KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
topsafe
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1061
Joined: 20 Jun 2004, 00:02
Type of spotter: does/did it fly...I'll write it down....
Subscriber Scramble: 4122
Location: Rijswijk

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by topsafe »

FredvZ wrote: 17 Jun 2023, 21:16
Inkjet wrote: 17 Jun 2023, 15:19
Avgeek wrote: 17 Jun 2023, 08:32
Denk dat het nu vooral zaak is om asap die vloot te vervangen voor stillere en zuinigere vliegtuigen ivm de politieke discussie over Schiphol natuurlijk, dat ze dan met minder stoelen kunnen opereren is wellicht een probleem voor de lange termijn al kan de airline ook kiezen voor minder stoelen en hogere frequenties. Maar denk dat dat de komende jaren duidelijk gaat worden.
Met minder slots is het verhogen van de frequentie geen optie.
KLM lijkt juist voor te sorteren op een plan waarbij het aantal slots gelijk blijft en mogelijk zelfs kan stijgen.

Het belangrijkste argument dat ze (samen met BARIN) voeren is dat nieuwe toestellen 50% minder geluid maken dan de toestellen die ze vervangen. Als ze het ministerie daar in mee krijgen, dan is het maar een kleine stap om argumenten aan te voeren dat de vakantievluchten naar Lelystad kunnen. En dat levert dan weer meer vrije sloten op voor KLM op Schiphol.
Maar vakantievluchten naar Lelystad gaat nooit gebeuren, dus die slots komen er niet..
Father of twins since 23-01-2009

topsafe1970@twitter.com
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

In Nederland is veel te doen om een tweede Kaagbaan of een mogelijke opening van Lelystad voor vakantievluchten. Indigo heeft net 500 A32x besteld. Het gaat daar wel even anders!
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 691
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Dit kabinet is knettergek!

Inkjet wrote: 19 Jun 2023, 19:45 In Nederland is veel te doen om een tweede Kaagbaan of een mogelijke opening van Lelystad voor vakantievluchten. Indigo heeft net 500 A32x besteld. Het gaat daar wel even anders!
User avatar
Optimus
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 982
Joined: 12 Feb 2004, 10:16
Subscriber Scramble: Optimus

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Optimus »

nemaco wrote: 19 Jun 2023, 19:54 Dit kabinet is knettergek!

Inkjet wrote: 19 Jun 2023, 19:45 In Nederland is veel te doen om een tweede Kaagbaan of een mogelijke opening van Lelystad voor vakantievluchten. Indigo heeft net 500 A32x besteld. Het gaat daar wel even anders!
Sorry, maar wat heeft het één met het ander te maken?

Kees
Image
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

In zoverre dat de krimp van NL haaks staat op wat er in de rest van de wereld gebeurd en dat we met zulke bestellingen en daarmee groei, de milieu winst in NL doen vergeten. Maar helaas wel mensen hun baan onzeker zien worden of naar andere plekken op deze wereld zien verhuizen.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Mwa, vergeet niet dat BRU veel strengere geluidszonering heeft dan AMS, en dat het verkeer van vele andere luchthavens in (de buurt van) een agglomeratie naar ver daarbuiten zijn gemoved. Schiphol-op-zee is de beste garantie voor een bloeiende luchthaven. (Want bedenk: omwonenden ruiken nu bloed. “Wat naar 440.000 kan, kan ook naar 380.000!” Ad infinitum.)
== All is well, as long as we keep spinning ==
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Een vliegveld op open zee lijkt me niet verstandig, qua weer en qua zout.
Alle bestaande velden op ‘zee’, liggen meest in een min of meer beschutte baai. Schiphol-op-zee wordt bij een zeer zware storm letterlijk omver geblazen. Waar blijft die 3.25 (cat3 proof) ILS/RNP/PAPI? Scheelt flink wat dB en kost relatief gezien een prikkie.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Mwa, vergeet niet dat BRU veel strengere geluidszonering heeft dan AMS, en dat het verkeer van vele andere luchthavens in (de buurt van) een agglomeratie naar ver daarbuiten zijn gemoved.
Is hier in Nederland gewoon niet mogelijk, geen ruimte voor. Woningen zijn juist steeds meer in de richting van Schiphol gebouwd. Kijk naar bijvoorbeeld Hoofddorp, was vroeger een dorpskern en Graan voor Visch. Tegenwoordig is het bijna een provincie opzich geworden. Daarbij gaat die 60000 minder vluchten niets opleveren qua geluid. Het zijn misschien een paar vluchten per uur en dat zal niemand opvallen. Je helpt wel een mainport naar de knoppen op deze manier.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

