(Vernieuwd) Twente Airport

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11245
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Key »

Naar deze area verplaatst omdat de inhoud qua 'Spotting' vrijwel nul is. ;)

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

Key wrote:Naar deze area verplaatst omdat de inhoud qua 'Spotting' vrijwel nul is. ;)

Erik
helaas nog wel, maar dat gaat veranderen als het veld open gaat he :roll:
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3320
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yups
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by FISHER01 »

Key wrote:Naar deze area verplaatst omdat de inhoud qua 'Spotting' vrijwel nul is. ;)

Erik
:evil: :#{:
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Stefan »

Polecat wrote:
Stefan wrote: vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"?
Ik kan met meer dan 200 km/uur richting de afslag richting Weeze en dan met 100 km/uur het laatste stukje afleggen... dat lukt met de A1 niet!
Groeten,
Stefan
Zou kunnen hoor, maar ik ben binnen een uurtje in düsseldorf, in een goeie anderhalf uur op spl. Weeze is qua kilometers minder dan dussy, alleen schiet het niet echt op is mijn ervaring van de twee vluchten die ik daar ooit vanaf weeze gemaakt heb... (toegegeven , is wel een paar jaar geleden)
En juist dat binnedoor gedoe heeft twn straks helemaal niet meer, ze zitten 1,5 km van de "pan-europese snelweg Dublin-Moskou" beter bekend als de A1 :-)
Ik ben ook bevooroordeeld. Ik geloof er namelijk heel weinig van dat het uitgeven van onze belastingcentjes aan Twente tot een succes zal leiden. Kan het niet staven natuurlijk, maar daar waar we hele dure externe rapporten nodig hebben om het aan te tonen is het voor mij altijd minder haalbaar dan wanneer er spontaan particuliere miljoenen ingestoken worden (omdat de kansen er bijna van afvallen, zo dik liggen er ze bovenop).

Groeten,
Stefan
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

Stefan wrote: Ik ben ook bevooroordeeld. Ik geloof er namelijk heel weinig van dat het uitgeven van onze belastingcentjes aan Twente tot een succes zal leiden. Kan het niet staven natuurlijk, maar daar waar we hele dure externe rapporten nodig hebben om het aan te tonen is het voor mij altijd minder haalbaar dan wanneer er spontaan particuliere miljoenen ingestoken worden (omdat de kansen er bijna van afvallen, zo dik liggen er ze bovenop).
Groeten,
Stefan
ik kan ook helemaal niks staven hoor, maar als ik gewoon boerenverstand gebruik en ik kijk naar de groeicijfers van de luchtvaart de afgelopen decennia kan ik niet anders concluderen dat het mogelijk zou moeten zijn. Zeker als ik er gemakshalve even van uit ga dat na de recessie de luchtvaart zijn oude groei weer oppikt, dan snap ik niet waarom twente niet een punt van die taart zou kunnen meesnoepen.

Concreter, als ik even terugdenk aan 25 jaar geleden, en ik kijk naar hoe de vliegvelden waar oosterlingen vanaf vliegen zich heden ten dage ontwikkeld hebben:
-Munster-Osnabruck legde tot ruwweg 1989 met pinksteren het hele veld drie dagen stil voor een vliegshow! Dat is totaal ondenkbaar voor het FMO van nu, is een volwaardige luchthaven geworden, met geheel nieuwe gebouwen en goede resultaten.
-Eindhoven was een basis met wat Philips gefladder. Is nu toch een vrij grote LoCo hub geworden met fraaie infrastructuur en goeie groeicijfers. (337000 pax in 2000, 1,6 mln in 2008!)
-Eelde heeft een nieuwe terminal, is bezig met baanverlenging, en groeit ook aardig.(van 110000 naar 172000 tussen 2000 en 2007)
-Weeze, kenden we toen alleen nog als Laarbruch, is een geheel nieuwe speler geworden en verkeert ook niet echt in moeilijkheden....2003 geopen, in 2008 al 1,5 miljoen pax)
-Dusseldorf, zat in 1986 op 8 miljoen passagiers, vorig jaar op 18,7 miljoen!

Kortom, laat iemand mij eens uitleggen waarom twente als enige plekje in nederland nog helemaal niks veranderd is in de afgelopen 25 jaar, en waarom deze luchthaven met zo'n groot bereik aan potentiele klanten , en zo'n goede infrastructuur nietmeer dan rendabel te exploiteren zou zijn?

