helaas nog wel, maar dat gaat veranderen als het veld open gaat heKey wrote:Naar deze area verplaatst omdat de inhoud qua 'Spotting' vrijwel nul is.
Erik
Key wrote:Naar deze area verplaatst omdat de inhoud qua 'Spotting' vrijwel nul is.
Erik
Ik ben ook bevooroordeeld. Ik geloof er namelijk heel weinig van dat het uitgeven van onze belastingcentjes aan Twente tot een succes zal leiden. Kan het niet staven natuurlijk, maar daar waar we hele dure externe rapporten nodig hebben om het aan te tonen is het voor mij altijd minder haalbaar dan wanneer er spontaan particuliere miljoenen ingestoken worden (omdat de kansen er bijna van afvallen, zo dik liggen er ze bovenop).Polecat wrote:Zou kunnen hoor, maar ik ben binnen een uurtje in düsseldorf, in een goeie anderhalf uur op spl. Weeze is qua kilometers minder dan dussy, alleen schiet het niet echt op is mijn ervaring van de twee vluchten die ik daar ooit vanaf weeze gemaakt heb... (toegegeven , is wel een paar jaar geleden)Stefan wrote: vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"?
Ik kan met meer dan 200 km/uur richting de afslag richting Weeze en dan met 100 km/uur het laatste stukje afleggen... dat lukt met de A1 niet!
Groeten,
Stefan
En juist dat binnedoor gedoe heeft twn straks helemaal niet meer, ze zitten 1,5 km van de "pan-europese snelweg Dublin-Moskou" beter bekend als de A1
ik kan ook helemaal niks staven hoor, maar als ik gewoon boerenverstand gebruik en ik kijk naar de groeicijfers van de luchtvaart de afgelopen decennia kan ik niet anders concluderen dat het mogelijk zou moeten zijn. Zeker als ik er gemakshalve even van uit ga dat na de recessie de luchtvaart zijn oude groei weer oppikt, dan snap ik niet waarom twente niet een punt van die taart zou kunnen meesnoepen.Stefan wrote: Ik ben ook bevooroordeeld. Ik geloof er namelijk heel weinig van dat het uitgeven van onze belastingcentjes aan Twente tot een succes zal leiden. Kan het niet staven natuurlijk, maar daar waar we hele dure externe rapporten nodig hebben om het aan te tonen is het voor mij altijd minder haalbaar dan wanneer er spontaan particuliere miljoenen ingestoken worden (omdat de kansen er bijna van afvallen, zo dik liggen er ze bovenop).
Groeten,
Stefan
Je somt eerst de ongeremde succesverhalen van naburige luchthavens op en vraagt je daarna af waarom Twenthe geen succes kan worden. Eigenlijk geef je dus antwoord op je eigen vraag.....Polecat wrote:
Concreter, als ik even terugdenk aan 25 jaar geleden, en ik kijk naar hoe de vliegvelden waar oosterlingen vanaf vliegen zich heden ten dage ontwikkeld hebben:
-Munster-Osnabruck legde tot ruwweg 1989 met pinksteren het hele veld drie dagen stil voor een vliegshow! Dat is totaal ondenkbaar voor het FMO van nu, is een volwaardige luchthaven geworden, met geheel nieuwe gebouwen en goede resultaten.
-Eindhoven was een basis met wat Philips gefladder. Is nu toch een vrij grote LoCo hub geworden met fraaie infrastructuur en goeie groeicijfers. (337000 pax in 2000, 1,6 mln in 2008!)
-Eelde heeft een nieuwe terminal, is bezig met baanverlenging, en groeit ook aardig.(van 110000 naar 172000 tussen 2000 en 2007)
-Weeze, kenden we toen alleen nog als Laarbruch, is een geheel nieuwe speler geworden en verkeert ook niet echt in moeilijkheden....2003 geopen, in 2008 al 1,5 miljoen pax)
-Dusseldorf, zat in 1986 op 8 miljoen passagiers, vorig jaar op 18,7 miljoen!
die logica ontgaat me dus volledig: Stel dat men destijds ook zo gedacht had. Dan had FMO ook niet ontwikkeld hoeven worden, want Dusseldorf en Twente lagen al vlakbij...evhest wrote:Je somt eerst de ongeremde succesverhalen van naburige luchthavens op en vraagt je daarna af waarom Twenthe geen succes kan worden. Eigenlijk geef je dus antwoord op je eigen vraag.....Polecat wrote:
Concreter, als ik even terugdenk aan 25 jaar geleden, en ik kijk naar hoe de vliegvelden waar oosterlingen vanaf vliegen zich heden ten dage ontwikkeld hebben:
-Munster-Osnabruck legde tot ruwweg 1989 met pinksteren het hele veld drie dagen stil voor een vliegshow! Dat is totaal ondenkbaar voor het FMO van nu, is een volwaardige luchthaven geworden, met geheel nieuwe gebouwen en goede resultaten.
-Eindhoven was een basis met wat Philips gefladder. Is nu toch een vrij grote LoCo hub geworden met fraaie infrastructuur en goeie groeicijfers. (337000 pax in 2000, 1,6 mln in 2008!)
