De veranderingen in de spottershobby

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6078
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

wrxflyer wrote:Wanneer opeens het aantal spotters toeneemt, wee je dus al meteen ,dat wel een "bijzondere"kist aan zit te komen, omdat die heren dat op internet gelezen hebben en blijkbaar allemaal binnen rij-afstand van dat vliegveld wonen.
Of dat nu de echte spotters-spirit is................niet echt, vind ik :?
Tja, wat is de echte spotters-spirit? In essentie ben ik het wel met je eens, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik datzelfde binnen Nederland toch ook wel doe. Een hele dag op Schiphol staan levert me met een beetje geluk 10 nieuwe bakken op. En dan kom er ik er nog niet eens zo vaak.
Alleen als ik naar het buitenland ga dan zie het allemaal wel. Ik zoek wel uit wat er in de buurt te beleven is, maar voor de rest vertrouw ik op het geluk. Uiteindelijk vind ik dat toch het leukste. Heerlijk een hele dag in het zonnetje staan wachten en bij elke vette bak uit je dak gaan.

En nu ik er aan denk, ik kan me nog een keer Fairford landing herinneren (ik meen 1997, kan ook 1998 geweest zijn), toen er een Hercen meet was. Op woensdag gingen we naar Lyneham en daar stonden een Braziliaan, Chileen en Jordaan geloof ik. Allemaal verwacht op Fairford, dus we werden er eigenlijk niet wild man. Maar op Fairford kwam opeens een onverwachte Herc binnen zeilen, een Maleisier. Toen ging iedereen opeens wel uit zijn dak, want niet bekend vooraf.... Tja, niet weten wat er komt is voor mij dus inderdaad wel het leukste.

Erwin
Hoogy
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 89
Joined: 31 Oct 2003, 09:16
Type of spotter: mil
Subscriber Scramble: Hoogy
Location: Leusden

Post by Hoogy »

Tja, dat het allemaal minder wordt (voor militair geörienteerde spotters) is vrij evident. Er zijn de afgelopen 20 jaar veel bases gesloten en op de bases die overgebleven zijn wordt minder gevlogen en moeten er taken in crisisgebieden worden uitgevoerd. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er geen/nauwelijks squadronrotaties meer plaatsvinden! Dat waren wat mij betreft toch leuke evenementen waarbij doorgaans goed gevlogen werd (Turkse F5-en daargelaten...). Verder ben ik het met de bovenstaande schrijvers eens dat de spontaniteit die de hobby zo leuk maakt een beetje aan het verdwijnen is door de opkomst van de digitale informatiestromen. Natuurlijk heeft dit ook weer zijn voordelen, blijkbaar is dit gewoon een stukje evolutie die de hobby doormaakt. Ook ik ga niet meer lukraak bij een willekeurig veld langs het hek staan. Vrije tijd is een schaars goed tegenwoordig, dus als je eens tijd over hebt wil je deze goed benutten en dan tref je alle nodige voorbereidingen om ervoor te zorgen dat je dan ook daadwerkelijk iets ziet. De lol wordt er voor mij echter niet minder om. Ik krijg er nog steeds energie van en na 23 jaar actief spotten ga ik er gewoon mee door!

Cheers,
Frank
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Post by bigfoot »

Volgens mij ligt het er ook aan waar je woont. Als je ergens woont waar met regelmaat f-16 overvliegen dan wordt je eerder naar een militair veld getrokken dan als er 10 keer per dag een F50 over je huis knort op weg naar Zestienhoven, zoals dat in mijn geval is. En dat is mede het gevolg van de sluiting van Ypenburg. Daardoor is er bijna geen militair geweld meer boven de randstad. Waardoor er meer mensen vooral in de Randstad naar civiel gaan.

Volgens mij mag ik mij in de jongere categorie indelen met 22 jaar. Ik ben echt fanatiek gaan fotograferen sinds ik m'n rijbewijs heb. Dus 4 jaar terug. Daarvoor moest ik mijn vader meeslepen en die had niet altijd de tijd daarvoor.

En nog iets, volgens mij worden de spotters steeds meer fotografeerders dan noteerders. Wellicht door de diverse online acars en sbs sites zijn log niet zo interessant meer. Nu zie je het noteer werk af en toe terug komen van die dag maar dan zoveel jaren terug. Dat is leuk en toen was het ook de manier om het vast te leggen. Maar nu kan dat automatisch en dus de behoefte daarvoor is minder.