76-er wrote: 21 Jun 2023, 07:39 Een vliegveld op open zee lijkt me niet verstandig, qua weer en qua zout.
Alle bestaande velden op ‘zee’, liggen meest in een min of meer beschutte baai. Schiphol-op-zee wordt bij een zeer zware storm letterlijk omver geblazen. Waar blijft die 3.25 (cat3 proof) ILS/RNP/PAPI? Scheelt flink wat dB en kost relatief gezien een prikkie.
Dat zijn grote nadelen van een luchthaven op zee, maar misschien is wel mogelijk dat we een groot land tussen Flevoland, Noord-Holland en Afsluitdijk uit polderen en daar een geheel nieuw luchthaven bouwen ter vervanging van Schiphol.

Er zijn ook alternatieven dat we ook paar eilandjes uit polderen in de zee waar huizen, bedrijven en voorzieningen gebouwd kunnen worden. Dan kan paar dorpen inclusief Leiden, Amsterdam, Haarlem en andere steden in fases gesloopt worden en daar nieuwere steden op eilanden gebouwd worden, kost ons wel veel miljarden euro's, schatting wel 100 miljard euro. Nadeel is dat de bouwtijd wel halve eeuw duurt, maken we niet zelf mee. Dan kan Schiphol op dezelfde plek blijven om verder uit te breiden, zichzelf vernieuwbouwen tot een geheel nieuw luchthaven die aan moderne tijd voldoet. Dit idee zou meer haalbaar zijn dan een luchthaven op zee.

De bewoners van dorpen rondom Schiphol waren later dan Schiphol zelf, dus ze hebben ongelijk want Schiphol was eerder dan hun op die plek. Zo is de recht eenmaal, echter vind ik Nederland niet goed ingedeeld is met veel steden dichtbij elkaar gebouwd zijn en we kunnen beter Nederland uitbreiden met stukje groot land er bij uit polderen.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 691
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

BVA vliegt. Certificeringsproces heeft wel erg lang geduurd. Laatste vlucht was op 16 april.
nemaco wrote: 07 Jun 2023, 11:30 BVA vliegt nog steeds niet. Zou de certificering toch nog steeds niet rond zijn of speelt er iets anders?
nemaco wrote: 24 May 2023, 14:58 De certificering zou al rond zijn vóór de testvlucht op 20 mei, volgens KLM. Vooralsnog staat er nog steeds geen lijnvlucht ingepland. Ik ben benieuwd wat er niet goed gaat.
T7 wrote: 19 May 2023, 19:18 PH-BVA is scheduled for a testflight Saturday 20 May 1000-1400 (KLM9851).
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15496
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

nemaco wrote: 23 Jun 2023, 10:29 BVA vliegt. Certificeringsproces heeft wel erg lang geduurd. Laatste vlucht was op 16 april.
nemaco wrote: 07 Jun 2023, 11:30 BVA vliegt nog steeds niet. Zou de certificering toch nog steeds niet rond zijn of speelt er iets anders?
nemaco wrote: 24 May 2023, 14:58 De certificering zou al rond zijn vóór de testvlucht op 20 mei, volgens KLM. Vooralsnog staat er nog steeds geen lijnvlucht ingepland. Ik ben benieuwd wat er niet goed gaat.

Wel, KL601 vliegt op FL180 over de Noordzee en kan wel eens terugkomen straks..

edit 1115: vliegt door zo te zien..
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

PH-BVA was, na haar eerste vlucht na de cabinemodificatie, gepland om na aankomst vanuit LAX (KL602) naar PVG te vliegen.
Maar een andere 777-300ER (PH-BVP) wordt nu ingezet naar PVG.
Toch nog wat onvoorziene cabine problemen, welke opgelost moeten worden, of gewoon een ander technisch defect ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

PH-BKM heeft zowel gisteren als vandaag (25e) een testvlucht uitgevoerd als BOE165.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Inkjet wrote: 25 Jun 2023, 21:49 PH-BKM heeft zowel gisteren als vandaag (25e) een testvlucht uitgevoerd als BOE165.
C1 and C2 flights ( C = customer acceptance )
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16430
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Inkjet wrote: 25 Jun 2023, 21:49 PH-BKM heeft zowel gisteren als vandaag (25e) een testvlucht uitgevoerd als BOE165.
Inmiddels ook 2 Customer flights uitgevoerd en morgen, 27 juni, zal de machine aan de thuisreis beginnen!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Post Reply

Return to “'t Praethuys”