Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by B767-300ER »

Custom addict wrote:ik moet zeggen dat dit bericht voor mij enigzinds als donderslag bij heldere hemel
kwam. Hoewel ik weet dat Martinair al jaren speelt met het idee om zijn vloot van
76jes te vernieuwen, maar door de crisis werden ze gedwongen om er langer mee
te vliegen.
Wat ik had begrepen was dat uiteindelijk de 76 zou worden vervangen door de 330.
Echter omdat deze zo duur zijn qua onderhoudskosten etc zou MP dit voorlopig niet
doen tenzij ze (dit kwam na de overname) van KLM een paar kreeg omdat KLM te veel
330 heeft vliegen in de vloot en ze dus wel een paar kunnen missen.

Ik geef toe ik kan het helemaal verkeerd hebben begrepen ma zo is het verhaal mij
toendertijd verteld
Dingen veranderen. Maar dat ze te koop worden aangeboden is een feit, zie de links op pagina 1
Denk dat het onderhoud van een nieuwe A332 niet duurder zal zijn als het onderhoud aan een 19 jarige 767, dus aan onderhoudskosten zal het niet liggen.Denk eerder dat de leasekosten eenprobleem zijn. De MCI, MCL en MCM zijn volledig eigendom en volledig afgeschreven, terwijl een a332 al snel een tonnetje of 9 aan leasekosten per maand met zich meebrengt
En doorschuiven is NIET aan de orde, leve de VNV....
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6087
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by ehusmann »

En een stukje positief nieuws, of in elk geval, positieve ideeën van Martinair op Luchtvaartnieuws.
Blijkbaar wil men toch echt het passagiersvervoer weer in de lift krijgen.

Erwin
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by js51672 »

dat lijkt me ook zeer verstandig!
Transavia blijft maar groeien met z'n passagiers.
Ik heb nooit begrepen dat MP steeds minder pax in europa ging vliegen.
Men vloog voorheen nog met de DC9's, A310 , B757 en later met de A320's .
Ook de 747 en MD11 vlogen pax naar de drukkere bestemmingen in Europa, zoals Kreta en Las Palmas, tenerfie

De B767 is m.i gewoon veel te groot voor de meeste korte europese vakantie bestemmingen.

Wellicht dat Transavia van KLM de voorkeur kreeg voor de korte en hoog frequente bestemmingen.
Martinair werd steeds meer op de langere vluchten ingedeeld, danwel koos men bij MP bewust voor de Intercontinentale vakantie bestemmingen.

Hopelijk kunnen we op kort termijn weer een Martinair zien die met een uitgekiende vloot gevarieerder kan rondvliegen naar bestemmingen waar de Nederlanders het meest op vakantie gaan.
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by cHabu »

js51672 wrote:Wellicht dat Transavia van KLM de voorkeur kreeg voor de korte en hoog frequente bestemmingen.
Martinair werd steeds meer op de langere vluchten ingedeeld, danwel koos men bij MP bewust voor de Intercontinentale vakantie bestemmingen.
M.i. een verkeerde voorstelling van zken.

Transavia is al een langere tijd onder de vleugels van 'moeder' KLM als je dat zo kan stellen, dus werkt al langer op een zekere manier samen met KLM. Martinair is door de aandelen verhouding altijd een buitenbeentje geweest en gaat nu pas beginnen aan het werken binnen de KLM (Air France-KLM) groep. Dat zal nog een tijd duren voordat alles optimaal is.

Bovendien heeft Martinair nou eenmaal de 'ervaring' als ICA carrier en het zou niet verstandig zijn als je dat meteen overboord gooit door te gaan mixen met Transavia.

Als alles eenmaal loopt, dan zal je zien dat elke club binnen de groep zijn eigen 'specialiteit' heeft ontwikkeld.

Het zal mij ook niet verbazen als de vrachtafdelingen van de hele AF-KLM groep gebundeld gaat worden tot een soort 'Skyteam Cargo' of zoiets. Krachten bundelen is gewoon beter dan het behouden van je eigen clubje.

Overigens houd dat ook in dat er meer gedaan gaat worden met vlootsynergie en ik ben benieuwd in welke mate Air France als Franse eigenaar daar een rol in gaat spelen....

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
FlyHigh
Posts: 17
Joined: 24 Jan 2009, 02:08
Type of spotter: Neutraal

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by FlyHigh »

Uit de Financiele Telegraaf

do 06 aug 2009, 08:47 Boeings Martinair in verkoop door ARNOLD BURLAGE

SCHIPHOL - Martinair, honderd procent dochtermaatschappij van KLM, heeft de vloot van vier Boeing 767-passagiersvliegtuigen in de etalage gezet.

