

En ja, het is mij bekend dat ze hiermee ook de B737 willen uitfaseren. Maar die zijn betrekkelijk jong vergeleken met de B738 en B739.

Geen idee wat de exacte getallen zijn maar sinds de komst van de Embraer gaan de geruchten dat die kist voor 7 tot 10 jaar vliegen gebouwd is. Daarnaast is de E190 bedoeld voor de 737 routes waar een 737 te groot voor is. Bij Klc worden ze redelijk afgebeuld dus dat zal een relatief hoog aantal cycles geven. Mijn geld zet ik op het feit dat de E190 niet ontworpen en gebouwd is waar de 737 wel voor ontworpen en gebouwd. Maar wellicht heeft iemand getallen die dit kunnen bevestigen danwel ontkennen.

Wat betreft de vervanging van de -800 en -900, dit zal wellicht met de levensduur van de huidige vloot te maken hebben en de opties (inclusief) kosten voor een vervanging. De -700 is duurder dan de E2 in de operatie met ongeveer gelijk aantal stoelen en er lopen leases van de -700 af en daarmee is het financieel aantrekkelijk om ze jong te vervangen.
Post Reply