Dank voor je posting Jodejo!
KRO Reporter komt nog met een 2e uitzending aanstaande donderdag. Deze zal gaan over de situatie van vele Ryanair piloten. De contracten met name en ook over de Fuel League. Dat is een lijst waarop de namen van piloten staan vermeld gesorteerd op minste brandstof gebruik. Deze lijst zal wel onderdeel van de gevoelde druk zijn denk ik.
Een deel van de oorzaak van drie mayday calls ligt bij de crews van de drie vluchten denk ik. Ik lees veel op Ppune dat Madrid een drukke luchthaven is, met ATC welke lange vectors geeft. Daarnaast speelt het weer daar vaak een invloed op brandstof. Madrid vraagt een andere brandstof calculatie dan een ex-militair veld waar 3 Ryanair vluchten met dag aankomen (geen holding, straight in approach). Wellicht hadden ze beter op het weer moeten anticiperen?
Daarnaast was er de pech met de Lan Chile A340 welke van Frankfurt naar Madrid onderweg was. Deze week net als de 3 Ryanair toestellen uit naar Valenicia. Ook deze gaf een mayday call. Motor 3 bleek uitgevallen, naar later bleek door brandstof gebrek. Door deze mayday moesten twee Ryanair toestellen in de hold om omvliegen waardoor ze onder het minimum van 30 minuten vliegtijd na landing zouden komen. Had de LAN Chile geen brandstof issue, dan waren de twee maydays van Ryanair wellicht niet nodig geweest.
Een ander deel van de oorzaak is Madrid en de Spaanse ATC. Bij een beetje mist of ander slecht weer raken ze in de stress. Piloten worden niet geinformeerd over het weer en over een mogelijke landingtijd. Piloten zijn op henzelf aangewezen om een beslissing te nemen om de hold voort te zetten of uit te wijken. Uit de Flightradar plots blijkt overigens dat de drie Ryanair toestellen nauwelijk in de hold hebben gezeten bij Madrid.
Lees dit verhaal maar eens over wat er onlangs bij Barcelona gebeurde toen het vliegveld in dichte mist zat.
http://www.pprune.org/rumours-news/5039 ... d-dec.html
Een Madrid verkeersleider heeft een interessante blog geschreven over de situatie van de Spaanse ATC. Schokkend om te lezen. Minimale uren training, verkeersleiders slagen voor examen als men 2 van de drie tests haalt (vroeger moest men voor alle drie tests slagen), kostenreducties (oa salarisverlaging, daardoor minder motivatie bij verkeersleiders)
Lees zelf en huiver
Three emergencies, three disasters. These were due to human factors combined with spending cuts. It is beyond me to know whether these Ryanairs were running with the required fuel or not, but I do know that they would have taken a better informed decision had controllers been better trained, rostered and rested (Spanish controllers continue to be amongst the most prolific in Europe).
meer
http://airtrafficcontrolinspain.blogspo ... t.html?m=1