Oprichting Spottersvereniging ?

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Oprichting Spottersvereniging ?

Post by gulf_5 »

Met betrekking tot een op te richten Spottersvereniging, of "instituut voor belangenbehartiging van spotters". Als eventuele bijeenkomsten 's avonds of in de weekenden te realiseren zijn, wil ik mij hier best voor gaan inspannen. Dit zal geen fulltime bezigheid worden neem ik aan.

Is het handig om hier misschien een nieuw topic voor te openen "Oprichting Spottersvereniging" ofzo ? Waarin geïnteresseerden zich kunnen aanmelden?

Het lijkt me dan handig om een selectie te maken van 3 of 4 mensen (want teveel is nooit goed !) die samen overleggen en contact houden met de overheden en andere partijen.

Wat me dan tevens handig lijkt is om alle soorten spotters te vertegenwoordigen, dus fotospotters, regispotters en alle overige soorten (zijn die er ? ben maar eenvoudige doch fanatieke fotospotter ;-)) zodat voor ieder type spotter de meningen vertegenwoordigd kunnen zijn en de wensen zo beter bekend en toegelicht kunnen worden. (Misschien een idee om ook iemand de BBS hierin zitting te laten hebben, op die manier kunnen eventuele "onmogelijkheden" gelijk naar het rijk der fabelen verwezen kunnen worden.)

( Wil de moderator deze post overzetten naar het eventuele nieuwe topic indien nodig ? ) Edit door mod: Met plezier!

Ik hoop op positieve feedback van meerdere spotters, en hoop dat er ook mensen zijn die mij hierbij actief willen helpen. Ik denk dat we er allemaal beter van kunnen worden als er een paar zich hiervoor gaan inzetten.

Edit: P.S. Ik heb al een domeinnaam, die ik nu voor foto's gebruik, die we kunnen gaan gebruiken voor de vereniging. Zit ook een apart forum aan vast 8) Ik onderhoud deze zelf, maar gebruik t laatste tijd erg weinig... Ik zou die kunnen aanpassen. (alvast stap in goede richting) Je kunt vast kijken voor een idee: http://www.splspotter.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ILSlover
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 219
Joined: 09 Jul 2008, 09:16
Subscriber Scramble: ILSlover
Location: Almere
Contact:

Post by ILSlover »

Ook ik vind het een goed idee om een spottersvereniging op te zetten / voort te zetten. Ik denk ook dat het inderdaad goed is om een website op te zetten wet daarbij een forum / FAQ. In iedergeval een overzichtelijke website met ook practische informatie met bijv. kaarten waar je kan staan enz. Ik weet dat er van dat soort pagina's zijn, maar het zou mooi zijn als nuttig, informatief, praktisch en VEILIG spotten op 1 site samenkomen.
Greetz Daniël.

To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)
User avatar
ILSlover
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 219
Joined: 09 Jul 2008, 09:16
Subscriber Scramble: ILSlover
Location: Almere
Contact:

Post by ILSlover »

Is het misschien een idee om hierover een poll op te zetten? :?: :idea:
Greetz Daniël.

To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

gulf_5 wrote:Ik heb al een domeinnaam, die ik nu voor foto's gebruik, die we kunnen gaan gebruiken voor de vereniging. Zit ook een apart forum aan vast 8) Ik onderhoud deze zelf, maar gebruik t laatste tijd erg weinig... Ik zou die kunnen aanpassen. (alvast stap in goede richting) Je kunt vast kijken voor een idee: http://www.splspotter.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Fijn, nog een forum voor Schiphol....
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Denk dat het inderdaad verstandiger is om dit verhaal even bij de moderatoren neer te leggen. Zij hebben vaak de kanalen al om zo snel mogelijk te kunnen reageren op een en ander. Zeker omdat binnen hun kring al de vroegere SAG bekend is met zijn leden.
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Post by Derice »

Aparte site/forum lijkt mij niet nodig.
Wellicht dat er een sub forum/site bij Scramble beter tot zijn recht komt.
Alleen zou scramble wel wat meer exposure dan (kunnen) gebruiken om ook de niet frequente spotters daarop te attenderen.
Wellicht dat ze het url dan onder borden ofzo kunnen plaatsen.

