Welk merk camera gebruik jij ?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage

Welk merk camera gebruik jij ?

Nikon
60
28%
Canon
130
60%
Minolta
10
5%
Pentax
7
3%
Ander merk (D)SLR
11
5%
 
Total votes: 218

SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Mar 2005, 19:34

Post by SpotterNL »

EHAM wrote: Dus met de 350D kun je alleen maar lenzen gebruiken die een motor in de lens hebben? En geldt dat ook voor de 400D?
ja, en voor de 20D, 30D, 5D, 1D, 1Ds........
EHAM wrote:Heeft Canon dan lenzen zonder motor in de lens?
alleen als ze zonder autofocus zijn
User avatar
Redskin
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 01 Jul 2003, 16:22
Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
Subscriber Scramble: Digitaal
Location: 10 miles from Gilze Rijen
Contact:

Post by Redskin »

Om nog even bij de autofocus motor te blijven:
de motor in de lens heeft wel weer het voordeel dat als de motor het begeeft je met een andere lens verder kunt. Zit de motor in de camera wordt het of niet meer fotograferen, of handmatig scherpstellen (wie kan het nog), of als je mazzel heb een reserve body gebruiken. (he shi# weer een rede om bij mijn canon te blijven)
John
Image
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

ja, daar heb je gelijk in. En is het dan zo erg om bij je canon te blijven hahaha, hoe bevalt de eos 350d eigenlijk ? :) en welke lens heb je erop (ff nieuwschierig :P )
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3373
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Post by EHAM »

Kijk eens op zijn site zou ik zeggen. :wink:
Joost de Wit
Image
User avatar
Redskin
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 01 Jul 2003, 16:22
Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
Subscriber Scramble: Digitaal
Location: 10 miles from Gilze Rijen
Contact:

Post by Redskin »

sfeyenoord1 wrote:ja, daar heb je gelijk in. En is het dan zo erg om bij je canon te blijven hahaha, hoe bevalt de eos 350d eigenlijk ? :) en welke lens heb je erop (ff nieuwschierig :P )
Die 350D bevalt best goed. ik raad je wel aan om een grip voor de camera e overwegen, zonder is de camera nogal licht en klein (vooral als je wat grotere handen hebt). Ander voordeel is dat de grip twee batterijen kan hebben, en in geval van noog kun je er 6 penlights in proppen.
De voornaamste lens is een 100-400 mm tamron lens, met een canon 75-300 mm als backup (is al een oud beestje, en wordt vaak uitgeleend tijdens shows).
John
Image
Eric Coeckelberghs
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 92
Joined: 10 Feb 2007, 17:43
Location: Leuven, Belgium

Post by Eric Coeckelberghs »

Hay,

İk gebruik als back-up de Canon 20D en 30D, allebei fantastische cameras.

Mijn hoofdcamera is de 1Dsİİ, die nog een veelvoud beter is.
De enige technische problemen die ik tot nu heb gehad waren te wijten aan een te ruw gebruik.....op een tarmac in actie met bv. een lenswissel of wanneer ik m ergens neerzet.

Het enige echte nadeel is het gewicht van de combinatie, met bv een 600mm lens zit je al snel boven de 7 kg, en te gebruiken uit je hand natuurlijk.....maar ook dat went wel na enkele dagen.

greetz, Eric
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Well ya i think i'm buying the grip with it but not when i buy everything, it's for later on because i want my canon eos 350d, tamron 70-300mm, cf 2gb card, 2nd battery and a backpack for it before the opendays not after :roll: :P

ho, engels aan het typen :lol:

Wat is trouwens het verschool tussen een AF lens en een AF-D lens?
User avatar
Redskin
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 01 Jul 2003, 16:22
Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
Subscriber Scramble: Digitaal
Location: 10 miles from Gilze Rijen
Contact:

Post by Redskin »

sfeyenoord1 wrote:Well ya i think i'm buying the grip with it but not when i buy everything, it's for later on because i want my canon eos 350d, tamron 70-300mm, cf 2gb card, 2nd battery and a backpack for it before the opendays not after :roll: :P

ho, engels aan het typen :lol:

Wat is trouwens het verschool tussen een AF lens en een AF-D lens?
Nog een tip:
ik had ergens gelezen dat je 'm bij de mediamarkt wou kopen. Zo ja, een korting proberen af te dingen, is daar bijna altijd mogelijk.
John
Image
User avatar
Aviaphotos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2039
Joined: 30 Jul 2004, 20:53
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: No
Contact:

Post by Aviaphotos »

Hoi,

Ik ben in 1998 begonnen met een Minolta XG1, met een 210mm lens.
In 2000 heb ik de EOS300 Kit gekocht, met 28-80 en 70-300mm lenzen.

