EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21857
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Stratofreighter »

Slijfie wrote:
Stratofreighter wrote:
Let ook op types die rare vragen stellen, een vreemd verhaal ophangen...’’
Let dus op andere spotters. :D

Serieus: van wie zijn dit quotes, wie is die 'hij'? Niet die politie-woordvoerster neemt ik aan.
Tsja, dat kon ik op http://www.vandaag.nl/schiphol/nieuws/l ... or-politie helaas ook niet terugvinden...

EDIT: komt hiervandaan:
http://spottersplatformschiphol.nl/opro ... pnss-2014/
In een gesprek dat wij kortgeleden met de politie hebben gehad werd gevraagd of wij tijdens het beoefenen van onze hobby mee willen kijken naar een stuk veiligheid.
Spotters kunnen overigens alleen dingen in de gaten houden als ze ook tot de betreffende gebieden worden toegelaten... :wink:
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl Mei-2024
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by ehusmann »

LJ wrote:
ehusmann wrote:Niet te snel doemdenken. Als ik zie '40 landen', bizjets, Obama/Poetin etc dan denk ik meteen aan de WEF in Zurich. Die aantallen (inclusief de regeringsleiders) is zonder meer vergelijkbaar wat er elke januari in Zurich neerdaalt. Daar is het geen enkel probleem om 4/5 dagen lang bussen vol met spotters langs te kisten te rijden.


Het grote verschil is dat het WEF niet een politieke ontmoeting is. Daarnaast komt Obama niet altijd en heb je zelden de combinatie van alle belangrijke regeringsleiders op WEF. Het merendeel van de mensen die aan het WEF meedoen komen uit de commerciële sector, en ook al vinden zij zichzelf erg belangrijk, het beveiligingsniveau van een CEO is nog altijd lager dan die van regeringsleiders.
Nou en? Als Poetin of Obama op een economische, politieke, vriendschappelijke of militaire top komen, ze willen nog steeds op dezelfde manier beveiligd worden. Op de laatste WEF was Poetin aanwezig en ik heb geen andere houding van de autoriteiten gezien. Het kan dus wel. Of het in Nederland zal gebeuren, dat is de vraag, niet of het kan.

Erwin
Image
Bruspotter
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 93
Joined: 03 Feb 2010, 23:05
Type of spotter: civiel & militair

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Bruspotter »

Hallo iedereen,

Heb deze topic al een tijdje gevolgd om de ontwikkelingen te volgen. Jammer genoeg voor het hele proces ben ik geen Nederlandse spotter maar een collega van bij de zuiderburen ;). Ik weet dus ook niet wat de beste manier is om te desbetreffende autoriteiten daar te contacteren en ik weet ook niet of ik daar uberhaupt de juiste persoon zou voor zijn, zijnde dat ik namelijk geen Nederlands staatsburger ben.

Ook ik heb als velen, een weekje (in mijn geval) verlof gevraagd (en gekregen) omwille van deze 'summit' die er zeer veelbelovend uitziet. Ik zag oorspronkelijk maar in 2 dingen graten: het banengebruik in schiphol en het weer. Dat er vele spotters aanwezig zouden zijn daar had ik rekening mee gehouden maar hoopte omwille van de legendarische spottersvriendelijkheid van schiphol en zijn autoriteiten dat er op zijn minst gedoogbeleid zou worden toegepast (dus niet de spottersplaatsen sluiten, wil daarom ook niet zeggen dat ze speciaal alles voor de spotters op de 36L/18R laten landen/vertrekken, uiteraard niet).

Daarom vind ik het bij deze zeer jammer dat er mogelijk een groot probleem gaat zijn. Schiphol is immers een leuke luchthaven om te spotten en heel wat leuke plekjes, maar ook een heleboel onbereikbare plekjes (of toch voor de 99% NON-locals). Daarom begin ik er inderdaad wat voor te vrezen. Jammer dat ik dus geen deel uitmaak van de 'safety-onderhandelingen' maar ik hoop alvast dat we er positief uitkomen (live & let-live gedoogbeleid).