Wordt dan zowel voor/door spotters i.s.m. de politie o.i.d.?
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

Derice wrote:Aparte site/forum lijkt mij niet nodig.
Wellicht dat er een sub forum/site bij Scramble beter tot zijn recht komt.
Alleen zou scramble wel wat meer exposure dan (kunnen) gebruiken om ook de niet frequente spotters daarop te attenderen.
Wellicht dat ze het url dan onder borden ofzo kunnen plaatsen.

Wordt dan zowel voor/door spotters i.s.m. de politie o.i.d.?
Ben niet op de hoogte van de bezoekers aantallen van de diverse spotters sites, welke gerelateerd zijn met Schiphol, maar is het niet het meest logische als de grootste het voortij neemt? En ook in ieder geval een persoon die het wil coordineren. Zoals het nu gaat is al positief, maar kan denk ik nog beter.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Post by gulf_5 »

Voordat er allerlei verkeerde opvattingen komen van hetgeen in mijn bedoelingen ligt:

De site die ik al heb is gewoon een prive initiatief geweest wat al een poos bestaat. Voor de mensen die op het forum van deze site hebben gekeken: dit is niet wat ik voor ogen heb voor een toekomst als algemene site voor een spottersvereniging. Dit was oorspronkelijk bedoeld om scramble messages eenvoudig bij elkaar te zetten voor "mijn" groepje spotters van 5 man met wie ik vaak om ga.

De bedoeling voor een website voor de "spottersvereniging" is absoluut geen vervanging van Scramble of andere informatievoorziening van movements en verwachtingen, maar puur een website voor informatievoorziening voor "de spotter" in de zin van verandering in wetgeving, lokaal beleid, commentaren omtrent mogelijk te voeren overleg met overheid etc. In het forum is het ook alleen de bedoeling dat hier suggesties voor dergelijk overleg geplaatst gaan worden, commentaren, kritieken, wensen van spotters aan het adres van de KMAR, BBS, SPL, en andersom, van de overheden richting de spotters. Voordat mensen dus zeggen: "weer een spotterssite"... die mensen denken naar mijn mening verkeerd en zien hun informatiestroom in gevaar komen. Maak je dus geen zorgen, dat is de bedoeling niet.
Vergelijk het met een website waar een bedrijf zich gewoon profileert, en de community daaromheen gewoon van algemene informatie voorziet, alleen met de extra mogelijkheid zelf suggesties te doen tot het verbeteren van de communicatie ofzo.

Laten we bovendien niet teveel over dit onderwerp redetwisten, er is nog niets concreet, en ik heb reeds contact gezocht met de moderators, om hier binnen niet al te lange tijd (lees enkele dagen) een apart topic over te openen, waar we op elkaars suggesties kunnen schieten, vragen stellen, mogelijk een organisatie kunnen samenstellen etc... Dus wat mij betreft, genoeg erover voor nu, en even wachten tot we het hier gecentraliseerd over kunnen hebben, in een speciaal voor dit doeleinde op te richten topic. Ik ben hier mee bezig met de mods, dus vriendelijk verzoek even rustig af te wachten...
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Post by gulf_5 »

Derice wrote:Aparte site/forum lijkt mij niet nodig.
Wellicht dat er een sub forum/site bij Scramble beter tot zijn recht komt.
Alleen zou scramble wel wat meer exposure dan (kunnen) gebruiken om ook de niet frequente spotters daarop te attenderen.
Wellicht dat ze het url dan onder borden ofzo kunnen plaatsen.

