Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21834
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by Stratofreighter »

Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46
Subscriber Scramble: Berry Veneberg

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by Berven1 »

Bestaan in Europa regels voor opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems. Mijn broer kwam paar weken geleden terug van zijn vakantie in Italië, op een zeer stormachtige zaterdag, op Schiphol met Transavia die paar uren vertraging had. Hij samen met alle passagiers inclusief cabinepersoneel moeten 3 uur in het vliegtuig binnen blijven aan de grond. Oorspronkelijk was zijn aankomsttijd om 14.00 uur en in werkelijkheid landde het vliegtuig om 20.00 uur in Amsterdam(heel moeilijke landing met heel veel wind).
User avatar
witje
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2117
Joined: 26 Aug 2005, 12:51
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: witje
Location: Volkel

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by witje »

Vorig jaar in oktober ook meegemaakt op de Dominicaanse republiek. Het vliegtuig mocht eerst niet eens tanken. Daarna tussen de onweersbuien toch vertrokken. Het was nog heftiger dan op deze video. Hier hangt het vliegtuig nog stil. Bij ons ging ie alle kanten op.
Martijn
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16432
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by Bennie »

witje wrote:Vorig jaar in oktober ook meegemaakt op de Dominicaanse republiek. Het vliegtuig mocht eerst niet eens tanken. Daarna tussen de onweersbuien toch vertrokken. Het was nog heftiger dan op deze video. Hier hangt het vliegtuig nog stil. Bij ons ging ie alle kanten op.
Is best logisch zo'n tankverbod als er zoveel electriciteit in de buurt is! :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by nuckleuz »

Berven1 wrote:Bestaan in Europa regels voor opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems. Mijn broer kwam paar weken geleden terug van zijn vakantie in Italië, op een zeer stormachtige zaterdag, op Schiphol met Transavia die paar uren vertraging had. Hij samen met alle passagiers inclusief cabinepersoneel moeten 3 uur in het vliegtuig binnen blijven aan de grond. Oorspronkelijk was zijn aankomsttijd om 14.00 uur en in werkelijkheid landde het vliegtuig om 20.00 uur in Amsterdam(heel moeilijke landing met heel veel wind).
Bij onweer is er een afhandelingsverbod van kracht op Schiphol.

Rgrds,
Erik
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16432
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by Bennie »

nuckleuz wrote:
Berven1 wrote:Bestaan in Europa regels voor opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems. Mijn broer kwam paar weken geleden terug van zijn vakantie in Italië, op een zeer stormachtige zaterdag, op Schiphol met Transavia die paar uren vertraging had. Hij samen met alle passagiers inclusief cabinepersoneel moeten 3 uur in het vliegtuig binnen blijven aan de grond. Oorspronkelijk was zijn aankomsttijd om 14.00 uur en in werkelijkheid landde het vliegtuig om 20.00 uur in Amsterdam(heel moeilijke landing met heel veel wind).
Bij onweer is er een afhandelingsverbod van kracht op Schiphol.

Rgrds,
Erik
Binnen een straal van 5km van het veld (SPL-C) als ik me niet vergis...
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by streep »

Afhandelings verbod is alleen voor grond personeel. Vliegtuigen mogen en kunnen gewoon opstijgen en landen tijdens onweer. Het gevaar zit hem in blikem inslag op een vliegtuig dat wordt afgehandeld, waarbij de ontladings energie mogelijk via een medewerker ontlaadt.

Is op YouTube een mooi filmpje van een Aerorepublica E190 die tijdens de afhandeling inslag krijgt. Ontlading vind plaats via de kabel van de electrische kabel aan het vliegtuig en lanceerd de put deksel van deze grond aansluiting.
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3863
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by Piet Luijken »

All aircraft have limits with regards to wind from aside, crosswind, and from the back, tailwind. These are demonstrated limits by the manufacturer, you can see these demonstration flights on youtube as well. As you can see, there is limit on the wind on the nose, however there is a limit for ground handling as well.

When there is a large shower overhead the field or on the closeby departure route, no cockpit crew will depart. As showers will drift, you just wait for the field to clear.

In the air, it is the task of the cockpit crew to circumnavigate these showers with use of radar or direct visual sight. Sometimes, you will have to enter these showers when their is a line of connected showers but this will be done at the shortest or best route possible. Lightning is a good clue where the most severe showers are and the route to avoid them.

In the end, all cockpit crew will aim for a safe landing!

But flying is not like taking public transport; it is a dynamic game with the forces of nature, and they sometimes win with regards to ontime arrival or departures.
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16432
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...

Post by Bennie »

Piet Luijken wrote:All aircraft have limits with regards to wind from aside, crosswind, and from the back, tailwind. These are demonstrated limits by the manufacturer, you can see these demonstration flights on youtube as well. As you can see, there is limit on the wind on the nose, however there is a limit for ground handling as well.

When there is a large shower overhead the field or on the closeby departure route, no cockpit crew will depart. As showers will drift, you just wait for the field to clear.

In the air, it is the task of the cockpit crew to circumnavigate these showers with use of radar or direct visual sight. Sometimes, you will have to enter these showers when their is a line of connected showers but this will be done at the shortest or best route possible. Lightning is a good clue where the most severe showers are and the route to avoid them.

In the end, all cockpit crew will aim for a safe landing!

But flying is not like taking public transport; it is a dynamic game with the forces of nature, and they sometimes win with regards to ontime arrival or departures.
Headwind limitations only apply in case of automatic landings... No limitations apply in case of manual landings a.f.a.I.k.
And maximum door operating speeds (ground handling) are usually in the 45~50kt region..
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Post Reply

Return to “'t Praethuys”