Rotor blur... To be, or not to be?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1921
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Post by Glidepath »

Tuurlijk, ieder zijn mening en ieder zijn voorkeur, noem het democratie of noem het keuzevrijheid. Da's mooi en da's leuk. (de F-18 gaat snoeihard door de bergen, ergo een goede impressie van wat er gebeurde!, roels F-16 op de achtergrond van de F-16 is ook dik oke.

Ter afsluiting nog dit:
Ik probeer in de regel iets vast te leggen wat ik zie. Een vliegende heli laat vaak de rotordisc zien en die wil ik dan op de foto terugzien. want zo natuurgetrouw mogelijk. Stel dat ik maar 1 opname kan maken. Dan zal dat dus altijd mét rotoractie zijn. bevriezen is m.i. 'nep'.

ik wens u een KNALLEND UITEINDE !!

ps, voor lekker veel effect.... siervuurwerk op 1/30 of met 1/3000? ?:!lol!:
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
wright flyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 134
Joined: 31 Oct 2003, 21:10

Post by wright flyer »

Janos wrote:Nog een laatste opmerking: Warthog, deze plaatjes zijn perfect. Blur voldoende op het juiste moment. Veel beter dan de foto van de F18.
Hier wordt teveel aandacht getrokken naar de bewegende achtergrond, zodat de kist ook onscherp lijkt.
Ik snap die beredenering echt niet, volgens jou wordt de aandacht van een kist minder naar mate de achtergrond onscherper wordt?. De aandacht van de kist wordt juist groter wanneer de achtergrond onscherper is. Simpel voorbeeld is hetzelfde effect wat je met diafragma kan bepalen:

Image Image

De bloem krijgt toch veel meer aandacht in de rechter foto!!! Dit is geen mening, dit is gewoon een feit.

Als tweede beredeneer je dat de F-18 onscherp lijkt wanneer de achtergrond onscherp is. In het voorbeeld van evhest is de F-18 onscherp in mijn ogen, maar dat ligt niet aan de achtergrond. Met alle respect voor de fotograaf ervan die de foto gemaakt heeft. Ik doe ook regelmatig een poging tot pannen en verpatst daar ook regelmatig foto's mee. Ik heb al heel wat zondagen versleten langs de snelweg om instellingen en technieken uit te proberen.

Jammer dat dit forum nogal gevoelig is voor kritiek op elkaars foto's...

bron voor bloemfoto: http://www.reizen.nl/published/rei/cont ... 11.nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1921
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Post by Glidepath »

Laatst iets gelezen over het onscherp maken (in PS of zo) van de achtergrond, 'omdat moderne camera's zowel onderwerp als achtergrond mooi scherp, maar veel te plat weergeven'.

Ehvest heeft dát truucje alvast niet nodig voor zijn F-18. ;-)
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12303
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

Glidepath wrote:Laatst iets gelezen over het onscherp maken (in PS of zo) van de achtergrond, 'omdat moderne camera's zowel onderwerp als achtergrond mooi scherp, maar veel te plat weergeven'.
Hier ben ik het niet mee eens.
Een groot diafragma, dus een lage F-waarde zorgt ervoor dat alleen de voorgrond scherp is en de rest niet.
Een klein diafragma, dus een hoge F-waarde zorgt ervoor dat de voorgrond en achtergrond even scherp worden weergegeven.
Voordeel van een groot diafragma is dat er 'veel' licht binnenkomt waardoor de sluitertijd 'kort' is...een klein diafragma zorgt ervoor dat er 'weinig' licht binnenkomt waardoor de sluitertijd 'lang' is.

Snap dus niet waarom je de achtergrond in PS onscherp moet maken terwijl je dit bij het maken van de foto zelf kan bepalen.
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1643
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

Weloverwogen speedblurr en scherptediepte zijn natuurlijk wel zaken die we uit elkaar moeten houden. Het gaat naar mijn inzien om twee verschillende motieven en technieken.

Vwb de betreft de F-18, die is inderdaad niet haarscherp (met name rond de rechtervleugeltip). Kritiek is trouwens altijd welkom, maar waar ik mij aan erger, zijn de gebezigde termen 'onzin' en 'beter'. Persoonlijke voorkeuren zijn geen onzin of beter dan de voorkeuren van anderen.