(ik zeg wel eens, lijkt de eerste tekening van een Asterix-album wel, "overal groeit de luchtvaart, behalve op één heel klein plekje in Oost-nederland..")
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by evhest »

Polecat wrote:
Concreter, als ik even terugdenk aan 25 jaar geleden, en ik kijk naar hoe de vliegvelden waar oosterlingen vanaf vliegen zich heden ten dage ontwikkeld hebben:
-Munster-Osnabruck legde tot ruwweg 1989 met pinksteren het hele veld drie dagen stil voor een vliegshow! Dat is totaal ondenkbaar voor het FMO van nu, is een volwaardige luchthaven geworden, met geheel nieuwe gebouwen en goede resultaten.
-Eindhoven was een basis met wat Philips gefladder. Is nu toch een vrij grote LoCo hub geworden met fraaie infrastructuur en goeie groeicijfers. (337000 pax in 2000, 1,6 mln in 2008!)
-Eelde heeft een nieuwe terminal, is bezig met baanverlenging, en groeit ook aardig.(van 110000 naar 172000 tussen 2000 en 2007)
-Weeze, kenden we toen alleen nog als Laarbruch, is een geheel nieuwe speler geworden en verkeert ook niet echt in moeilijkheden....2003 geopen, in 2008 al 1,5 miljoen pax)
-Dusseldorf, zat in 1986 op 8 miljoen passagiers, vorig jaar op 18,7 miljoen!
Je somt eerst de ongeremde succesverhalen van naburige luchthavens op en vraagt je daarna af waarom Twenthe geen succes kan worden. Eigenlijk geef je dus antwoord op je eigen vraag..... :wink:
Answers will be questioned.....
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

evhest wrote:
Polecat wrote:
Concreter, als ik even terugdenk aan 25 jaar geleden, en ik kijk naar hoe de vliegvelden waar oosterlingen vanaf vliegen zich heden ten dage ontwikkeld hebben:
-Munster-Osnabruck legde tot ruwweg 1989 met pinksteren het hele veld drie dagen stil voor een vliegshow! Dat is totaal ondenkbaar voor het FMO van nu, is een volwaardige luchthaven geworden, met geheel nieuwe gebouwen en goede resultaten.
-Eindhoven was een basis met wat Philips gefladder. Is nu toch een vrij grote LoCo hub geworden met fraaie infrastructuur en goeie groeicijfers. (337000 pax in 2000, 1,6 mln in 2008!)
-Eelde heeft een nieuwe terminal, is bezig met baanverlenging, en groeit ook aardig.(van 110000 naar 172000 tussen 2000 en 2007)
-Weeze, kenden we toen alleen nog als Laarbruch, is een geheel nieuwe speler geworden en verkeert ook niet echt in moeilijkheden....2003 geopen, in 2008 al 1,5 miljoen pax)
-Dusseldorf, zat in 1986 op 8 miljoen passagiers, vorig jaar op 18,7 miljoen!
Je somt eerst de ongeremde succesverhalen van naburige luchthavens op en vraagt je daarna af waarom Twenthe geen succes kan worden. Eigenlijk geef je dus antwoord op je eigen vraag..... :wink:
die logica ontgaat me dus volledig: Stel dat men destijds ook zo gedacht had. Dan had FMO ook niet ontwikkeld hoeven worden, want Dusseldorf en Twente lagen al vlakbij...
Niederrhein had ook niet gestart hoeven worden, want DUS en FMO lagen er toch al...
Alle nieuwbouw en ontwikkeling van eelde en ehv idem dito..

Ik interpreteer het volledig de andere kant op dan jij, ik zie -net als destijds de andere genoemde vliegvelden-gewoon groei en kansen, en zij hebben daar denk ik gelijk in gehad gezien hun ontwikkeling. Jij vermoedt dat de luchtvaart niet nog veel verder groeit?
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by evhest »

Ik denk dat juist de groei van die andere, relatief nabije, luchthavens ervoor zorgt dat Twenthe niet echt succesvol gaat worden. Verder zie ik de ongeremde groei van de luchtvaart de komende jaren flink afnemen. Dat ligt niet aan de huidige 'crisis', maar wel aan de onvoorstelbare stijging van brandstofprijzen als de crisis eenmaal echter de rug is. Maar ik kan er uiteraard flink naast zitten!
Answers will be questioned.....
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

evhest wrote:Ik denk dat juist de groei van die andere, relatief nabije, luchthavens ervoor zorgt dat Twenthe niet echt succesvol gaat worden. Verder zie ik de ongeremde groei van de luchtvaart de komende jaren flink afnemen. Dat ligt niet aan de huidige 'crisis', maar wel aan de onvoorstelbare stijging van brandstofprijzen als de crisis eenmaal echter de rug is. Maar ik kan er uiteraard flink naast zitten!
dat laatste geldt voor mij net zo, maar goed, als het een financieel debâcle wordt zal ik dat wel gaan merken aan de OZB hier in enschede :-)

(je scoort bij mij wel punten trouwens door Twenthe met de tussen-h te schrijven! :wink: )
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 377
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Bassie76 »

Er is in ieder geval al wat meer activiteit. Ben wel benieuwd welk straalvliegtuig ze gaan gebruiken voor het testen van die ´algen´motoren.
Avonturiers in de lucht en in zaken

Enschede - De afgezwaaide majoor Ben Capelle is een ondernemer met een hang naar avontuur en een duurzame planeet.

