KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 515
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

Iemand91 wrote: 19 Apr 2024, 20:04 Weet iemand waarom KLM deze maand al 3x een A330 naar Brussel heeft gestuurd? 's Ochtends heen en de volgende dag aan het eind van de middag/begin van avond weer terug naar Amsterdam? Vandaag bijvoorbeeld PH-AOD. Onderhoud?
Is voor onderhoud KLM heeft het airbus onderhoud uitbesteed.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 692
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Ja, tekort aan technici op SPL
Iemand91 wrote: 19 Apr 2024, 20:04 Weet iemand waarom KLM deze maand al 3x een A330 naar Brussel heeft gestuurd? 's Ochtends heen en de volgende dag aan het eind van de middag/begin van avond weer terug naar Amsterdam? Vandaag bijvoorbeeld PH-AOD. Onderhoud?
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

@ beiden; thanks!
flyer11_
Posts: 20
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

Pas geleden heeft de E195-E2 goedkeuring gekregen on van/naar London City te vliegen. KLM heeft (naast Helvetic Airways) als enige gebruiker van LCY de E195-E2 in zijn vloot, en omdat zowel LCY als Schiphol beperkt zijn in slots, klinkt het best logisch om met dit toestel naar LCY te vliegen. Zijn er bij KLM op dit moment plannen om de E2 naar London City in te zetten?
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 502
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Die zijn er hoorde ik van een KL-C vlieger.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15518
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

PH-BQH voor modificatie in hangar 14 tussen 22apr-7 mei.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 692
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Erg vreemd. Alle 777-300's behalve PH-BVU zijn gereed sinds BVV sinds 19 april gereed is. Voor de verkoop van Premium Economy stoelen is een aircraft change op laatste moment naar PH-BVU erg nadelig. Teleurgestelde Premium Economy passagiers die worden ge-downgrade. Andersom, dus op het laatste moment een wissel van PH-BVU (34 x C class stoelen) naar alle overige 777-300's (33 x C class stoelen), is het ook nadelig aangezien er een business calss passagier moet worden ge-downgrade. Ik vraag me daarom af waarom er sinds 22 april (of 15 april) is gestart met een 777-200 modificatie ipv BVU.
T7 wrote: 24 Apr 2024, 07:25 PH-BQH voor modificatie in hangar 14 tussen 22apr-7 mei.
stefanlu92
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2022, 23:05
Subscriber Scramble: Stefan

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by stefanlu92 »

nemaco wrote: 24 Apr 2024, 14:27 Erg vreemd. Alle 777-300's behalve PH-BVU zijn gereed sinds BVV sinds 19 april gereed is. Voor de verkoop van Premium Economy stoelen is een aircraft change op laatste moment naar PH-BVU erg nadelig. Teleurgestelde Premium Economy passagiers die worden ge-downgrade. Andersom, dus op het laatste moment een wissel van PH-BVU (34 x C class stoelen) naar alle overige 777-300's (33 x C class stoelen), is het ook nadelig aangezien er een business calss passagier moet worden ge-downgrade. Ik vraag me daarom af waarom er sinds 22 april (of 15 april) is gestart met een 777-200 modificatie ipv BVU.
T7 wrote: 24 Apr 2024, 07:25 PH-BQH voor modificatie in hangar 14 tussen 22apr-7 mei.
Waarschijnlijk omdat het nog wel enige tijd duurt voordat de certificering rond is na afronding van de werkzaamheden. In die tussentijd kunnen ze dan weer de PH-BVU aanpassen.
FLJ
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 38
Joined: 18 Mar 2013, 11:17
Type of spotter: Civil aviation
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by FLJ »

PH-BVU vliegt nu met regelmaat naar Seoul en dat lijkt planmatig te zijn. Want toen ik een paar weken geleden een dummyboeking deed rond deze periode was er geen Premium Comfort te boeken en was de stoelenindeling bij World Business 2-2-2. Dit gold in ieder geval voor de data dat de PH-BVU afgelopen week naar ICN vloog.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 692
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Dank voor jouw antwoord maar ook in jouw verklaring zie ik geen voordeel te behalen. De statijd van BVU blijft circa 14 dagen of je de modificatie nou vóór of na BQH uitvoert.
stefanlu92 wrote: 24 Apr 2024, 19:42
nemaco wrote: 24 Apr 2024, 14:27 Erg vreemd. Alle 777-300's behalve PH-BVU zijn gereed sinds BVV sinds 19 april gereed is. Voor de verkoop van Premium Economy stoelen is een aircraft change op laatste moment naar PH-BVU erg nadelig. Teleurgestelde Premium Economy passagiers die worden ge-downgrade. Andersom, dus op het laatste moment een wissel van PH-BVU (34 x C class stoelen) naar alle overige 777-300's (33 x C class stoelen), is het ook nadelig aangezien er een business calss passagier moet worden ge-downgrade. Ik vraag me daarom af waarom er sinds 22 april (of 15 april) is gestart met een 777-200 modificatie ipv BVU.
T7 wrote: 24 Apr 2024, 07:25 PH-BQH voor modificatie in hangar 14 tussen 22apr-7 mei.
Waarschijnlijk omdat het nog wel enige tijd duurt voordat de certificering rond is na afronding van de werkzaamheden. In die tussentijd kunnen ze dan weer de PH-BVU aanpassen.
Last edited by nemaco on 26 Apr 2024, 15:50, edited 1 time in total.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 692
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