Ik vind het positief dat politie en veiligheidsdiensten overal aanwezig zullen zijn, dat is logisch en ik heb daar op zich geen probleem mee. Alleen vind ik wel dat het mogelijk moet zijn om onder toezicht van deze mensen ook nog foto's te nemen van op redelijke afstand. Ware het wel dat je geen gekke dingen hoeft te proberen die provocerend kunnen zijn. Het zou dan ook maar normaal zijn dat men je ID vraagt en ook registreert voor dat tijdstip en die locatie (op zich niets mis mee) en je enkel toelaat binnen die zone met een minimum aan benodigd materiaal om het risico voor een criminele daad van belang te verminderen/uit te sluiten.
Zou het bijvoorbeeld in dat verband niet gewoon doenbaar zijn om bepaalde zones inderdaad af te zetten voor bijvoorbeeld auto verkeer (daar kan je heel wat instoppen) maar het wel mogelijk te maken mensen even hun ID te laten checken en verder te voet te worden toegelaten met laten we zeggen een minimum aan benodigd materiaal, bvb camera en 2 lenzen (kleine en grote bvb) en bvb je rugzak NIET mee te nemen, ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die even gefouilleerd wordt op vuurwapens en die vervolgens verder gaat met enkel een camera en 1 of 2 lenzen een gevaar vormt..
Uiteraard krijgen we dan weer de dialoog over 'manpower' van de politiediensten maar geloof me die zullen al massaal aanwezig zijn in het zichtbare straatbeeld of meer op de achtergrond.
Op zich hoeft deze maatregel niet heel veel moeite met zich mee te brengen en indien strikt gerespecteerd kan dit perfect.

Nog even de vergelijking te makend, iemand met slechte bedoelingen zal altijd zijn doel kunnen bereiken zowel binnen als buiten de veiligheidszone's dus op 1 manier is het eigenlijk hoe dan ook beetje enkel voor zich 'in te dekken' uiteraard.
Er moet dus in principe ook niet overdreven worden.

Ik weet nog dat toen president George W Bush in 2005 naar Brussel kwam er veel poeha te doen was rond het hele bezoek en er veel extra veiligheid aanwezig was (ware het in het centrum van Brussel dan wel). Op de luchthaven zelf was toen minimale (niet merkbare) politie bezetting te zien op de spotters locaties (enkel enkelen vlak aan de luchthaven, oa het dak van de verschillende parking lot's), deze waren perfect toegankelijk, het toestel is toen vetrokken op 07R/25L waarlangs de meeste spotters locaties zijn en er was geen enkel probleem. De politie heli is wel even boven de groep spotters komen 'hoveren' om te kijken wat de situatie was (verdacht, vriendschapelijk ... onder controle ...).
Nog iets gelijkaardig zoals dat, de Europese top en NAVO top die regelmatig in Brussel worden gehouden zie gelijkaardige taferelen. Ik ben we wel bewust dat het niet over de halve verzameling wereldleiders gaat, maar het zijn toch net zo goed een hoop europese leiders onder elkaar (ook meestal eerste minisiters of staatshoofden, dan denken we maar aan president Hollande en kanselier Angela Merkel , enz ...). Tijdens dat event wordt een toegangspoort en de omgeving daarvan rond Abelag afgesloten (dus ook de welbesproken en goed gekende Abelag parking spot in Brussel) en een deel van de reisweg, maar voor de rest is er geen enkel probleem om bij de landende of vertrekkende vliegtuigen te komen.
Zelfde verhaal toen in 2010 de ASEM-8 (EU-Asia Summit) in Brussel werd georganiseerd, vele regerings en staatshoofden (Japan, Zuid Korea, Maleisië, China, Brunei, India, Italië, Duitsland, UK, Frankrijk, ...) kwamen toen naar Brussel. Vele van de grotere toestellen werden wel op de militaire basis van Melsbroek geparkeerd, wat jammer was, maar dat was enkel uit plaatstgebrek. Tijdens de voortgang van de top kon je gewoon op Abelag de daar geparkeerde toestellen fotograferen en je kon net even dicht bij vertrekkende en landende toestellen komen. En dat was ook steeds het geval voor presidentiële bezoeken aan België die ik de laatste jaren ben gaan bekijken, denk dan maar aan de Russische presidenten Medvedev en president Putin die in de laatste 3 jaar BRU bezocht hebben.
En dat terwijl de Belgische politie en veiligheidsdiensten waarschijnlijk gezien worden als nog grotere 'paniekzaaiers' zoals hier al vernoemd werd in een van de topics. ;) [wil niet zeggen dat ik geen begrip heb voor hun situatie, in tegendeel, maar een dialoog met duidelijke bedoelingen en regels moet mogelijk zijn, zo doe ik dat ook altijd]