De vliegtuigen kunnen zo door een nieuwe eigenaar worden meegenomen, laat de ingeschakelde vliegtuigmakelaar Cabot Aviation in Surrey (Engeland) weten. Uit de hele gang van zaken blijkt dat enige haast geboden is.

De president-directeur van Martinair, Paul Gregorowitsch, bevestigde gisteren de voorgenomen verkoop van de Boeings 767, zonder op de details in te gaan. „We gaan ons product sterk verbeteren, onder meer met nieuwe bestemmingen zoals Mombassa in Kenia en Orlando in de Verenigde Staten. Daarbij horen ook de modernste vliegtuigen”, was het enige dat hij kwijt wilde.

Martinair zou tijdens de verkoop van de bijna 20-jarige vloot kunnen beschikken over Airbus A330/A340-toestellen van de Air France-KLM-groep. Dit als overbrugging voor de periode die nodig is om nieuwe vliegtuigen te bestellen. Op deze manier komt Air FranceKLM goed weg met de tijdelijke overcapaciteit als gevolg van de economische recessie. Gregorowitsch wil de uitruil van vliegtuigen met Air France-KLM bevestigen noch ontkennen. De voorkeur voor de nieuwste Airbus A330/A340toestellen is binnen de luchtvaartmaatschappij echter al uitgesproken. Het vliegtuigtype past namelijk uitstekend bij de manier waarop Martinair opereert en bij de bestemmingen van deze maatschappij. Het type sluit verder goed aan bij de KLM-vloot, waardoor een efficiënte uitwisseling gegarandeerd blijft.

Martinair nam al eerder twee vrachtjumbo’s over van KLM. Vermoedelijk worden binnenkort nog twee van die uitsluitend voor cargo bestemde Boeings 747 van de KLM door Martinair in dienst genomen. Op die manier wordt Martinair de vrachtoperator voor de KLM.

Martinair zou overigens wel wat meer willen overschakelen naar passage. Luchtvracht is nu nog 75% van de activiteiten, de rest is passagiersvervoer. „Ik wil dat meer in balans brengen, 60-40 zou fantastisch zijn. Om te groeien sleutelen we dus ook aan verbetering van het product”, aldus Gregorowitsch.

De Martinair-president, die sinds kort ook het gezamenlijke managementteam van Martinair en Transavia.com aanstuurt als bestuursvoorzitter, ontkent dat Martinair met passagiers wil gaan stoppen. Het in elkaar schuiven van het passagiersvervoer van Martinair en Transavia.com, waarover sterke geruchten in de vliegwereld circuleren, is volgens hem niet aan de orde.

„Ondanks lichte verbeteringen verliezen we op onze vrachtactiviteiten. Daarop wordt 24% ingeleverd als gevolg van de recessie, terwijl we de laatste maanden weer verdienen aan ons passagiersvervoer. Logisch dus dat we gaan opschuiven.”

Intussen groeit de waardering van passagiers voor het Martinair-product onder invloed van de in gang gezette verbeteroperatie, zo blijkt uit gisteren bekendgemaakt onderzoek.

Samenwerken

„Het is het eerste hoogseizoen waarin wij operationeel nauw samenwerken met KLM. Het is even wennen, maar door goed onderling contact verloopt het soepel en worden verbeterpunten snel geadresseerd”, aldus de topman van Martinair.

Gregorowitsch voorspelt voor volgend jaar weer zwarte cijfers. De samenwerking onder één paraplu met Transavia.com moet ’miljoenen’ aan kostenbesparingen opleveren. Als bestuursvoorzitter van die twee-eenheid kondigt hij aan dat straks in het nieuwe gezamenlijke pand naar „alle mogelijkheden” gekeken zal worden om een verdere samenwerking met Transavia.com te bevorderen.

De afgelopen tijd is er al enorm veel veranderd bij Martinair. Zo kunnen passagiers sinds kort online inchecken bij de luchtvaartmaatschappij. „Op dat gebied hebben we al heel wat geleerd van onze collega’s in de KLM Groep.”
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by cHabu »

FlyHigh wrote:Uit de Financiele Telegraaf

do 06 aug 2009, 08:47 Boeings Martinair in verkoop door ARNOLD BURLAGE
Komt me bekend voor, het copy... ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6087
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by ehusmann »

phkza wrote:Het 'te koop staan' van de 767's is om te boekwaarde op dit moment te bepalen. Geen voorbode dus van een eventuele beëindiging van de pax-operaties. Dat is gecommuniceerd binnen MP zelf.
FlyHigh wrote:De vliegtuigen kunnen zo door een nieuwe eigenaar worden meegenomen, laat de ingeschakelde vliegtuigmakelaar Cabot Aviation in Surrey (Engeland) weten. Uit de hele gang van zaken blijkt dat enige haast geboden is.