Mn eerste digitale camera was een Nikon Coolpix 990, die ik gebruikte naast de EOS300.

Anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt op de EOS350D, waar ik erg tevreden over ben.

Groeten,

Pim
Pim Hesse Photography - http://www.pimhesse.com
User avatar
P.Terlouw
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 943
Joined: 12 Aug 2006, 11:22
Subscriber Scramble: P.Terlouw
Location: Soesterberg
Contact:

Post by P.Terlouw »

Ik ben in 1981 begonnen met een Praktica LTL met een 50mm en een 200mm lens. De sluiter van dit ding werkte soms maar half en in 1983 overgestapt naar Yashica FR, ook met een Yashica 50mm en even later met een Tokina 80-200mm.

Daarna heb ik een Yashica FX-D gehad en kwam er ook een Tokina 2x converter bij.

In 1991 ben ik overgestapt op Nikon en wel de F-801s. Later kwam hier nog een tweede body bij en de lenzen waren een Nikkor 28-105, een Nikkor 75-300 en een Sigma APO 400mm.

Daarna zijn de twee F-801s vervangen voor een F100.

Digitaal ging ik in 1993 met de D100 en nu is het de D80.
Airshow Action
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 291
Joined: 10 Mar 2005, 06:03
Location: Odijk
Contact:

Post by Airshow Action »

Nou dan ook mijn bijdrage in dit topic

Zie hier ooit begonnen met een:

1974>1990: Praktica Super TL - Yashica TL-Electro - Canon A-1 - Canon AE-1
1990>1997: 2x Nikon F801S
1997>2004: Nikon F5 and Nikon F90X, Nikon ED 4.0 300mm, Nikon Teleconverter TC-16A 1.6X, Nikon 4.5-5.6 75-300mm and a Nikon 3.5-4.5 28-70mm
2005>2006: Nikon D70, Nikkor Zoom 70-300mm f/4-5.6G AF en Nikkor Zoom 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF AF-S DX

Op dit moment in de LowePro 'Road Runner' AW :

Nikon D2X
Nikon D200 + MB-D200
Nikon Coolpix S2
Nikkor AF-S VR 300mm/2.8 IF ED
Nikkor Zoom 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF AF-S VR DX
Nikkor Teleconverter AF-S TC-17E II 1.7x

Groetjes en succes allen in het komende airshow season

Peter Steehouwer
Peter Steehouwer
Airshow Action Photo Gallery
http://www.steehouwer.com
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Post by Janos »

Hier dan mijn lijstje:

Begin 70'er jaren begonnen met een Russisch/Oost Duitse Zenith E met
o.a. zo'n lange dunne 500 mm lens die je toen kon kopen voor ongeveer
150 gulden.
Daarna een Yashica 635, een twee oogige spiegelreflex (voor de ouderen, een soort Rolleiflex) met een verwisselbare cassette voor 6 mm en kleinbeeld. Gebruikte ik voornamelijk voor portret en reportage's van bruiloften e.d.
Toen een Canon A1 met de standaard lens, een 135 en een 200 mm AF
lens en een Tamron 2x converter. Voor eventuele liefhebbers, de AF lenzen en de converter heb ik nog voor een klein prijsje te koop.
Hierna een analoge Canon EOS300, eigenlijk nooit gebruikt.
Hierbij 28-80 en een 75-300 US lens.
Toen begon het Digitale tijdperk met een Sony Mavica. Een spiegelreflex met vaste lens waarmee je 7 opnamen rechtstreeks op een 1,4 Mb diskette zet. Heb ik nog steeds en is makkelijk om even snel ergens een plaatje van te maken. Best redelijke kwaliteit.
Sinds een aantal jaren heb ik nu een Canon D60, een al weer wat oudere
camera met ongeveer 6 megapixels, met de batterygrip loodzwaar maar voor mij nog steeds een top camera.
Sinds een paar maanden nu ook een Canon 400D. Een pracht camera maar zonder grip nog wel wat klein met een 18-55 lens.
Dan voor het kleine werk nog een Sony Cybershot 7,2 megapixel.
Het overige glaswerk bestaat uit een Sigma 600 mm spiegellens, alleen op statief te gebruiken, een Canon 28-135 3.5-5.6 IS USM, een Canon 100-400 4.5-5.6 IS USM (twee perfecte lenzen) en een Canon 100 mm Macro 2.8 voor hele kleine vliegtuigjes of insecten en dergelijke.
En we hebben nog een Celestron G8 Telescoop, 20 cm spiegel 2000 mm
met Canon vatting voor Astro fotografie of Intergalactische vliegtuigen.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