Hij is directeur van de in 2002 opgerichte pilotenopleiding ACE (Air Center Europe) Aviation Academy in Groningen. In februari kocht hij bovendien de Duitse Classic Wings GMBH dat toeristische rondvluchten verzorgt. In Twente wil hij nu zijn vleugels uitslaan.

Op de vroegere vliegbasis huurt hij sinds enkele weken de hangar die ooit werd gebruikt voor het testen van F16's. Hij en zijn medewerkers willen daar vliegtuigmotoren laten lopen op biobrandstoffen. Ze beginnen als over enkele dagen duizenden liters uit algen vervaardigd biomethanol worden aangevoerd van Bio MCN uit Delfzijl.

Maandag vlogen Ben en zijn broer Ruud - eveneens een ex-luchtmachter, maar dan een techneut - persoonlijk een Antonov AN2 naar hun hangar voor de grondproeven. Op het nagenoeg verlaten vliegterrein kunnen ze daarop lekker hun gang gaan.

Ze experimenteren met verschillende mengingen van biobrandstof om de ideale formule te achterhalen waarbij ze onder meer de CO2-uitstoot, het verbruik en de effecten op de motor meten. Ze hebben er naar schatting enkele weken voor nodig.

Dat gunstigste mengsel, dat uit de proeven moet rollen, gebruiken ze vervolgens in een gewaagde vlucht van een andere Antonov die nu in Californië staat en die ze naar Twente halen. Het is volgens hen de eerste keer dat iemand met een eenmotorig toestel op biobrandstof de oceaan oversteekt. De stuntvlucht van vijftig uur is niet zonder risico's.

Vliegmaatschappijen moeten een bijdrage leveren aan de vermindering van CO2-uitstoot. Ben Capelle weet dat dit met biobrandstoffen kan worden bereikt en wil het met de Antonov bewijzen. De expertise die zijn onderneming BioTestBird zo opbouwt, moet maatschappijen overhalen hun motoren in Twente te laten testen op het gebruik van biobrandstoffen. In deze regio kan zo een hightech testcentrum ontstaan voor honderden verschillende type motoren.

De broers Capelle zien een grootse toekomst in Twente. Wat hen betreft bouwen ze een duurzaam bedrijf op, dat het testcentrum, de vliegschool, een bedrijf voor rondvluchten en een luchtvaartlijn voor zaken- en vakantievluchten omvat. Het is geen luchtkasteel. Met de koop van Classic Wings hebben ze de papieren voor een luchtvaartlijn.

"We kunnen een flinke bijdrage leveren aan de werkgelegenheid in Twente", zegt Ben. De vliegschool begint in september al op Twente. "Uiteindelijk hoop ik een internationale school te hebben met toestellen die op biobrandstof vliegen. Dan is de cirkel rond."
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/5 ... -zaken.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Rockville »

Hedenavond (16 november 2009) is Twenthe Airport ter sprake gekomen in het programma Pauw & Witteman. Herman Finkers (de cabaretier) is tegenstander en werd geinterviewd.
Helaas nog geen link naar het interview.
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 377
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Bassie76 »

In het volgende artikel is wel een link naar het interview te vinden. Wel een stukje naar beneden scrollen:

http://www.tctubantia.nl/regio/5818986/ ... erhoor.ece

p.s. Voor het eerst dat ik Herman Finkers zonder snor zie. Is dat al lang zo? 8)
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

van luchtvaartnieuws.nl:
Duits protest tegen doorstart luchthaven Twente

23-11-2009

NORDHORN/ENSCHEDE - In de Duitse grensplaats Nordhorn wordt zaterdag (28 november) een demonstratie gehouden tegen een mogelijke doorstart van Vliegveld Twente. Milieugroepen en burgers vrezen geluidsoverlast en een aantasting van het milieu. Om 15.00 uur begint er op het marktplein een demonstratie.

De burgemeester van Nordhorn houdt een toespraak, evenals vertegenwoordigers van Nederlandse en Duitse actiegroepen die tegen de doorstart zijn. De organisatoren verwachten duizend deelnemers. Nordhorn ligt hemelsbreed op 25 kilometer van Vliegveld Twente.
Ik denk dat FMO stilletjes gniffelt op de achtergron, en voor het eerst in zijn bestaan blij is met Umweltschutzende actievoerders.....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

Goed nieuws: Er is weer een concrete stap gezet om de laatste vliegveldloze provincie van Nederland ook (weer) een vliegveld te geven....

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... thaven.ece
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Herbertvh
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 385
Joined: 06 Sep 2002, 00:02
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Herbertvh »

En als tegenwicht tegen diegenen die het vliegveld willen opheffen, is er nu ook een mogelijkheid om je steun aan het openhouden van het vliegveld te geven:

http://www.petities.nl/petitie/voor_het ... en_twente/

Teken de petitie als je ook wil dat vliegbasis / vliegveld / luchthaven Twente blijft bestaan.
Enjoy!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”