Oprichting Spottersvereniging ?

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
ILSlover
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 219
Joined: 09 Jul 2008, 09:16
Subscriber Scramble: ILSlover
Location: Almere
Contact:

Post by ILSlover »

Idd. Hoewel een felle reactie af en toe geen kwaad kan helpt het zeker niet om "zieltjes" te winnen. Stel je open voor suggesties en probeer deze in het geheel te verwerken in plaats van te bewerken in eigen denkwijze.

Verder vind ik het wel een goed initiatief
Greetz Daniël.

To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Post by gulf_5 »

Allereerst: dank voor alle reacties van jullie allen, meest positief ingezet. Ik zal ze ter harte nemen. Kennelijk ben ik in mijn enthousiasme in enkele gevallen wat te hard van stapel gelopen. Voor die mensen die zich afgebrand voelen, mijn excuses, dat is nimmer mijn bedoeling geweest.

Erik: dankjewel voor je mooie vergelijking :)

Tingy: mijn mening is geen wet ;) Als dat zo overgekomen is: ook dat is niet de bedoeling geweest. Wat ik probeer is tegenover een mening A een mening B te plaatsen, in de hoop dat mensen inzien dat er vaak ook een tussenweg mogelijk is. Want zoals in het leven heel vaak het geval is: persoon A vertelt verhaaltje A, persoon B vertelt verhaaltje A, maar op een andere manier, de waarheid ligt vaak ergens in t midden. En zo is t ook met problemen en oplossingen. Voor 1 probleem bestaan vaak meerdere oplossingen. De uiteindelijke ideale oplossing is vaak die oplossing die ergens in t midden hangt. Zo ook in het BBS topic: ik heb je allerminst willen corrigeren, of woordvoerder willen spelen voor de BBS. Ik had gehoopt te bereiken dat je het (op z'n minst een beetje) met me eens kon worden dat niet alles is zoals het volgens 1 persoon lijkt te zijn. Mijn excuses aan jou, voor mijn agressieve uiting... :oops:

Ik zal me vanaf nu wat meer low-profile opstellen. Zoals ik in mijn vorige post aangaf: de reacties een beetje bekijken en af en toe wat proberen te roepen. Jullie reacties trek ik me zeer aan. Sommige zijn niet in mijn voordeel, maar als "25-jarig guppie" ben ik ook nog altijd een mens die uit alles lering kan trekken. En dat zal ik dus doen.

Uiteraard zou het kunnen dat ik niet de geschikte persoon ben om een vereniging te leiden, of dat er mensen zijn die daar in ieder geval beter geschikt voor zijn. Ik zal direct zeggen: prima :) Mijn eerste prioriteit is dat we met zijn allen proberen gestructureerd overleg te realiseren met betrokken partijen, en niet met z'n allen tegelijk de meest uiteenlopende dingen roepen. Wie dat moet gaan leiden, moet zich laten blijken...

Hoop dat ik (weer?) wat vrienden heb gemaakt :)
Marnix
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11188
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Dat lijkt me wel, Marnix. :wink:

Erik
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Post by bramos »

gulf_5 wrote:
bramos wrote:Lijkt me een leuk idee.

Ik heb overigens het plan om het hele vluchtschema van en naar Schiphol in een database te zetten (da's al zo'n beetje klaar), en daar vervolgens een website omheen te bouwen. Zo kunnen spotters precies opvragen wat wanneer aankomt/vertrekt op een nader aan te geven datum en tijd. (Normale vluchten dus.) Het is ook de bedoeling dat je kunt zoeken op maatschappij, vluchtnummer, toestel, vertrektijd, bestemming/herkomst, etc.

Wellicht is het een idee om dit te koppelen?? Als freelance webmaster wil ik daarnaast mijn hulp aanbieden bij het ontwerpen/realiseren/onderhouden van een spotterssite voor AMS.
Erg leuk initiatief, maar is dit niet vergelijkbaar met wat al op Schiphol.nl staat ? Of mis ik iets ? Voorts als je mijn info omtrent de site hebt gelezen is je vluchtschema nou juist iets wat op Scramble een plekje moet krijgen en niet op de site van de "vereniging"... MOV zijn iets van Scramble of Schiphol.nl en niet voor dit initiatief.

Wat betreft de diensten die je aanbiedt, uiteraard altijd welkom ! Wij offeren (ik althans in dit geval wel) onze vrije tijd op om het voor ons allen spotters te proberen leuker te maken. Laten we niet vergeten dat dit alles uit hoofde van onze mooie hobby gebeurt en alle hulp dus bijzonder geapprecieerd wordt !
Dank voor je bericht. Wat betreft de eventuele dubbele info: er staan op de SPL-site ook goede schema's, maar hiermee kun je niet zo uitgebreid zoeken als in het mijne (als het er dus van komt). Je kunt bv. niet kijken wanneer welke kist gaat... (tenzij je oneindig gaat doorklikken, maar dan ben je 'n dag bezig eer je 'n leuk lijstje bij elkaar hebt).
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
arjanv
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 05 May 2008, 00:03
Location: Apeldoorn

Post by arjanv »

Het is toch al weer een tijdje geleden dat in dit topic er berichten zijn geplaatst. Na een verhuizing kwam ik tijdens wat terug lezen dit topic tegen. Aangezien ik zeker zelf niet de geschikte man ben op dit moment, ben namelijk sinds 2 jaar mijn hobby aan het opbouwen. Tijdens het opbouwen ben ik een aantal 'dingen' tegen gekomen; en na het lezen van dit topic zijn er nog meer gedachte in mij op gekomen. Hieronder is mijn mening, die ik zeker niet aan iemand wil opdragen maar zie het als een toevoeging van een discussie.

