Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Forum rules
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 21914
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
http://www.youtube.com/watch?v=lzIMriMdb1Y
http://www.liveleak.com/view?i=20b_1438753392
Donder en bliksems!
Monthly updates on FokkerNews.nl....
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Bestaan in Europa regels voor opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems. Mijn broer kwam paar weken geleden terug van zijn vakantie in Italië, op een zeer stormachtige zaterdag, op Schiphol met Transavia die paar uren vertraging had. Hij samen met alle passagiers inclusief cabinepersoneel moeten 3 uur in het vliegtuig binnen blijven aan de grond. Oorspronkelijk was zijn aankomsttijd om 14.00 uur en in werkelijkheid landde het vliegtuig om 20.00 uur in Amsterdam(heel moeilijke landing met heel veel wind).
- witje
- Scramble Addict
- Posts: 2137
- Joined: 26 Aug 2005, 12:51
- Type of spotter: Military
- Subscriber Scramble: witje
- Location: Volkel
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Vorig jaar in oktober ook meegemaakt op de Dominicaanse republiek. Het vliegtuig mocht eerst niet eens tanken. Daarna tussen de onweersbuien toch vertrokken. Het was nog heftiger dan op deze video. Hier hangt het vliegtuig nog stil. Bij ons ging ie alle kanten op.
Martijn
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16456
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Is best logisch zo'n tankverbod als er zoveel electriciteit in de buurt is!witje wrote:Vorig jaar in oktober ook meegemaakt op de Dominicaanse republiek. Het vliegtuig mocht eerst niet eens tanken. Daarna tussen de onweersbuien toch vertrokken. Het was nog heftiger dan op deze video. Hier hangt het vliegtuig nog stil. Bij ons ging ie alle kanten op.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Bij onweer is er een afhandelingsverbod van kracht op Schiphol.Berven1 wrote:Bestaan in Europa regels voor opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems. Mijn broer kwam paar weken geleden terug van zijn vakantie in Italië, op een zeer stormachtige zaterdag, op Schiphol met Transavia die paar uren vertraging had. Hij samen met alle passagiers inclusief cabinepersoneel moeten 3 uur in het vliegtuig binnen blijven aan de grond. Oorspronkelijk was zijn aankomsttijd om 14.00 uur en in werkelijkheid landde het vliegtuig om 20.00 uur in Amsterdam(heel moeilijke landing met heel veel wind).
Rgrds,
Erik
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16456
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Binnen een straal van 5km van het veld (SPL-C) als ik me niet vergis...nuckleuz wrote:Bij onweer is er een afhandelingsverbod van kracht op Schiphol.Berven1 wrote:Bestaan in Europa regels voor opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems. Mijn broer kwam paar weken geleden terug van zijn vakantie in Italië, op een zeer stormachtige zaterdag, op Schiphol met Transavia die paar uren vertraging had. Hij samen met alle passagiers inclusief cabinepersoneel moeten 3 uur in het vliegtuig binnen blijven aan de grond. Oorspronkelijk was zijn aankomsttijd om 14.00 uur en in werkelijkheid landde het vliegtuig om 20.00 uur in Amsterdam(heel moeilijke landing met heel veel wind).
Rgrds,
Erik
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Afhandelings verbod is alleen voor grond personeel. Vliegtuigen mogen en kunnen gewoon opstijgen en landen tijdens onweer. Het gevaar zit hem in blikem inslag op een vliegtuig dat wordt afgehandeld, waarbij de ontladings energie mogelijk via een medewerker ontlaadt.
Is op YouTube een mooi filmpje van een Aerorepublica E190 die tijdens de afhandeling inslag krijgt. Ontlading vind plaats via de kabel van de electrische kabel aan het vliegtuig en lanceerd de put deksel van deze grond aansluiting.
Is op YouTube een mooi filmpje van een Aerorepublica E190 die tijdens de afhandeling inslag krijgt. Ontlading vind plaats via de kabel van de electrische kabel aan het vliegtuig en lanceerd de put deksel van deze grond aansluiting.
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3882
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
All aircraft have limits with regards to wind from aside, crosswind, and from the back, tailwind. These are demonstrated limits by the manufacturer, you can see these demonstration flights on youtube as well. As you can see, there is limit on the wind on the nose, however there is a limit for ground handling as well.
When there is a large shower overhead the field or on the closeby departure route, no cockpit crew will depart. As showers will drift, you just wait for the field to clear.
In the air, it is the task of the cockpit crew to circumnavigate these showers with use of radar or direct visual sight. Sometimes, you will have to enter these showers when their is a line of connected showers but this will be done at the shortest or best route possible. Lightning is a good clue where the most severe showers are and the route to avoid them.
In the end, all cockpit crew will aim for a safe landing!
But flying is not like taking public transport; it is a dynamic game with the forces of nature, and they sometimes win with regards to ontime arrival or departures.
When there is a large shower overhead the field or on the closeby departure route, no cockpit crew will depart. As showers will drift, you just wait for the field to clear.
In the air, it is the task of the cockpit crew to circumnavigate these showers with use of radar or direct visual sight. Sometimes, you will have to enter these showers when their is a line of connected showers but this will be done at the shortest or best route possible. Lightning is a good clue where the most severe showers are and the route to avoid them.
In the end, all cockpit crew will aim for a safe landing!
But flying is not like taking public transport; it is a dynamic game with the forces of nature, and they sometimes win with regards to ontime arrival or departures.
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16456
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: Opstijgen in een onweersbui met heel veel bliksems...
Headwind limitations only apply in case of automatic landings... No limitations apply in case of manual landings a.f.a.I.k.Piet Luijken wrote:All aircraft have limits with regards to wind from aside, crosswind, and from the back, tailwind. These are demonstrated limits by the manufacturer, you can see these demonstration flights on youtube as well. As you can see, there is limit on the wind on the nose, however there is a limit for ground handling as well.
When there is a large shower overhead the field or on the closeby departure route, no cockpit crew will depart. As showers will drift, you just wait for the field to clear.
In the air, it is the task of the cockpit crew to circumnavigate these showers with use of radar or direct visual sight. Sometimes, you will have to enter these showers when their is a line of connected showers but this will be done at the shortest or best route possible. Lightning is a good clue where the most severe showers are and the route to avoid them.
In the end, all cockpit crew will aim for a safe landing!
But flying is not like taking public transport; it is a dynamic game with the forces of nature, and they sometimes win with regards to ontime arrival or departures.
And maximum door operating speeds (ground handling) are usually in the 45~50kt region..
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984