KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by hmv »

B767-300ER wrote: Roddelverhalen!! Binnen KLM gaandeze roddels ook maar overname door midden oosten maatschappij past niet in de strategieen van deze maatschappijen. Ze hebben soms wel een belang in een maatschappij maar nergens een meerderheid en zijn daar ook niet aktief mee bezig. Deze maatschappijen gaan uit van hun eigen kracht en netwerk. Maar wat niet is kan nog komen.
Waarom niet zou ik zeggen? Voor een airline als Qatar Airways of Etihad zou KLM een goed in te passen onderdeel zijn van hun netwerk, door meer een dual hub systeem te beginnen. KLM biedt via Schiphol veel meer mogelijkheden richting de VS, Europa.

Leg maar eens deze routes naast elkaar:
Doha-New York 6706 miles
Doha-Amsterdam-New York 6707 miles
Een verschil van 1 mijl op een intercontinentale route. San Francisco is 500 mijl omvliegen via Schiphol, Toronto 20 mijl..

Om de andere kant op te redeneren:
Amsterdam-Doha-Singapore vs Amsterdam-Singapore: 400 mijl
Daarnaast zou Qatar of Etihad veel verkeer tussen de EU en Australie op kunnen vangen.
B767-300ER wrote: Ze hebben soms wel een belang in een maatschappij maar nergens een meerderheid en zijn daar ook niet aktief mee bezig.
Etihad heeft meer dan 29% van de aandelen Air Berlin en is nu de grootste aandeelhouder in niet een van de kleinste maatschappijen van Europa..
Door regelgeving mag echter een een buitenlandse luchtvaartmaatschappij (Lees: buiten-EU) niet meer dan 49% van de luchtvaartmaatschappij bezitten. Mocht een maatschappij uit het Midden-Oosten dus KLM willen overnemen zal de regulering hierin mee moeten bewegen, tenzij via allerlei off-shore constructies de maatschappij een geheim meerderheidsbelang weet te verkrijgen.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6078
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

vrieswj wrote:Mij is te horen gekomen dat Air France KLM te koop heeft gezet. Tevens wil er een partij uit het midden oosten KLM overnemen, iemand meer info hier over?

Gr. Wouter
Lijkt me sterk, want Air France is niet de eigenaar van KLM. AirFrance-KLM Group is de eigenaar van KLM (voor 99%).
Daarnaast, als je dit soort dingen als een "gerucht" hoort, zou je je altijd moeten afvragen:
- waarom staat dit niet al in alle kranten
- wat is de reden dat dit zo zou zijn
Ik vraag me nu af of je uberhaupt er wel over hebt nagedacht voor het hier als een gerucht te verspreiden.

Erwin
Image
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2932
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

hmv wrote:
B767-300ER wrote: Roddelverhalen!! Binnen KLM gaandeze roddels ook maar overname door midden oosten maatschappij past niet in de strategieen van deze maatschappijen. Ze hebben soms wel een belang in een maatschappij maar nergens een meerderheid en zijn daar ook niet aktief mee bezig. Deze maatschappijen gaan uit van hun eigen kracht en netwerk. Maar wat niet is kan nog komen.
Waarom niet zou ik zeggen? Voor een airline als Qatar Airways of Etihad zou KLM een goed in te passen onderdeel zijn van hun netwerk, door meer een dual hub systeem te beginnen. KLM biedt via Schiphol veel meer mogelijkheden richting de VS, Europa.
Helemaal mee eens.
ehusmann wrote:Lijkt me sterk, want Air France is niet de eigenaar van KLM. AirFrance-KLM Group is de eigenaar van KLM (voor 99%).
Daarnaast, als je dit soort dingen als een "gerucht" hoort, zou je je altijd moeten afvragen:
- waarom staat dit niet al in alle kranten
- wat is de reden dat dit zo zou zijn
Ik vraag me nu af of je uberhaupt er wel over hebt nagedacht voor het hier als een gerucht te verspreiden.
Allereerst: Air France of AirFrance-KLM Group wat maakt het uit. Air France heeft het gewoon voor het zeggen.
Daarnaast: iets wat vandaag onmogelijk lijkt kan morgen opeens waarheid worden. Alles draait om geld en als Air France geld nodig heeft is de verkoop van KLM niet eens zo raar... En er zit nou eenmaal veel geld in die oliestaten!!

Grt, Peter
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1541
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

Bovenstaande gerucht is volkomen onzin en nergens op gebaseerd.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

