ANA 744: zonder winglets?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

ANA 744: zonder winglets?

Post by bramos »

Hi all,

Zat net bij informatica de Airliners fotoquiz te doen, toen ik langs een 747-400 van ANA kwam. Zonder winglets. Heb even verder gezocht, en ik heb meer van deze toestellen gevonden die de winglets missen. Iemand een idee waarom dat is?

http://www.airliners.net/photo/All-Nipp ... 1636763/M/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.airliners.net/photo/All-Nipp ... 1641937/M/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank voor de info,
Bram
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4658
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: ANA 744: zonder winglets?

Post by frank kramer »

Dat klopt. Dat zijn B747-400D's; dat zijn -400's in "high density" configuratie die alleen voor binnenlandse vluchten in Japan worden gebruikt. Voor die relatief korte vluchten op relatief lage hoogte voegen winglets niet veel toe.
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
brno
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 07 Mar 2009, 20:14
Type of spotter: Shipspotter & Aircraft
Subscriber Scramble: brno
Location: 50% aan boord, 50% thuis
Contact:

Re: ANA 744: zonder winglets?

Post by brno »

Klopt, meen alleen dat de D- staat voor Domestic. Naar mijn weten zijn zij idd de enigen die met 747-400D vliegen. ANA voert met hun 747`s soms vluchten uit van nog geen 300 km.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: ANA 744: zonder winglets?

Post by ehusmann »

brno wrote:Naar mijn weten zijn zij idd de enigen die met 747-400D vliegen. ANA voert met hun 747`s soms vluchten uit van nog geen 300 km.
Dat klopt niet, JAL vliegt ook met deze kisten. Echter beide niet lang meer, tegen het einde van het jaar zullen ze bij beide maatschappijen zijn verdwenen.

Erwin
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: ANA 744: zonder winglets?

Post by skycruiser »

frank kramer wrote:Dat klopt. Dat zijn B747-400D's; dat zijn -400's in "high density" configuratie die alleen voor binnenlandse vluchten in Japan worden gebruikt. Voor die relatief korte vluchten op relatief lage hoogte voegen winglets niet veel toe.
Deze toestellen vliegen gewoon de 'korte vluchtjes' op 30,000 tot 38,000 voet hoor :wink:
Ze klimmen als een gek omdat er nauwelijks brandstof op zit voor deze korte afstanden.

De typische routes zijn nu nog vooral:

Tokyo-Sapporo vv // Tokyo-Okinawa (Naha) vv // Tokyo-Fukuoka vv

Grt,
Eric
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: ANA 744: zonder winglets?

Post by kiwi »

skycruiser wrote:
frank kramer wrote:Dat klopt. Dat zijn B747-400D's; dat zijn -400's in "high density" configuratie die alleen voor binnenlandse vluchten in Japan worden gebruikt. Voor die relatief korte vluchten op relatief lage hoogte voegen winglets niet veel toe.
Deze toestellen vliegen gewoon de 'korte vluchtjes' op 30,000 tot 38,000 voet hoor :wink:
Ze klimmen als een gek omdat er nauwelijks brandstof op zit voor deze korte afstanden.

De typische routes zijn nu nog vooral:

Tokyo-Sapporo vv // Tokyo-Okinawa (Naha) vv // Tokyo-Fukuoka vv

Grt,
Eric
Klopt, stond laatst nog een stukje over op luchtvaartnieuws waarom vliegtuigen ondanks dat het een korte vlucht is toch doorklimmen. Scheelt weinig maar als een maatschappij 100 kilo brandstof minder hoeft te tanken is het al de moeite waard. Tenzij de wind op hoogte natuurlijk zo is dat het voordeel teniet wordt gedaan door hoger brandstofverbruik
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: ANA 744: zonder winglets?

Post by skycruiser »

kiwi wrote:Klopt, stond laatst nog een stukje over op luchtvaartnieuws waarom vliegtuigen ondanks dat het een korte vlucht is toch doorklimmen.
Wat leuk dat luchtvaartnieuws.nl naast het nieuws ook nog een beetje inzicht geeft in flight ops :D

Naast brandstofbesparing, speelt ook zoiets als 'passenger comfort' een rol.
Op grotere hoogte, heb je in principe geen echt 'weer' en dat speelt ook mee voor een rustig verloop van de vlucht. Inderdaad kan wisseling van windrichting, snelheid, en wisselingen daarvan weer negatief hierop van toepassing zijn. Daarom wordt in principe iedere vlucht gepland aan de hand van de laatste weersgegevens, de restricties onderweg van de betreffende FIR's en landen, en wordt er een vliegplan gemaakt. Hierin altijd rekening houdend met een relatie tussen gunstig brandstof gebruik, comfort en de dienstregeling, tegenover het kostenplaatje, die per route ook weer verschillend is.

Grt,
Eric
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: ANA 744: zonder winglets?

Post by bramos »

Aha! Ik kende de Domestic-varianten wel, maar nooit geweten dat die geen winglets hadden. Toch nog wat geleerd in (het verloop van) dat uurtje informatica :).
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
Post Reply

Return to “'t Praethuys”