De president-directeur van Martinair, Paul Gregorowitsch, bevestigde gisteren de voorgenomen verkoop van de Boeings 767, zonder op de details in te gaan. „We gaan ons product sterk verbeteren, onder meer met nieuwe bestemmingen zoals Mombassa in Kenia en Orlando in de Verenigde Staten. Daarbij horen ook de modernste vliegtuigen”, was het enige dat hij kwijt wilde.
Hmmmm :roll:

Erwin
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by streep »

Is leuk dat Grego wil groeien met zn passagiers tak, maar daar heeft hij dan wel vliegtuigen voor nodig.
Met 4 767s ga je het niet redden.
Als ze Airbussen uit de KLM/AFR groep "krijgen" zullen dat vast niet de nieuwste zijn.
Gevolg is dat ze er kwa leeftijd van de vliegtuigen ook niet echt op vooruit gaan.

Denk ookniet dat er meer een echte markt is voor longhaul charters.
Toen MP nog groot was met pax vlogen ze op bestemmingen als :
Los Angeles, Seattle, Toronto, Thailand, Sri Lanka.
De mainline cariers kunnen nu veel goedkoper bestemmingen aanbieden, zeker in het hoog seizoen.
Zelfde geldt voor charters naar Turkije, die veel goedkoper door Turkse charters aangeboden kunnen worden.

In Engeland zakt het europeesche charter verkeer ook al enorm in.
Niet alleen door de crisis, maar veel mensen boeken een EasyJet of een Ryanair cheappy en huren zelf wel een auto of hotelletje.

De veranderingen gaan snel in de luchtvaart.
Vaak net te snel voor Martinair


Streep
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by cHabu »

streep wrote:Als ze Airbussen uit de KLM/AFR groep "krijgen" zullen dat vast niet de nieuwste zijn.
Gevolg is dat ze er kwa leeftijd van de vliegtuigen ook niet echt op vooruit gaan.
Kosten / baten afweging ivm afschrijving en onderhoud?
streep wrote:De veranderingen gaan snel in de luchtvaart. Vaak net te snel voor Martinair
Zegt meer over het toegepaste beleid en visie van de beleids bepalers... ;)

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 861
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by Gonzo »

Volgens mij staat er duidelijk: Martinair zou tijdens de verkoop van de bijna 20-jarige vloot kunnen beschikken over Airbus A330/A340-toestellen van de Air France-KLM-groep. Dit als overbrugging voor de periode die nodig is om nieuwe vliegtuigen te bestellen.

Dus inderdaad even "oude" bakken maar daarna iets nieuws!!
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by aviodromefriend »

philbrands wrote:Volgens mij staat er duidelijk: Martinair zou tijdens de verkoop van de bijna 20-jarige vloot kunnen beschikken over Airbus A330/A340-toestellen van de Air France-KLM-groep. Dit als overbrugging voor de periode die nodig is om nieuwe vliegtuigen te bestellen.

Dus inderdaad even "oude" bakken maar daarna iets nieuws!!
Waarbij kan worden aangenomen dat de A330/340 waarmee MP aan de gang zou kunnen gaan nog geen 20 jaar oud zijn, omdat die types 20 jaar geleden nog niet gebouwd werden....
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair bied 3 van 4 resterende B767's te koop aan

Post by B767-300ER »

aviodromefriend wrote:
philbrands wrote:Volgens mij staat er duidelijk: Martinair zou tijdens de verkoop van de bijna 20-jarige vloot kunnen beschikken over Airbus A330/A340-toestellen van de Air France-KLM-groep. Dit als overbrugging voor de periode die nodig is om nieuwe vliegtuigen te bestellen.

Dus inderdaad even "oude" bakken maar daarna iets nieuws!!
Waarbij kan worden aangenomen dat de A330/340 waarmee MP aan de gang zou kunnen gaan nog geen 20 jaar oud zijn, omdat die types 20 jaar geleden nog niet gebouwd werden....
Oudste 343 komt uit 1993 bij AF....
AL lijkt mij een A343 een te groot toestel voor MP met pax....
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”