Op zich kan het, en kan het dus best dat het meevalt, maar hopelijk draait het ook zo uit.
Het is immers jammer dat het alleen zulke wereldleiders zijn die in die toestellen rondvliegen en dat het zo'n ongelukkige timing als een 'wereldtop' nodig heeft om ze allemaal samen te zien, maar het gaat er bij ons inderdaad om de toestellen eens die zeldzame keer te kunnen bewonderen (want geef toe, dat is het voor de meeste van deze toestellen).
En ik hoop dat de nodige autoriteiten met de veiligheidsmensen daar begrip voor kunnen opbrengen in de mate van het mogelijke en ons wijzen op wat kan en niet kan maar toch enigzins ons onze gang kunnen laten gaan voor zover daar geen 'potentieel gevaar' aan verbonden is voor de bezoekers.

Hopend op een goede afloop , groeten
Yannick
Last edited by Bruspotter on 15 Nov 2013, 14:09, edited 2 times in total.
User avatar
william88
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 97
Joined: 13 Jan 2012, 16:02
Type of spotter: civ/mil

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by william88 »

ik vind het eerlijk gezegd ook erg ver gezocht. Als er al iemand slechte plannen heeft zal hij voor allemaal tegelijk gaan, en niet op een schiphol waar ze 1 voor 1 aankomen.
Daarnaast, alhoewel 800mm een flinke lens is, het verschil met een stinger moet tog wel te zien zijn. (of zijn ze bang dat iemand langs de baan een steen door de ruit kan gooien?)
1 reguliere security auto, en vooruit 3-4 mannen in burger zou ruim voldoende moeten zijn op spottersplekken.
Bruspotter
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 93
Joined: 03 Feb 2010, 23:05
Type of spotter: civiel & militair

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Bruspotter »

Hey, Artemivanov:

Zo is dat volledig, ok een lens mag er dan wel als een bazooka uitzien voor sommigen ... ik zou wensen dat ik een 800mm had maar ik moet het met 300mm doen, die ziet er niet bijzonder gevaarlijk uit. Hoe dan ook ... men mag niet verwachten dat iedereen van ons met een grote lens een potentiële 'james bond' is met snufjes die er vermomd uitzien als camera's ... nu ja ... 'said enough'?? ;)

Maar idd het moet ook veilig, kan ik volkomen inkomen, vandaar, als men de regel toepast, geen rugzakken (dat is tijdrovend om die allemaal op inhoud te controleren) en enkel camera equipment zichtbaar rond de nek of in de hand, mag er geen probleem zijn als de ID's even genoteerd worden en er even snel een 'body-check' wordt uitgevoerd, een mes of vuurwapen moet nog wel te voelen zijn tijdens zo'n 'body-check' (anders zie ik het nut er ook niet van in op luchthavens etc ...).

En idd, wat ga je dan doen als je eenmaal daardoor komt ... een steen werpen ... alsof dat iets doet ... behalve heel misschien het vliegtuig een beetje beschadigen maar geloof me dan ga je ook de prijs betalen. En dan nog ... zelfs op plaatsen zoals taxiway V/M de doorsteek tussen 18R/36L en 18C/36C , zelfs op die korte afstand raak je nog niets dan... het gevaar is minimaal zonder aanwezigheid van gevaarlijke wapens zou ik zeggen ;). Moet kunnen, laten we hopen dat de beveiliging rond AMS hetzelfde beseft en laten we terdege van bewust zijn dat het wel eens best KAN zijn dat het allemaal best meevalt hoor. ;) Er is maar 1 ding dat daar verandering in kan brengen, dat is dat er op een bepaald tijdstip van de dag een zodanig grote massa spotters staat dat er opvoering van de beveiliging komt (maar dat is op elke luchthaven zo hoor, ben ook ooit van mijn stek weggejaagd in BRU omdat er een hele meute aan het repatriëringscentrum 127bis stonden te kijken langsheen RWY 25L, op andere -kalmere dagen - ... is dit nog niet bijna een probleem om daar te staan, dus ...).