Wordt dan zowel voor/door spotters i.s.m. de politie o.i.d.?
Het probleem met een naar mijn mening groot forum als Scramble, is dat berichtgeving en informatievoorziening ondersneeuwt in de bulk aan informatie, waar iedereen "via via" aan komt. Scramble heeft bijna 3500 leden meen ik, waarvan een groot deel tijdens zoiets als een An225 bezoek, zich er mee wil bemoeien waardoor het overzicht verloren wordt. Dit is geen verwijt naar Scramble, daar kunnen ze niets aan doen, zoiets gebeurt gewoon. Een spottersvereniging (zoals de S.A.G. vroeger, bestaat die nog, zo heette dit orgaan toch?) die contacten onderhoudt met overheden, zal wel informatie verschaffen op een forum als Scramble, maar zal ook gecentraliseerd een eigen "contact- en informatiecentrum" moeten onderhouden, wil het effectief als vertegenwoordiger willen optreden voor de hele spotterscommunity, rondom SPL...

Dit is hoe ik er over denk, en naar mijn mening is dat in alle opzichten positief. Nogmaals, de bedoeling is niet om bestaande "spotterssites" te vervangen, maar om als medium/portal te dienen tussen spotter en overheid, en op te treden als vertegenwoordiger van de hele spotterscommunity.

Hoop dat dit een en ander duidelijk maakt van de (althans mijn) bedoelingen...

(en inderdaad, dit is dan i.s.m. zoveel mogelijk overheden, politie en Schiphol N.V. voor, van en door spotters.)

EDIT: even nagezocht: :)
ter info: http://www.schipholview.nl" onclick="window.open(this.href);return false; de website van de SAG, is schijnbaar sinds begin 2005 niet meer onderhouden. Hier stopte de S.A.G. kennelijk met wat het deed. De nieuwe vereniging zou het gedeelte van de communicatie tussen overheden en spotter dus weer moeten laten herleven. Het overige wat de S.A.G. deed, het vermelden van MOV, regi's, first visits etc, blijft voorbehouden aan spotterssites, zoals Scramble, e.a.
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Post by bramos »

Lijkt me een leuk idee.

Ik heb overigens het plan om het hele vluchtschema van en naar Schiphol in een database te zetten (da's al zo'n beetje klaar), en daar vervolgens een website omheen te bouwen. Zo kunnen spotters precies opvragen wat wanneer aankomt/vertrekt op een nader aan te geven datum en tijd. (Normale vluchten dus.) Het is ook de bedoeling dat je kunt zoeken op maatschappij, vluchtnummer, toestel, vertrektijd, bestemming/herkomst, etc.

Wellicht is het een idee om dit te koppelen?? Als freelance webmaster wil ik daarnaast mijn hulp aanbieden bij het ontwerpen/realiseren/onderhouden van een spotterssite voor AMS.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Post by wrxflyer »

Het (her) oprichten van een spottersvereniging was onlangs ook al in mijn gedachten opgekomen, zeker na de positieve benadering vanuit het politiefront.
Tijd dat de communicatie tussen spotters en "overheid" cq. Schiphol weer eens een daadkrachtige bodem krijgt.

Maar als ik berichtgeving van TS(=topicstarter) zo lees gaat het hier meer over internetactiviteiten en dat zie ik niet direct zo noodzakelijk.
Een spottersvereneging is natuurlijk prima, voor de onderlinge band,maar is niet de primaire taak van deze nieuwe club lijkt me.

Communicatie tussen diverse partijen , daar gaat het om. Maar de persoon/personen die "het debat aangaan" dienen wel aan een aantal voorwaarden te voldoen:
-minimaal enige levenservaring(dus 30+ er :wink: )
-minimaal 10 jaar spotter (foto of regi maakt niks uit)
-uitstekende kennis van het spotterswereldje (dwz van de wensen van de meeste spotters)
-woonachtig binnen redelijke afstand van Schiphol ( max 25km ??)
-goede communicatieve vaardigheden.

