Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by United 777 »

Persoonlijk treur ik het meest om het verlies van de Kaagbaanlocatie. Daar beleefde je een dagje Schiphol toch beter dan bij die afgelegen Polderbaan. Waarom gooit Schiphol de oude stek niet weer open? Ook met de uitbreidingsplannen kan er best een strookje land vanaf. Daar zullen ze vele duizenden mensen een plezier mee doen. De politie kan tot in lengte van jaren blijven bekeuren. Mensen willen vliegtuigen kijken en ze zullen blijven proberen in de buurt te komen. Hoe vaak ik niet op het panoramaterras gezinnen hoor zeggen dat ze het jammer vinden dat de startende en landende vliegtuigen zo slecht te zien zijn. De plek bij de Kaagbaan was in dat opzicht ideaal. Vroeger was echt niet alles beter, maar sommige dingen wel.
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by wrxflyer »

Hier word ik niet vrolijk van.

Doe je altijd je best om netjes te parkeren, geen rommel achter te laten en de politie altijd van dienst te zijn, tijdens het spotten mag je hier ook al niet meer parkeren.
En ik heb n hekel aan fietsen..... :wink:

Toch maar weer creatief parkeren dus (net als bij crashgates). Gewoon stoppen met motor aan en wegrijden als Politie er aan komt. Werkt al jaren goed en ik leef desondanks op een vriendelijke voet met de Touarag-boys :D
Na 10min gewoon weer terug gaan.

zomers een fiets meenmen is ander verhaal natuurlijk, maar bij slecht en/of koud weer werkt dit prima. (zijn ook de dagen dat er toch bijna geen dagjesmensen zijn; dat scheelt ook!).

gr,
Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

United 777 wrote:Persoonlijk treur ik het meest om het verlies van de Kaagbaanlocatie. Daar beleefde je een dagje Schiphol toch beter dan bij die afgelegen Polderbaan. Waarom gooit Schiphol de oude stek niet weer open? Ook met de uitbreidingsplannen kan er best een strookje land vanaf. Daar zullen ze vele duizenden mensen een plezier mee doen. De politie kan tot in lengte van jaren blijven bekeuren. Mensen willen vliegtuigen kijken en ze zullen blijven proberen in de buurt te komen. Hoe vaak ik niet op het panoramaterras gezinnen hoor zeggen dat ze het jammer vinden dat de startende en landende vliegtuigen zo slecht te zien zijn. De plek bij de Kaagbaan was in dat opzicht ideaal. Vroeger was echt niet alles beter, maar sommige dingen wel.
Nog sterker, ik woonde destijds in Uithoorn en stond hele dagen op de Kaagbaan spottersplek. Het bouwen van een vrachtareaal op die plek zat al heel lang geleden in de planning maar is door de vorige economische crisis op de lange baan geschoven. In die tussentijd werd de spottersplek zelfs opgeknapt met asfalt en nieuwe hekken. Ik heb naar aanleiding van de bouwplannen in dezelfde periode bij Schiphol de suggestie neergelegd om op één van de te bouwen vrachtloodsen een dakterras te plannen en daarvoor entree te heffen. Dat was volgens Schiphol toen niet aan de orde omdat uitbreiding van het vrachtareaal voorlopig niet zou plaatsvinden. En de toenmalige directeur Den Besten heeft bij een interview met één van de grote dagbladen over de bouwplannen letterlijk gemeld "het fenomeen spotter is bij ons bekend maar wij zullen er op geen enkele wijze rekening mee houden".
Dus toen niet en nu nog steeds niet.
Groeten van Ab Gobets.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by aviodromefriend »

polderbaan wrote:Dat is al eens geprobeerd, ik was vanaf het begin lid van de Schiphol Aviation Group. Die stichting heeft in ieder geval twee platform middagen voor elkaar gekregen voordat hij een stille dood stierf.
En een derde was in de organisatie al zeer ver gevorderd (is mij ooit op een DSC door het toenmalig bestuur verteld). Alleen vlogen toen een paar toestellen in een paar gebouwen aan de andere kant van de plas.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by United 777 »

