Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 23610
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

niekkie wrote: 26 Jan 2021, 18:51 iemand meer info over de PH-MPS, Gepland onderhoud/ongepland onderhoud (staat al sinds 17 jan aan de grond)?
Oa,landings gestel wissel,planning 2-2-21 terug op de lijn
Rgds,Martin.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

YS11 wrote: 26 Jan 2021, 19:43
niekkie wrote: 26 Jan 2021, 18:51 iemand meer info over de PH-MPS, Gepland onderhoud/ongepland onderhoud (staat al sinds 17 jan aan de grond)?
Oa,landings gestel wissel,planning 2-2-21 terug op de lijn
Is het een geplande wissel of is er schade gevonden ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

B767-300ER wrote: 17 Oct 2020, 07:45 Op verzoek, al is er niets gewijzigd en is dat ook de verwachting niet dat dat gaat gebeuren met deze 4 machines
Registr	Type	MSN	Leasedata		
PH-CKA	744F	33694	EIGENDOM		ONV
PH-CKB	744F	33695	EIGENDOM		ONV
PH-CKC	744F	33696	EIGENDOM		ONV
PH-MPS	744BCF	24066	EIGENDOM		ONV

Onveranderd.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

747classic wrote: 27 Jan 2021, 08:17
YS11 wrote: 26 Jan 2021, 19:43
niekkie wrote: 26 Jan 2021, 18:51 iemand meer info over de PH-MPS, Gepland onderhoud/ongepland onderhoud (staat al sinds 17 jan aan de grond)?
Oa,landings gestel wissel,planning 2-2-21 terug op de lijn
Is het een geplande wissel of is er schade gevonden ?
Toch uiterst merkwaardig dat PH-MPS nu al dagen lang AOG is en een "gear change" nodig heeft , immers in Augustus 2020 heeft ze haar laatste HMV gehad. Of wordt er misschien gewisseld tussen de PH-BFV en de PH-MPS ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Wie zegt dat een gear-change onderdeel is van een HMV? Dan zou de gear-change welke nu nodig is ook nog soort van gepland moeten zijn.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

mac wrote: 28 Jan 2021, 21:24 Wie zegt dat een gear-change onderdeel is van een HMV? Dan zou de gear-change welke nu nodig is ook nog soort van gepland moeten zijn.
Een onderstelverwisseling op de 747 is gebaseerd op tijdsduur, na 120 maanden (10 jaar) moet een onderstel worden vervangen op de -400 (classic was 8 jaar, 747-8 is 12 jaar) en wordt natuurlijk niet op elke HMV uitgevoerd.
Een onderstelverwisseling vergt altijd planning vooruit, tenzij het niet gepland is (na geconstateerde schade), dit was mijn eerdere vraag.
Mocht het echter een geplande onderstelverwisseling zijn dan is de huidige down time opmerkelijk, zeker gezien het huidige wereldwijde tekort aan full freighter capaciteit en het feit dat in Augustus 2020 een HMV heeft plaats gevonden, met ruim voldoende tijd voor een iets eerdere onderstel verwisseling.
Onderstel verwisselingen (gear swaps) worden ook uitgevoerd als een uit te faseren vliegtuig nog over een onderstel beschikt met veel " rest leeftijd ", vandaar mijn vraag over de PH-BFV
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Ah, ik snap hem. Ik ga er dan vanuit dat het een ongeplande swap is. Wellicht kan iemand zijn/haar licht er over laten schijnen maar de MPS is natuurlijk een vrij vroeg geproduceerde -400 terwijl de BFV een relatief laat geproduceerde is, zijn de gear wel gelijk of zijn er ondertussen modificaties aangebracht waardoor deze niet zomaar uitwisselbaar zijn?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Vergeet niet dat een onderstel van te voren “besteld” moet worden. Remember het debacle van de Surinam die erg lang aan de grond stond omdat ze “vergeten” waren de gear te bestellen.

Kist is iets meer dan 30 jaar oud. Ik verwacht een reguliere wissel.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

PH-MPS staat vandaag (30-1) ingedeeld op MP6161 naar Miami.
Een geplande gear-swap lijkt me echter sneller te moeten kunnen dan 14 dagen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Longtail Aviation, 747-412BCF, VQ-BWT momenteel in het nieuws door de motorstoring tijdens vertrek Beek is de voormalige Martinair PH-MPQ, op 28 Juni 2017 verkocht aan Boeing Capital Cooperation (BCC) met registratie N223BA.
Daarna doorverkocht aan Aquiline International, welke het vliegtuig heeft geleased aan Rubystar Airways, Belarus (EW-511TQ)
Tenslotte vanaf November 2020 verhuurd aan Longtail Aviation, Bermuda (VQ-BWT)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Vrijdag 2 April Vertrekt De PH-MPS Naar HHN als (MP 9151)
neem aan maintance?
Kreeft
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 22 Mar 2021, 20:50
Subscriber Scramble: Eva

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Kreeft »

niekkie wrote: 30 Mar 2021, 14:57 Vrijdag 2 April Vertrekt De PH-MPS Naar HHN als (MP 9151)
neem aan maintance?
Ja.
User avatar
Keith 747-400
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 182
Joined: 17 Jun 2020, 19:03
Type of spotter: Civil

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Keith 747-400 »

niekkie wrote: 30 Mar 2021, 14:57 Vrijdag 2 April Vertrekt De PH-MPS Naar HHN als (MP 9151)
neem aan maintance?
is er een tijd bekend?
Regards,Keith
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Keith 747-400 wrote: 01 Apr 2021, 17:21
niekkie wrote: 30 Mar 2021, 14:57 Vrijdag 2 April Vertrekt De PH-MPS Naar HHN als (MP 9151)
neem aan maintance?
is er een tijd bekend?
1000lt
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Is dit bezoek aan Hahn eenmalig of is het onderhoud naar Hahn verhuisd omdat KLM geen 747's meer in haar vloot heeft en dus het onderhoud ook heeft gestaakt?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”