Het opstarten van een vereniging waarin spotters als ze dat willen zich kunnen verenigen lijkt mij een goed idee. Alleen is zo’n vereniging alleen van waarde als ze ondersteund wordt door een zo’n groot mogelijk gedeelte van de spotters. Hier ligt waarschijnlijk ook meteen de eerste uitdaging. Er zullen duidelijke statuten, richtlijnen en doelen moeten worden opgesteld waar de vereniging voor staat. De leden die dan lid worden weten ook waar de vereniging voor staat en wat de regels zijn binnen de vereniging. Daarnaast is het zo dat de vereniging altijd namens haar leden spreekt en nooit namens ‘de spotters’ kan spreken. Ik denk dat je als vereniging allereerst moet beginnen met het opstellen van deze statuten, richtlijnen en doelen.

Daarnaast is de vraag of de overheid, Schiphol en de politie hierop zitten te wachten. Vanuit de politie is de intentie er, maar zijn Schiphol en de overheid bereid tot regelmatig overleg met de spotters.

Daarnaast werd een aantal berichten terug een soort van profielomschrijving gegeven van een bestuurslid (zo kwam dit op mij over :D ). Ik denk dat er inderdaad dat bepaalde mensen beter geschikt zijn dan andere. Neem mijzelf, 2 jaar spotterservaring is niet echt genoeg :D . Ik denk dat mensen die goed kunnen communiceren en veel van het spotterswereldje weten heel belangrijk zijn.

Als laatste zou ik willen zeggen dat een website/forum een goede manier is voor een vereniging om te communiceren naar haar leden. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het onderhouden van een hele eigen website misschien in het begin iets te hoog gegrepen is.

Het is een redelijke lap tekst geworden en ik hoop dat het een aanvulling is op het topic. Als ik ondanks mijn geringe ervaring met het spotten toch van dienst kan zijn hoor ik het wel. Verder blijf ik actief dit topic volgen..
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

Arjan,

Even een, hopelijk korte, reactie op jouw bericht.

Niet het aantal jaren 'ervaring' maakt uit of je geschikt bent voor een functie binnen een spottersvereniging.
Wat uitmaakt is of jij je vrijetijd beschikbaar wilt stellen en of je de juiste instelling hebt om er voor te gaan.
Best kans dat juist jouw 'gebrek' aan ervaring een frisse kijk op het geheel geeft.

Of je dat een extra punt geeft, dat hang af van de rest van de 'club'.

Iets over de 'steun' van spotters cq leden.

De Schiphol Aviation Group heeft op haar hoogtij dagen ruim 300 leden gehad en zelf dat aantal is niet voldoende geweest om enig draagkracht te krijgen bij de lokale overheid cq Schiphol NV.

Bovenstaande wil ik aangeven om de initiatiefnemer(s) te laten zien dat het niet zo makkelijk is als dat men denkt.

Wil ik meteen meegeven dat mijn actieve periode binnen de SAG één van de beste tijden is geweest binnen mijn 'spottersbestaan'... ;)

Als laatste jouw punt over een webite / forum voor die vereniging.
Vergis je ook daar niet in, in de tijd die daar in gaat zitten.
Je zult met zo'n medium ook de aandacht moeten vasthouden van de bezoekers want als dat verslapt dan zul je twee keer zoveel energie moeten steken in het terughalen van je bezoekers.

Nogmaals het is niet zo makkelijk als een hoop mensen denken.

Mijn 2 eurocent, Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11188
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

En dat zal dan meteen wel de reden zijn dat dit onderwerp alweer zover weggezakt was... ;)

Erik
Engines Turning Or People Swimming
arjanv
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 05 May 2008, 00:03
Location: Apeldoorn

Post by arjanv »

Ik vroeg me af of het een bewuste stilte is van Marnix of dat hij daadwerkelijk achter de schermen bezig is met het opzetten van een vereniging? :?
gulf_5
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 30 Apr 2007, 01:06
Type of spotter: Photospotter :-)
Location: Hoofddorp/EHAM

Post by gulf_5 »

kleine korte reactie... het is een deels bewuste stilte die ik aanhoud...
Enerzijds heb ik het erg druk met andere zaken op het moment, en ben ik zijdelings bezig met wat plannen te smeden over hoe ik dingen zou kunnen realiseren, maar dat vlot niet erg.

Anderzijds is de stilte van mijn kant goed om te kijken in hoeverre er meegedacht wordt door anderen. Misschien is het mijn eigen stomme schuld door mijn felheid in het begin, maar het stelt me wel enigszins teleur om te constateren hoe weinig er op het onderwerp doorgepakt wordt. Het lijkt er op dat er weinig mensen zich geroepen voelen om behalve (opbouwende) kritiek te leveren, een actieve bijdrage te leveren aan het plannen en opzetten van het e.e.a.

Dat op zich is niet erg maar het geeft wel aan dat er kennelijk toch niet veel behoefte is aan een medium als in dit topic omschreven? Als dit anders is nodig ik de mensen die zich geroepen voelen van harte uit :wink:
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”