Canon 1.4TC + 300 f/4 AF probleem

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3734
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Canon 1.4TC + 300 f/4 AF probleem

Post by SquAdmin »

Hola,

ik heb zojuist een nieuwe setje aangeschaft: een Canon 300 f/4 met een 1.4 teleconverter. Wat me alleen opvalt: op de een of andere manier duurt het een tijdje voordat de autofocus werkt... :confie:

Ik schroef de combinatie op m'n body (EOS20D) en zet dan de camera aan. AF werkt dan niet. Even wachten en de camera paar keer aan/uit en het werkt wel. In combinatie met de 70-200 f/4 werkte AF wel direct. Ik heb het vermoeden dat ik hier iets fout doe. Ook heb ik wel eens gelezen dat je camera de diafragma van de lens uitleest zodra ie aangezet wordt. Ik kan me voorstellen dat dit met een TC misschien iets langer duurt, maar het is puur speculatief.

Heeft iemand anders deze combi toevallig ook (en hetzelfde verschijnsel)?
Greetz,

Patrick
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1643
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

Ik neem aan dat je de Canon 300mm USM IS L bedoelt? Ik gebruik precies dezelfde combi en herken dit probleem niet. Na aanzetten zijn mijn EOS20D en de lens met 1,4 extender gelijk klaar voor gebruik. Wellicht sluit een contactpunt van de lens niet helemaal lekker aan? Ik zou die contactpunten in ieder geval even schoonmaken, ook op de camera.

Mijn ervaring met de 300mm plus extender is wel dat de beste resultaten worden gehaald met het autofocuspunt in het midden. Op andere autofocuspunten wil de lens nog wel eens gaan 'hunten'.

Groet en succes!
Answers will be questioned.....
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2294
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

Hoop niet dat dit probleem vaker voorkomt, want ik sta op het punt om deze combinatie te kopen voor bij mijn EOS30D
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
User avatar
Swind
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 19 Sep 2002, 22:03
Location: Lage Zwaluwe, The Netherlands

Post by Swind »

Zelf deze combinatie sinds begin dit jaar in bezit en geen problemen zover gehad (canon 300D body). Zoals Evhest al zegt, bij een autofocuspunt aan de zijkant wil hij weleens gek gaan doen, maar in de meeste gevallen is dit snel opgelost. Echte aanrader in mijn ogen.

Greets, Sander
Greets, Sander Wind
Kleintje Pils
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3072
Joined: 20 May 2003, 18:46
Subscriber Scramble: Kleintje Pils
Location: Leusden
Contact:

Post by Kleintje Pils »

Zelfde combi hier, herken het probleem ook niet.

Wel inderdaad het middelste focuspunt gebruiken en diafragma een stopje hoger houden voor beste resultaat.
Remco Donselaar
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3734
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

Heb Elmars advies gevolgd en de contactpunten even afgeveegd.... werkt nu als een zonnetje :D

Btw, wat voor ISO gebruiken jullie in deze setup?
Greetz,

Patrick
Kleintje Pils
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3072
Joined: 20 May 2003, 18:46
Subscriber Scramble: Kleintje Pils
Location: Leusden
Contact:

Post by Kleintje Pils »

Afhankelijk van de lichtomstandigheden natuurlijk. Ik probeer een diafragma aan te houden van f8.0, met zonnig weer en 200ISO is dan een snelle sluitertijd nog te bereiken. Bij bewolkt weer wordt het al stukke minder. De ISO gaat dan omhoog en ook ik gebruik een 20D, ik vind de kwaliteit (lees ruis) dan hard achteruit gaan.
Remco Donselaar
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1643
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

Mooi dat het weer werkt zoals het hoort! Ik fotografeer praktisch nooit met een diafragma onder de f/7.1, tenzij ik wil spelen met scherptediepte (maar da's meer voor close-ups). M'n ISO varieer ik tussen de 100 en 400, waarbij 200 ook in mijn geval de meest gebruikte setting is.

Groet,
Elmer
Answers will be questioned.....
Post Reply

Return to “Photography”