polderbaan wrote:Ik heb naar aanleiding van de bouwplannen in dezelfde periode bij Schiphol de suggestie neergelegd om op één van de te bouwen vrachtloodsen een dakterras te plannen en daarvoor entree te heffen. Dat was volgens Schiphol toen niet aan de orde omdat uitbreiding van het vrachtareaal voorlopig niet zou plaatsvinden. En de toenmalige directeur Den Besten heeft bij een interview met één van de grote dagbladen over de bouwplannen letterlijk gemeld "het fenomeen spotter is bij ons bekend maar wij zullen er op geen enkele wijze rekening mee houden".
Zo'n dakterras klinkt goed. Geen rekening houden met spotters lijkt mij een gemiste kans. Een stukje gras naast de baan hoeft niets te kosten. Nu kan de politie tot in lengte van jaren mensen blijven wegsturen. Wie kan hier nou bezwaar tegen hebben: http://www.airliners.net/photo/Scandina ... 0607873/M/, http://www.airliners.net/photo/KLM---Ro ... 1106241/M/?
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

aviodromefriend wrote:
polderbaan wrote:Dat is al eens geprobeerd, ik was vanaf het begin lid van de Schiphol Aviation Group. Die stichting heeft in ieder geval twee platform middagen voor elkaar gekregen voordat hij een stille dood stierf.
En een derde was in de organisatie al zeer ver gevorderd (is mij ooit op een DSC door het toenmalig bestuur verteld). Alleen vlogen toen een paar toestellen in een paar gebouwen aan de andere kant van de plas.
Dat van het niet doorgaan van die derde platformtoer heb ik toen ook van het bestuur gehoord, maar dan met de reden dat het zo druk op de airside wegen was geworden dat men die paar touringcars er niet bij wilde hebben. En dat is toch weer geen reden om die hele SAG club te laten overlijden?
Groeten van Ab Gobets.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by aviodromefriend »

polderbaan wrote:Dat van het niet doorgaan van die derde platformtoer heb ik toen ook van het bestuur gehoord, maar dan met de reden dat het zo druk op de airside wegen was geworden dat men die paar touringcars er niet bij wilde hebben. En dat is toch weer geen reden om die hele SAG club te laten overlijden?
Voor een heleboel mensen waren die tours DE (en veelal enige) reden om lid te worden van de SAG. Toen ze die niet meer konden bieden zijn die mensen dus afgehaakt, en werd het financieel een moeilijk verhaal om nog door te gaan.
(Het verhaal van de extra verkeersbelasting van de twee touringcars was niet de reden om het helemaal niet meer te doen, maar om het niet vaker te doen dan een keer in de anderhalf jaar).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

Mag ik nu concluderen dat spotters alleen voor concrete zaken (bij voorbeeld platformtoers) tot organisatie bereid zijn? Dat doet het ergste vrezen voor protesten tegen de (on)mogelijkheden rond Schiphol. Zie ook de beperkte belangstelling voor de protestbijeenkomst deze winter op de Polderbaan spottersplaats. Stond wel op mijn agenda, maar de toestand van de lokale wegen in oost-groningen (en niet in het westen!!) die ochtend liet het niet toe.
En nog in reactie op hen die problemen hebben met fietsgebruik rond de polderbaan wegens baanwissel: alle keren dat ik langs de Polderbaan stond, was deze continu in gebruik voor landingen c.q. starts en was op drukke periode´s de Zwanenburgbaan als secondary in gebruik. Rijden zij dan met de auto tussen die banen heen en weer bij parallel landen of opstijgen?
Groeten van Ab Gobets.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Polecat »

polderbaan wrote:En nog in reactie op hen die problemen hebben met fietsgebruik rond de polderbaan wegens baanwissel: alle keren dat ik langs de Polderbaan stond, was deze continu in gebruik voor landingen c.q. starts en was op drukke periode´s de Zwanenburgbaan als secondary in gebruik. Rijden zij dan met de auto tussen die banen heen en weer bij parallel landen of opstijgen?
Groeten van Ab Gobets.
ja, je hoort wat de primary landing runway is/wordt, en dan verkas ik wel ja.. of als een bepaalde kist een bepaalde baan dreigt te nemen rij ik er wel even voor naar de center...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by wrxflyer »

