KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
CaptainRoPro
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 184
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble Magazine: Robin Pronk

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by CaptainRoPro »

Boeing heeft voor de B78X, PH-BKL LN 1130 toegewezen....
This is your Captain speaking..... Regards Robin
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2892
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble Magazine: Gietje
Location: Rotterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Gietje »

747classic wrote:
76-er wrote:
YS11 wrote:Weet ik, maar KLM is nooit tevreden van de Airbussen geweest. :wink:

Maar ligt dat aan KL of aan AB? :wink:
Er ligt nog wel wat historie tussen KLM en Airbus.

De A310-200 was een politieke aankoop en zowel de vliegdienst als de TD waren "not amused"
Ook was de technische ondersteuning door Airbus in die tijd niet goed (de Airbus technical support was nog niet volwassen, dure spare parts, non availibily van structural parts in AOG omstandigheden etc), daar is volgens mij het zaadje gelegd voor de onvrede met Airbus.
Anderzijds, KL/TD was nog niet ingespeeld op de digitale systemen, welke vaak, schijnbaar zonder reden, iets anders deden dan verwacht. Vaak alleen op te lossen met een power off /on tot afgrijzen van de GWK,s, die gewend waren naar een duidelijke oorzaak te zoeken en daarna de kist te releasen.

Momenteel is zowel de Airbus technische ondersteuning een stuk beter en de KLM/TD ook digitaal volwassen, maar er zijn nog steeds bij sommigen "hard feelings".
Conclusie: het ligt aan KLM?
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

CaptainRoPro wrote:Boeing heeft voor de B78X, PH-BKL LN 1130 toegewezen....
Ik ben benieuwd wanneer die in productie gaat en afgeleverd wordt.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 616
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

KLM schijnt zowel met Boeing als met Embraer in gesprek te zijn over late leveringen van veel machines.

Weet iemand wanneer PH-BKH geleverd zal worden? Initieel, vóór de werkonderbreking, zou dat deze maand zijn geweest.
Inkjet wrote:
CaptainRoPro wrote:Boeing heeft voor de B78X, PH-BKL LN 1130 toegewezen....
Ik ben benieuwd wanneer die in productie gaat en afgeleverd wordt.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15554
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

nemaco wrote:KLM schijnt zowel met Boeing als met Embraer in gesprek te zijn over late leveringen van veel machines.

Weet iemand wanneer PH-BKH geleverd zal worden? Initieel, vóór de werkonderbreking, zou dat deze maand zijn geweest.
Inkjet wrote:
CaptainRoPro wrote:Boeing heeft voor de B78X, PH-BKL LN 1130 toegewezen....
Ik ben benieuwd wanneer die in productie gaat en afgeleverd wordt.
De BKH delivery was al voor de corona sluiting bij Boeing naar mei uitgesteld.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

Kan de KLM ook net als Austrian en SWISS ook vele stoelen uit Boeing 777 of Boeing 747 gehaald worden en de cabines ingedeeld worden voor vrachtvluchten zoals medische spullen? Air Canada heeft het ook gedaan bij haar 3 Boeings 777-300ER's.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

nemaco wrote:KLM schijnt zowel met Boeing als met Embraer in gesprek te zijn over late leveringen van veel machines.
De totale 787 "assembly rate" (Seattle en Charleston) zal opnieuw verder gereduceerd worden (momenteel al gereduceerd tot 10/mnd), zodat de volgende afleveringen zo wie zo (veel) verder naar achteren worden geschoven.
Bovendien zullen de meeste airlines proberen om hun individuele 787 slots nog verder naar achteren te schuiven, of geheel te annuleren, afhankelijk van de "penalties".
Voor de twee KLM 777-300ER deliveries zal het nog wel problematisch worden om uitstel (of annulering ) te verkrijgen, zonder een hoge penalty, aangezien de onderdelen al (gedeeltelijk) aanwezig zijn.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1674
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Arjenp »

Berven1 wrote:Kan de KLM ook net als Austrian en SWISS ook vele stoelen uit Boeing 777 of Boeing 747 gehaald worden en de cabines ingedeeld worden voor vrachtvluchten zoals medische spullen? Air Canada heeft het ook gedaan bij haar 3 Boeings 777-300ER's.
Als Austrain, Swiss en Air Canada het kunnen, waarom zou KLM het niet kunnen? :) Het is denk ik meer een kwestie is van willen. Met full freighters en dedicated combi's zit KLM in een compleet andere positie en de hoeveelheid AFTK's die ze daarmee reeds hebben.
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