-Eelde heeft een nieuwe terminal, is bezig met baanverlenging, en groeit ook aardig.(van 110000 naar 172000 tussen 2000 en 2007)
-Weeze, kenden we toen alleen nog als Laarbruch, is een geheel nieuwe speler geworden en verkeert ook niet echt in moeilijkheden....2003 geopen, in 2008 al 1,5 miljoen pax)
-Dusseldorf, zat in 1986 op 8 miljoen passagiers, vorig jaar op 18,7 miljoen!
dat laatste geldt voor mij net zo, maar goed, als het een financieel debâcle wordt zal ik dat wel gaan merken aan de OZB hier in enschedeevhest wrote:Ik denk dat juist de groei van die andere, relatief nabije, luchthavens ervoor zorgt dat Twenthe niet echt succesvol gaat worden. Verder zie ik de ongeremde groei van de luchtvaart de komende jaren flink afnemen. Dat ligt niet aan de huidige 'crisis', maar wel aan de onvoorstelbare stijging van brandstofprijzen als de crisis eenmaal echter de rug is. Maar ik kan er uiteraard flink naast zitten!
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/5 ... -zaken.ece" onclick="window.open(this.href);return false;Avonturiers in de lucht en in zaken
Enschede - De afgezwaaide majoor Ben Capelle is een ondernemer met een hang naar avontuur en een duurzame planeet.
Hij is directeur van de in 2002 opgerichte pilotenopleiding ACE (Air Center Europe) Aviation Academy in Groningen. In februari kocht hij bovendien de Duitse Classic Wings GMBH dat toeristische rondvluchten verzorgt. In Twente wil hij nu zijn vleugels uitslaan.
Op de vroegere vliegbasis huurt hij sinds enkele weken de hangar die ooit werd gebruikt voor het testen van F16's. Hij en zijn medewerkers willen daar vliegtuigmotoren laten lopen op biobrandstoffen. Ze beginnen als over enkele dagen duizenden liters uit algen vervaardigd biomethanol worden aangevoerd van Bio MCN uit Delfzijl.
Maandag vlogen Ben en zijn broer Ruud - eveneens een ex-luchtmachter, maar dan een techneut - persoonlijk een Antonov AN2 naar hun hangar voor de grondproeven. Op het nagenoeg verlaten vliegterrein kunnen ze daarop lekker hun gang gaan.
Ze experimenteren met verschillende mengingen van biobrandstof om de ideale formule te achterhalen waarbij ze onder meer de CO2-uitstoot, het verbruik en de effecten op de motor meten. Ze hebben er naar schatting enkele weken voor nodig.
Dat gunstigste mengsel, dat uit de proeven moet rollen, gebruiken ze vervolgens in een gewaagde vlucht van een andere Antonov die nu in Californië staat en die ze naar Twente halen. Het is volgens hen de eerste keer dat iemand met een eenmotorig toestel op biobrandstof de oceaan oversteekt. De stuntvlucht van vijftig uur is niet zonder risico's.
Vliegmaatschappijen moeten een bijdrage leveren aan de vermindering van CO2-uitstoot. Ben Capelle weet dat dit met biobrandstoffen kan worden bereikt en wil het met de Antonov bewijzen. De expertise die zijn onderneming BioTestBird zo opbouwt, moet maatschappijen overhalen hun motoren in Twente te laten testen op het gebruik van biobrandstoffen. In deze regio kan zo een hightech testcentrum ontstaan voor honderden verschillende type motoren.
De broers Capelle zien een grootse toekomst in Twente. Wat hen betreft bouwen ze een duurzaam bedrijf op, dat het testcentrum, de vliegschool, een bedrijf voor rondvluchten en een luchtvaartlijn voor zaken- en vakantievluchten omvat. Het is geen luchtkasteel. Met de koop van Classic Wings hebben ze de papieren voor een luchtvaartlijn.
"We kunnen een flinke bijdrage leveren aan de werkgelegenheid in Twente", zegt Ben. De vliegschool begint in september al op Twente. "Uiteindelijk hoop ik een internationale school te hebben met toestellen die op biobrandstof vliegen. Dan is de cirkel rond."
Ik denk dat FMO stilletjes gniffelt op de achtergron, en voor het eerst in zijn bestaan blij is met Umweltschutzende actievoerders.....Duits protest tegen doorstart luchthaven Twente
23-11-2009
NORDHORN/ENSCHEDE - In de Duitse grensplaats Nordhorn wordt zaterdag (28 november) een demonstratie gehouden tegen een mogelijke doorstart van Vliegveld Twente. Milieugroepen en burgers vrezen geluidsoverlast en een aantasting van het milieu. Om 15.00 uur begint er op het marktplein een demonstratie.
De burgemeester van Nordhorn houdt een toespraak, evenals vertegenwoordigers van Nederlandse en Duitse actiegroepen die tegen de doorstart zijn. De organisatoren verwachten duizend deelnemers. Nordhorn ligt hemelsbreed op 25 kilometer van Vliegveld Twente.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more