Polecat wrote:
polderbaan wrote:En nog in reactie op hen die problemen hebben met fietsgebruik rond de polderbaan wegens baanwissel: alle keren dat ik langs de Polderbaan stond, was deze continu in gebruik voor landingen c.q. starts en was op drukke periode´s de Zwanenburgbaan als secondary in gebruik. Rijden zij dan met de auto tussen die banen heen en weer bij parallel landen of opstijgen?
Groeten van Ab Gobets.
ja, je hoort wat de primary landing runway is/wordt, en dan verkas ik wel ja.. of als een bepaalde kist een bepaalde baan dreigt te nemen rij ik er wel even voor naar de center...
Precies ja.
Ik maak soms op een dag spotten meer kilometers rond Schiphol, dan de reisafstand van huis naar Schiphol! :twisted:

Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6083
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by ehusmann »

United 777 wrote:Een stukje gras naast de baan hoeft niets te kosten.
Dus hieruit mogen we concluderen dat jij dat strukje gras wel even voor ons op de kop tikt? Als het ´toch niets hoeft te kosten´ is dat geen probleem....

Erwin
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

wrxflyer wrote: Precies ja.
Ik maak soms op een dag spotten meer kilometers rond Schiphol, dan de reisafstand van huis naar Schiphol! :twisted:

Freek
Nou, al zou ik het willen, dan zou ik het nog niet redden, van huis naar Schiphol is 240 km! :lol:

Groeten van Ab Gobets.
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by United 777 »

ehusmann wrote:Dus hieruit mogen we concluderen dat jij dat stukje gras wel even voor ons op de kop tikt? Als het ´toch niets hoeft te kosten´ is dat geen probleem....Erwin
Schiphol is in feite van ons allemaal. De luchthaven is eigendom van de Nederlandse staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam. Wat is er op tegen om weer terug te gaan naar de oude situatie? Meer dan wat asfalt of klinkers en een strook gras is echt niet nodig. Ik kan me mijn laatste dag bij de Kaagbaan nog goed herinneren. Heel veel prachtige vliegtuigen en honderden mensen die daarvan genoten. Mensen kijken graag naar vliegtuigen en daar zou Schiphol best wat voor kunnen doen. Natuurlijk hebben we een prachtig panoramaterras waar heel veel andere luchthavens niet aan kunnen tippen, maar de spottersplaats bij de Polderbaan zou ik graag inruilen voor een stukje gras bij de Kaagbaan.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

United 777 wrote:
ehusmann wrote:Dus hieruit mogen we concluderen dat jij dat stukje gras wel even voor ons op de kop tikt? Als het ´toch niets hoeft te kosten´ is dat geen probleem....Erwin
Schiphol is in feite van ons allemaal. De luchthaven is eigendom van de Nederlandse staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam. Wat is er op tegen om weer terug te gaan naar de oude situatie? Meer dan wat asfalt of klinkers en een strook gras is echt niet nodig. Ik kan me mijn laatste dag bij de Kaagbaan nog goed herinneren. Heel veel prachtige vliegtuigen en honderden mensen die daarvan genoten. Mensen kijken graag naar vliegtuigen en daar zou Schiphol best wat voor kunnen doen. Natuurlijk hebben we een prachtig panoramaterras waar heel veel andere luchthavens niet aan kunnen tippen, maar de spottersplaats bij de Polderbaan zou ik graag inruilen voor een stukje gras bij de Kaagbaan.
Ondanks dat ik de Polderbaanplek niet verkeerd vind (geen gebouwenclutter op de foto-achtergrond), ben ik het hier helemaal mee eens.
Het mooiste zou natuurlijk zijn: beide plekken.
Groeten van Ab Gobets.
Triple
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 80
Joined: 27 Oct 2005, 20:46
Location: Westzaan

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Triple »

Overigens vandaag zelf geconstateerd dat er nog geen borden staan die spotten
op spot 14 onmogelijk maken. (met auto)
Met diverse spotters op de rotonde gestaan en geen probleem met politie.

Wel was er vanmorgen weer een overactieve motermuis die een medespotter wegstuurde
op het industrieterrein bij de 36R
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”