RVR's en bewolking.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
PH-PXA
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 203
Joined: 03 Aug 2004, 11:21

RVR's en bewolking.

Post by PH-PXA »

Vanmorgen hoorde ik op EHRD een HV naar binnen komen en vlak voor de touch maakte hij een doorstart en week uit naar AMS. Op approach hoorde ik dat de RVR's wel goed waren maar dat de bewolking te laag zat en hij daardoor niet kon landen.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de RVR's en de bewolking? Als je genoeg RVR's hebt is de bewolking toch ook minimaal?
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3924
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: RVR's en bewolking.

Post by Gerard »

Simpel gezegd:

RVR's drukken het horizontale zicht op de baan uit en de hoogte van de bewolking het vertikale zicht.

Groet,
Gerard
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: RVR's en bewolking.

Post by Flyboy »

In aanvulling.

Er was een dunne laag bewolking (zeg maar optrekkende mist) in het land. Je kon het op de sateliet beelden bij het journaal leuk zien, want ineens ontstond er tussen nederland en midden frankrijk enorme witte vlekken, terwijl je normaal wolkenvelden binnen ziet trekken.
Deze bewolking is redelijk dun: je kan de lengte van de baan prima zien, maar de wolkenbasis zit langer dan de 'minimum disicion height', meestal 200 voet. Als je op 200 voet niet onder de wolken uitkomt (en je dus niet weet of je wel recht boven de baan hangt) kan je niet riskeren om je wielen in de klei of erger te zetten. Doorgaan naar een ander veld is dan de enige optie. Vandaar de uitwijk in de brandstofberekeningen.

Overigens ziet de wereld er schitterend uit boven dat laagje. Vaak kan je prima van boven door de laag naar beneden kijken, nu blijkbaar niet.
poldertoren
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 315
Joined: 07 Aug 2003, 14:58

Re: RVR's en bewolking.

Post by poldertoren »

Ook heeft het te maken met de categorie van de ILS die op dit moment op EHRD staat.
Rotterdam heeft sinds kort een ILS op 06 staan. Deze ILS is de hoogste categorie (3) alleen moet eerst een x aantal uren zonder problemen draaien om die status te krijgen. Als de ILS cat 3 is dan zou er bij wijze van spreken met 0 zicht geland kunnen worden. Op dit moment is de ILS nog cat 1 en dan heb je te maken met een bepaalde 'decision height' een hoogte waarop een vlieger de baan moet zien, als hij hem dan niet ziet moet hij een go around maken wat in dit geval waarschijnlijk gebeurde.
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12303
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: RVR's en bewolking.

Post by gatso76 »

poldertoren wrote:bepaalde 'decision height' een hoogte waarop een vlieger de baan moet zien, als hij hem dan niet ziet moet hij een go around maken wat in dit geval waarschijnlijk gebeurde.
RVR = Runway Visual Reference :wink:
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3924
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: RVR's en bewolking.

Post by Gerard »

gatso76 wrote:RVR = Runway Visual Reference :wink:
Runway Visual Range :twisted:

Gerard
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
poldertoren
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 315
Joined: 07 Aug 2003, 14:58

Re: RVR's en bewolking.

Post by poldertoren »

gatso76 wrote:
poldertoren wrote:bepaalde 'decision height' een hoogte waarop een vlieger de baan moet zien, als hij hem dan niet ziet moet hij een go around maken wat in dit geval waarschijnlijk gebeurde.
RVR = Runway Visual Reference :wink:
Sorry snap niet helemaal wat je met deze opmerking bedoeld aangaande mijn verhaal over decision height??
Bedoel gewoon te vertellen dat ondanks dat de rvr's goed genoeg zijn om een nadering aan te vangen de piloot op zijn decision height de baan toch nog niet ziet en een go around moet maken.
User avatar
B767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 516
Joined: 19 Aug 2008, 21:20
Location: AMS/SPL

Re: RVR's en bewolking.

Post by B767 »

Gerard wrote:Simpel gezegd:

RVR's drukken het horizontale zicht op de baan uit en de hoogte van de bewolking het vertikale zicht.

Groet,
Gerard
Dit is waar het omdraait, het horizontale en verticale zicht. En de CAT is niet alleen airport afhankelijk maar ook vliegtuig afhankelijk!
Regards
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: RVR's en bewolking.