Groeten, Yannick
User avatar
Mzunguwamap
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 991
Joined: 03 Apr 2005, 13:40
Type of spotter: Rookie
Location: EHAA

EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by Mzunguwamap »

Key wrote:Factual info I received: it has been decided 18R/36L will be the runway used for parking, and it will be taken out of use one week before the summit. 40 to 50 aircraft are expected to be parked there.
Schiphol's total capacity will be reduced during the summit due to airspace closure affecting traffic flow.

Erik
That's nice, we'll have a nice view for pics from the "spottersplaats polderbaan"
(Or is this wishful thinking ?)
"The bitch gave us Delta"
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by polderbaan »

Key wrote:Factual info I received: it has been decided 18R/36L will be the runway used for parking, and it will be taken out of use one week before the summit. 40 to 50 aircraft are expected to be parked there.
Schiphol's total capacity will be reduced during the summit due to airspace closure affecting traffic flow.

Erik

Klinkt hoopvol. Ik neem aan dat de passagiers er op centrum uitstappen en de kisten vervolgens leeg naar de Polderbaan taxiën met alleen bemanning. Volgens mij zijn het dan geen politieke doelwitten meer en misschien zijn dan de security maatregelen niet al te streng. Let's hope and pray :wink:
Groeten van Ab Gobets.
Raptor16
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 391
Joined: 28 Jul 2006, 17:50
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Raptor16

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by Raptor16 »

Mzunguwamap wrote:
Key wrote:Factual info I received: it has been decided 18R/36L will be the runway used for parking, and it will be taken out of use one week before the summit. 40 to 50 aircraft are expected to be parked there.
Schiphol's total capacity will be reduced during the summit due to airspace closure affecting traffic flow.

Erik
That's nice, we'll have a nice view for pics from the "spottersplaats polderbaan"
(Or is this wishful thinking ?)
You still think that they keep the "spottersplaats" open with all those high profile a/c parked?

[ Post made via Mobile Device ]
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by polderbaan »

That's nice, we'll have a nice view for pics from the "spottersplaats polderbaan"
(Or is this wishful thinking ?)
You still think that they keep the "spottersplaats" open with all those high profile a/c parked?

[ Post made via Mobile Device ]

To my humble opinion, people are high profile, not aircraft which are replacable.
Cheers, Ab Gobets.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by polderbaan »

Goedemiddag,
volgens de laatste info zal de Polderbaan de opstelplaats voor de kisten van de deelnemende landen worden. Ik neem aan dat de veiligste optie het uitstappen van de passagiers op centrum zal zijn en dat de toestellen vervolgens met alleen bemanning, op eigen kracht of gesleept naar de parkeerplekken gaan. Aangezien naar mijn mening mogelijke doelwitten de deelnemers zullen zijn en niet de -vervangbare- vliegtuigen is er niet zoveel veiligheidsrisico op en langs de Polderbaan. Aan de andere kant, als de hele A4 met alle op- en afritten tussen Schiphol en Den Haag kan worden afgesloten is het natuurlijk een fluitje van een cent om die paar toegangsmogelijkhheden naar de Polderbaan ook volledig af te grendelen.
Ik bedoel maar, we hebben inderdaad niks en het is afwachten wat er mogelijk wordt.
Ik vraag me alleen nog af hoe het parkeren op de Polderbaan (of een andere) in praktische zin gaat. Moet de eerste kist die wordt geparkeerd, wachten tot alles er achter weer weg is of is er genoeg ruimte op de landingsbaan om langs de geparkeerde kisten te taxien, als die bij voorbeeld haaks op de baan met de staarten boven het gras worden geparkeerd.
Groeten van Ab Gobets.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by Hurricane »