Zou ook compleet onlogisch zijn, KLM maakt nog winst, waarom zou AF een winstgevende tak wegdoen?!
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Als de behoefte aan geld op de korte termijn groter is dan de bijdrage die KLM kan leveren dmv haar winst dan lijkt het mij logisch.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6078
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Aircolours wrote:
ehusmann wrote:Lijkt me sterk, want Air France is niet de eigenaar van KLM. AirFrance-KLM Group is de eigenaar van KLM (voor 99%).
Daarnaast, als je dit soort dingen als een "gerucht" hoort, zou je je altijd moeten afvragen:
- waarom staat dit niet al in alle kranten
- wat is de reden dat dit zo zou zijn
Ik vraag me nu af of je uberhaupt er wel over hebt nagedacht voor het hier als een gerucht te verspreiden.
Allereerst: Air France of AirFrance-KLM Group wat maakt het uit. Air France heeft het gewoon voor het zeggen.
Daarnaast: iets wat vandaag onmogelijk lijkt kan morgen opeens waarheid worden. Alles draait om geld en als Air France geld nodig heeft is de verkoop van KLM niet eens zo raar... En er zit nou eenmaal veel geld in die oliestaten!!
Wat een onzin. Air France of Air France-KLM Group maakt een wereld van verschil uit. De Group bestaat namelijk niet uit twee bedrijven, maar uit deelnemingen (voornamelijk meerderheids zoniet volledig eigendom) in 156 bedrijven. Even iets anders dus.
Daarnaast heeft Air France er helemaal niets aan als KLM wordt verkocht, want dan gaat het geld naar de group, niet naar Air France. Dat de publieke opinie het idee heeft dat dat hetzelfde is, wil nog niet zeggen dat dat ook zo is.
Vervolgens komen we dan nog bij het feit, wat ook al eerder is gezegd, dat niet EU entiteiten (bedrijven, instellingen, overheden, personen) geen meerderheidsbelang in Europese luchtvaartmaatschappijen mogen hebben. Dat is Europese regelgeving en die wordt niet 1-2-3 aangepast voor KLM. Dus zelfs al zouden de maatschappijen uit de golfstaten het willen, ze kunnen het niet overnemen.

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Sluit mij aan bij Erwin.
Er is totaal geen belang voor AF om KLM in de etalage te zetten. Alleeb de AFKLM groep zoudat kunnen doen maar dan snijden ze zichzelf in de vingers. Pure stemmingmakerij

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by aviodromefriend »

Ik zie de groep nog eerder Air France met al zijn stakingsgevoeligheid en slechte financieel presteren helemaal de nek omdraaien dan KLM verkopen (en nee, beide zal niet gebeuren). Dat de problemen vooral in de Franse tak liggen is zelfs bij de Fransen binnen de directie van de groep inmiddels doorgedrongen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Het werd ook tijd ook. KLM kan nog zo goed draaien als AF meer verlies heeft dan de winst van KLM dan zal op de lange termijn het geld een keer op zijn en dan neemt AF KLM mee het graf in. Hopelijk duurt het nog lang.

Even theoretisch, als holding kan AF-KLM toch besluiten het KLM gedeelte te verkopen en daarmee het geld in de holding puur aan het overgebleven gedeelte te besteden? De holding blijft AF-KLM maar de enige airline die er nog inzit qua werkmaatschappij is dan AF.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6078
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Natuurlijk kan dat, maar alleen met toestemming van de aandeelhouders van AFKLM group en die zullen er, bij mijn inschatting, niet snel mee instemmen. Als je namelijk het winstgevende deel verkoopt wordt het overgebleven stuk alleen maar minder waard. De aandeelhouders zullen daar dus bij inschieten. Cash heb je namelijk weinig aan als je er niets mee doet (of er een verliesgevende investering mee doet). Dan ligt het meer voor de hand dat het verliesgevende deel wordt verkocht (AF dus).
Overigens hoeft een ondergang van AF (mocht het ooit zover komen) niet de ondergang van KLM te betekenen. Juist omdat het beide werkmaatschappijen onder de holding zijn kan het best zijn dat een van de maatschappijen ten onder gaat, terwijl de holding en de ander gewoon blijven bestaan. Pas als KLM een onderdeel zou zijn van AF zou het zorgwekkend worden bij een ondergang van AF.

Maar goed, dat is allemaal echte speculatie die nergens op is gebaseerd, net als dat "gerucht".

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Ik zie AF/KLM zich nog wel eens bij Delta Airlines voegen....
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1541
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

B767-300ER wrote:Ik zie AF/KLM zich nog wel eens bij Delta Airlines voegen....
Ik niet: US carriers mogen niet overgenomen worden door een buitenlandse club ivm "defensie belangen" (mobiliseren van vervoerscapaciteit). In feite een indirecte bescherming tegen buitenlandse overnames van de US. En andersom is ook niet mogelijk zoals Erwin al heeft uitgelegd:
ehusmann wrote:Vervolgens komen we dan nog bij het feit, wat ook al eerder is gezegd, dat niet EU entiteiten (bedrijven, instellingen, overheden, personen) geen meerderheidsbelang in Europese luchtvaartmaatschappijen mogen hebben. Dat is Europese regelgeving en die wordt niet 1-2-3 aangepast voor KLM. Dus zelfs al zouden de maatschappijen uit de golfstaten het willen, ze kunnen het niet overnemen.
Dus praktisch onmogelijk.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
MAS017
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3068
Joined: 30 Sep 2005, 09:18
Subscriber Scramble: yes
Location: 10 NM East of PAM VOR

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by MAS017 »

vrieswj wrote:Mij is te horen gekomen dat Air France KLM te koop heeft gezet. Tevens wil er een partij uit het midden oosten KLM overnemen, iemand meer info hier over?

Gr. Wouter
Gerucht vernomen op 1 april zeker :?:
User avatar
JS50557
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4126
Joined: 22 May 2003, 13:17
Location: Hoofddorp (Toolenburg)
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by JS50557 »

Misschien dat het zo zou kunnen zijn dat KLM er uit wil stappen. Als ik de berichten in de pers mag geloven (en de jaarcijfers bevestigen dat in grote lijnen) gaat de winst van KLM rechtstreeks naar Air France om daar de verliezen te dichten..
Air France kan en zal veel efficienter moeten gaan werken. Niet alleen met vliegtuigoperatie maar ook met inzetten personeel.
Daar valt heel veel geld te verdienen cq besparen.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”