Post by skycruiser »

B767 wrote: Dit is waar het omdraait, het horizontale en verticale zicht. En de CAT is niet alleen airport afhankelijk maar ook vliegtuig afhankelijk!
CAT is voornamelijk nog crew afhankelijk. Een vlieger is gekwalificeerd voor een bepaalde CAT, geen CAT, CAT1, CAT2 of CAT 3.

Is een captain slechts CAT2 bevoegd, dan mag een CAT3 landing niet uitgevoerd worden, ook al zijn de mogelijkheden daarvoor aanwezig (bijv. luchthaven facaliteiten, vliegtuiginstrumenten etc.)
User avatar
B767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 516
Joined: 19 Aug 2008, 21:20
Location: AMS/SPL

Re: RVR's en bewolking.

Post by B767 »

skycruiser wrote:
B767 wrote: Dit is waar het omdraait, het horizontale en verticale zicht. En de CAT is niet alleen airport afhankelijk maar ook vliegtuig afhankelijk!
CAT is voornamelijk nog crew afhankelijk. Een vlieger is gekwalificeerd voor een bepaalde CAT, geen CAT, CAT1, CAT2 of CAT 3.

Is een captain slechts CAT2 bevoegd, dan mag een CAT3 landing niet uitgevoerd worden, ook al zijn de mogelijkheden daarvoor aanwezig (bijv. luchthaven facaliteiten, vliegtuiginstrumenten etc.)

Zo is het verhaal compleet :lol: Conclusie zowel de luchthaven, als vliegtuig, als vlieger moeten voor de betreffende CAT gekwalificeerd zijn :lol:
Regards
Maikel van der Heijden
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 06 Apr 2008, 17:02
Location: Utrecht

Re: RVR's en bewolking.

Post by Maikel van der Heijden »

Bij de RVR gaat het om het Touchdown gebied.
Tijdelijk mag de RVR meting vervangen worden door een midpoint meting!
RVR mag gemeten worden door een mens: bijv heel simpel tellen van de centerline lampen die men ziet. Deze staan op vaste afstand van elkaar.

Bij slechtzichtomstandigheden kan ATC een regulation uitgeven waarbij de RVR waarde een rol speelt. ATC geeft in de reg. een RVR waarde op, alle kisten die deze RVR waarde 'aankunnen' krijgen een slot. De andere worden 'suspended'. AO (Aircraft Operators) die geen RVR waarde hebben opgegeven in het FPL krijgen altijd een 'suspended' aan hun broek. Ze kunnen middels een ATFM bericht (hier zijn veel verschillende mogelijkheden) MET opgave van RVR waarde hun FPL laten DESuspenden en aldus op slottijd gaan vliegen.

ATC zal in een regulation alleen een RVR waarde opnemen wanneer er sprake is van een stabiel slechte situtatie. Het heeft immers geen zin om bij steeds wijzigende omstandigheden nieuwe (beter/slechter) regulations uit te geven.

Voor iedere combinatie van baan, zicht, wolkenbasis, w/s beschikt ATC over een bijbehorende 'beton'capaciteit. Aan de hand hiervan wordt een regulation gepubliceerd.

Bron: Dutchvacc waar ik ook lid ben. Toevallig laatst deze discussie gevoerd :lol:
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5067
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: RVR's en bewolking.

Post by Thijs »

De volgende gegevens gelden in ieder geval voor schiphol, weet niet of deze ook van toepassing zijn op andere luchthavens.

Limited Visibility Operations (BZO)

Runway Visual Range (RVR) and Cloudbase (CLB)

BZO-phases
A 550 m. < RVR < 1500 m. and/or 200 ft. < CLB < 300 ft.(RVR at any position)
B 350 m. < RVR < 550 m. and/or CLB < 200 ft.(RVR at any position at runway in use)
C 200 m. < RVR < 350 m.(RVR at any position at runway in use)
D RVR < 200 m(RVR at any position at runway in use)

Bovenstaande heeft natuurlijk effect op de capaciteit van het banenstelsel, in dit geval Schiphol.

Voorbeeld tijdens de outbound peak, movements per hour

Landing RW 06 Take Off runway 36L----- Good = 35 / 39 BZO A = 30 / 30 BZO B 22 / 30 BZO C 17 / 30 BZO D 16 / 20

Credit LVNL
Assume makes an ASS of U and ME.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”