Arjenp wrote:
Berven1 wrote:Kan de KLM ook net als Austrian en SWISS ook vele stoelen uit Boeing 777 of Boeing 747 gehaald worden en de cabines ingedeeld worden voor vrachtvluchten zoals medische spullen? Air Canada heeft het ook gedaan bij haar 3 Boeings 777-300ER's.
Als Austrain, Swiss en Air Canada het kunnen, waarom zou KLM het niet kunnen? :) Het is denk ik meer een kwestie is van willen. Met full freighters en dedicated combi's zit KLM in een compleet andere positie en de hoeveelheid AFTK's die ze daarmee reeds hebben.
Ok, maar dat zou echt mooi dat ze kunnen. Stel als het coronavirus lang gaat duren is er een kans dat de KLM ook gaat doen, op zich vind ik Boeing 777-300ER meest geschikt om grote vracht mee te nemen. En vooral 3 Boeings 747-400's converteren naar tijdelijke freighters, maar lijkt mij wel iets duurder dan een ombouw van een BCF-variant. En op zich kan ook een paar 737-800 of 737-900 omgebouwd tot een vrachttoestel, waar men binnen europa vracht kan vervoeren. Bv. van Sjanghai naar Amsterdam en van Amsterdam naar b.v. Kopenhagen of Stockholm met een 737.

Dit is maar een voorbeeld wat ik nu schets.

En over de vraag t.b.v. de ventilatie in het vliegtuig, is dat voor de maatschappijen en vliegtuigbouwer iets aan te passen dat het veel minder droog is in het vliegtuig? Dit kan van belang zijn voor bestrijden van het virus.
Eug14
Posts: 15
Joined: 30 Jan 2015, 23:36
Subscriber Scramble Magazine: Eugene

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

Een beetje oftopic https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ven-kopen? maar dit kan wel van invloed zijn op de gehele organisatie.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Eug14 wrote:Een beetje oftopic https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ven-kopen? maar dit kan wel van invloed zijn op de gehele organisatie.
Zo te zien krijg ik misschien toch gelijk. :D

Ga er maar van uit dat KLM ook dit zal moeten doen
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

Avgeek wrote:
Eug14 wrote:Een beetje oftopic https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ven-kopen? maar dit kan wel van invloed zijn op de gehele organisatie.
Zo te zien krijg ik misschien toch gelijk. :D

Ga er maar van uit dat KLM ook dit zal moeten doen
Handenvol Airbus A320 Neo's en A321LR/XLR's?
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3887
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by XYZ »

KLM is operating AMS-PVG-AMS non-stop again as KL893/894, without the crew stop in ICN (KL895/896).

- 28 Apr 2020 ICN-PVG-AMS KL896 B744M PH-BFT Landed 04:58
- 29 Apr 2020 AMS - PVG KL893 B744M PH-BFT Estimated 09:21
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Avgeek wrote:
Eug14 wrote:Een beetje oftopic https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ven-kopen? maar dit kan wel van invloed zijn op de gehele organisatie.
Zo te zien krijg ik misschien toch gelijk. :D

Ga er maar van uit dat KLM ook dit zal moeten doen
Als KLM ooit weer Airbussen gaat bestellen dan zal die keuze bedrijfseconomisch zijn en niet omdat een Corona-steunpakket die vraagt. Denk niet dat de Nederlandse overheid die als voorwaarde gaat stellen. En voorlopig zitten ze in Amstelveen ruim in de vliegtuigen.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 632
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

XYZ wrote:KLM is operating AMS-PVG-AMS non-stop again as KL893/894, without the crew stop in ICN (KL895/896).

- 28 Apr 2020 ICN-PVG-AMS KL896 B744M PH-BFT Landed 04:58
- 29 Apr 2020 AMS - PVG KL893 B744M PH-BFT Estimated 09:21
De PH-BFT en BFV vliegen momenteel achter elkaar aan.. De een naar BFT naar PVG en BFV naar ICN.
Post Reply