Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
Around 10:15LT (18/11) at Eurocontrol 136.465 KL-1167 decide to return to Schiphol due to problems with one of the control wheels. Pilot said at Amsterdam 134.375: "To much space on one of the control wheels but normal manoeuvrable and no assistance needed at Amsterdam"
Just picked up at 136.465 and later at 118.400 (discrete)
KL1151 returning to EHAM and request for firebrigade due to nosegear-troubles.
At 21:41LT preparing to land at RWY 18R...
Kist gaf al aan op de 119.050 dat ze "iets" geraakt/gehoord hadden net na take off ter hoogte van het eind van de baan.
Men verzocht of ze daar wouden kijken. Ik besteede er verder geen aandacht aan totdat ik de kist weer hoorde op de 118.400. Stom genoeg had ik de Ops en Maint freqs net niet bijstaan, ze hebben overleg gehad op de Maint freq heb ik begrepen en daarop is besloten terug te keren.
Gelukkig verder niks gebeurd. Ik heb me laten vertellen dat dit de PH-BXU geweest was
Grtz en prettig weekend nog!
Joost
PS op dit moment zie ik op SBS-1 de PH-BXM nu de KL1151 uitvoeren en is zojuist opgestegen van 24
SCHIPHOL - Een KLM-toestel van het type Boeing 747 met 277 passagiers aan boord is maandagavond teruggekeerd naar de luchthaven Schiphol omdat een deur niet goed afgesloten bleek. Het toestel was op weg van Schiphol naar Bangkok.
Volgens een woordvoerder van de KLM bleek de gezagvoerder kort na het opstijgen dat de deur „niet helemaal goed in zijn vergrendeling zat”. Hij besloot terug te keren. Na kerosine te hebben geloosd boven de Noordzee werd de landing ingezet. Het lozen van brandstof was nodig omdat het toestel anders te zwaar zou zijn voor het landen.
De KLM-woordvoerder benadrukte dat er geen sprake was van een noodsituatie of paniek onder de passagiers. De oorzaak van het mankement is niet bekend. De KLM gaat dat onderzoeken.
Na de landing bleek met de deur op zich niets aan de hand te zijn. Wel werd besloten de noodglijbaan in de deur te vervangen. Bij de controle van het toestel bleek dat er ook een probleem met de brandstofpomp was. Omdat de reparatie teveel tijd in beslag nam, werden de passagiers volgens een KLM-woordvoerder ondergebracht in hotels waar ze de nacht doorbrachten.
Weet iemand om welke kist het gaat en is er meer achtergrondinfo?