Ook de diversiteit in materieel is anders geworden. Mijn idee is dat deze in de militaire scene sterker is afgenomen dan in de civiele. Komt ook door alle milieuregelgeving wat veel types weerhoudt om naar NL te vliegen.
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5443
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Post by Stefan »

Korte opmerking tussendoor; alles is enorm veranderd, maar ik heb het sterke vermoeden dat op Volkel nog precies hetzelfde 'belletje' (dat het rode licht onder de aandacht brengt als er iets aankomt) hangt als in de jaren 80...

Groeten,
Stefan
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2726
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Post by Arjan »

Haha, volgens mij ook Stefan! Sommige dingen veranderen nooit! Net als de geur van verbrand rubber en kerosine. De sterke verhalen langs het hek. En dat is toch ook een deel van de hobby!
Scramble member since 1990
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Post by toppiero »

wat ik erg jammer vind is dat vliegtuigen niet meer cilindermototoren en enginefuel gebruiken. dat is pas echt. dat zijn pas vliegtuigen. ik vind die jets eigenlijk een beetje fake.
Greetz,

Toppiero
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Post by Hans »

Hoi,
Stefan wrote:maar ik heb het sterke vermoeden
Vermoeden??? Je woont naast het veld en je weet het niet eens zeker????... 8)

Hans
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2183
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Post by Wijgert IJlst »

Stefan wrote:dat op Volkel nog precies hetzelfde 'belletje' (dat het rode licht onder de aandacht brengt als er iets aankomt) hangt als in de jaren 80...
Alleen luidt het belletje een stuk minder vaak dan in de jaren '80... :cry:
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5443
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Post by Stefan »

toppiero wrote:ik vind die jets eigenlijk een beetje fake.
Dan was jij vast niet op Templin op 5 april 1994... Met een afterburner van een Fitter die je endeldarm in de knoop dreunt verdwijnt het fake-karakter van een fighter vrij snel. (dit in het kader van sterke verhalen langs het hek :-) )
Hans wrote:Hoi,
Stefan wrote:maar ik heb het sterke vermoeden
Vermoeden??? Je woont naast het veld en je weet het niet eens zeker????... 8)
Ik ben net terug uit de hoek waarin ik me heb zitten schamen inderdaad. Ga er denk ik zometeen weer zitten.
Wijgert IJlst wrote:
Stefan wrote:dat op Volkel nog precies hetzelfde 'belletje' (dat het rode licht onder de aandacht brengt als er iets aankomt) hangt als in de jaren 80...
Alleen luidt het belletje een stuk minder vaak dan in de jaren '80... :cry:
Ik denk dat ze daarom zo lang meegaan.

Groeten,
Stefan
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11187
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Iwan Bogels wrote:Het aantal nieuwe operators en het aantal vluchten binnen de civiele luchtvaart zijn in de loop der jaren ongekend toegenomen, terwijl ook het aantal gebruikte velden immer toneemt.
Aantal vluchten: beslist.
Aantal operators: is dat zo? Er plopt geregeld wat nieuws op maar er gaat ook veel op de fles, en bovenal is er in de afgelopen decennia ontzettend veel gefuseerd. En waar geen fusie is, is er vaak wel een alliantie waardoor kleine maatschappijen in de overbekende kleuren van bv. British Airways, Lufthansa of Air France vliegen (om over de VS maar niet te spreken).
Aantal velden: nieuwe luchthavens zijn zeer zeldzaam, ik ken ze eigenlijk alleen in overbevolkte gebieden waar ze het oude veld (grotendeels) vervangen. Wel 'vervalt' menig militair veld tot low-cost-bestemming, maar in veel gevallen komt er dan een handvol vluchten per dag van één of twee toko's - niet echt de spannendste spottersvelden dus.

