Dutch MoD today confirmed that Germany and Norway have joined the Netherlands and Luxemburg in the acquisition plans for A330 tankers. This raises the number of tankers to be purchased from 2 to 7 at present. This number might rise if and when more countries join the programme. From 2020, 4 tankers will be stationed at Eindhoven Airbase, and three in Germany. Article in Dutch:
**
Vraag 7
Waarom wordt de NAVO eigenaar van de twee toestellen waar voornamelijk Nederland de rekening voor lijkt te gaan betalen?
Mede op basis van de opgedane ervaringen met het Navo-initiatief voor het Strategic Airlift Capability (SAC) C-17 programma in Hongarije is ervoor gekozen dat de Navo eigenaar wordt van de toestellen. De vliegtuigen worden in Nederland gestationeerd (op Eindhoven) en in stand gehouden. Deelnemende landen hebben recht op gebruik van de in het MOU vastgelegde vlieguren. Voorzien is dat meer landen MRTT-vliegtuigen gaan afnemen. Dit leidt tot schaalvoordelen en lagere kosten.
**
**
Vraag 7
Waarom wordt de NAVO eigenaar van de twee toestellen waar voornamelijk Nederland de rekening voor lijkt te gaan betalen?
Mede op basis van de opgedane ervaringen met het Navo-initiatief voor het Strategic Airlift Capability (SAC) C-17 programma in Hongarije is ervoor gekozen dat de Navo eigenaar wordt van de toestellen. De vliegtuigen worden in Nederland gestationeerd (op Eindhoven) en in stand gehouden. Deelnemende landen hebben recht op gebruik van de in het MOU vastgelegde vlieguren. Voorzien is dat meer landen MRTT-vliegtuigen gaan afnemen. Dit leidt tot schaalvoordelen en lagere kosten.
**
This forum is supposed to be in English...
It would be fair, especially when the initial question is in English, to answer in the same langage...
The purchase under NATO flag comes with certain tax benefits.
If not mistaken the four Eindhoven based MRTTs will be Dutch registered, not sure about the Germans.
NATO becoming the owner (=purchaser) also has to do with the fact that NATO does not have to pay VAT. This construction simply saves a lot of money for the participating governments or at least they can buy more for their budgets.