Denk dat hier op het forum al een aantal leden zitten die aan bovenstaande voldoen.
Zelf ben ik 37 jaar oud en al 20 jaar spotter, maar bij 99% van iedereen onbekend en woon ik niet in de buurt.(Dus zal ik mezelf zeker niet op de voorgrond willen schiuiven).
Wel ben ik als ex-voorzitter van een autoclub met 600 leden wel enige "communicatieve handelingen" gewend, vwb verkrijgen van vergunningen/toestemming etc., dus mijn hulp wil ik minimal aanbieden.

Denk dat hier best wel een aantal ervaren ex- SAG spotters zijn, die het stokje wel weer willen oppakken.

Just my 2 cents

Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Post by gulf_5 »

Als je de berichtgeving van TS zo leest, heb je dat verkeerd geïnterpreteerd, want ik geef duidelijk aan dat de website en een eventueel forum "slechts" dienen als informatiebron en medium tussen de partijen. (misschien een kleine verduidelijking: informatiestroom spotter -> vereniging -> overheid / overheid -> vereniging -> spotter, waarbij de website dan weer de vereniging vertegenwoordigd als makkelijk bereikbaar medium... ik ga niet lopen bellen ;))

De reden dat je dit denkt is waarschijnlijk omdat de laatste paar posts bedoeld over de site gingen maar die waren om de mensen die riepen "weer een spotterssite" duidelijk te maken dat dát niet zozeer t geval was, maar de website als aanvulling moest gaan fungeren, slechts als basic informatievoorziening moet gaan fungeren, en als portal voor de spotter om zijn gal te spuwen zodat de vertegenwoordigers er wat mee kunnen doen.

Maar de primaire bedoeling van "mijn" idee is dus idd puur de communicatie herstellen tussen overheid (noem t maar even overheid, alle gezaginstanties samen) en spotter, via een select groepje die de hele spotterscommunity vertegenwoordigd. De boer op, politie aanspreken, bij de gemeente aankloppen, in conclaaf met SPL NV etc. De dialoog aangaan. De website is bijzaak, maar zeker niet een te verwaarlozen iets als je iedereen op de hoogte wilt houden.

Hoop dat dit wat meer licht op de zaak werpt.
(ik had ook aangegeven dat ik "toevallig" dat domein bezit en dat dat een beetje doodgebloed was, en we dat mooi hiervoor konden gebruiken...)

Wat betreft de "noodzakelijke" ervaring die je schets... Ik ben het daar niet geheel mee eens, en niet omdat ik er niet aan voldoe...

Enige levenservaring, ja en nee... is leuk maar niet noodzakelijk. Ik ben zelf 25 jaar, maar heb in diverse besturen gezeten bij de lokale sportverenigingen en op school. Ik heb een HBO studie afgerond en werk fulltime. T enige is dat ik nog thuis woon. Of ik daardoor de levenservaring mis die ik als 30+er nodig heb (o.a. kinderen, scheiding, trouwen), denk t niet, aangezien veel van die ervaring imo (in my opinion) irrelevant is voor de te voeren debatten.

Minimaal 10 jaar spotter, ook niet mee eens. Het gaat er om dat je staat voor je hobby en dat je weet wat er speelt. Als je 7 jaar spotter bent, zoals ik, en je bent al op veel velden geweest, en je onderhoudt intensief contact met enkele andere spotters, en je gaat de dialoog niet uit de weg, dan heb je denk ik genoeg ervaring om ook namens anderen te kunnen spreken. Verder ken ik SPL qua infrastructuur op m'n duimpje en heb ik op het platform gewerkt. Ik ken de situatie vind ik zelf goed, en mijn kennis van "het spotten" an sich lijkt me echt wel ruim voldoende...

Uitstekende kennis van het spotterswereldje, uiteraard, ben ik met je eens. Maar de wensen van de meeste spotters zijn hier op Scramble al te vaak uitgesproken om gemist te hebben. Zie het topic over de spottersplaatsen. Verder dient dáár het bedoelde forum op de verenigingssite voor, om wensen uit te spreken. Aan "het bestuur" om te bepalen wat relevant en levensvatbaar is voor het debat.