Kortom, in mijn beleving is civiel niet leuker geworden in de loop der tijd (en dan heb ik het nog niet over mijn voorkeur voor kwaliteit boven kwantiteit).
Verder wel aardig om te zien hoe mijn inschattingen van pagina 1 herhaaldelijk bevestigd worden hier. 8)

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1391
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn
Contact:

Post by nilsko »

Ben 30 jaar, generatie "he weer een CR Eagle, dat is nu al de 8ste vandaag, er gebeurt ook nooit wat hier op Soesterberg" (alles is relatief ;-) )

Interessante vraag van Erwin, wat is de echte spottersspirit? Ik herinner me hierbij mijn eerste trip naar Italie 2005. 's avonds wegrijden uit NL om 18.00 uur en 's ochtends aankomen op Pisa om je eerste kisten in te koppen. 's middags dan het gevoel hebben langs het hek van Viterbo dat je al drie dagen in touw bent ;-) Wel gave kisten zien, het gevoel hebben echt een land te zien buiten de toeristische attracties om, de volgende dag je tentje neerzetten buiten het hek op Pratica en 's ochtends weer het veld uitpluizen. In mijn optiek zijn dit soort trips het gaafst.. Niet weten wat je ziet en wat je kan verwachten, maar toch met een voldaan gevoel 100% uit je weekend halen. Niet langs een hek staan te praten over wat je gezien *hebt*, maar er gewoon heengaan en het *zien* en ervaren.. Ik ben van mening dat door inderdaad de overvloed aan informatie de hobby berekender is geworden, veel meer een afgewogen beslissing om ergens heen te gaan. Ik ga nu vaak al gewoon bewust *niet* checken op een forum of site om te kijken naar verwachtingen als ik een week op pad ga. Ik zie het allemaal wel.. Inmiddels ken ik het militaire wereldje lang genoeg om te weten dat verwachtingen niet uit kunnen komen. Je kan alleen maar teleurgesteld worden als die vette Rus/Indiaan/<vul> niet komt opdagen op die RIAT en je daardoor de rest van het gave spul niet op waarde weet te schatten ;-) Ik heb soms het gevoel dat veel spotters zichzelf te kort doen door te veel verwachtingen te hebben en niet gewoon te genieten van wat ze te zien krijgen. Dat vind ik wel een verschil met vroeger. Vandaar ook de opmerking "alles is relatief" aan het begin van mijn betoog. Count your blessings ;-)
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Post by marcel32us »

Ik sluit me aan bij wat een van de laatste posters meldde. Omdat we (bijna) allemaal alleen even naar het veld komen als we weten dat er wat aankomt, en er dus geen hele hordes mensen meer langs het hek staan, verdwijnt de aanzuigende werking op nieuwe mensen.

Ik heb mijn hele jeugd (vanaf 11 jaar in 1978) al mijn vrije tijd op SSB doorgebracht. De beste dagen waren natuurlijk die als er veel visitors kwamen, maar kwamen ze niet dan vermaakten we ons ook wel (zie al die prachtige foto's in het SSB archief).

De hedendaagse technologie maakt het spotten aan de ene kant veel gemakkelijker. Een preserved kist op Google Earth opzoeken en dan met je TomTom rechtstreeks er naartoe rijden is toch veel makkelijker dan naar een dorpje ergens in Tsjechoslowakije rijden omdat je weet dat ergens in een voortuin nog een L29 moet liggen. Maar aan de andere kant is de voldoening als je de kist uiteindelijk hebt gevonden toch anders dan na die zoektocht van vroeger. Met drie woorden Duits, 1 Tsjechisch en verder handen en voeten aan de lokalo's vragen of er nog ergens oude vliegtuigen te vinden waren was een avontuur op zich wat we tegenwoordig nog zelden meemaken.

En dat geldt wat mij betreft ook voor dagjes langs het hek. Ook ik zorg dat ik zo eens in de twee maanden om een uur of half drie op Florennes aankom om in een half uurtje even de hele TLP binnen te tikken. Maar gewoon op trip naar een streek waar ik nog nooit geweest ben om soms verassende dingen tegen te komen, en soms ook helemaal niets, is toch eigenlijk veel leuker.

Of naar een open dag waarvan je alleen maar kunt hopen dat er iets leuks staat, en waarvan niet van te voren al een checklist op internet staat zodat je alleen maar hoeft af te strepen of je alles gezien hebt.

Maar ook al die nostalgie heeft z'n grenzen. Nu ik eenmaal weet dat er lijstjes en planningen zijn ben ik ook weer niet zo gek dat ik 's ochtends om 6 uur van huis ga om vanaf half 9 op Florennes te wachten op de kisten waarvan ik eigenlijk al wist dat ze pas om 12:45 weg gaan. En naar een open dag gaan waarvan je al weet dat er niets nieuws te halen valt gaat me ook net te ver.