Korte aanvulling:

Ben begonnen met een Canon 50E, dia (Fuji Sensia), met een Tamron 28-300 en heb daarna een Canon 300D met Tamron 28-300XR gekocht.

Kort daarna moest de nieuwe lens ter reparatie. De lens is niet goed gerepareerd. Vlak na reparatie ging de winkelketen failliet dus maak ik al een hele tijd foto's met de 'oude' lens.

Sinds enige tijd vinden er op mijn werk ingangs controles plaats en wordt het meenemen van 'proffessionele' camera's niet door iedere geschoolde beveiligings medewerker op prijs gesteld.

Voor de hobby gaat sinds kort een Kodak Z740 mee in de tas.

Geld voor nieuw speelgoed is er voorlopig niet, dus moet ik het voorlopig met bovenstaande doen, nog geheel tot tevredenheid overigens.

Hoewel ik geen expert ben in het digitaal bewerken ben ik tevreden met de resultaten en daar gaat het geloof ik om.... ;)

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3373
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Post by EHAM »

Hier het lijstje van m'n pa:
Ik ben begonnen met het lenen van een Practica TL van mijn vader. Heerlijk ouderwets met zo'n schroefdraad-objectief. Mijn eerste eigen camera was de Asahi Pentax ME met als lenzen 50 1.7, 135 3.5 en 200 4.0. De ME was een fijne camera, met toen als noviteit diodes in de zoeker en geen wijzertjes zoals Canon.
Vervolgens een kwaliteitsslag gemaakt naar Nikon met de F-601 en de F-50 als back-up. Glaswerk: 50 1.4, 28 2.8 en de onovertroffen 80-200 2.8.
Sinds kort bezit ik ook een Nikon D70 en fotografeer ik zowel analoog (vakantie, familie) als digitaal (luchtvaart).
Joost de Wit
Image
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

Eind jaren 80 begonnen met een Praktika (wie niet?) .. daarna Yashica en uiteindelijk terecht gekomen bij de toen nagelnieuwe Canon EOS 1000 welke jaren mee gegaan is. Toen eind jaren 90 overgestapt naar Minolta (ik kon een complete set van meerdere bodies en lenzen overnemen) welke mij prima bevielen maar in het jaar 2000+ begon digitaal toch wel erg op te komen.

En aangezien ik toch altijd mijn Kodachrome 64 dia's scande voor digitale verwerking en versturen, besloot ik eind 2003 om terug te gaan naar Canon door mijn Minolta's aan de wilgen te hangen en een EOS 10D aan te schaffen met een scala lenzen. Qua AF prestaties bleek dat wel de miskoop van de eeuw te zijn (mijn Dynax 7Xi's perste er nog betere en scherpere dia's uit dan die 10D die bij elk beetje actie de plak gruwelijk mis sloeg) .. dus na een jaar ergenis maar een 1D gekocht en ik was meteen verkocht. De 1D is eind 2005 vervangen door een 1D MkII welke inmiddels gezelschap heeft van nog een exemplaar. Voorlopig blijf ik nog wel even bij Canon :)
Post Reply

Return to “Photography”