De verdeling wat betreft A350-900 en A350-1000 voor KLM:
11 x A350-900, levering tussen april 2026 en Q2 2029
11 x A350-1000, levering tussen Q1 2028 en Q2 2030
Deze 22 toestellen inclusief 5 x 787-10 (levering juni 2024 tm januari 2025) vervangen 11 x A330 en 15 x 777-200. Per saldo groeit de ICA vloot dus met 1 toestel maar wel een grote toename van het totaal aantal stoelen. Het verbaast me echter dat met de eventuele krimp van SPL, niet veel meer A350-1000 worden besteld en minder A350-900.

De verdeling wat betreft A320neo en A321neo voor KLM:
6 x A320neo, levering tussen Q4 2027 en Q4 2028
29 x A321neo, levering tussen mei 2024 en Q3 2027
Deze 35 toestellen vervangen 31 x 737-800 en 5 x 737-900. Per saldo krimpt KLM Europa vloot met 1 toestel maar veel meer stoelen door het grote aantal A321neo.

KLC zal nog 7 x E195-E2 toestellen ontvangen tussen september 2024 en september 2025 ter vervanging van 6 x 737-700. Per saldo dus 1 toestel groei. De oudste E190 is van november 2008. Deze toestellen zijn eerder afgeschreven dan Boeing of Airbus toestellen. Ik verwacht dan ook op korte termijn een nieuwe order. Met het oog op het krimpscenario van SPL, verwacht ik meer E195-E2 bestellingen dan de kleinere E190-E2. De oudste E175 is van maart 2016. Ondanks de lage leeftijd verwacht ik dat deze toestellen vroegtijdig zullen worden vervangen door grotere toestellen met het oog op krimp of geen groei meer mogelijk van het aantal vliegbewegingen op SPL.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 692
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Leveringen 4 x A350 Freighter tussen Q3 2026 en Q2 2027 ter vervanging van 4 x 747-400
flyer11_
Posts: 20
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

nemaco wrote: 26 Apr 2024, 15:46
De verdeling wat betreft A320neo en A321neo voor KLM:
6 x A320neo, levering tussen Q4 2027 en Q4 2028
Hoezo komen er eigenlijk maar zo weinig A320neos? Dat de voorkeur vanwege de mogelijke krimp uitgaat naar de A321neo snap ik, maar zou het dan niet logischer zijn om alleen te A321neos nemen? Vooral aangezien KLM in tegenstelling tot Transavia nauwelijks naar kleine vliegvelden vliegt waar de A320neo praktischer is qua baanlengte, etc.
FLJ
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 38
Joined: 18 Mar 2013, 11:17
Type of spotter: Civil aviation
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by FLJ »

Dank voor deze info nemaco, schept een hoop duidelijkheid! Aangezien ze de 777-200ERs nu van nieuwe stoelen gaan voorzien, mogen we aannemen dat de 5 787-10s allereerst een paar A330s vervangen? Of gaan er toch al een paar 77Es uit?
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 692
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Helemaal eens. Het zou me niet verbazen indien de bestelling op een later tijdstip nog zal worden gewiijzigd van 320 naar 321.
flyer11_ wrote: 27 Apr 2024, 00:28
nemaco wrote: 26 Apr 2024, 15:46
De verdeling wat betreft A320neo en A321neo voor KLM:
6 x A320neo, levering tussen Q4 2027 en Q4 2028
Hoezo komen er eigenlijk maar zo weinig A320neos? Dat de voorkeur vanwege de mogelijke krimp uitgaat naar de A321neo snap ik, maar zou het dan niet logischer zijn om alleen te A321neos nemen? Vooral aangezien KLM in tegenstelling tot Transavia nauwelijks naar kleine vliegvelden vliegt waar de A320neo praktischer is qua baanlengte, etc.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”