Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk Voortwijs
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by Henk Voortwijs »

De Kaagbaan op Schiphol wordt de komende maand veel minder intensief gebruikt als startbaan. De luchthaven heeft dit besloten op aandringen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en na overleg met de luchtvaartsector. Enkele handhavingspunten voor de geluidbelasting ten zuiden van de Kaagbaan dreigen overschreden te worden.

De beperking geldt tot en met 31 oktober, wanneer het operationeel jaar afloopt. Afhankelijk van de weersomstandigheden zal het startend vliegverkeer in plaats van de Kaagbaan vertrekken vanaf de Aalsmeerbaan en in mindere mate vanaf de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan.

Volgens Schiphol zullen door dit aangepaste baangebruik met name de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn en van Amstelveen meer geluidbelasting ondervinden.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=32170" onclick="window.open(this.href);return false;
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
Optimus
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 983
Joined: 12 Feb 2004, 10:16
Subscriber Scramble: Optimus

Re: Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by Optimus »

Volgens Schiphol zullen door dit aangepaste baangebruik met name de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn en van Amstelveen meer geluidbelasting ondervinden.
... and I like it!
Image
Jaapschaaf
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 45
Joined: 27 Oct 2005, 19:39
Location: Assendelft (directly under the glidepath off 18c)

Re: Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by Jaapschaaf »

Het is toch werkelijk van de zotte?! We gaan banen die veel meer geluidsoverlast geven dan de Kaagbaan extra veel gebruiken omdat er onder de uitvliegroutes van de Kaagbaan hier en daar wat overschrijdingen dreigen. Wat mij betreft schrappen we alle handhavingspunten onder de Polder- en Kaagbaan, zodat de twee minst hindergevoelige banen (hoewel veel mensen onder de aanvliegroute van de Polderbaan daar anders over denken) gewoon onbeperkt gebruikt kunnen worden. Wat dat betreft is het ook heel vreemd dat de 18C tijdens landingspieken veel intensiever wordt gebruikt dan de 18R. Ik snap wel dat piloten graag wat minder taxieën, maar vanuit het oogpunt van geluidsbelasting is de gang van zaken heel vreemd.

Groetjes, Jaap-Jan
User avatar
michel N
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2547
Joined: 06 Oct 2002, 14:31
Subscriber Scramble: MN

Re: Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by michel N »

Ach, wat is Nederland zonder zulke belachelijke regels.... net zo zinloos zijn de geluidsdagen op circuit Zandvoort....
flown in: Things with wings
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1541
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by Coati »

Jaapschaaf wrote:Het is toch werkelijk van de zotte?! We gaan banen die veel meer geluidsoverlast geven dan de Kaagbaan extra veel gebruiken omdat er onder de uitvliegroutes van de Kaagbaan hier en daar wat overschrijdingen dreigen. Wat mij betreft schrappen we alle handhavingspunten onder de Polder- en Kaagbaan, zodat de twee minst hindergevoelige banen (hoewel veel mensen onder de aanvliegroute van de Polderbaan daar anders over denken) gewoon onbeperkt gebruikt kunnen worden. Wat dat betreft is het ook heel vreemd dat de 18C tijdens landingspieken veel intensiever wordt gebruikt dan de 18R. Ik snap wel dat piloten graag wat minder taxieën, maar vanuit het oogpunt van geluidsbelasting is de gang van zaken heel vreemd.

Groetjes, Jaap-Jan
Er is een nieuw stelsel in ontwikkeling waarbij gestuurd wordt op het meest preferent baangebruik ipv handhavingspunten. In het kader van de Aldertafel is dit opgebracht. Er wordt in 2010 een experiment uitgevoerd met dit nieuwe stelsel. Als het werkt kan het vanaf 2012 worden geïmplementeerd.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4565
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by frank kramer »

Afgelopen zaterdag werd er in ieder geval al vanaf de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting gestart (tegelijk met landingen in zuidelijke richting op de Polderbaan en take-offs in zuidelijke richting vanaf de Aalsmeerbaan), waarbij de toestellen ter hoogte van de Kaagbaan (al) een rechterbocht maakten om vervolgens uit te klimmen alsof ze van de Kaagbaan waren opgestegen... Zoveel meetpunten kan dat niet gescheeld hebben, maar het zag er wel gaaf uit. "Nusty-waardig", zal ik maar zeggen.
Wat overigens ook betekent dat verkeer vanaf de Polderbaan NOG verder moest taxiën dan normaal; alsof DAT zo goed is voor het milieu...
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Re: Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by adz »

frank kramer wrote:.......... waarbij de toestellen ter hoogte van de Kaagbaan (al) een rechterbocht maakten om vervolgens uit te klimmen alsof ze van de Kaagbaan waren opgestegen... Zoveel meetpunten kan dat niet gescheeld hebben
Het gaat om geluidhandhavingspunten voor starts linksom van de Kaagbaan (in de startrichting 24). Starts rechtsom zijn niet het probleem. Vandaar dat deze starts vanaf de 18C rechtsom ook geen probleem zijn.
frank kramer wrote: Wat overigens ook betekent dat verkeer vanaf de Polderbaan NOG verder moest taxiën dan normaal; alsof DAT zo goed is voor het milieu...
Hoe merkwaardig ook, maar in de luchtvaart in Nederland zijn milieu-vraagstukken voornamelijk gerelateerd aan geluidsproductie in plaats van uitstoot van schadelijke stoffen. Dat vliegtuigen langer onderweg zijn maakt niet uit, als ze maar zo min mogelijk geluid boven bewoond gebied produceren.

Gr.
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
Harry Spotter
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 425
Joined: 01 Nov 2003, 08:51
Contact:

Re: Kaagbaan voorlopig minder intensief gebruikt voor starts

Post by Harry Spotter »

frank kramer wrote:Afgelopen zaterdag werd er in ieder geval al vanaf de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting gestart (tegelijk met landingen in zuidelijke richting op de Polderbaan en take-offs in zuidelijke richting vanaf de Aalsmeerbaan), waarbij de toestellen ter hoogte van de Kaagbaan (al) een rechterbocht maakten om vervolgens uit te klimmen alsof ze van de Kaagbaan waren opgestegen... Zoveel meetpunten kan dat niet gescheeld hebben, maar het zag er wel gaaf uit. "Nusty-waardig", zal ik maar zeggen.
Ik maak daar al jaren gretig gebruik van. Helaas gebeurt deze vertrek configuratie maar zeer zelden en kan je alleen 's middags na 3-en leuk fotografen ivm de zon. Nadeel is dan ook dat er dan weinig West-bound verkeer is in de piek van 3 uur. Afgelopen zaterdag een handjevol KLM 737's en F70's, 2 NW A330s en misschien een KLM 777. Midden in de zomer na 8-en is perfect. Als AMS deze uitvliegroute nou eens wat vaker zou gebruiken!? (...ben ik een blij man!) :)
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”