Nieuwjaarsgroet,
Elmer
PS Vooruit, nog een poging:
Image
Answers will be questioned.....
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1921
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Re

Post by Glidepath »

gatso76 wrote:
Glidepath wrote:Laatst iets gelezen over het onscherp maken (in PS of zo) van de achtergrond, 'omdat moderne camera's zowel onderwerp als achtergrond mooi scherp, maar veel te plat weergeven'.
..................................
Snap dus niet waarom je de achtergrond in PS onscherp moet maken ..................
ik ook niet... van evhest heeft het niet nodig (en ik ook niet) :cool:
maar
Het was een 'bloedserieus' artikel.
(dacht in redelijk recente Zoom of F+D)
: Terug > TOPIC
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Paul
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 01 Jun 2003, 08:30
Location: 5351

Re: Re

Post by Paul »

Glidepath wrote:: Terug > TOPIC
En om de heren er dan nog maar eff op te wijzen Just wondering what do you think about a flying helicopter/airplane. Do you need the BLUR (moving) into the rotor/blades or you just take a photo with high sutterspeed to be sure the photo come's out oké.. That's the question...
Dus niets met achtergronden of take-off van fighters etc. maar een stilhangende heli in de lucht of met motion!

Tot in 2008 allemaal...
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2294
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

Paul,

ik ga altijd voor de blur bij een stilhangende heli. Dat vereist misschien wel wat meer techniek met de camera, maar het resultaat mag er dan zijn. Soms moet je gewoon risico nemen en niet bang zijn om iets te missen :wink:
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
User avatar
gold
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 289
Joined: 18 Mar 2004, 20:08
Subscriber Scramble: gold
Location: EHEH
Contact:

Re: Re

Post by gold »

Paul wrote: Do you need the BLUR (moving) into the rotor/blades or you just take a photo with high sutterspeed to be sure the photo come's out oké..[/b] That's the question...
Dus niets met achtergronden of take-off van fighters etc. maar een stilhangende heli in de lucht of met motion!

Tot in 2008 allemaal...
Paul, ik denk dat de keuze van het moment afhangt. Als ik denk aan de foto van Iwan, dan zou ik op zeker gaan, jammer van de rotor"blur"/motion als zou die op dat moment ontbreken. Er zijn altijd meerdere factoren die van belang zijn. ( sta je zelf stil bv ) En niemand zit te wachten op foto's met een onscherp onderwerp maar wel een schitterende rotor motion :roll: ( ok, uitzonderingen daar gelaten )

Maarre, experimenten kan altijd toch? zelfs A2A.
Grtz,

Hermen
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Post by Janos »

evhest, ik bedoelde te zeggen dat blur heel overwogen gebruikt moet worden in mijn ogen. En zoals ik op mijn Tornado's foto hopelijk (in mijn ogen wel dus) laat zien dat bewegingsblur niet altijd nodig is om aktie in de foto te brengen. Mijn welgemeende excuses voor de verkeerde uitdrukkingen die ik heb gebruikt. Het is echt niet mijn bedoeling om iemands werk af te kraken en zeker niet om iemand te kwetsen.
Ondanks alles wens ik jou en iedereen die dit leest de beste wensen voor 2008 met veel spotterplezier, met- of zonder blur.

Dan nog even over de bloemetjes foto's (meer mijn terrein).
Hier is volgens mij geen sprake van achtergrondblur
(lees bewegingsonscherpte) maar is de aandacht voor de bloem naar voren gehaald door middel van de juiste scherptediepte te kiezen waardoor de achtergrond wazig wordt.
Dit pas ik heel veel toe bij het maken van Macro insectenfoto's.

Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Paul wrote:Ik hou erg van bewegende rotors, jij vind het onzin! Mooi voorbeeld is de cover van een paar Scramble's geleden waarop een 'dooie' CH-47 van bovenaf te zien was met een paar stil staande rotors. Nou zouje zeggen 'deze lazerd uit de lucht' zoals de afbeelding deed aanzien. Nou weet ik ook wel dat deze Chinook vloog, anders zou er niet zo'n foto gemaakt zijn. Maar IK zou dat dan iig geprobeerd hebben om dat ook vast te leggen... MIJN mening, en daar ging de vraag ook over die ik stelde in de eerste posting.
Image

Hi Paul,

Ik ben het zeker met je eens, over beweging in rotors en props. Een compleet gebrek aan zichtbare draaing is ook voor mij onwenselijk, maar er is één ding wat ik nóg belangrijker vind dan bewegings onscherpte, en dat is bewegings onscherpte !

Als je je sluitertijd teveel laat zakken dan loop je de kans op onscherpte van de hele foto door trillen of verkeerd meetrekken. En als de kist niet mooi scherp is dan is het effect van de mooie draaiende rotors eigenlijk al teniet gedaan.

Om even op jouw specifieke voorbeeld van de Scramble cover terug te komen (die was van mij), bij het trekken van deze plaat had ik te maken met een paar "geintjes" die je niet terug vindt op de foto.

1. Op de foto vlieg ik in een andere Chinook, en samen vliegen we nog geen 30 km/h door een nauw ravijn. Nou is een Chinook van zichzelf al geen trillingsvrije kist, maar bij lage snelheden hotst en botst deze kist helemaal flink. Ook het effect van de weerkaatsende rotorwash in zo'n nauw ravijn, zo vlak bij de grond, is niet te verwaarlozen.

