https://uk.flightaware.com/live/flight/VHKBXVH-KBX
UTY572 / QQ572
LANDED OVER 2 WEEKS AGO
Operating as Alliance Airlines 572
MEL
MELBOURNE, AUSTRALIA
BNE
BRISBANE, AUSTRALIA
took off from
Melbourne Tullamarine - MEL
landed at
Brisbane - BNE
SATURDAY 19-MAR-2022
16:53 AEDT
(52 minutes early)
SATURDAY 19-MAR-2022
17:46 AEST
(52 minutes early)
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... uwe-handen5 mei 2022 - 8:44
Het voormalige Nederlandse regeringsvliegtuig, de PH-KBX, krijgt als alles doorgaat een nieuwe eigenaar. De luxe ingerichte Fokker 70 werd in 2017 verkocht aan het Australische Alliance Airlines, dat op dit moment grootgebruiker is van Fokker-vliegtuigen.
Qantas is sinds februari 2019 minderheidsaandeelhouder in Alliance Airlines, met een belang van twintig procent. De nationale luchtvaartmaatschappij van Australië heeft nu aangekondigd ook de overige tachtig procent van de aandelen te willen overnemen.
Hoezo minder vliegen? Ministers pakken vaker het regeringsvliegtuig
3 uur 23 minuten geleden
Aangepast: 11 seconden geleden
Nog uit maart eerder dit jaarHet regeringsvliegtuig vloog in de eerste acht maanden van 2022 veel vaker voor het kabinet dan in voorgaande jaren.
...en Fokker 70 VH-KBX vloog nog afgelopen 05 oktober 2022, volgensPH-GOV: een mooie naam voor een trein | Opinie
Als het doel van de regering écht is burgers vaker te laten kiezen voor andere, ‘groene’ reismethoden,
dan is het misschien tijd om zelf het goede voorbeeld geven.
Ik hoop dan ook van harte dat de minister voortaan eerst zelf eens de trein pakt alvorens de Nederlandse burger de les te lezen.
De Oekraïense president Zelensky is onderweg naar Nederland.
Dat meldt het ANP. Het persbureau baseert zich op ingewijden.
Verplaatsingen van het Nederlandse regeringsvliegtuig suggereren inderdaad hoog bezoek uit Oekraïne.
Het toestel is van een Pools vliegveld naar Helsinki in Finland gevlogen,
waar Zelensky vandaag onverwachts opdook.
Momenteel is het regeringsvliegtuig onderweg richting Nederland, zo blijkt uit openbare bronnen.
Daar is inderdaad geen speld tussen te krijgen, al duurt het natuurlijk nog wel jaaaren voor de laatste 737 de vloot van KLM verlaten en het is ook niet uit te sluiten dat KLM in de komende jaren alsnog met de 737 MAX gaat vliegen.NL1972 wrote: ↑14 May 2023, 00:09 Ik vraag me af over piloten en stewardessen van KLM nog wel met PH-GOV kan vliegen als ze bij KLM met Airbussen vliegen.... Maar kan ook een gedachte zijn om PH-GOV over tiental jaren weer vervangen door een zuinigere Airbus ACJ 320NEO of ACJ 319NEO.... dat scheelt ook veel in operationele en onderhoudskosten.
Boven welke wet staan ze volgens jou?Ik denk dat echter overheid moet eens kijken naar zuinigere vliegtuigen die veel verder vliegt dan PH-GOV. maar dat interesseert ze nog niet.... ze willen liever boven wet te staan ondanks milieuregelgeving en geluidshinder.
Gelukkig wel. Zou een dure bedoening worden als de Nederlandse bij de lancering van elk nieuw zuiniger model vliegtuig gelijk de oude inruilt.Maar PH-GOV is niet zo oud, vanaf 2018 geleverd aan Nederlandse overheid... is maar 5 jaar oud, echter hij is dan wel uitgezonderd van milieuregels en geluidshinderregels van Schiphol. Echter de vraag is of echt nog wel loont om PH-GOV langer te gebruiken als regeringsvliegtuig zolang ook andere landen veel strengere milieueisen gaan stellen voor oudere businessjets.
Gaat Nederland P-8 te kopen voor defensie, als opvolger van legendarische Orion-vliegtuigen die we vroeger hebben gebruikt?
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more