Woonachting dicht bij SPL, lijkt me handig, maar niet noodzakelijk als je bereid bent met je leasebak (of niet) steeds een eind te rijden voor het mooier maken van je hobby... Moedig ik zelfs aan, dergelijke instelling.
Ikzelf woon in Hoofddorp, need to say more ?

Goede communicatieve vaardigheden... UITERAARD...
Ik kan mijn CV hier wel gaan posten maar dat lijkt me overbodig. Met een HBO achtergrond en een goeie baan in de verzekerings- en accountancy branche zit het communicatief wel goed hoor ;-)

Een beetje van mezelf en een beetje van Maggi...
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik de voorwaarden geen voorwaarden wil noemen, eerder een soort van richtlijn. Om voor mezelf te spreken: ik ga mezelf niet lopen aanprijzen of verdedigen. Maar ik ben wel iemand die staat voor zijn hobby en dat met alle plezier wil verdedigen en verbeteren, ook in het belang van anderen en niet alleen voor mezelf, en ik denk dat dát het allerbelangrijkste is...

Je kunt nog zo lang spotter zijn en aan alle voorwaarden voldoen, maar als je er niet 1000% voor staat, schiet je er niks mee op voor de mensen die je vertegenwoordigt.

Tot zover mijn bijdrage weer even. Ik ga slapen nu, en ik hoor de volgende reacties wel weer ;)

Oja, nog even tot slot... Ik hoor paar keer "leuk idee"... ben ik blij mee, maar ik wil nog even aangeven dat ik hier echt heel serieus mee bezig ben, en t mijn idee niet is om er een supergezellige boel van te maken (tuurlijk zou ook mooi zijn) maar hoofdzakelijk om nu eens spijkers met koppen te slaan en daadwerkelijk te gaan overleggen met betrokken instanties, ipv losse flodders van enkele spotters in de media, waarna de gemeente kan zeggen "er is met de spotters overleg geweest"... :evil:
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Post by gulf_5 »

bramos wrote:Lijkt me een leuk idee.

Ik heb overigens het plan om het hele vluchtschema van en naar Schiphol in een database te zetten (da's al zo'n beetje klaar), en daar vervolgens een website omheen te bouwen. Zo kunnen spotters precies opvragen wat wanneer aankomt/vertrekt op een nader aan te geven datum en tijd. (Normale vluchten dus.) Het is ook de bedoeling dat je kunt zoeken op maatschappij, vluchtnummer, toestel, vertrektijd, bestemming/herkomst, etc.

Wellicht is het een idee om dit te koppelen?? Als freelance webmaster wil ik daarnaast mijn hulp aanbieden bij het ontwerpen/realiseren/onderhouden van een spotterssite voor AMS.
Erg leuk initiatief, maar is dit niet vergelijkbaar met wat al op Schiphol.nl staat ? Of mis ik iets ? Voorts als je mijn info omtrent de site hebt gelezen is je vluchtschema nou juist iets wat op Scramble een plekje moet krijgen en niet op de site van de "vereniging"... MOV zijn iets van Scramble of Schiphol.nl en niet voor dit initiatief.

Wat betreft de diensten die je aanbiedt, uiteraard altijd welkom ! Wij offeren (ik althans in dit geval wel) onze vrije tijd op om het voor ons allen spotters te proberen leuker te maken. Laten we niet vergeten dat dit alles uit hoofde van onze mooie hobby gebeurt en alle hulp dus bijzonder geapprecieerd wordt !
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Heren: wie van onze moderatoren wil hier iets over kwijt ?

Grtz,
Erik
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Heel kort:
- Ik heb niet alles gelezen.
- Een goede vereniging kan veel nut hebben.
- In de praktijk is het uiteindelijk zonder uitzondering een klein groepje dat al het werk doet.
- Wij Scrambelaars zijn al heel druk... met Scramble!

Ik wens het initiatief dus zeker veel succes, maar zal er verder niet aan bijdragen...


Erik
Engines Turning Or People Swimming
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”