Met andere woorden: vroeger was het leuker, maar we kunnen niet terug. We doen het er maar mee, want leuk is het gelukkig nog steeds!

Marcel
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Post by Robin_Bamps »

Mijn kleine inbreng in dit topic van een aspect dat nog niet echt uitgebreid aan bod kwam...

Ik "fotospot" dus zelf sinds 2001 en voornamelijk civiel. De evolutie die ik zelf vaststel in het beoefenen van de hobby is de volgende: de digitale fotografie heeft een aardverschuiving veroorzaakt...

Waar je vroeger, zeker als jonge knul die niet "gesponsord" werd door de ouders, enorm hard mee werd geconfronteerd, was het kostenplaatje van de hobby. Ten eerste de aankoop van het materiaal, maar ten tweede (en vooral) de kosten die altijd weer terugkwamen: filmrolletjes gaan kopen, filmrolletjes laten ontwikkelen, foto's laten afdrukken,... Daardoor was je genoodzaakt om het een en ander te beperken: volledige vloten schieten van de "saaiere" airlines was te duur en dat liet je dus varen, als het zonnetje ff niet scheen liet je de kist maar passeren (want die zag je dan hopelijk nog eens terug), soms "vergat" je al eens eentje te klikken omdat je de reg te laat zag,... enzovoort.

Met de digitale fotografie, zit je enkel nog met de oorspronkelijke investering voor het materiaal (en het wordt steeds goedkoper; ik heb destijds nog 1200 euro aan een 300D met 6 megapixel betaald), en daarna wordt het als het ware gratis. Je klikt er maar op los, zelfs de stomste kist klik je voor de 52ste keer omdat het zonnetje schijnt,... noem maar op. Je kan kortom echt alles klikken wat voorbijkomt zonder extra kost, en dat zou vroeger door het kostenplaatje, zeker voor de jongere generatie, totaal onmogelijk zijn. Ik durf dit dus een positieve evolutie noemen ten behoeve van de de jeugdige spotter.

Er is echter ook een keerzijde van de "moderne tijd", en hierin deel ik het standpunt van enkele van mijn voorgangers: de diversiteit in de civiele luchtvaartbranche verdwijnt heel erg sterk. Het aantal vliegtuigtypes neemt drastisch af (verdwijnen van Russische en Britse types, fusie Boeing/McDD, enz), alsook het aantal airlines (oa door fusies (bv Air Berlin), airlines die in onderaanneming gaan vliegen (bv Lufthansa Regional), of het ontstaan van "allianties" in de chartersector (bv World of TUI, Thomas Cook)). Dit alles gaat ten zeerste ten koste aan de diversiteit en deze tendens valt ten zeerste te betreuren.

Groetjes, Robin.
Last edited by Robin_Bamps on 19 Dec 2008, 23:59, edited 1 time in total.
Paul van der Linden
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 333
Joined: 13 Mar 2005, 12:23
Subscriber Scramble: Paul van der Linden

Post by Paul van der Linden »

Stefan wrote:Korte opmerking tussendoor; alles is enorm veranderd, maar ik heb het sterke vermoeden dat op Volkel nog precies hetzelfde 'belletje' (dat het rode licht onder de aandacht brengt als er iets aankomt) hangt als in de jaren 80...

Groeten,
Stefan
Nou, dan moet ik je toch teleurstellen! Vroeger deed het belletje volgens mij ring-ring-ring (enz.) en tegenwoordig is het volgens mij een doorlopende ring.... details maar toch...

Godsamme, je moet nou toch wel goed levensmoe zijn om met je fietsje over de Volkelseweg/Nieuwendijk te gaan fietsen! Dat daar nooit iemand van ons ernstig is doodverongelukt is een wonder! :-)

Groeten, Paul
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2183
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Post by Wijgert IJlst »

Paul van der Linden wrote:Vroeger deed het belletje volgens mij ring-ring-ring (enz.) en tegenwoordig is het volgens mij een doorlopende ring.... details maar toch...
Dan schaar je de jaren '90 ook onder "tegenwoordig"? In 1994 was ik voor het eerst op Volkel, en de doorlopende rrrrringggg... deed hij destijd al. Dat is dus al zeker 14 a 15 jaar inmiddels.
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
Post Reply

Return to “'t Praethuys”