Verkeerde take-off op Amsterdam

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by js51672 »

Vliegtuig steeg op vanaf taxibaan SCHIPHOL - Op Schiphol is woensdagavond een toestel van de KLM opgestegen vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan in plaats vanaf de startbaan zelf. Dat hebben de luchthaven, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappij laten weten. Het vliegtuig vertrok vervolgens zonder problemen „maar niet volgens de procedures”, aldus de drie organisaties donderdag.


Het ging om een Boeing 737 van de KLM die vanaf de Zwanenburgbaan richting het noorden had moeten opstijgen. In plaats daarvan gaf de gezagvoerder op de taxibaan gas en steeg het toestel van daar op. Wat er precies verkeerd is gegaan, is niet duidelijk. De fout werd gemaakt aan het begin van de avond na zonsondergang. Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is nog niet bekend of deze organisatie het incident ook daadwerkelijk onder de loep neemt.

De drie betrokken organisaties doen verder geen mededelingen, zo lieten zij donderdag weten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6015 ... aan__.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Ja, toch apart,
mensen lezen NieT!
enkele baan heeft een nummertje! een zebrapad en ........

Toch wel duidelijk de verschillen tussen de banen lijkt mij

Zie ook http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=534724" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by js51672 on 11 Feb 2010, 21:45, edited 1 time in total.
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
canberra
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1710
Joined: 01 Dec 2004, 16:57
Type of spotter: not too bad
Location: The Hague

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by canberra »

:shock: :shock: :shock:

Maybe Piet for a quick Scramble to intercept that Iberia A320 :respect:

/Michael
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by DG AIR »

Dat verwacht je toch niet van de KLM op zijn eigen thuisbasis. Geluk dat er niets op zijn weg was.

gr.

Ger
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

Jeetje, wat dom zeg! Gelukkig is het goed gegaan. Wat als er verkeer op taxibaan C of D reed richting de Polderbaan ging,... via -Y1-...
Dan had het zomaar verkeerd kunnen gaan op een 'verkeerd moment'.
js51672 wrote:Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is nog niet bekend of deze organisatie het incident ook daadwerkelijk onder de loep neemt.
Én dat ze het maar wel degelijk goed onder de loep nemen... Dit is een kwalijke zaak, zeker op je thuisbasis.

Grt,
Eric
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3734
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by SquAdmin »

Mwoa, toen ik vroeger flight sims speelde steeg ik ook altijd op vanaf de taxibaan. Geen zin om helemaal naar die runway te taxiën... :o|o:
Greetz,

Patrick
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by nuckleuz »

Zag de toren ook niet dat het vliegtuig niet op de baan stond toen hij een take off clearance kreeg?

Grt, Erik
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

SquAdmin wrote:Mwoa, toen ik vroeger flight sims speelde steeg ik ook altijd op vanaf de taxibaan. Geen zin om helemaal naar die runway te taxiën... :o|o:
Ja dat heb ik ook wel eens gedaan toendertijd :lol:

Maar deze heren (2 piloten notabene!) die beide niet opletten.... ze hebben met vele levens gespeeld gisteravond en dat moet denk ik toch z'n consequenties gaan krijgen. Als men bij KLM blijkbaar niet oplet in de cockpit,... vliegt men in de toekomst toch liever met een ander zou je zeggen :|

Overigens denk ik dat de KL1933 naar GVA (PH-BXM) of KL1093 naar MAN (PH-BTD) de meeste kans maken hier... voor de rest zie ik weinig B737's die rond die tijd van de 18C zouden moeten zijn vertrokken (kort na zonsondergang).

Vanaf 18:30 uur was woensdagavond de 36L weer in gebruik
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by aviodromefriend »

3 dingen:

Ik lees in dat stuk van de T. dat de Onderzzoeksraad al bezig is met een onderzoek.

Ik kan nergens iets vinden of er wel een clearance voor vertrek is gegeven door de toren, dus om die in de schoenen te schuiven dat ze beter hadden moeten opletten bij het geven van de clearance... (zonder clearance opstijgen zou het wel nog erger maken trouwens, maar PvV en vrienden zullen dat wel uitzoeken)

En over flightsimulator: tja, wie is daarmee niet een WTC toren in New York ingevlogen, maakt dat ons allemaal OBL fans? :roll:
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Hans »

wil op zich niets suggereren.... maar op dit message board zitten een aantal personen van die verkeersleiding... en als die toevallig net net hier aan het browsen waren, kan ik me voorstellen dat ze enigszins afgeleid waren ;-)
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by James »

Hans wrote:wil op zich niets suggereren.... maar op dit message board zitten een aantal personen van die verkeersleiding... en als die toevallig net net hier aan het browsen waren, kan ik me voorstellen dat ze enigszins afgeleid waren ;-)
:M-):
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Een korte, maar wel serieuze reactie: het valt me tegen hoeveel mensen er weer met een oordeel klaar staan. Vraag jezelf eens af hoe belangrijk een vlieger het vindt om niet op de verkeerde plek in take-off te gaan (of een verkeersleider, dat zoiets niet gebeurt). Vraag je dan af of er misschien factoren zouden bestaan waardoor een ogenschijnlijke blunder wellicht door iedereen gemaakt kan worden. Het feit dat je zulke factoren, als leek, niet kent wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Dàt hoort de insteek van een onderzoek te zijn, en de uitslag daarvan horen we af te wachten.
aviodromefriend wrote: tja, wie is daarmee niet een WTC toren in New York ingevlogen
Ik, het is niet eens in me opgekomen. 8)
Verder dank voor je benadering.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
sikkeman
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 139
Joined: 24 Apr 2006, 18:18

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by sikkeman »

Doet me denken aan die SQ machine in TPE, al was dat wel een r/w. Human factors, onderschat ze niet. maar ik denk dat de vliegers op nonactief zijn gesteld, en wellicht nog wel de OM achter zich aan krijgen. Laten we afwachten.

[size=80][b][i][ Post made via Mobile Device ][/i][/b][/size]
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by SPL »

Wow, wat heeft iedereen zijn woordje al weer snel klaar...


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Hopla »

Ik ben zover het gaat ATC aan het terug lezen. KL1093 denk ik niet. Die gaat gewoon via Departure weg.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

Key wrote:Een korte, maar wel serieuze reactie: het valt me tegen hoeveel mensen er weer met een oordeel klaar staan.
Hoi Erik,
ja daar heb je gelijk in. Ik zelf kan er niet helemaal bijkomen momenteel, de situatie voorstellend. Ik vind dit eigenlijk wel een heel kwalijke zaak, vandaar misschien mijn reactie. We hebben het over 2 piloten op de thuisbasis die beiden niks door hadden. Vanzelfsprekend wachten we het onderzoek af. Begrijpelijk dat je momenteel even geen verdere uitspraken gaat/kan doen overigens...

Overigens elders genoemd; een vroege takeoff klaring en daaropvolgend een 'rolling takeoff' met tevroeg naar rechts gedraaid de taxibaan op ipv 36C. Ook een mogelijkheid inderdaad...

Grt,
Eric
Post Reply

Return to “'t Praethuys”