2. Uitlaatgassen zijn bij de Chinook vaak een probleem tijdens het fotograferen vanaf de laadklep. Bij hogere snelheden gaat het nog redelijk, maar bij lage snelheden blazen de rotors de zinderende lucht recht achter de klep langs. Alleen omlaag fotograferend heb je nog wel eens een gaatje van een halve seconde, als je mazzel hebt. Uiteindelijk heb ik in het ravijn maar zeer beperkt kunnen platen, en slechts twee of drie platen had ik zonder grove blur van uitlaatgassen. Je begrijpt dat er van varieren dan niet veel terecht komt, en dus ga je eerst voor zekerheid.

3. Om zo laag onder de uitlaatgassen door te kunnen fotograferen moet je minimaal gaan zitten of zelfs liggen op de laadklep. Liggen is helaas geen optie, omdat de trillingen van de kist dan helemaal één op één via je ellebogen naar je camera doorgegeven worden. Dus wordt het zitten. Maar ook zitten is vaak nog te hoog, en dus ga je helemaal voorover buigen om zo laag mogelijk te komen. En da's niet bepaald een houding waarin je een camera makkelijk stil houdt, zelfs niet met zo'n "steunpunt" als ik heb.

Zie daar, de plaat en zijn verhaal, oftewel: drie onzichtbare redenen om géén lage sluitertijd te kiezen.

Groetjes,
Iwan

PS: Hieronder twee plaatjes uit dezelfde serie, waarin je kunt zien dat het ook anders kan.

Image

Image
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1643
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

Janos wrote:evhest, ik bedoelde te zeggen dat blur heel overwogen gebruikt moet worden in mijn ogen. En zoals ik op mijn Tornado's foto hopelijk (in mijn ogen wel dus) laat zien dat bewegingsblur niet altijd nodig is om aktie in de foto te brengen. Mijn welgemeende excuses voor de verkeerde uitdrukkingen die ik heb gebruikt. Het is echt niet mijn bedoeling om iemands werk af te kraken en zeker niet om iemand te kwetsen.
Ondanks alles wens ik jou en iedereen die dit leest de beste wensen voor 2008 met veel spotterplezier, met- of zonder blur.
Hey, no hard feelings of course!

Bijgevoegd een voorbeeld waarin 'hebben is hebben' boven een actieplaat ging. De sluitertijd was 1/640. Note to self; da's te snel. Maar ik heb 'm gelukkig wel!
Image
Answers will be questioned.....
User avatar
Paul
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 01 Jun 2003, 08:30
Location: 5351

Post by Paul »

Iwan Bogels wrote:Ik ben het zeker met je eens, over beweging in rotors en props.

Als je je sluitertijd teveel laat zakken dan loop je de kans op onscherpte van de hele foto door trillen of verkeerd meetrekken. En als de kist niet mooi scherp is dan is het effect van de mooie draaiende rotors eigenlijk al teniet gedaan.
Image
Hoi Iwan,
Nou was ik natuurlijk al op de hoogte van de hoe en wat over het maken van die foto en was dat meer een 'plaag' voorbeeld al had ik iig wel een poging ondernomen om wat beweging in die rotorbladen te krijgen. Nou is een CH-47 wel een van de meest belabberde heli's om als voorbeeld of oefen opject te nemen omdat de draaisnelheid wel erg laag lig waardoor je ver, erg ver moet zakken om blur te verkrijgen. Zie dat jij een sluitertijd van 1/320sec. Heb er een voorbeeld van mij bijgevoegd die op een 1/80sec. is genomen en zie de weinige verschil. Laat staan als je dat vliegend zou moeten doen.

Groet, Paul.
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

Een Chinook is opzich een redeijk stabiele en grote kist, vergelijkbaar met een HH-3F, dus van die 1/320 zou nog best wat af moeten kunnen ;) *plaag*

Heli's air to air platen vind ik zelf een stuk lastiger dan een fighter (vanuit een tanker of andere fighter/trainer) - ik poog altijd een sluitertijd van 1/125 tot 1/160ste te gebruiken waarbij ik wel veel uitval incasseer. En zeker bij kleinere heli's stuiter zowel jezelf als het object echt alle kanten op.

Mooie Chinook Paul.. maar d'r klopt toch iets niet aan die foto - waar zijn de US Army markings gebleven? ;)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11183
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Iwan Bogels wrote:Zie daar, de plaat en zijn verhaal, oftewel: drie onzichtbare redenen om géén lage sluitertijd te kiezen.
Tsering, die laatste is GAAF. Voor de rest flutsmoesjes natuurlijk! 8) 8)

Je vriend Erik :wink:
Engines Turning Or People Swimming
Post Reply

Return to “Photography”