polderbaan wrote:Goedemiddag,
volgens de laatste info zal de Polderbaan de opstelplaats voor de kisten van de deelnemende landen worden. Ik neem aan dat de veiligste optie het uitstappen van de passagiers op centrum zal zijn en dat de toestellen vervolgens met alleen bemanning, op eigen kracht of gesleept naar de parkeerplekken gaan. Aangezien naar mijn mening mogelijke doelwitten de deelnemers zullen zijn en niet de -vervangbare- vliegtuigen is er niet zoveel veiligheidsrisico op en langs de Polderbaan. Aan de andere kant, als de hele A4 met alle op- en afritten tussen Schiphol en Den Haag kan worden afgesloten is het natuurlijk een fluitje van een cent om die paar toegangsmogelijkhheden naar de Polderbaan ook volledig af te grendelen.
Ik bedoel maar, we hebben inderdaad niks en het is afwachten wat er mogelijk wordt.
Ik vraag me alleen nog af hoe het parkeren op de Polderbaan (of een andere) in praktische zin gaat. Moet de eerste kist die wordt geparkeerd, wachten tot alles er achter weer weg is of is er genoeg ruimte op de landingsbaan om langs de geparkeerde kisten te taxien, als die bij voorbeeld haaks op de baan met de staarten boven het gras worden geparkeerd.
Groeten van Ab Gobets.
Deze runway zal vermoedelijk nog zeker 6 keer veranderen, kan je gerust op zijn. Info over procedures ga je hier niet vinden, iets met veiligheid en daar draait de hele NSS om :wink: . Qua parking op een runway verwacht ik een tijdelijke oplossing tussen de runway/taxitracks: 1 grote lap asfalt en kan iedereen komen/gaan wanneer dat nodig is. De ruimte word zo optimaal mogelijk gebruikt zodat er genoeg toestellen kunnen staan. Verder gaan we het wel zien, er is geen enkele vergelijking mogelijk met eerdere evenementen.
Groeten,
Ron
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by polderbaan »

Qua parking op een runway verwacht ik een tijdelijke oplossing tussen de runway/taxitracks: 1 grote lap asfalt en kan iedereen komen/gaan wanneer dat nodig is. De ruimte word zo optimaal mogelijk gebruikt zodat er genoeg toestellen kunnen staan. Verder gaan we het wel zien, er is geen enkele vergelijking mogelijk met eerdere evenementen.[/quote]

Je denkt toch niet dat ze iets als een tijdelijke parkeerplaats gaan aanleggen voor één evenement? Als je nagaat wat ze qua grondwerk en materiaal voor een platformuitbreiding nodig hebben, zal het ook nogal wat inspanning en werkzaamheden kosten om een oppervlak voor iets van 40 kisten stabiel en betrouwbaar te maken. Je hebt nogal wat ruimte nodig om ze allemaal in staat te stellen te vertrekken zonder op een ander te hoeven wachten. Dat doe je niet zomaar met wat Stelcon plaatjes op een grasvlakte. Naast de Polderbaan ligt trouwens veel minder taxibaan dan langs enkele andere banen, alleen langs het zuidelijkste deel vanaf de eerste exit.
Groeten van Ab Gobets
User avatar
rayadam
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 616
Joined: 27 Mar 2011, 22:48
Type of spotter: Nummers
Subscriber Scramble: Ja
Location: Noorden
Contact:

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by rayadam »

Ja het gaat er steeds meer oplijken dat wij als Spotters niet aan zet komen en onze heil moeten zoeken ver buiten de poorten van Schiphol.
De poorten van Schiphol worden hermetisch afgesloten.

Welke weilanden heb jij in gedachten zou ik zeggen ????
Welke boer moeten we omkopen ????
Tot hoever gaan de spottersplaatsen dicht ????

De datum komt sneller dan een ieder denkt, iedereen heeft misschien al dagen vrij genomen
User avatar
K-9
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 04 Oct 2004, 16:49
Type of spotter: military
Location: Leiderdorp

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit

Post by K-9 »

Just my 2 cents .... Not that familiar around Schiphol.

If you know which runway they will all land on, you might try contacting a local farmer which has land near that runway.
On a smaller scale it has been done before ...
But isn't there a office or hotel which can be contacted for use of the upper floor ( mostly these are conference rooms ) ?

Would be a pitty if no option will be given from Schiphol/authority. Since this will no doubt lead to a ( small ) group of spotters trying there luck otherwise ....


Regards, Rene
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: EHAM 24-25 March 2014 Nuclear Security summit, off topic

Post by cHabu »

Uiteindelijk zullen we pas vlak voor de bewuste data weten waar we aan toe zijn denk ik.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Post Reply

Return to “'t Praethuys”