Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
The Sentinel
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2010, 13:45

Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

Post by The Sentinel »

Edit: vervolg op deze.

Al ik er even op mag doorgaan :

Sinds vrijdagavond horen een hoop mensen elke nacht in de omgeving Scheemda en Winschoten 's-nachts tussen 00.30 en 03.00 een helikopter
vliegen. Het vreemde is dat iedereen hem hoort, maar dat niemand iets ziet. Gisteravond zijn wij van de lokale TV op pad geweest en hebben
de heli diverse keren over ons hoofd horen vliegen, zonder iets te zien, terwijl het zo goed als onbewolkt was en volle maan.
Navraag bij de diverse mensen leert ons dat de politie al diverse malen gebeld is, maar dat zij er niets over mogen zeggen.
Lijkt erop dat er nog steeds een oefening gaande is.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

Post by aviodromefriend »

Een oefening lijkt mij juist heel onwaarschijnlijk, want dan zou er juist wel iets over gezegd mogen worden. De zwijgzaamheid duidt er voor mij juist op dat het hele gedoe wel degelijk aan een operationele inzet is gerelateerd (bepaalde figu(u)r(en) die je niet wilt alarmeren). En dat je hem 's-nachts niet goed kan zien kan ik me goed voorstellen, gezien het kleurenschema van de politie Agusta's.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
The Sentinel
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2010, 13:45

Re: Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

Post by The Sentinel »

In dat geval denk je al snel aan de eventuele pyromaan in Veendam, alleen lijkt mij de hoek die de heli maakt richting Veendam wel erg klein.
Aan de andere kant, hebben wij in de regio nog steeds te maken met een vermissing.
Wel lijkt er een bepaald patroon gevlogen te worden, ben benieuwd.
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

Post by topgun1984 »

Dat men niets mag zeggen lijkt mij juist te maken te hebben met een speciale missie die ze aan het doen zijn dan, normaal geeft de politie aardig openheid van zaken omtrend oefeningen...

tevens vind ik het ook vreemd dat ze voor deze taak juist de AW-139 gebruiken i.p.v. de EC-135's.. Ik weet uit eigen ervaring dat de AW-139 aardig wat meer geluid produceerd dan een EC-135... Mochten deze sorties eventueel te maken hebben met de pyromaan, zal deze bij het minst of geringste geluid van een helikopter zich toch wel koest houden...

Met vr. gr.

TG1984
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

Post by aviodromefriend »

topgun1984 wrote:tevens vind ik het ook vreemd dat ze voor deze taak juist de AW-139 gebruiken i.p.v. de EC-135's.. Ik weet uit eigen ervaring dat de AW-139 aardig wat meer geluid produceerd dan een EC-135... Mochten deze sorties eventueel te maken hebben met de pyromaan, zal deze bij het minst of geringste geluid van een helikopter zich toch wel koest houden...
We weten niet wat er zich binnen in dat toestel afspeelt. Volgens mij hebben de EC's een andere primaire missie dan de AW's (De Eurocopter werkt veel met sensoren, de Agusta heeft als hoofdtaak transport/ondersteuning van arrestatieteams). Het zou mij niets verbazen dat de EC gewoon te klein is om een AT al dan niet met eventuele aangehouden verdachte te vervoeren.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
The Sentinel
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2010, 13:45

Re: Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

Post by The Sentinel »

Wat betreft het geluid :

In vergelijking met de traumaheli produceert deze heli een zwaarder geluid, door een hoop mensen omschreven als "naargeestig"
Wat ik mij afvraag is waarom de heli geen navigatieverlichting heeft.
Als je hem kan horen, waarom mag je hem dan niet zien ?
User avatar
K-9
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 04 Oct 2004, 16:49
Type of spotter: military
Location: Leiderdorp

Re: Mysterious helicopter activity at night in Eelde TMA.

Post by K-9 »

In de avond/nachturen, zijn de lichten van érg ver af al te zien. Zo kun je als het helder is b.v. regelmatig straalvliegtuigen op grote hoogte zien vliegen, lang voordat je ze hoort ( als je ze al hoort... ). Het geluid draagt aanzienlijk minder ver. Tegen de tijd dat de heli duidelijk te horen is, zijn de "bad guys" wss al lang opgemerkt vanuit de heli.
Noem het " the element of surprise " .
Post Reply

Return to “'t Praethuys”