Verkeerde take-off op Amsterdam

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Weasel21 wrote:Voordeel is als je veel kennis hebt Key.
Dat kan een voordeel zijn, ja. Waar ik op doel is dat je conclusies trekt en oordelen velt op wat basis van je weet. Maar ik zie ook dat je niet alles weet en i.i.g. een deel van je conclusies niet klopt. Dat verschijnsel is al besproken in dit topic, dus extra jammer dat het toch weer gebeurt.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Weasel21
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 21 Dec 2007, 07:42
Type of spotter: F3
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Weasel21 »

Er is een verschil tussen conclusies trekken en de technische feiten.
Daarbij insinueer je dat jij wel meer weet en niets zegt?
Jammer dat je zo snel je oordeel geeft over me terwijl je me niet eens kent.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Er is een verschil tussen de technische feiten en de zaken die jij als zodanig aanneemt.
Ik weet wel iets meer en dat ga ik niet zeggen, omdat mijn (onze?) baas heeft gemeld geen mededelingen te doen in afwachting van het het onderzoek. Sowieso kent iemand die er niet bij betrokken was niet alle feiten, en kan dus geen conclusies trekken - ik ook niet.
Ik constateer slechts. Onder oordelen versta ik zoiets:
Weasel21 wrote:Dit had veel doden kunnen kosten en kan met de huidige middelen gewoon worden vermeden.
Dit vind ik een kwalijke uitspraak, nog los van de zinloosheid van 'had kunnen'. Ik hoef vast niet nog eens uit te leggen waarom, en ga het hier dus ook bij laten.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by ErikFB »

Misschien wat off-side in dit topic maar kan de situatie die nu heeft plaatgevonden op iedere taxibaan ( parallel dan aan de runway) plaatsvinden? of is dit alleen het geval met de taxibanen rondom de Zwanenburgbaan ? En is het niet zo dat voor de ground-traffic er een systeem op SPL operationeel is wat al het verkeer in de gaten houdt mbt runways, platforms en taxibanen ?
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Er is eigenlijk niets bijzonders aan die taxibaan, dus theoretisch kan dit overal gebeuren. Er is geen systeem dat het grondverkeer in de gaten houdt, in die zin dat het alarm slaat als er iets vreemds gebeurt. Iets dergelijks is er wel voor start- en landingsbanen in de mist, dat geeft een signaal bij daadwerkelijk botsingsgevaar.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by DG AIR »

Zou wel kunnen maar niet waarschijnlijk. Naar mijn mening is dit wel zo een beetje de enige plek, qua lay out (zie kaartje eerder) denk ik alhoewel niets is onmogelijk.

Het systeem waar jij op doelt is het feit dat alle voertuigen in de "manouvering area" een werkende transponder dienen te hebben net als vliegtuigen.

gr.

Ger
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by DG AIR »

En waar Key op doelt zijn denk ik de stopbars die bij slecht zicht ontstoken worden om te voorkomen dat vliegtuigen per ongeluk de baan betreden voordat zij toestemming hebben van de LVNL.

Overigens zijn er drie stopbars altijd ontstoken: W6 (18C-36C), N9 (09-27) en E1 (18L-36R).

gr.

Ger
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 894
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by RobertMB »

Dat KAN altijd lijkt mij...... Grondradar, SBS (mode-S transponder) en natuurlijk visuele controle van de verkeersleiding.

Gelukkig betreft dit een incident zonder ernstige gevolgen. Door een samenloop van omstandigheden heeft het kunnen gebeuren en "controle op controle" liet het dus ook afweten....

Welke menselijke schakel(s) de verantwoordelijke is(zijn) zal wel duidelijk worden na uitgebreid onderzoek.


MvG,

Robert
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by ErikFB »

Blijf ik alleen met de vraag zitten waarom niemand heeft gezien dat het toestel op de verkeerde baan zat gezien de huidige lay-out van de taxiways zou dat toch hebben moeten opvallen ( zeker vlak na zonsondergang)

Maar denk dat dit speculaas eten gaat worden...... :oops:
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

DG AIR wrote:En waar Key op doelt zijn denk ik de stopbars
Nope, RIASS. Maar dat speelt hier verder helemaal geen rol.
ErikFB wrote:Maar denk dat dit speculaas eten gaat worden......
Yep...
Engines Turning Or People Swimming
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by DG AIR »

Off topic just curious:

Key wat is RIASS?

gr.

Ger
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11190
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Runway Incursion Alerting System Schiphol, ontwikkeld door LVNL
voor start- en landingsbanen in de mist, dat geeft een signaal bij daadwerkelijk botsingsgevaar
Overigens is botsingsgevaar niet hetzelfde als incursion, dus de naam klopt eigenlijk niet. ;)

:ontopic:
Erik
Engines Turning Or People Swimming
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by DG AIR »

Weet ik weer wat thanks.

Zou het kunnen dat de stopbars daar een onderdeel van zijn?

gr.

Ger
User avatar
Weasel21
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 21 Dec 2007, 07:42
Type of spotter: F3
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Weasel21 »

op deze url kan je de exacte definitie vinden van wat een incursion betekend.
http://www.vnv-dalpa.nl/commissiepub/3886" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is ter info.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by cHabu »

Natuurlijk is het verkeerd om conclusies te trekken als je alle feiten niet kent.
Het is echter een menselijke eigenschap... ;)

Ik kan me alleen niet voorstellen dat je op een taxibaan omhoog gaat.
Juist daarom ben ik erg nieuwsgierig naar het eindrapport.

Het is een dooddoener, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Ben erg benieuwd of en wat voor maatregelen er genomen gaan worden.

Vind het stiekum ook erg vervelend voor de crew.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Post Reply

Return to “'t Praethuys”